کونیگ‌زگ

جلوه دیگری از مهندسی ناب کونیگزگ؛ عدم استفاده از دیفرانسیل در جمرا!

ابر خودروی کونیگزگ جمرا که از ویژگی‌های برجسته‌ای همچون پیشرانه بدون میل بادامک سود می‌برد، فاقد دیفرانسیل است.


کارهای کونیگزگ اصلاً مشابه شرکت‌های عادی نیست. این برند سوئدی تولید کننده ابر خودروهای مشهور دنیا راه‌حل‌های مهندسی فوق‌العاده‌ای را به کار می‌گیرد و این موضوع به‌طور خاص درباره خودروی چهار نفره و چهار چرخ محرک جمرا صدق می‌کند. آن‌گونه که کریستین ون کونیگزگ توضیح می‌دهد، جمرا فاقد دیفرانسیل است.

در بخش عقب این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۹ سرعته موسوم به لایت اسپید توربیون LST قرار دارد. بجای استفاده از سه شاخ پلوس مستقیم که از دیفرانسیل مشتق می‌شوند، این گیربکس دارای دو جعبه در دو سمت خود است که قدرت را به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کنند. گیربکس LST بجای چرخش ۹۰ درجه از شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه می‌چرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی وجود داشته باشد. در هر جعبه کلاچی هیدرولیکی قرار دارد که قدرت ورودی به چرخ‌ها را تنظیم می‌کند؛ بنابراین شما سیستمی دارید که همانند یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی عمل می‌کند اما قطعات آن بجای نصب در یک واحد ساده از یکدیگر جدا شده‌اند.

کونیگزگ جمرا خودرویی چهار چرخ محرک است بنابراین گیربکس LST شفتی خروجی دارد که به سمت اکسل جلو نیز حرکت می‌کند. در انتهای این شفت موتوری برقی و مکانیسمی شبیه دیفرانسیل قرار دارد و برای هر چرخ کلاچ هیدرولیکی و چرخ دنده اریب در نظر گرفته شده است. همه این قطعات و طراحی واقعاً دیوانه کننده به نظر می‌رسند و به خودرو اجازه می‌دهند توانایی‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشد. همان‌طور که کونیگزگ می‌گوید، جمرا تنها خودرویی است که از یک موتور برقی استفاده می‌کند اما دارای هدایت گشتاور چهار چرخ کاملاً متغیر در حالت برقی است. به این ویژگی باید هدایت گشتاور ترمز را نیز بیفزاییم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3780 ديدگاه)

    آقا از کوئنیگزگ چیزی نزارید هردفعه اون جوکره میاد ده تا طومار دیس میکنه میگه کله کچل ها از ما گفتن بعدا نگی نگفتی

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    کار دستی کریستین ون کونیگزگ

    موافقم 1
    مخالفم 6
  3. ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5476 ديدگاه)

    ماشین که دفرانسیل نداره قدرت به چرخ انتقال نمی‌ده در نتیجه ماشین راه نمیره و بی مصرف…
    فقط به درد کلکسیون شیخ اعراب دبی میخوره

    موافقم 1
    مخالفم 21
  4. amirmohammadja79

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    کریستین ون کونیگزگ یکی از بهترین مهندس های این دوره هست

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. Vette

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (532 ديدگاه)

    با احترام به کونیگزگ . ولی در اصل لقمه رو دور سرش چرخونده
    به جای استفاده از ترنس اکسل که تمامی کمپانی ها از فراری پورشه بگیر تا مکلارن شورولت فورد اینا
    برداشته یه گیربکس کوچیک ساخته
    بعد چیزی که جای ترنس اکسل گذاشته
    ۵ برابر گیربکس سایزشه
    که به اسم مهندسی بفروشه

    درسته . هم مهندسیه . هم کارآمد
    ولی هیچ برتری به همون ترنس اکسل ساده ایجاده نمیکنه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  6. مهراد

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (900 ديدگاه)

    من فکر میکنم کونیگزگ مهندسای بخش هوافضای ساب سوئد رو استخدام کرده که اینجوری بی پروا و به سرعت تکنولوژی های طراز اول رو میکنه ، اینقدر تکنولوژی ناب از یه خودروساز کمتر دیده شده

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    این کار فقط جنبه نمایشی داره و نمیشه گفت مهندسی الان این ماشین با اینکار دیگه موتور وسط نیست شده موتور عقب دقت کنید انجین افتاده روی محور عقب.نکته بعدی ابعاد این قطعه هست که چند برابره دیفرانسیل شده.این موارد جذابه ولی کاربردی نیست.دقت کنید سیستم قفل در ماشینها از پراید گرفته تا بنز فورد شوی تویوتا یک شکله چون بهترین روشه حالا یکی بیاد اضافه کاری بکنه فقط وقت علکی مصرف کرده.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا