کونیگزگ یسکو اتک با ثبت تایم ۱ دقیقه و ۱۰.۹ ثانیه، رکورد سریعترین خودروی جادهای پیست تاپ گیر را از فراری SF90 گرفته است.
هرچند فعلاً خبری از پخش برنامهٔ مشهور تاپ گیر نیست ولی پیست آزمایشی این برنامه در فرودگاه دانسفولد هنوز وجود دارد و استیگ هم هرازگاهی ظاهر میشود و با خودروها در این پیست ۲.۸ کیلومتری تایم میزند. آخرین خودرویی که راهی پیست تاپ گیر شده، کونیگزگ یسکو اتک است که توانست رکورد سریعترین خودروی جادهای این پیست را بشکند. این خودرو یک دور پیست دانسفولد را در ۱ دقیقه ۱۰.۹ ثانیه طی کرده است. پیشازاین، فراری SF90 با تایم ۱ دقیقه و ۱۱.۳ ثانیه رکورد سریعترین خودروی جادهای این پیست را در اختیار داشت و بعد از آنهم فراری ۴۸۸ پیستا با ۱ دقیقه و ۱۲.۷ ثانیه، دالارا استراداله با ۱ دقیقه و ۱۲.۸ ثانیه و پورشه ۹۱۱ GT2 RS با ۱ دقیقه و ۱۳.۴ ثانیه قرار داشتند.
تایم کونیگزگ همچنین از فراری FXX فقط ۰.۲ ثانیه کندتر است و با دیگر خودروهای مخصوص پیست مثل کاپارو T1، پاگانی زوندا R و مکلارن 720S GTX هم فاصلهٔ چندانی ندارد. این هاپرکار سوئدی که نقطهٔ اوج محصولات کونیگزگ محسوب میشود، به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که با بنزین معمولی ۱۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند ولی در صورت استفاده از سوخت E85 این رقم به ۱۶۰۰ اسب بخار میرسد. این پیشرانهٔ میللنگ تخت نهتنها قدرت فوقالعادهای دارد بلکه تا ۸,۵۰۰ rpm دور میگیرد و فقط ۲۱۳ میلیثانیه طول میکشد تا از حالت سلو به دور ۷,۸۰۰ rpm برسد.
ممکن است عجیب به نظر برسد که یسکو با وجود ۶۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر، ۲۵۰ کیلوگرم وزن کمتر و داونفورس بسیار بیشتر، تنها ۰.۴ ثانیه از فراری SF90 استراداله سریعتر بوده است ولی در این مقایسه باید به عوامل دیگری هم توجه داشته باشیم. نکتهٔ اول اینکه SF90 از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد اما یسکو محرک عقب است.
پیست تاپ گیر بسیار کوتاه است و استیگ فقط برای چند لحظه میتوانست تختهگاز حرکت کند؛ بنابراین، اگر پیست مسیرهای مستقیم و پیچهای سرعت بالای بیشتری داشت، احتمالاً هایپرکار کونیگزگ میتوانست فاصلهٔ خود را با فراری بیشتر کند.
amir
۲۲ آذر ۱۴۰۳الانه که جوکر بیاد هیت بده بکه کچل بی خاصیت
مهدی
۲۲ آذر ۱۴۰۳کونیگزگ خوبه ولی هنوز خیلی جا داره تا به خودروسازهایی مثل فراری و پورشه برسه
Doom
۲۲ آذر ۱۴۰۳بیشتر شبیه یه کارگاه تولید خودروئه تا خودروساز
من اطلاعی ندارم شاسی و پلتفرم و انجین ایا حاصل کار خودشه یا نه اما بعید میدونم از صفر بتونه بسازه چون برعکس پورشه و فراری نه اونقدر سرمایه داره نه توان مهندسی و …
SMS
۲۲ آذر ۱۴۰۳به نظر من کونیگزگ کلا با فراری فرق می کنه
هردوشون نسبتا بهترین در نوعشون هستند
فريد
۲۲ آذر ۱۴۰۳یه هایپر کار قطعا باید بتونه رکورد سوپر کار رو بزنه
( جواد خیابانی )