کونیگ‌زگ

افزایش قدرت موتورهای کونیگ‌زگ با مبدّل جدید کاتالیتیک

برای کمپانی نسبتاً کوچکی مانند کونیگ‌زگ، به‌خدمت گرفتن مجموعه گسترده‌ای از تکنولوژی‌های که به صورت داخلی توسعه داده شده‌اند، بسیار قابل‌توجه است. موتورهای V8 کونیگ‌زگ شاید بر اساس یک طرح قبلی فورد بوده باشند، ولی اگر آنها را صرفاُ یک موتور موستانگ همراه با توربوشارژر بدانیم، فاصله زیادی با واقعیت خواهیم داشت. علاوه بر این، مبدّل‌های کاتالیتیک جدید در موتورهای کونیگ‌زگ چیزی است که مانند آن در هیچ کجای صنعت اتومبیل دیده نمی‌شود.

Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
کونیگ‌زگ اخیراً در قالب یک پست وبلاگی، جزئیات مربوط به تکنولوژی‌های موتور به کار رفته در مدل ۱۱۶۰ اسب‌بخاری آگرا RS را شرح داده است. به گفته کمپانی سازنده، این تکنولوژی مبدّل کاتالیتیک امکان افزایش قدرت موتور را به میزان ۳۰۰ اسب‌بخار نسبت به یک موتور استاندارد فراهم می‌کند. امّا سؤال اینجاست که کونیگ‌زگ چگونه این کار را انجام داده است؟
Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera RS
کونیگ‌زگ در واقع از دو مبدّل کاتالیتیک کوچکتر (pre-cat و main-cat) بهره گرفته که جریان آزادانه‌تری برای اگزوز و در نتیجه، فشار بیشتری را از جانب توربوشارژرها در اختیار قرار می‌دهند. در هنگام راه‌اندازی موتور، کونیگ‌زگ گازهای اگزوز را به درون مبدّل کاتالیتیک pre-cat می‌فرستد که در این حالت، گازها به جای توربوشارژر اصلی، به درون یک مجرای خروجی هدایت می‌شوند. این موضوع به توربوشارژر اجازه می‌دهد که خودش با سرعت بیشتری گرم شود و جلوی کاهش دمای اگزوز را توسط توربو خواهد گرفت.

Koenigsegg Agera RS
وقتی همه‌چیز در درجه حرارت مناسب برای عملکرد موتور قرار گرفت، با باز شدن یک سوپاپ، گازهای اگزوز به درون مبدّل کاتالیتیک اصلی فرستاده می‌شوند. بنابراین، باید گفت که مبدّل کاتالیتیک کونیگ‌زگ خودش باعث افزایش اسب‌بخار خروجی از موتور نمی‌شود، بلکه شرایط را برای فشار بیشتر توربو‌ها در یک وضعیت ایمن فراهم می‌کند. گفته می‌شود که این سیستم از یک مجرای فرعی مبدّل کاتالیتیک بهره می‌برد، بدون آنکه افزایش قابل‌توجهی در میزان آلودگی تولید شده موتور داشته باشد.

Koenigsegg-Regera-2015-01

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا کمپانی کوینخ زگ فقط ایده و تئوری میده ولی در عمل تست اصلا وجود نداره
    نمونه اش رگرا و ONE:1
    همه اش میگه خودرویی ساختیم با قدرت 1370 اسب بخار و رگرا هم 1500 اسب بخار معرفی کرده
    ایا واقعا تونایی شکست بوگاتی شیرون رو دارن؟؟؟؟؟؟؟
    اگه دارن پس چرا تستی انجام نمیگیره؟؟؟؟؟؟؟

    1. king 918

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      اتفاقا هر جور حساب کنیم یو اس اس جان موتورهای کونیگ‌زگ از بوگاتی مهندسی پیچیده تر و قویتری دارن
      به موتور بوگاتی نگاه کن 16 سیلندر با حجم 8 لیتر و 4 عدد توربو شارژ دیگه برای قویتر کردن ماشین چیزی کم نذاشته بوگاتی از هر چیزی بالاترین رو انتخاب کرده که 3000 اسب بخار تولید میکنه که بیشتر این قدرت تبدیل به گرما میشه و 1200 تا 1500 اسب بخار براش میمونه و شده اینی که می بینی یه ماشین سنگین وزن که فقط تو یه جاده مستقیم میتونه 450 تا پر کنه با یه مصرف سوخت دیوانه کننده
      اما موتورز کوئینگ زگ خیلی جالبه تعداد سیلندر درست نصف بوگاتی با حجم 5 لیتر و با استفاده از توربوشارژ و مهندسیه خاص خودش به قدرت بوگاتی رسیده و توانایی برای شتاب بیشتر و مکس سرعت بیشتر از بوگاتی رو هم داره ضمن اینکه طراحی بدنه و جدا شدن بدنه کوئینگ زگ ها خودش یه مقوله فرا تر از علم یادمه یکی از مجله های اروپایی اگرا رو جز عجایب جهان دونسته بود
      در کل بوگاتی و کوئینگ زگ فوق العادن اما به شخصه کوئینگ زگ رو برتر از بوگاتی میدونم ……

      1. سعید

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (496 ديدگاه)

        عجب! پس مونیخ زگ با موتور فورد یه اعجوبه فرا زمینی که یه باره بر صنعت خودرو نازل شده! جل الخالق

    2. Noble

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      دقیقا. همش فقط سری حرفه. شاید شتابش 0 تا 300 از شیرون بهتر باشه ولی در باقی موارد جلوی شیرون کم میاره.
      این جنگ اسب بخار و گشتاور هم تا 2 سال قبل جالب بود. الان با اومدن ماشین های 3000 و 5000 اسبی دیگه جذابیتی نداره.

    3. Parvaz

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (407 ديدگاه)

      من هیچوقت اون درگ بیاد ماندنی آگرا آر و بوگاتی ویرون رو تو باند فرودگاه فراموش نمیکنم ، یعنی آگرا از صفر تا ۲۰۰ جوری از بوگاتی جلو افتاد که من تا ۵ دقیقه حرف نمیزدم، به نظرم رقابت رگرا و شیرون هم دیدنی خواهد شد، درسته بوگاتی تو تاپ اسپید بهتر عمل میکنه ولی فک نکنم به این زودی ها تو درگ صفر تا 200 کسی حریف کوینخ زگ بشه

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        کنیخ زگ نارنجی بود؟؟؟؟؟؟؟

        1. Parvaz

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (407 ديدگاه)

          نه نوک مدادی بود..
          http://www.aparat.com/v/u0Z95

      2. Noble

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        اون درگ rolling start بود از سرعت 50 کیلومتر شروع کردن. تمام مزیت بوگاتی که 4WD بودن و شتاب 0 تا 100 بهتر هست رو ازش گرفتن.
        اگه از 0 شروع میکردن بوگاتی به این راحتی ها شکست نمیخورد. حداقل فاصله اینقدر زیاد نمیشد.

        از نظر تئوری از موتور پراید هم میشه 500 اسب و 500 نیوتن متر کشید بیرون. پراید های تیون شده ای دیدم که 0 تا 100 رو در 6 ثانیه میزنن.
        باید ببینی اون دوام و کیفیت خارق العاده و راحتی بوگاتی رو داره یا نه

        صدای موتور کونیگزگ اینقدر داخل کابین میومد که جرمی کلارکسون داشت کر میشد. در خالی که جیمز می میگفت اصلا نمیشه فهمید موتور بوگاتی روشنه!!
        باقی موارد بماند واسه یه وقت دیگه…

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          درود بر نوبل عزیز
          حتی خود کلارکسون بارها اعلام کرد که با بوگاتی بیشتر حال میکنه

  2. moein

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (913 ديدگاه)

    حالا مگه بوگاتی شیرون ازش تست رسمی اومده بیرون؟؟؟؟
    مطمئن باش رگرا بدجور به پای شیرون میپیچه

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      من خودم سوال کردم یعنی هنوز نمیدونم.به قول شما شاید رگرا موفق بشه ولی اگه محدودیت سرعت شیرون بردارن ورق برمیگرده

  3. بنتلی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    واقعا کونیخزگ شرکت فوق العادیه! توسعه تکنولوژی ب تنهایی کار سختیه،چون هزینه زیادی میخواد.از طرفی تولید محدود نمیتونه هزینه هارو جبران کنه.احتمالا برا همینه ک کونیخزگ با کوروس چینی همکاری داره و درموتور کوروس از تکنولوژی کونیخزگ استفاده شده.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مگه طراحی بوگاتی کار اسانی دوست گرامی؟؟؟؟؟؟

  4. بنتلی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    یو اس اس عزیز، دوست گرامی، من کامنتم ربطی ب بوگاتی نداشت .منظورم این بود چون تولید کونیخزگ محدوده و توسعه تکنولوژی هزینه زیادی میخواد کارش سخته.بوگاتی مورد حمایت مالی و مهندسی فولکس هس و شرکت پرخرجیه.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود برشما

  5. Danial

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    دوستانی که میگن کونیگ‌زگ بده بوگاتی بده دوستان از من به مشا نصیحت هر وقت دادن بهتون شما سوار نشید بگید من جاتون میرم تحویل میگیرم والا خخخخخخخخخ

    1. Elon Musk

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      King 918
      Parvaz
      Uss
      اطلاعاتشون بالاست. اگه بحث دوستانه بشه و اطلاعات همو به رخ هم بکشیم و یه چیزی هم یاد بگیریم چه عیبی داره.؟

      چشم. ان شا الله اگه بوگاتی خریدم میدم شمام یک دور بزنی. خخخخخخخخ

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        من اگه یک میلیارد دلار داشتم هم هنسی ونوم-کنیخ زگ-بوگاتی-فراری لافراری-لامبورگینی وننو-مک لارن-فراری اف ایکس ایکس-بنتلی-رولزرویس-وغیره حتما در کلکسیون خودم داشتم.

  6. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    خیلی خوب داره جلو میره.

  7. فرزاد

    ۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستانی که میگن اگرا با بوگاتی قابل مقایسه نیست بگم که چرا مگه بوگاتی ویرون از اگرا شکست نخورد یه ویدیو دیدم بوگاتی جلو بود اگرا مثل موشک افتاد جلو موندم توش چه طوری این کارو کرد.

  8. مجتبی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من دارم برای مدرسه تحقیق انجام میدم.کسی میتونه تکنولوجی این ماشین رو که چطور بدون گیربکس حرکت میکنه کامل توضیح بده؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا