کونیگ‌زگ

جزئیات گیربکس “سرعت نور” کونیگ زگ جسکو

هایپرکار جدید کونیگ زگ جسکو علاوه بر پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری توئین توربوی استثنایی دارای گیربکس جدیدی است که سازنده آن را “سرعت نور” می‌نامد. کریستین ون کونیگ زگ اخیراً درباره‌ی این گیربکس با رود اند تراک سخن گفته است.


کونیگ زگ در زمان توسعه‌ی جایگزین آگرا فهمید که گیربکس دوکلاچه ای که بتواند ۱۴۹۱ نیوتون متر گشتاور را هندل کند وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم خواهد داشت. این شرکت باید محصولاتی سبک‌وزن بسازد بنابراین گزینه‌ی استفاده از این نوع گیربکس کنار رفت.


به همین خاطر کونیگ زگ تصمیم گرفت گیربکس خاص خودش را برای جسکو بسازد؛ و این هم آن چیزی است که معرفی شده…


گیربکس سرعت نور از هشت فعال‌کننده، هشت حسگر فشار و هشت کلاچ تشکیل شده که یکی از آن‌ها برای دیفرانسیل الکترونیکی استفاده می‌شود. همچنین شش فعال‌کننده برای دنده‌های جلوی روی سه شفت وجود داشته و یک فعال‌کننده هم برای دنده‌عقب در نظر گرفته شده است. به این ترتیب دو کلاچ به ازای هر شفت وجود دارد.


این طراحی غیرمرسوم در بسته‌ای از جنس آلومینیوم جا خوش کرده است. بنا به گفته‌ی ون کونیگ زگ، این پکیج جم و جور با یک میل‌لنگ بسیار سبک‌وزن همراه شده و بنابراین دور درجای پیشرانه‌ی جسکو بسیار شبیه پیشرانه‌ی فرمول ۱ است و صدای آن نیز دیوانه‌وار می‌باشد.


شاید با خود فکر کنید گیربکسی با این سطح از تکنولوژی و خلاقیت وزن سنگینی خواهد داشت اما این‌گونه نیست. در واقع گیربکس سرعت نور جسکو تنها ۹۰ کیلوگرم وزن داشته و می‌تواند گشتاور خیره‌کننده‌ی این هایپرکار را منتقل کند. در مقام مقایسه باید گفت گیربکس‌های دوکلاچه بکار رفته در محصولات پیشرانه وسط فراری و مک‌لارن تنها حدود ۹۰۰ نیوتون متر گشتاور را تحمل کرده و ۱۲۴ کیلوگرم وزن دارند.


کونیگ زگ همچنین می‌گوید این گیربکس باعث تعویض‌های مستقیم بین دنده‌ها شده و بنابراین راننده می‌تواند تقریباً به‌صورت آنی بین هر دنده‌ای شیفت انجام دهد.


ساخت این نوع گیربکس و همچنین پیشرانه‌ی Freevalve کونیگ زگ نشان می‌دهد شما برای پیشبرد اهداف خود و خلاقیت و نوآوری در صنعت خودرو نیازی به تأسیسات بسیار بزرگ و اداره‌ی یک غول خودروسازی ندارید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    بهترین گیربکسی هست که دنیایِ خودرو به خودش دیده و این یک پدیده و نوآوری هست که کوئنیگ زگ مخترعش بوده و شاید در آینده سایر خودروسازان بزرگ از این تکنولوژی بهره ببرن ولی به شکلی متفاوت ؛ خیلی کار بزرگی انجام دادن با ساخت این گیربکس فوق العاده واقعاً دست مریزاد

    1. Reza

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      کونیخ زیگ در نمایشگاه با محصولی جذاب تر از رقیبش بوگاتی حاضر شده.
      این جسکو واقعا دل منو برده

    2. یانکی

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      ادعای بزرگی کرده و خدا کنه درست باشه.ولی پیشرانه فری والوش دیگه خبری ازش نشد.نکته مهمتر اینه که اینجور تکنولوژیها از مسابقات بیرون میاد.ولی چجوریه که مهندسهای فرمول1 از این سیستم بی خبر بودن.نکته بعدی وقتی از پدال پشت فرمون استفاده میکنی دندها فقط ترتیبی بالا پایین میشن نمیشه از روشون پرید مگر اینکه دستی باشه.کاش بیشتر اطلاعات بده.من که بعید میدونم از فرمول1 پیشرفتهتر باشه

  2. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    وقتی بحث قیمت نهایی زیاد مهم نباشه دست مهندسین و طراح بیشتر باز میشه چون محدودیتی در استفاده از الیاژ گران یا تکنولوژی پیچیده و در عین حال با قیمت بالاتر ندارن

  3. John

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (215 ديدگاه)

    سوالی که پیش میاد اینه که کمپانی ای به این کوچکی با منابع محدود چطور به این سطح از تکنولوژی و نوآوری به صورت پیوسته دست پیدا میکنه ؟

  4. امیر

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2958 ديدگاه)

    حیرت زده میشه هرکسی با این سطح تکنولوژی
    جز بهترین خبرهایی بود ک این مدت شنیدم
    معرکس واقعا!

  5. دهه شصتی بدبخت

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وقتی مالکین و کارکنان یه شرکت یا مجموعه دارای شرافت بوده و دزد و اختلاس گر نباشند و همواره هدفشان ارتقا کیفیت و پیشرفت تکنولوژی خودروهایشان باشد نتیجه ی نهایی نیز چیزی غیر از این نخواهد بود…

  6. Amirferrari

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    چطور گیربکس هایی می سازی که تو شتاب اولیه و پیست نمیتونن خودی نشون بدن؟!جمع کن بند و بساط قمپز در کردناتو،واسه گیربکس رگرا هم همین جور جو سازی میکرد و هنوز که هنوزه یه چشمه ازش رو نشده…۹۰ کیلو که هیچ تو بگو ۹ کیلوگرم،وقتی تو شتاب از پس کیا استینگر بر نمیاد چه فرقی میکنه چقدر وزن داره…تو که خوبی بده ماشینتو جرمی کلارکسون تست کنه تا همه باور کنن?دیده دیگه نمیتونه بیشتر از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تا ازش اسب بخار در بیاره میگه هر کی قدرت بیشتر خواست بره سوخت مسابقه ای بریزه توش تا ۱۶۰۰ اسب بخارم از توش در میاد??این اگه پیشرفت نیست پس چیه؟!،بخواد همین فرمون پیش بره باید یه غرامت کلفت هم به فورد بپردازه…

    1. ..::Majidio Lamborghini::..

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      دوست عزیز شرکتی مثل Koenigsegg با این تاسیسات و سرمایه محدود و قیمت های بسیار بالا و مشتری های بسیار اندک ، اگر کارش درست نبود و خریداران قابلیت های اعلام شده رو در محوصلات نمی دیدن ، مطمئن باش نمی تونست 25 سال دووم بیاره و تا الان 100 بار درش تخته میشد
      پفک نمکی که تولید نمیکنن

      محصولات Koenigsegg به قدری خاص و تولید محدودن که آوردنشون به پیست ، ریسک حساب میشه و شرکت های بیمه مسئولیتش رو قبول نمیکنن. ضمن اینکه هر درگ و لانچ پرقدرت یک آسیب به سیستم انتقال قدرت ماشین حساب میشه.

      من فقط یک درگ از ماشین های این شرکت دیدم که توسط سایت vmax ضبط شده بود. در نت هست میتونید سرچ کنید. در اون درگ Agera به راحتی از laferrari عبور میکنه هر چند که لانچ راننده ی آگرا اصلا خوب بود و چند ثانیه دیرتر از فراری شروع به حرکت کرد.

      1. овsкиكMас

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (90 ديدگاه)

        مجید جان چطور میتونی نتیجه درگ به اون واضحی رو اینطور برعکس اعلام کنی؟ اون درگ بین آگرا آر و لافراری انجام شد و لافراری با اختلاف شکست داد آگرا رو
        تو کامنت بعدی لینکشو میزارم دوستان هم ببینن

        1. ..::Majidio Lamborghini::..

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          گویا شما فقط به ویدئو دقت کردی و نه به حرف های گزارشگر
          بنا بر صحبت های گزارشگر در پایان مسیر این آگراست که برنده میشه، ( koenigsegg is victorious ) ، حداکثر سرعت پس از یک مایل برای آگرا 340 km/h و برای لافراری 320 km/h.

          ضمن اینکه حداکثر سرعتی که در این باند تونستن بهش برسن برای اگرا 344 کیومتر بوده و برای لافراری 336

          پاین مسیر در این ویدئوی دو دقیقه و 44 ثانیه ای نیست

      2. ایمان

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (4063 ديدگاه)

        اون درگ تا جایی که دوربین بطور واضح نشون داد LaFerrari برنده درگ بود شاید شما یک فیلم دیگه رو میگین که من ندیدم

      3. Hamed

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (221 ديدگاه)

        تا جاییکه منم یادمه و فیلمای توی نت آگرا و لفراری کلن یکبار درگ دادن که آگرا لانچ ضعیفی داشت بااینکه هردو دیف عقب بودن و به اندازه چنتا ماشین فاصله از لفراری شکست خورد فقط توی انتهای مستقیمی تاپ اسپید بیشتری ثبت کرد که قابل پیش بینی بود

      4. Omid

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (186 ديدگاه)

        به راحتی؟!عجیبه که برد با فاصله لافراری از آگرا رو برعکس وانمود میکنی اینجا ، همه دیدن اون درگ رو و بعضیامونم یه کورسوادی واسه فهمیدن صحبت های اون پسر که با دوربین جلو رو به دوربین حرف میزنه داریم !

    2. Amir

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      با این نظراتی که از شما میخونم به نظرم با کونیگزگ مشکل شخصی داری و گرنه دادن این نظرات به شدت غیر منطقی اصلا عادی نیست.

    3. حسین

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (131 ديدگاه)

      واقعا ایران شما ها را داره که پیشرفت نمیکنه . خب تکنولوژی تکنولوژیه حال مال اصغر آباد صفلی باشه چون شما طرفدار فراری باید چشم بسته بگی این تکنولوژی نداره؟ ای بابا منطقی باشید …

  7. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    دوست داشتنی ترین خودروساز دنیا
    من عاشق این شرکتم. نبوغش تیم تیم رو تحسین می کنم.
    ماشین نمیسازن ؛ شاهکار خلق میکنن

    اولین بار Koenigsegg رو با مدل CCX شناختم و از همونجا عاشق طراحی های خاص و بی بدیل این شرکت شدم.

    به نظرم این شرکت با وجود اینکه نسبتا تازه کاره طراحی هاش اصالت و زبان خاصی دارن که حتی در طراحی خودروسازان قدیمی و اصیل هم ممکنه دیده نشه.

    از CC که سال 1994 تولید شد تا همین Jesko ، قوس U شکل و نعل اسبی زیبای شیشه ی جلو که به صورت یکپارچه قرار گرفته و نمای سفینه ی فضایی رو در ذهن بیننده تداعی میکنه در تمام محصولات تولید شده در این 25 سال دیده میشه.

    به شدت هم خاص و منحصر به فرده. کل تولیدات تاریخ این شرکت به 300 دستگاه نمیرسه.

  8. M

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    در این که کولاک کرده شکی نیست
    اما انصاف نیست تنکنولوژی 8 سال پیش فراری رو اون هم زمانی که هر روز پیشرفته تر از دیروزه با تکنولوژی الان حالا هر شرکتی بخوایم مقایسه کنیم!

  9. Khosrow

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    ون کنیخ زگ – یکی ازبا دانش ترین ادمهای روی زمین ..

  10. فسقلی دهنش بو شیر میده

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو جاده و اتوبان فقط شتاب ثانویه بدرد میخوره که اونم کونیگزگ خدای خدایان شتاب ثانویه هست

  11. Behrouz. anzali

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    ماشین هاشون از لحاظ پلتفرم همون 25 سال پیشه فقط مثل پراید جلو عقبش فرق میکنن با هم دیگه . دقت کنید به سقفش همون سقف مدلccx هست هیچ تغییری نکرده و درهاش. چطور نواوری هست؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. Behrouz. anzali

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    بی انصافی هست که با بوگاتی با اصالت مقایسه بشه.

  13. آروین

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خداییش رگرا از نظر ظاهری قشنگ تر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا