موتور الکتریکی دارک مدر کونیگزگ با وزن تنها ۳۹ کیلوگرم و قدرت خیرهکننده ۸۰۰ اسب بخار، یک شاهکار مهندسی در دنیای خودروهای الکتریکی محسوب میشود.
در سال ۲۰۲۳، کونیگزگ با معرفی موتور الکتریکی دارک مدر (Dark Matter) یا مادهٔ سیاه، برای هایپرکار جمیرا، بار دیگر دنیای خودرو را شگفتزده کرد. این موتور با وزن ۳۹ کیلوگرم، توان ۸۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۰ نیوتن متر ارائه میدهد. حداکثر دور موتور نیز به ۸, ۵۰۰ rpm میرسد که برای موتوری با این ابعاد، بینظیر است. ابعاد موتور نیز با قطر ۳۸۳ میلیمتر و ضخامت ۱۳۵ میلیمتر، خیرهکننده است. این ابعاد نشان میدهند که دارک مدر تنها کمی بزرگتر از یک جاروبرقی رباتیک است اما قدرتی تولید میکند که میتواند یک خودرو را به سرعتهای باورنکردنی برساند.
کونیگزگ با ابداع طراحی شار راکسیال که ترکیبی از شار شعاعی و شار محوری است، استاندارد جدیدی در موتورهای الکتریکی خلق کرده است. این اصطلاح که اختصاصی کونیگزگ است، مزایای هر دو طراحی را ترکیب میکند. موتور شار شعاعی رایجترین نوع موتور الکتریکی است که در ابزارهایی مثل دریل یا خودروهای الکتریکی تسلا یافت میشود. این موتورها معمولاً بلند و باریک هستند و خطوط شار مغناطیسی از محور به سمت بیرون هدایت میشوند. هر موتور تسلا پلد حدود ۴۰۰ اسب بخار تولید میکند و ۹ کیلوگرم سبکتر از دارک ماتر است اما جمیرا تنها به یک موتور دارک ماتر نیاز دارد. از سوی دیگر، موتور شار محوری قطر بسیار بیشتری دارد. در این موتور، خطوط شار مغناطیسی موازی با محور هستند که باعث تولید گشتاور بالاتر اما دور موتور پایینتری میشود. کونیگزگ در دارک ماتر بیشتر از شار محوری استفاده کرده و شار شعاعی را بهعنوان مکمل به کار برده است. به گفته کریستین فون کونیگزگ، این ترکیب، گشتاور عظیم و عملکرد عالی در دورهای بالا را تضمین میکند.
دارک مدر به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در روتور و استاتور، وزن بسیار پایینی دارد. برخلاف موتورهای سنتی که از صفحات فولادی استفاده میکنند، کونیگزگ برای اولین بار ساختارهای فیبر کربنی را جایگزین کرده است. این نوآوری، وزن را کاهش داده و استحکام و کارایی را افزایش داده است. استفاده از فیبر کربن هزینه تولید را بالا میبرد اما برای کونیگزگ که جمیرا را با قیمت تقریبی ۱.۷ میلیون دلار عرضه میکند، هزینه مانع مهمی نیست. موتورهای الکتریکی معمولاً از سیستم سه فازی استفاده میکنند که سه جریان متناوب با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه به موتور نیرو میدهند. کونیگزگ اما با سیستم شش فازی، این فرمول را ارتقا داده است. در این سیستم، دو مجموعه سه فازی با اختلاف فاز ۳۰ درجه ترکیب شدهاند که مزایایی شامل جریان کمتر در هر فاز که دمای موتور را کاهش میدهد، انتقال قدرت بهینهتر که عملکرد کلی را بهبود میبخشد و تولید گشتاور نرمتر که لرزش و تکانهای ناخواسته را حذف میکند به دنبال دارد.
در هایپرکار جمیرا، یک موتور دارک مدر در محور جلویی نصب شده است که با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی ۱۵۰۰ اسب بخاری کونیگزگ همراه است ترکیب شده و قدرتی بینظیر را به جمیرا میبخشد.
Mr. gt c
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴پس اینطور که بوش میاد احتمال داره کانیگزک برای مدل بعدی جسکو یه چهار چرخ محرک مثبت دو هزار اسبی بده با وی هشت فعلی و دو موتور برقی در جلو که احتمالا شاهد مثبت ۲۰۰۰ اسب و صفر تا صد کمتر از ۲ ثانیه رو شاهد خواهیم بود
محسن
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴دارک ماتر؟؟؟ چه اصراری دارین اسمشو به فارسی بنویسید؟!!
ماده تاریک ترجمه بهتریه و تو فیزیک به این عنوان مطرح میشه!
ashkanyp
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴تازه انگلیسیش هم دارک متر خونده میشه نه ماتر که نوشتن
Joker
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴نکُشیمون کودِتاگر😂نشد یه پست از کچل ببینیم انقلاب نکرده باشه🤣انقلابگر الکُلی e85😂انقلابگر با شتاب همسو با پراید😂انقلابگر با انجین متمدن ۱۵۰ ساله😂به انجین شیش سیلندرشم میگفتید انقلابگر که تهش مالید و طبق معمول سی سال گذشته به انجین انقلابگر فورد موستانگ رو آورد😂😂😂به کسی که گیربکس cvt میزاره رو ماشینش و میگه انقلاب کردم کار نداشته باشید،طفلک یه چند سالی طول میکشه تا با تکنولوژیهای روز بروز بشه😂نشد یه چیزی تو دنیا خودرو بوده باشه و این کچل به نام خودش ثبت نکرده باشه🤣تازه جایی که یادمه گیربکس دوکلاچه هم به اسم خودش زده بود😂😂😂😂😂😂
𝐀𝐥𝐢
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴من موندم چه بدی به تو کرده؟!
Mohammad
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴همین که به ظاهر شخصی یک فرد توهین میکنی و ازش عیب میگیری و میگی کچل مشخصه چجور آدمی هستی ، اون عکس پروفایلت هم نشون میده زیر ۱۵ سال سن داری ، خیلی هم حرص نخور آب بدنت کم میشه تابستون قراره هر روز آب رو برای چند ساعت قطع کنن .
مراقب خودت باش
ابوالفضل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اولا انجین کونیگزگ مال موستانگ نیست مال فورد کراون ویکتوریا ست اینو یاد بگیر !
دوما حداقل یه شرکت بیار که همچین تکنولوژی با کارمند های کمتر از ۵۰۰ تا ساخته باشه !
کونیگزگ یه شرکت کوچیکه ولی خب به چیزی دست پیدا کرده که همون چین و امریکاش نتونستن بسازن
درضمن
همون CVT که روی رگرا هست تو درگ و ۱ مایل ساخته های غول های بزرگ دنیا رو شرمنده کرده
Mohammad
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴در ضمن یه مورد دیگه ، هیچ وقت فکر نکن تو یه کشور جهان سومی با یه گوشی چینی میتونی به اینترنت آمریکایی وصل بشی و بیای چین ، روسیه ، سوئد ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، ایتالیا ، ژاپن ، روسیه ، یا هر کشور پیشرفته ای رو زیر سوال ببری
چی تو خودت دیدی واقعاً ؟
زشته با این کارت آبروی ایرانی ها رو نبر
ما ایرانی ها با این وضعیت فقط میتونیم تو صف مرغ وایسیم
از کادیلاک سوار شدن رسیدیم به صف مرغ
مسئولین که آبروی ایران رو بردن ملت رو به فقر رسوندن شما بیشتر از این آبروی ایران و ایرانی رو نبر
با تشکر از درک و فهم بالای شما
دینام
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴هنوز یه عده دنبال اضافه کردن چند اسب بخار به موتورهای درون سوز هستند .بسه.بسه.فقط 40 کیلو