ابر خودروی کونیگزگ جمرا که از ویژگیهای برجستهای همچون پیشرانه بدون میل بادامک سود میبرد، فاقد دیفرانسیل است.
کارهای کونیگزگ اصلاً مشابه شرکتهای عادی نیست. این برند سوئدی تولید کننده ابر خودروهای مشهور دنیا راهحلهای مهندسی فوقالعادهای را به کار میگیرد و این موضوع بهطور خاص درباره خودروی چهار نفره و چهار چرخ محرک جمرا صدق میکند. آنگونه که کریستین ون کونیگزگ توضیح میدهد، جمرا فاقد دیفرانسیل است.
در بخش عقب این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۹ سرعته موسوم به لایت اسپید توربیون LST قرار دارد. بجای استفاده از سه شاخ پلوس مستقیم که از دیفرانسیل مشتق میشوند، این گیربکس دارای دو جعبه در دو سمت خود است که قدرت را به سمت چرخها هدایت میکنند. گیربکس LST بجای چرخش ۹۰ درجه از شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه میچرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی وجود داشته باشد. در هر جعبه کلاچی هیدرولیکی قرار دارد که قدرت ورودی به چرخها را تنظیم میکند؛ بنابراین شما سیستمی دارید که همانند یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی عمل میکند اما قطعات آن بجای نصب در یک واحد ساده از یکدیگر جدا شدهاند.
کونیگزگ جمرا خودرویی چهار چرخ محرک است بنابراین گیربکس LST شفتی خروجی دارد که به سمت اکسل جلو نیز حرکت میکند. در انتهای این شفت موتوری برقی و مکانیسمی شبیه دیفرانسیل قرار دارد و برای هر چرخ کلاچ هیدرولیکی و چرخ دنده اریب در نظر گرفته شده است. همه این قطعات و طراحی واقعاً دیوانه کننده به نظر میرسند و به خودرو اجازه میدهند تواناییهای فوقالعادهای داشته باشد. همانطور که کونیگزگ میگوید، جمرا تنها خودرویی است که از یک موتور برقی استفاده میکند اما دارای هدایت گشتاور چهار چرخ کاملاً متغیر در حالت برقی است. به این ویژگی باید هدایت گشتاور ترمز را نیز بیفزاییم.
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳آقا از کوئنیگزگ چیزی نزارید هردفعه اون جوکره میاد ده تا طومار دیس میکنه میگه کله کچل ها از ما گفتن بعدا نگی نگفتی
علی جردن
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کار دستی کریستین ون کونیگزگ
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ماشین که دفرانسیل نداره قدرت به چرخ انتقال نمیده در نتیجه ماشین راه نمیره و بی مصرف…
فقط به درد کلکسیون شیخ اعراب دبی میخوره
amirmohammadja79
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کریستین ون کونیگزگ یکی از بهترین مهندس های این دوره هست
Vette
۱۵ بهمن ۱۴۰۳با احترام به کونیگزگ . ولی در اصل لقمه رو دور سرش چرخونده
به جای استفاده از ترنس اکسل که تمامی کمپانی ها از فراری پورشه بگیر تا مکلارن شورولت فورد اینا
برداشته یه گیربکس کوچیک ساخته
بعد چیزی که جای ترنس اکسل گذاشته
۵ برابر گیربکس سایزشه
که به اسم مهندسی بفروشه
درسته . هم مهندسیه . هم کارآمد
ولی هیچ برتری به همون ترنس اکسل ساده ایجاده نمیکنه
مهراد
۱۵ بهمن ۱۴۰۳من فکر میکنم کونیگزگ مهندسای بخش هوافضای ساب سوئد رو استخدام کرده که اینجوری بی پروا و به سرعت تکنولوژی های طراز اول رو میکنه ، اینقدر تکنولوژی ناب از یه خودروساز کمتر دیده شده
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این کار فقط جنبه نمایشی داره و نمیشه گفت مهندسی الان این ماشین با اینکار دیگه موتور وسط نیست شده موتور عقب دقت کنید انجین افتاده روی محور عقب.نکته بعدی ابعاد این قطعه هست که چند برابره دیفرانسیل شده.این موارد جذابه ولی کاربردی نیست.دقت کنید سیستم قفل در ماشینها از پراید گرفته تا بنز فورد شوی تویوتا یک شکله چون بهترین روشه حالا یکی بیاد اضافه کاری بکنه فقط وقت علکی مصرف کرده.