کونیگ زگ را به خاطر محصولات بسیار خاصش میشناسند. با تولید هایپرکار One:1 که نسبت قدرت به وزن استثنایی داشته و همچنین جسکوی جدید که میخواهد مرزهای سرعت را درنوردد، این خودروساز سوئدی همچنین در حال جابجا کردن مرزهای پرفورمنس است؛ اما استارت کار کونیگ زگ از کجا بوده است؟
ویدئویی که در ادامه ملاحضه خواهید کرد نشان دهندهی آغاز به کار کونیگ زگ است. کانال یوتیوب Cars Evolution در جدیدترین ویدئوی خود تاریخچهی نمایشی کونیگ زگ را ارائه کرده و مشخصات فنی هریک از محصولات آن را ذکر نموده است.
کریستین ون کونیگ زگ که در سال ۱۹۹۴ جوانی ۲۲ ساله بود از سرمایهای که قبلا به دست آورده بود اقدام به راهاندازی شرکت کونیگ زگ اتوموتیو کرد.
خودروهای کونیگ زگ از همان ابتدا به دنبال رکوردشکنی بودند. کتاب رکوردهای گینس پیشرانهی اولین خودروی کونیگ زگ یعنی CC8S را به عنوان قوی ترین پیشرانهی نصب شده در یک خودروی تولید سری تایید نمود. این پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری سوپرشارژردار قدرت ۶۵۵ اسب بخاری داشت و توسط خود کونیگ زگ تولید شده بود. این آمار و ارقام برای پیشرانهای در سال ۲۰۰۲ باورنکردنی بوده است. برای مقایسه بد نیست بدانید پیشرانهی ۸ سیلندر تنفس طبیعی بکار رفته در فراری ۳۶۰ چلنج استراداله تنها حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته است.
این برند سوئدی دو سال بعد نیز رکورد خود را با تولید پیشرانهای ۸۰۶ اسب بخاری شکست. این قدرت با اضافه شدن دو سوپرشارژر روترکس به پیشرانهی CC8S به دست آمده بود.
رکورد دیگر کونیگ زگ در سال ۲۰۰۵ و برای سریع ترین خودروی دنیا بدست آمد. در این سال خودروی CCR توانست به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت برسد. این رکورد در پیست ۱۲.۵ کیلومتری ناردو به دست آمد. البته اگر طول پیست بیشتر و مسیر آن مستقیمتر بود شاید کونیگ زگ سرعت بالاتری را هم ثبت میکرد.
این شرکت در سال ۲۰۰۸ رکورد دیگری را با CCX جدید ثبت کرد. این خودرو توانست در عرض ۲۹.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
دیگر رکورد بزرگ کونیگ زگ در سال ۲۰۱۷ و با خودروی آگرا RS به دست آمد. این خودرو توانست عنوان سریع ترین خودروی تولیدی دنیا را به خود اختصاص دهد. سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعتی بوگاتی ویرون سوپر اسپورت با متوسط سرعت ۴۴۷ کیلومتر در ساعت آگرا RS و سقف سرعت ۴۵۸ کیلومتر در ساعت شکسته شد.
با چنین تاریخچهی درخشان و قابل تحسینی جای تعجبی وجود ندارد که کونیگ زگ روش بدست آوردن رکورد سرعت دنیا را به خوبی بلد است. بسیار مشتاقیم تا قدم بعدی این خودروساز برجستهی جهان را در دنیای رکوردها تماشا کنیم…
Parvaz
۲۱ مرداد ۱۳۹۸جسکو یه شاهکار و اثر هنری هستش، فیلماش رو تو یوتیوب میبینم زبانم از وصفش عاجز میشه… آدم اشکش در میاد !!!
یانکی
۲۱ مرداد ۱۳۹۸البته موتورش رو از فورد گرفته بود و هنوز پایه اصلی موتورش همون کایوت 5لیتریه
مهراد
۲۱ مرداد ۱۳۹۸کلا دوس ندارم که حرفتونو تایید کنم چون به مزاق خیلیا خوش نمیاد ، ولیکن تا جاییکه من میدونم حرفتون صحیحه و پایه و اساس تمام انجینای کونیخزگ موتور کایوتی فورد هستش . البته این چیزی از ارزشای این شرکت بزرگ و بسیار خلاق و قدر کم نمیکنه ، و در آخر اینرو اضافه کنم که انجین کایوتی توسط کونیخزگ بشدت مودیفاید و حتی بازطراحی شده بطوری که با موتور کایوتی معمولی بسیار تفاوت داره
با تشکر از وقتیکه بابت خوندن گذاشتید
benyamin
۲۲ مرداد ۱۳۹۸تو چندتا کامنت پایینتر یه توضیحاتی دادم درباره فورد و اینا . برو بخون. منبع مجله ی رود اند ترک هست.
تنها و تنها یکبار از فورد موتور گرفتن. اونم ۲۰۰۲ و تنها یک عدد. و اونقدر کیفیتش برا یه ماشین سوپر یا هایپر اسپرت افتضاح بود که خود اون اقا کچله این انجین رو رد میکنه. بعدش میرن ببینن باقی شرکتها چه انجینی دارن. میبینن که باقی شرکتهام دست کمی از فورد ندارن پس همین انجین فورد رو تا ریزترین قطعه بازطراحی میکنن. یعنی کل موتور رو لخت میکنن و تمام قطعاتو بازطراحی میکنن. به طوری که حتی سرسیلندرهای قبلی به موتور جدید نمیخوره. حتی خیلی از قسمتا رو دوباره تراش میدن. تنها چیزی که مثل روز اول باقی میمونه همون زاویه ی 90 درجه و bore spacing هست و بس.
تازه بعدش از یه شرکت دیگه تنها و تنها بلوکهای الومینومی خام میگیرن و خودشون موتورشون رو میسازن. این شایعه ای که باعث شد همه فکر کنن کوئنیگزگ موتورهاشو از فورد میگیره برمیگرده به اینکه ما همیشه همون اول خبر رو میخونیم بعدش نمیبینیم دیگه چی شد چی نشد. کل چیزی که از فورد گرفتن ۱ عدد انجین 4.7 لیتری سوپرچارج v8 بود. نه ۲ تا نه ۳ تا. بلکه تنها یک عدد. و همین یکی رو هم رد کردن و کل قطعاتشو انداختن دور و تنه همون بلوک لخت رو نگهداشتن و همه چیشو خودشون با دستای خودشون طراحی کردن. اگه مال فورد بود قطعا خود فورد یه حرف میزد دیگه. یه اهمی میکرد. یه زری میزد دیگه. یه شکایتی میکرد دیگه.
حسین دهمرد
۲۱ مرداد ۱۳۹۸حرفتون درسته ولی چرا خود فورد …
بیخیال
Saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۸اون موتور واسه مدل های اولیه کونیگ زگ بود
بعد از ccx دیگه خود کونیگزگ موتور میسازه
البته قطعات و بلوکش رو هنوز فورد میسازه ولی تقریبا تموم کارهاشو خود برند انجام میده
ابراهیم
۲۲ مرداد ۱۳۹۸حتی بلوک هم نمیگیرن.
از یه شرکت به اسم Grainer & Worrall بلوک میگیرن.
تنها چیزی از موتور که شبیه موتور فورد هست همون ۹۰ درجه زاویه و bore spacing هست. یعنی چی؟ یعنی اینکه حتی نیم درصد مال فورد نیست. خیلی از شرکتها چنین موتوری دارن یعنی هم زاویه ۹۰ درجه داره هم bor spacing یکسانی دارن پس ایا اینا مال فورده؟
مثل اینه بگیم چون شرکت بنتلی از رو محصول بنز یه وسیله ی چهارچرخ موتوری ساخته پس بنتلی همه مدلهاش مال بنزه. تنها چیزی که از بنز باقی مونده همون چهارتا چرخ و یه فرمان و موتوره که تو همه ی ماشینای ساخته شده یکی هستن. قضیه موتور فورد همینه. اونقدر اون موتور فورد رو بازطراحی کردن که تنها چیزی که ازش باقی موند شکل موتوره.
خرید بلاک یا بلوک موتور تو دنیای خودرو کار عجیبی نیست. همه میدونیم بنز از هوندا بارها بلوک متور خریده. میدونیم خیلی از شرکتها از فراری بلوک موتور میخرن. میدونیم بی ام و به خیلی از شرکتا موتور میده. تازه فرقش اینه که مابقی شرکتها وقتی انجین میگیرن بازطراحیش نمیکنن. اما کوئنیگزگ اون موتور فورد رو کلا از صفر تا ۱۰۰ بازطراحی کرد خودش. مجله رود اند ترک رو دقایقی قبل خوندم لینکش تو یکی از کامنتای زیر هست. خودشون میگن اونقدر این موتور رو تغییر دادن که تنها از نظر قیافه یکمی شبیه موتور فورده. حتی خود بلاک رو کلا تغییر دادن. این یعنی دیگه حتی ۰.۰۰۰۰۰۱ درصدم فورد توش دستی نداره دیگه. چون حتی بلاک که پایه ی انجین هست کلا تغییر کرده
benyamin
۲۲ مرداد ۱۳۹۸باورم نمیشه هنوز ادمایی هستن این حرفا رو میزنن
پس خود فورد چرا از موتور خودش استفاده نمیکنه؟
اها کوئنیگزک طراحیش کرد
مهدی
۲۱ مرداد ۱۳۹۸فراری انزو همون سال ۲۰۰۲ قدرت ۶۶۰ اسب داشت. من موندم این مقاله ها رو کیا مینویسن
Amirferrari
۲۱ مرداد ۱۳۹۸همینو بگو،بماند که به هیچ عنوان سال ۲۰۰۵ نتونسته به سرعت ۳۸۶ کیلومتر دست پیدا کنه،فقط اونجا که نوشته
(این شرکت در سال 2008 رکورد دیگری را با CCX جدید ثبت کرد. این خودرو توانست در عرض 29.2 ثانیه از سکون به سرعت 300 کیلومتر در ساعت برسد.) کاری که بوگاتی سال ۲۰۰۵ تو ۱۷ ثانیه با ویرون انجام داد… من موندم اینا بر چه اساس رکورد تلقی میشه؟!!! شما حساب کن از قدرت ۶۵۵ اسب شروع کرده و الان ادعا جسکو ۱۶۰۰ اسبی داره! یه چیز که خیلی جالبه موتور همون موتور قرون وسطاییه با کمترین تغییر و افزایش هزار اسب بخار،اگه این پیشرفت نیست پس چیه؟!! باید بهش لقب خداوندگار تیون بدن…
OMID
۲۲ مرداد ۱۳۹۸جواب قدرت و دادم
مقاله هم درسته حوصله ندارم اصلاح کنم یه کم مطالعه کنید کافیه
OMID
۲۱ مرداد ۱۳۹۸660ps داشته
که میشه 651 hp
Saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۸این مقاله رو واسه عشقت(فراری) هم نوشتن
اینم اضاف کنم که انزو v12
ولی کونیگ زگ این قدرت رو از یه ۸ سیلندر گرفته
Saeed
۲۲ مرداد ۱۳۹۸داداش انزو v12
کونیگزگ ۸ سیلندره
Archi KHAN
۲۱ مرداد ۱۳۹۸در خوب بودنش شکی نیس !
اما آدم فکر میکنه از اول تا حالا یه خودرو بوده ، هی فیس لیف کردن …
بنیامین
۲۲ مرداد ۱۳۹۸یه خودرو نبودن. شاید شکلشون یکی باشه اما همشون چه شاسی چه موتور چه باقی اجزا فرق دارن
برا اونایی که هی فورد فورد میکنن بگم که:
ببینین سال ۲۰۰۲ کوئنیگزگ برا اون سال یه موتور فورد گرفت یه موتور سوپر چارچ ۴.۷ لیتری v8 . ولی همون کچله که اسمش سخته تو تستها ردش کرد بعد گشتن ببینن چه شرکتایی یه موتوری که نیازهاشون رو رفع کنه میسازه. ولی دیدن شرکتای دیگه هم مثل فورد نیازهاشون رو برطرف نمیکنن. پس رفتن همون موتور مدولار فورد رو خودشون بهینه کردن و تقریبا به جز بلوک همه اجزاشو از اول طراحی کردن. چون این موتور مدولاره و میشه به راحتی اکثر قطعاتشو تعویض کرد. به طوری که تو همه مجلات خارجی میگن که کوئنیگزگ اونقدر این موتور رو بازطراحی کرد که کلا به یه موتور جدید تبدیل شد. اگه منبع بخوایین مجله ی رود اند ترک منبع منه. و میگه تنها چیزی که از موتور فورد باقی موند زاویه ی ۹۰ درجه و فاصله ی بین دو پیستون از مرکز بود. تنها چیزی که به صورت اورجینال باقی موند همین دوتا بود. یعنی چی؟ یعنی تنها همون بلوک نه چیز دیگه اای. فاصله ی دو پیستون از مرکز همون bore spacing میشه.
بعدم طی زمان اونقدر رو این بلوک تغییرات رو انجام داد که دیگه بلوک هم از فورد نگرفتن و بعدا خودشون یه قطعه ی بلوکی فلز از یه شرکت به اسم Grainer & Worrall میگیرن رو اون ریخته گری میکنن. یعنی سیلندر ها اون سوراخها رو خودشون روش برش میدن و تا الان همین کار رو میکنن. چون تغییرات اونقدر زیاد بودن که دیگه از اون موتور هیچی باقی نموند که تحت قانون پتنت بشه. کلا یه چیز جدید ساختن که دیگه مال فورد نیست مال خودشونه. اگه موتوری که طراحی کردن مال فورد بود خب فورد راحت یه شکایت میکرد حق و حقوقشو میگرفت دیگه . حتی بلوک جدیدی رو توسعه دادن خودشون که از همون استفاده میکنن.
فورد همون بار اول بود که تموم شد رفت. دیگه نه بلوک خالی از فورد میگیرن و نه یکی از اون قطعات مال فورده. مطمئن باش مال فورد بود الان یه شکایتی چیزی از طرف فورد میکردن. و یه چیز دیگه اینه که کوئنیگزگ الان تو موتور یا انجین سازی اونقدر پیشرفت کرده که از انجین فرمول یک تا انجین CGI رو خودشون از صفر طراحی کردن. تو مجله برا انجین CGI موتور اکوبوست v-6 فورد رو مثال زده. شاید این انجین اکوبوست فورد رو کوئنیگزگ براشون طراحی کرده. باید برم دنبالش. اگه اینطور باشه که باید بگیم فورد از انجینهای کوئنیگزگ استفاده میکنه نه برعکس. تنها تو ۲۰۰۲ از فورد انجین قرض گرفتن که ببینن اصلا خوبه یا نه. بعدم دیدن خوب نیست پس تنها بلوک خالی گرفتن. الان بنز برا خیلی از موتورهاش از هوندا بلوک خالی میگیره. تو مجله گفته سرسیلندرهای انجینهای کوئنیگزگ شبیه فورد هست ولی سرسیلندرهای فورد به این انجینها نمیخورن و باید بازطراحی بشن. دیگه وقتی سر سیلندر فورد بهشون نخوره خب معلومه که دیگه فورد نقشی توش نداره. حتی سنسورهای انجین طراحی خود کوئنیگزگ هست و تنها محل قرارگیریش شبیه به فورد هست. بازم بگم تنها شبیه هستن.
