کونیگ‌زگ

مقایسه شتاب کونیگزگ یسکو اتک با فراری SF90 و پورشه 911 توربو S

اعداد و ارقام شگفت‌انگیز شتاب کونیگزگ یسکو اتک در قیاس با پورشه ۹۱۱ توربو S و فراری SF90 نشان می‌دهد که هایپرکار سوئدی‌ها چقدر سریع است.

کونیگزگ یسکو اتک به‌تازگی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست تاپ گیر را شکست. این خودرو با ثبت زمان یک دقیقه و ۱۰.۹ ثانیه و پشت سر گذاشتن فراری SF90، موفق شد با رانندگی استیگ، سریع‌ترین خودروی تولیدی در پیست فرودگاهی دانسفولد لقب گیرد. از سوی دیگر، یسکو ابسلوت که نسخه‌ای داون‌فورس پایین است، چند ماه پیش با شکستن رکورد صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر بر ساعت، نشان داد که این هایپرکار سوئدی در خط مستقیم هم خودروی بسیار سریعی است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که نسخهٔ داون‌فورس بالای یسکو اتک در خط مستقیم چقدر سریع است؟ در فرصت کوتاهی که برای رانندگی با این خودرو در پیست دانسفولد داشتیم سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم. ازآنجایی‌که فرصت زیادی نداشتیم، توانستیم در هر جهت فقط یک بار یسکو اتک را آزمایش کنیم. در این دو بار، بهترین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعتی که این خودرو توانست ثبت کند، ۳.۳ ثانیه بود ولی با کمی تمرین، اگر یسکو اتک بهتر حرکت را آغاز می‌کرد، احتمالاً می‌توانست به شتاب زیر ۳ ثانیه برسد. البته، به خاطر قوانین فیزیک و کشش ضعیف محرک عقب، هایپرکار سوئدی‌ها قطعاً خیلی نمی‌توانست با مرز ۳ ثانیه فاصله بگیرد.

بااین‌حال، چیزی که می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم اعداد کوچک نیستند زیرا یسکو تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت همچنان در حال هرزگردی است و وقتی پشت سر را نگاه کردیم خطوط سیاه‌رنگ طولانی ناشی از رد لاستیک‌ها مشخص بود. البته این خطوط ممتد نبودند و بیشتر شبیه کد مورس به نظر می‌رسیدند زیرا هنگام هرزگردی، کنترل کشش مدام وارد عمل می‌شود و سعی در کنترل لاستیک‌ها دارد.

در جدول پایین، شتاب یسکو اتک را با دو خودروی بسیار سریع یعنی پورشه ۹۱۱ توربو S و فراری SF90 استراداله مقایسه کرده‌ایم. این مقایسه‌ای بین سه سطح مختلف از پرفورمنس است: خودروی اسپرت، سوپرکار و هایپرکار با ۶۵۰ اسب بخار، ۱۰۰۰ اسب بخار و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت (باک یسکوی آزمایشی ما با سوخت E85 پر شده بود). فراری و پورشه هردو چهارچرخ محرک هستند و بنابراین سریع‌تر حرکت را آغاز می‌کنند. پورشه به لطف وزن سبک‌تر، ابتدا از دو خودروی دیگر جلو می‌افتد و این برتری را تا سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت حفظ می‌کند یعنی سرعتی که ظرف تنها ۱.۵۷ ثانیه به آن می‌رسد. از اینجا به بعد اما نوبت به درخشش SF90 می‌رسد. اعداد نشان می‌دهند که سوپرکار فراری تا سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت از همه سریع‌تر است هرچند که یسکو هم فاصلهٔ چندانی با فراری ندارد و فقط یک‌دهم ثانیه عقب‌تر است.

درواقع وقتی سرعت از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود، کونیگزگ عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کند و سریع‌تر از فراری سرعت خود را افزایش می‌دهد. با افزایش سرعت نیز این اختلاف‌ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. توربو S ظرف ۱۱.۰۷ ثانیه از ۸۰ به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، فراری این کار را در کمتر از ۸ ثانیه انجام می‌دهد و کونیگزگ برای انجام آن به تنها ۵.۶۶ ثانیه زمان نیاز دارد. این شتاب گیری تقریباً دو برابر از پورشه سریع‌تر است. بیایید جور دیگری به قضیه نگاه کنیم. می‌توانید خودروی دیگری را نام ببرید که شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت آن با شتاب ۸۰ تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعتش یکسان باشد؟ لیست چنین خودروهایی بسیار کوتاه است و از خودروهایی مثل فراری ۲۹۶ GTB و مک‌لارن 750S تشکیل شده است. علاوه بر این، باید توجه داشت که یسکو اتک به یک بال بزرگ هم مجهز است که درگ زیادی تولید می‌کند.

حال بیایید روی مسافت تمرکز کنیم. در پیمودن مسافت ۴۰۰ متر، اختلاف بین فراری و پورشه بیشتر خود را نشان می‌دهد حتی با اینکه ۹۱۱ توربو S شتاب اولیهٔ بهتری دارد ولی SF90 روی آسفالت معمولی دانسفولد تایم چشمگیر ۹.۷ ثانیه را ثبت می‌کند. بااین‌حال، به سرعت یسکو توجه کنید که پس از تنها ۴۰۰ متر به ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است یعنی ۳۲ کیلومتر بر ساعت بیشتر از فراری. به‌طورکلی، رانندگی با یسکو احساس شگفت‌انگیزی دارد؛ زیرا تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، همچنان هرزگردی را احساس می‌کنید و پس‌ازآن مثل این است که ترمزدستی را بخوابانید. کونیگزگ به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ سوپرکار دیگری نمی‌تواند به آن نزدیک شود.

کونیگزگ یسکو فراری SF90 پورشه ۹۱۱ توربو S
صفر تا ۶۵ کیلومتر ۲.۲۹ ثانیه ۱.۵۷ ثانیه ۱.۵۷ ثانیه
صفر تا ۸۰ کیلومتر ۲.۸۱ ثانیه ۱.۹۶ ثانیه ۲.۰۵ ثانیه
صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۳۴ ثانیه ۲.۳۵ ثانیه ۲.۵۳ ثانیه
صفر تا ۱۶۰ کیلومتر ۵.۳۰ ثانیه ۴.۶۸ ثانیه ۵.۵۶ ثانیه
صفر تا ۱۹۵ کیلومتر ۶.۴۶ ثانیه ۶.۳۶ ثانیه ۷.۸۴ ثانیه
صفر تا ۲۴۰ کیلومتر ۸.۴۷ ثانیه ۹.۸۹ ثانیه ۱۳.۱۲ ثانیه
۸۰ تا ۲۴۰ کیلومتر ۵.۶۶ ثانیه ۷.۹۳ ثانیه ۱۱.۰۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۰۹ ثانیه ۹.۷۲ ثانیه ۱۰.۴۰ ثانیه
سرعت در ۴۰۰ متر ۲۷۳ کیلومتر ۲۴۰ کیلومتر ۲۲۰ کیلومتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای
منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5254 ديدگاه)

    کونیگزگ چه اسمیه آخه
    لاقل میزاشتین کونیگرگ که میشد یه گرگ سریع که با سرعت هرجایی شما بخواین می‌ره میده

    موافقم 14
    مخالفم 88
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      نظرت چیه اول گرگ رو میاوردن بعد اون کلمه رو؟

      موافقم 96
      مخالفم 4
      1. ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5254 ديدگاه)

        آره اونم خوب بود

        موافقم 11
        مخالفم 3
      2. امين

        ۱۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        😂🫡

    2. ALISAN 2008

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      به نظرم نسبت به قیمتشون پورشه بهتره
      کاش BMW هم تو این مقایسه بود

      موافقم 21
      مخالفم 10
    3. آرسام

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      داداش سوعدیه اسم فارسی که نمیشه گذاشت🙄

  2. Siyavash

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (939 ديدگاه)

    حتی با این که یسکو دف عقب هست ولی فکر نمیکردم بالایه ۳ بزنه تویه صفر تا ۱۰۰ فکر میکردم بین ۲.۷ تا ۲.۹ بزنه..اگه بشه یه مقایسه با شیرون میذاشتیم یا ریماک خیلی عالی میشد…

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5254 ديدگاه)

      دف عقب نیست دو دفه

      موافقم 2
      مخالفم 45
  3. مازیار

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    جدول جالبیه
    مثل کفه ترازویی که که یه طرف پائین میره بعد کم‌کم برعکس میشه

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. وی

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (391 ديدگاه)

      خودرو های زیادی شتاب زیر 3 دارن ولی این شخصیت خاص و رادیکال یسکو برای من خیلی جذابه حتی اگه کندترباشه اون چند دهم ثانیه هم درعمل به چشم نمیاد اونقدرا
      تازه شاید سوخت غیر e85بریزی سریع تر بزنه چون هرزگردی کمتر میشه😂

      موافقم 14
      مخالفم 2
  4. ممد ژانگولر

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4240 ديدگاه)

    طرف پورشه به اون کیفیت و چابوکیو ول کنه بره کونیگزگ بخره که موتورش بعد از ۸۰ کیلومتر سرعت تازه جون میگیره . جادشو پیدا کردین سلام منو برسونید

    موافقم 14
    مخالفم 45
  5. Mosafer

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (241 ديدگاه)

    با تشکر از حضور گرم کونیگ و فراری به من پورشه رو بدن ممنون میشم از همه.

    موافقم 18
    مخالفم 19
  6. الف.ی

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    کونیگزگ از گیربکس دیفرانسیل عجیبی استفاده میکنه
    توی فورزا تا دنده ۵ رو خط مستقیم هرزگردی داره
    اما شتابگیری بعد از دنده ۵ اش که تخته میکنی وحشتناکه واقعا
    چشم باز میکنی میبینی ۴۰۰ تا رو پر کرد

    قدرت یسکو با E85 ۱۶۰۰ اسب بخاره ها
    نه ۱۵۰۰

    موافقم 31
    مخالفم 3
  7. Joker

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (613 ديدگاه)

    فکر کن با هزار جون ادعا و سوخت اتانول و نسبت قدرت به وزن حتی بهتر از یک به یک تو ۴۰۰ متر با یه جی کلاس جعبه ای‌که هیچ بویی از آئرودینامیک نبرده برابری کنی بعد تاپ گیر کلی هم تحسینت کنه😳😂😂😂😂😂بسوزی تاپ گیر😂فکر کن هزار اسب بخار قدرت بیشتر و چندصد کیلو وزن کمتر از ۹۱۱ داشته باشه ماشینت بعد سوسک بشی😂😂😂حالا طرفداراش میان این حجم از گندکاری رو با محرک عقب بودنش توجیه میکنن بعد یادشون میره زیر پست دیمن محرک عقب با شتاب زیر دو ثانیه یقه جر میدادن😂حالا باز بگید جوکر فلان و بهمان😂😂😂یه طبل توخالی که فقط به درد یه عده تینیج میخوره که عکسشو بزنن رو دیوار اتاقشون…

    موافقم 25
    مخالفم 33
    1. Nismo

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1628 ديدگاه)

      هیچ ربطی به محرک عقب بودن نداره
      کوروت z06 و zr1 هم محرک عقبن اما شتاب 2.6 و 2.3 زدن
      مکلارن هم همه ماشیناش دف عقبن اما شتاب 2.5 میزنه

      موافقم 17
      مخالفم 8
      1. سوشیانت

        ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3711 ديدگاه)

        ربط داره الان دورانگو هلکت با اینکه کراس اوور فول سایزه به خاطر دو دف بودن شتابش یک دهم از چارجر جیل بریک بهتره

        موافقم 7
        مخالفم 3
        1. Nismo

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1628 ديدگاه)

          وای بشر یکی ما رو از دست این نجات بده
          جوکر میگه دف عقب علتشه منم گفتم هیچ ربطی نداره ماشینهای دف عقبی هستن که تایم بهتری دارن
          اصلا هیچ ربطی به دورانگو و دو دیفرانسیل و چارجر و چلنجر نداشت
          اینا رو از کجات در آوردی واقعا
          اون یه دهم اختلاف رو هم شما به شتاب 20 ثانیه ای پرایدت ببخش

          موافقم 4
          مخالفم 3
    2. الف.ی

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      دوستان چرا انقدر سطحی نظر میدید
      خودرویی که برای شکستن رکورد سرعت طراحی شده دینامیک رانندگیش متفاوت از پورشه 911 دو دیفرانسیل سوپراسپرت شهریه
      هر خودرو با توجه به هدفی که شرکت سازنده داره ساخته میشه و برای رسیدن به اون اهداف مهندسیش میکنن
      هر سه خودروی 911، SF90 و یسکو به خوبی برآورنده اهداف شرکت سازنده هستند
      آمار فروش و نقد و بررسی هایی که از این خودروها میشه گواه موضوع به علاوه رکورد هایی که در پیست میزنن
      وگرنه مث شما بخوایم فک کنیم همین الآن خودروهای فرمول یک به زور به 350 کیلومتر بر ساعت میرسن
      فکر نکنم هیچ ماشینی در این سیاره در شتاب 200 تا 400 کیلومتر بتونه با یسکو برابری کنه

      در مورد خودروهای سرعت شگفت انگیزترین چیز برای من بوگاتیه چجوری با اون وزن به این سرعت میرسه

      موافقم 34
      مخالفم 1
  8. Nismo

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1628 ديدگاه)

    شتاب صفرتاصد در حد دوج چارجر دف عقب
    توی درگ اسفالت از یه دوج چارجر میخوره تازه با دوبرابر قدرت

    موافقم 4
    مخالفم 18
  9. BlackWing

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1334 ديدگاه)

    تا اینجا کوروت ZR1 از همشون سریع تره
    حتی از 296 و 750S

    موافقم 9
    مخالفم 19
    1. Nismo

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1628 ديدگاه)

      چجوری حساب کردی؟
      با 296 که برابره
      با 750 هم یه دهم اختلاف داره

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. سوشیانت

        ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3711 ديدگاه)

        از لحاظ حداکثر سرعت با اختلاف از همشون جلوتره بدون سیستم هیبرید

        موافقم 6
        مخالفم 6
        1. Nismo

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1628 ديدگاه)

          وای خدا باز شروع کردی بحث تاپ اسپید
          ما منظورمون شتاب صفرتاصده چه ربطی به حداکثر سرعت داره؟
          بعد اصلا چه ربطی به سیستم هیبرید یا غیر هیبرید داره؟
          واقعا توی کار تو موندم بشر
          یعنی اگه یه روز این بحث تاپ اسپید و حداکثر سرعت رو پیش نکشی روزت نمیگذره

          موافقم 6
          مخالفم 2
      2. Bmw

        ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (674 ديدگاه)

        نیسمو جان بلاخره طرفداره آمریکایی هستی یا اروپایی ها کامنتات مبهم هستند هر دفه طرف یکیشونو می گیری!؟

        موافقم 9
        مخالفم 1
        1. Nismo

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1628 ديدگاه)

          طرف حق رو میگیرم

          موافقم 5
          مخالفم 3
    2. Siyavash

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (939 ديدگاه)

      تا اینجا که چیزی ازش مقابل مک‌لارن و فراری ندیدیم..

      موافقم 10
      مخالفم 2
  10. R

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1228 ديدگاه)

    به خاطر دف عقب بودن تو درگ ضعیفه بعد ۴۰۰ متر تازه جون میگیره

    موافقم 11
    مخالفم 3
  11. W11 افسانه ای

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    آقا می‌دونی الان بحث چی شده من خودم به شدت آلمانی فنم ی یه عده دوستان یه جوری صحبت می‌کنن انگار که هم خدا رو می‌خوان هم خرما رو آقا شما نمی‌تونی از یه ماشین توقع داشته باشی ۵۰۰ کیلومتر به ساعت بره شتابشم زیر ۲ باشه یا حداقل زیر ۳ نمیشه که هم خدا رو بخوای هم خرما رو مهندسا تصمیم گرفتن که آقا به جای شتاب تاپ اسپیدو در نظر بگیریم حالا یه جوری نظر میدن انگار مثلاً توی خونشون یه دونه جسکو پارکه ر روزم هزار تا ماشین می‌بینن اعم از پورشه ۹۱۱ توربو اس و فراری که باهاش کورس بندازن ماشینشون یه ثانیه کم بیاره جمع کنید مسخره بازی رو اینو نمی‌بینی که پورشه رو همدیگه ۳۵۰ تا بیشتر نمی‌تونه بره جیسکو ۵۰۰ تا مرد حسابی بسه گرفتار یک ثانیه شتابی

    موافقم 15
    مخالفم 3
  12. MP

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    فقط از بچه ی 10/15 ساله بر میاد هر کجا میرسه نظر بده و بعدش چهل تا استیکر بزاره!؟
    از کامنتهاشم معلومه با کاربر قدیمی تسلا هم دسته!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (708 ديدگاه)

    خب خدا رو شکر که یه تست باحال از این ابر ماشین دیدیم که نگن فقط محصولات کنیگ زگ رو کاغذ خوبن!! 😈🏁🏁

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. Scuderia Ferrari

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4080 ديدگاه)

    سوشیانت که تکلیفش معلومه ولی این کاربر Nismo همه معادلات ذهنی ، جسمی ، فلسفی ، فیزیکی و … رو بهم ریخته 😐😐
    حاجی با خودت چند چندی ؟؟
    خواهش میکنم حداقل منو از گمراهی نجات بده

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4924 ديدگاه)

      باید به درجاتی از بصیرت برسی تا بتونی مسائل رو درک کنی

  15. علی منصوری

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (462 ديدگاه)

    مقاله ی مقایسه شتاب کرده، ولی دوستان در مورد علایق خودشون و ماشینی ک دوست دارن در حال تولید محتوا جنگی در قالب کامنتن….
    دوستان چون فن یک برند هستین دلیل نمیشه زمین و زمان و اعداد و ارقام با علم و سلیقه خودتون ببینین…ی مثال بزنم سوءتفاهم برطرف بشه
    چون ببر قشنگه دلیل نمیشه شیر حیوون زشتی باشه، بعضیام کبوتر بهمه جانداران ترجیح میدن، ولی هیچی باوفاتر از سگ نیست همون طوری ک اسب حیوان نجیبی است…..
    خدا کنه منظورم رسونده باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا