امروز در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ محصول جدید لاماری با نام اکو رونمایی شد. این سدان از محصولات دانگ فنگ چین، توسط شرکت زیرمجموعهی آرین پارس موتور در ایران مونتاژ میشود.
بهمنماه سال ۱۴۰۰ در نمایشگاه خودروی تهران، اولین مدل لاماری ایما رونمایی شد. این محصول حالا یکی از کراساورهای مهم بازار ایران در گروه خودروهای چینی است و رقیب انواع چری مونتاژ مدیران خودرو محسوب میشود. حالا پس از سه سال، آرین پارس موتور یک سدان اسپرت به نام اکو / ECHO را به سبد محصولات لاماری اضافه کرده است.
بیشتر بخوانید:
دانگ فنگ یکی از خودروسازان مهم چین محسوب میشود که البته کیفیت و گستردگی صادرات مشابه بیوایدی ندارد؛ اما مشابه چری و چانگان با سرعت بالا درحال پیشرفت است. این مجموعه در سال ۱۹۶۸ شروع به کار کرد و خیلی زود با تولید ماشینالات سنگین در گروه کامیون و اتوبوس، بازار چین را در اختیار گرفت. تا سال ۲۰۱۰ غالب خودروهای دانگ فنگ، ضمن همکاری با برندهای مطرح ژاپنی، خصوصا نیسان و پژو تولید میشد اما مدیران چینی توانستند داخلیسازی محصولات را با استخدام مهندسان خارجی، به سرعت توسعه دهند. جالبتر اینکه غالب سهام دانگ فنگ موتور، همچنان در اختیار دولت چین است و شرکت کاملا خصوصی محسوب نمیشود.
خودرویی که در ایران به نام لاماری سدان یا لاماری اکو رونمایی شده، در واقع محصولی از آئولوس به نام Yixuan است. شاین مکس ایران خودرو هم از محصولات برند آئولوس زیرمجموعهی دانگ فنگ محسوب میشود. لاماری سدان، از پلتفرمی استفاده میکند که در خودروهای گروه پژو –سیتروئن برای DS و پژو ۲۰۸ نیز وجود دارد. این خودروی چینی، سال ۲۰۱۹ معرفی شده و همراه فناوریهای مختلف، شامل پیشرانههای بنزینی، هیبرید و تمام برقی در چین موجود است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی لاماری اکو ECHO سدان
شباهتهایی میان لاماری سدان و لاماری شاسیبلند وجود دارد؛ اما باید اعتراف کرد اکو به اندازهی ایما، متمایز از دیگر خودروهای چینی بازار ایران نیست. در لاماری ایما، الگوربرداری از شاسیبلندهای اروپایی خصوصا لوتوس دیده میشد اما لاماری اکوسبک طراحی ژاپنی، مشابه محصولات هوندا و نیسان را ادامه داده است.
حس اسپرت و جوانپسند در لاماری اکو کاملا به چشم میآید. چراغهای تهاجمی با گوشههای تیز، این سدان چینی را آمادهی نبرد نشان میدهد؛ ضمن اینکه حجمدهی بدنه نیز خطوط عمیق و واضح دارد. از نکات مثبت در طراحی لاماری اکو میتوان به زهوار زیگزاگ طرفین بدنه اشاره کرد که همراه مهشکنهای کوچک، جذابیت این خودرو را با هزینهی ناچیز، ارتقا میدهد.
در نمای جانبی، لاماری اکو به شاین مکس ایران خودرو شباهت زیادی دارد. البته این سبک، نهتنها در سدانهای دانگ فنگ دیده میشود؛ برای چری آریزو ۶ و جک j7 KMC هم صادق است. حالت کوپه با شیب سقف در انتهای بدنه، مشهود است و خطوط حجمدهنده در امتداد دستگیرهها، گلگیرها و پایین درهای ورود به کابین، جلب توجه میکنند.
در نمای پشت لاماری اکو، زیادهروی در خطوط و زاویهسازیها توی ذوق میزند. حالت زیگزاگ مشابه بخش جلوی ماشین در عقب تکرار شده اما چراغهای پیوسته، عملا تفاوتی با دیگر سدانهای چینی ایجاد نمیکنند. پرهیز از ادوات سیاه پلاستیکی و خروجیهای نمایشی با حفرههای بزرگ و قاب کروم، دیگر المانهای لاماری اکو هستند. نسخهی مونتاژ ایران همراه بالچه روی صندوق ارایه میشود.
ابعاد لاماری سدان با طول۴,۶۶۰ و عرض ۱,۸۱۲ و ارتفاع ۱,۴۹۰ و فاصله محوری ۲,۶۸۰ میلیمتر تعریف میشوند. این خودرو در عمل، برادر کوچکتر شاین مکس ایران خودرو است و اندازه نزدیک به چری آریزو ۶ دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین لاماری اکو ECHO سدان
حس یک خودروی چینی به وضوح در اتاق لاماری سدان دیده میشود. المانهای مختلف، شامل نمایشگر بزرگ با ساختار عمودی شبیه مرسدس بنز، خروجی هوای طرح لامبورگینی، فرمان بیضی شکل با دو نقطه اتصال، به تنهایی جذاب به نظر میرسند اما در کنار هم، ترکیبی ناهماهنگ را تشکیل دادهاند.
پشت فرمان، پنل دیجیتال باکیفیت در اندازه ۷ اینچ نصب شده و در وسط، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ وجود دارد. بخشهای مختلف کابین، ادوات پلاستکی با طرح فیبرکربن ارایه میکنند که همراه جزئیات زردرنگ، جوانپسند هستند. از سویی دیگر، دستهدندهی بزرگ و خلبانی در لاماری اکو، شدیدا توی ذوق میزند و نکته منفی محسوب میشود.
لاماری اکو رونمایی شده در ایران، صندلیهای بسیار راحت با چرم مرغوب و دوخت عالی ارایه کرده است تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. این خودرو به خوبی ۴ سرنشین بلند قد را جای میدهد و مناسب سفرهای بین شهری است.
پیشرانه و تجهیزات فنی لاماری اکو ECHO سدان
نسخهی آرین پارس موتور، طبق آنچه انتظار میرفت با پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربو و فناوری TGDi مشابه لاماری ایما ارایه میشود. قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر، همراه گیربکس ۶ سرعته با سیستم دبل کلاچ تَر، مهمترین اطلاعات فنی لاماری سدان هستند. میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر، با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، لاماری اکو را به رقیبی مهم برای آریزو ۶ مدیران خودرو تبدیل میکند.
نسخهی تمام برقی در چین، ممکن است سال آینده وارد ایران شود. این مدل ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه، آمار فنی Yixuan EV هستند.
قیمت ایشوئان در چین و پیشبینی لاماری اکو ECHO سدان
ایشوئان سدان با موتور ۱/۵ لیتر توربو در چین، ۱۴ هزار دلار قیمت دارد و میتواند برای خریدار ایرانی به قیمت ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان عرضه شود. مدل برقی ایشوئان نیز برای مردم چین، ۲۲ هزار دلار هزینه حرید دارد که احتمالا در نسخهی مونتاژ ایران به دلیل تخفیفهای مربوط به خودروهای الکتریکی، ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان خواهد بود.
برای اطلاع از قیمت روز انواع خودرو در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
اوسا
۸ بهمن ۱۴۰۳دوست دارم به خاطر موتور 1.5TGDI مثل یک سامورایی به زندگی خودم پایان بدم.
صامورایی
۸ بهمن ۱۴۰۳تنها نرو بقیه ژاپنی فناهم ببر باهم هاراگیری کنین. واکیزاشی هم من براتون میارم. شمشیر مخصوص
mahan
۸ بهمن ۱۴۰۳حاجی اتاق بدنه این ماشین که کپیه kmc j7 هست !
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳بده
صامورایی
۸ بهمن ۱۴۰۳مشخصاتش رقابت نزدیکی با اریزو ۶ جی تی داره
هردو توربو GDI هر دو حدود ۱۹۰ اسب بخار ادعایی و حدود ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور دارن. گیربکس هم ۶ و ۷سرعته دوکلاچه تر .فقط در متن نوع تعلیق مشخص نشده بود شایدم من ندیدم . گاریزو ۶ جی تی تعلیق عقب میل پیچشی داره اما این احتماالا مولتی لینکه. از لحاظ قیمتی هم فکر کنم نزدیک باشن،،.
رامتین
۹ بهمن ۱۴۰۳اینم تورشن بیم هست. مولتی لینک روی سدانهای میان سایز هزینه برداره و فقط امپو که ده سر و گردن از این خودرو و اریزو6 جی تی بهتره، مولتی لینکه.
froG-driVer
۸ بهمن ۱۴۰۳eima hybrid+Honda civic+DF shinemax+farda 511+kmc j7+arizo 6+arizo 8
مخلوط ناهمگون
۹ بهمن ۱۴۰۳اومدم همین رو بگم دیدم گفتی
Mani
۹ بهمن ۱۴۰۳چراغ عقباش یه نمه مث دیگنتیه
۹ بهمن ۱۴۰۳زیاد خوشگل نیست ترکیبی هست میرم همون جی هفت میخرم یه لول بالاتر از اینه
Ali.d
۹ بهمن ۱۴۰۳Kmc j7 خودش موفق نبود حالا دوباره مارکشو عوض کردن اوردن بچپونن به ما دربه درا
هر چی رودستوشن مونده و حتی خود چینیا به جا گاری هم نمیخرن میفروشن به ما تازه با لاتاری و ۵ برابر قیمت
Dariush
۹ بهمن ۱۴۰۳این چه طراحی مضخرفیه
هم داخل ماشین هم بیرونش
علی
۹ بهمن ۱۴۰۳اصل،موتورگیربکسش که برای شرکت میتسوبیشی ژاپنه
علیرضا سلطانمحمدی
۹ بهمن ۱۴۰۳چین یعنی قفل قدیمی.سوزن قفلی.دوچرخه۲۸.نخ وسوزن…ودیگرهیچ
Sd
۹ بهمن ۱۴۰۳والا با این پول آریزو ۶ جی تی به صرفهتر
Saleen
۹ بهمن ۱۴۰۳امروز تو نمایشگاه خودرو از نزدیک دیدمش و داخلش نشستم . طراحی ظاهری جذاب و جسور .فقط یکم داخلش زیادی از پلاستیک هارد متریال استفاده شده بود . سایر جزییات قابل قبول و خوب بود . قیمتش هم بچه های تیم فروش حدود ۱/۵ میلیارد گفتن که عالیه . مهتر از همه موتور و گیربکسش هست . ۱۹۷ اسب بخار واقعا عالیه توی این بازه قیمتی با این ظاهر خفن .
Sohrab
۱۰ بهمن ۱۴۰۳این قیمت برای سری اکو واقعا بالاست فناوری روز دنیا در هیچ جای این ماشین بکار گرفته نشده ،1/5میلیارد با دلار 84تومن هم نمیشه گفت اکو
،البته تا وقتی بازار رقابتی نشده قیمت ها به نفع کمپانی ها و به ضرر مردم
arash
۱۰ بهمن ۱۴۰۳خیلی دور نیست زمانی که جوانان ناامید سرخورده افسرده و بی انگیزه ایرانی سوار می شدند بر کادیلاک ایران ، شورولت نوا ، بلیزر ، فورد کاپری ، شورولت کامارو و … آنهم با بنزین معمولی 10 ریال و سوپر 12 ریال خوب همه چیز را زیر و رو کردند و الان نتیجه هیجانات کاذب آنها شده است که یک جوانان سرخورده ایرانی در دوران فعلی آرزوی سوار شدن بر لاماری هایما و تیگو آنهم نه در واقعیت که شاید در خواب و خیال و رویا ببیند با کارت سوخت 60 لیتری 1500 تومانی … به قول دایی جان ناپلئون از قدرت خدا فرق روزگار را ببین و حیرت کن …
خلیل
۱۳ بهمن ۱۴۰۳من تو اربیل هستم بنزین اینجا ۴۵۰۰۰ تومانه .به نظر من ما باید به صنعت کشور مون افتخار کنیم اون روزایی که شما میگید خط تولید ژیان و پیکان بود الان انواع اقسام خودرو
میلاد
۱۰ بهمن ۱۴۰۳اگر حتی یه آدم عاقل تو اون گروه وارد کننده بی در و پیکر باشه از وارد کردن یه همچین طرح زشت احمقانه ای با همچین قیمتی جلوگیری میکنه البته احتمالا این اتفاق نیفته چون متاسفانه در همه جا و در همه زمینه ها. و در همه جاها از انسانهای درست و باهوش تهی شدیم.
هنر
۱۳ بهمن ۱۴۰۳رفتم نمایشگاه توش نشستم بنظرم خوبه
حسین
۲۵ بهمن ۱۴۰۳ایم همون نسخه کوچکتر و کم آپشن تر شاین مکس ایرانخودرو هست مال شرکت دانگ فنگه بجای این آدم ۳۰۰ میزاره روش همون شاین را می گیره که صد پله بهتره