کاش پدال یه مقاله در این باره ترجمه کنه تا بعضیا بفهمن کوئنیگزگ حتی بلوک خالی انجین از فورد نمیگیره. بلکه یه قطعه ی کاملا خام بلوک از یه شرکت به اسم Grainer & Worrall میگیره و کل ریخته گری رو خودشون انجام میدن.
برا اینکه منظورمو بهتر بگم عکس زیر رو ببینین. عکس یه بلاک خام الومینیوم هست که میخرنش و به هر شکلی که بخوان روش کار میکنن. مثلا کوئنیگزگ میخره انجین میسازه.
http://uupload.ir/files/ieia_aluminum-block.jpg
تو عکس زیر نشون میدن چطور با دستگاه cnc یه بلاک الومینیومی رو تبدیل به انجین میکنن
http://uupload.ir/files/v4j5_cylinder-head.jpg
همون ۲۰۰۲یه انجین از فورد گرفت و همون موقع کیفیتشو رد کردن.
دانیال_Surrey،England
۲۱ مرداد ۱۳۹۸از آقای دهقان و احمدزاده خواهش میکنم این مقاله ی فوق العاده مفیده رود اند ترک رو حتما تو لیست ترجمتون بزارید خیلی وقته گذشته نمیدونم چطوری از دستتون در رفته.
اینو بزارید بلکه برای بعضی ها خیلی چیزا روشن بشه!!
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a26339473/koenigsegg-ford-v-8/
Saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۸عاشق شیشه جلوی کونیگزگ هستم
فکر کنم طرحش از ماشینای لمانز اومده
ولی از اولین محصولش تا این جسکو هنوز همین پنجرس
اینه که خاصش میکنه…امیدوارم برند موفقی باشه و بمونه
Danial
۲۲ مرداد ۱۳۹۸فک کنم هر کسی که علاقه ای به ماشین داره حتماً دوست داره یدونه از خودرو های کونیگ زگ رو هم داشته باشه واقعاً به عنوان یک اثر هنری میشه پرستششون کرد هر کدوم از مدل هاش فرقی نمیکنه.
ی مستند ساخته بودن از برندش که خیلی جالب و عالی بود واقعاً خوشم اومد مخصوصاً خود مدیر شرکت آقای کونیگ زگ که بسیار انسان با شخصیتی هستش کارخونشون تو یک فرودگاه قدیمی هست که دیگه ازش استفاده نمیشه و پیست تستشون هم همون باند فرودگاه یدونه علامت روح روی تمام ماشین ها هست که از نیروی هوایی کشورشون برگرفته شده.
سجاد
۲۳ مرداد ۱۳۹۸با سلام و احترام ؛ کریستین ون کونیگ زگ یکی از نوابغ دنیای اتومبیل می باشد و انسان بسیار قابل احترامی هست که با عشق و علاقه و پشتکار فراوان به ساخت اتومبیل هایی که بیشتر شبیه آثار هنری می باشد مشغول است. تعجب می کنم که چرا دوستان و خوانندگان مطالب سایت ، بیشتر از اینکه دنبال لذت بردن از عکس ها و مطالب باشند دنبال کل کل کردن و کری خوانی و مقایسه مهندسان و شرکت های مختلف هستند و تلاش دارند خواسته ها قلبی خودشان را به دیگران تحمیل کنند. مهندسان سوئدی ، آمریکایی ،ژاپنی ، آلمانی ، فرانسوی و … همه تلاش دارند بهترین محصول را تولید نموده و تحویل مشتری دهند . ولی تعجب از تعصب بیجای بسیاری از دوستان داخل کشور هست که انگار با طرفداری از یکی از این کمپانی ها با دیگران دشمنی خونی دارند ؛ در صورتی که همه این تلاش ها قابل احترام است.