رونتون یکی از مشهورترین محصولات تاریخ لامبورگینی است. این ابرماشین تکرارنشدنی اولین ساختهٔ تولید محدود بهحساب میآید و همینطور اولین محصول این گاو خشمگین ایتالیایی است که قیمت آن به محدودهٔ ششرقمی وارد شد. رونتون برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد و نگاهها را به سمت غرفهٔ لامبورگینی خیره کرد. رونتون در ظاهر با خطوط تیز و شارپ کاملاً مشابه یک لامبورگینی به نظر میرسید اما شبیه به هیچکدام از محصولات قبلی این شرکت نبود. این ساختهٔ بینظیر لامبورگینی خودرویی جادهای با مشخصاتی افراطی و درعینحال شاهکاری تولید محدود بود.
هرچند طراحی بیرونی رونتون کاملاً جدید بود اما تمامی قسمتهای فنی آن مثل پیشرانه مستقیماً از پرچمدار آن زمان لامبورگینی یعنی مورسیهلاگو LP640 گرفته شده بود. این هیولا بهطور کامل در سنت آگاتا یعنی خانهٔ اصلی لامبورگینی و محل ساخت هر سوپراسپرتی که نشان گاو خشمگین را بر پیشانی دارد طراحی شده بود. نام رونتون هم طبق سنت لامبورگینی انتخاب شده بود زیرا این نام یک گاو جنگندهٔ متعلق به خانوادهٔ رودریگز بود که در لیست معروفترین گاوهای تاریخ قرار دارد و به خاطر کشتن گاو باز معروف «فلیکس گازمن» در سال ۱۹۴۳ به شهرت رسید. رونتون نهتنها ابرماشینی با مشخصات فوقالعاده بود بلکه برای استفادههای روزانه هم کاملاً مناسب بود.
قوای محرکه و عملکرد
همانطور که گفته شد، رونتون بر اساس مورسیهلاگو LP640 ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 کلاسیک لامبورگینی استفاده میکرد. البته قدرت این موتور در اینجا با ۱۰ اسب بخار افزایش نسبت به مورسیهلاگو به ۶۵۰ اسب بخار رسیده بود اما گشتاور تغییری نداشت و همان ۶۶۰ نیوتن متر باقیمانده بود. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ نیمه اتوماتیک e.Gear به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکرد. به گفتهٔ لامبورگینی، سیستم رباتی e.Gear دندهها را سریعتر از حرفهایترین رانندههای دنیا تعویض میکند. به گفتهٔ لامبورگینی، رونتون مثل مورسیهلاگو LP640 ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را داشت اما در آزمایشی در امارات توانست رکورد ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.
ویژگیهای برجسته
هرچند رونتون بر اساس مورسیهلاگو ساخته شده بود اما طراحی بیرونی آن کاملاً جدید بود. به گفتهٔ لامبورگینی، طراحی این خودرو با الهام از سریعترین هواپیماهای جهان شکل گرفته اما درعینحال با خطوط تیز و سطوح صاف همچنان نمایانگر یک لامبورگینی اصیل است. نمای بیرونی رونتون پایه و اساسی برای طراحی پرچمدار بعدی لامبورگینی یعنی اونتادور بود. رونتون همچنین اولین لامبورگینی بود که دیلایتهای آن درون چراغهای جلو کار شده بودند. به دلیل حرارت بالا در عقب خودرو نیز در چراغهای عقب از لامپهای LED مقاوم در برابر گرما استفاده شده بود.
در دماغهٔ رونتون ورودیهای هوای بسیار بزرگی طراحی شده بود زیرا دیسکهای ترمز کربن سرامیکی با کالیپرهای شش پیستونهٔ آن برای خنک شدن به هوای زیادی نیاز داشتند؛ اما یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این خودرو ورودیهای هوای جانبی نامتقارن آن بود. این ورودی هوا در سمت راننده بهمنظور افزایش جریان هوا به سمت رادیاتور، بزرگتر بود اما در سمت شاگرد بخشی از آن مسدود شده بود زیرا در این قسمت فقط باید جریان هوا از زیر کف خودرو عبور میکرد. کف مسطح و دیفیوزر برجستهٔ عقب هم از دیگر ویژگیهای آئرودینامیکی رونتون بودند که پایداری خودرو را حتی در سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت تضمین میکرد.
بدنهٔ رونتون کاملاً از فیبر کربن ساخته شده بود و تمام نمونههای آن فقط با یک رنگ بیرونی عرضه میشدند که لامبورگینی آنرا خاکستری مات بدون درخشش معمول توصیف کرد. علاوه بر این، برای این ابرماشین رینگهای ویژهای هم تدارک دیده شده بود تا با ظاهر مخوف آن کاملاً هماهنگ باشند. بدین منظور، روی پرههای آلومینیومی رینگها بالههای فیبر کربنی نصب شده بود که نهتنها نمای فوقالعادهای ایجاد کرده بودند بلکه مثل یک توربین موجب خنک شدن دیسکهای ترمز میشدند.
همان خلاقیتی که در طراحی بیرونی رونتون بکار رفته بود، به داخل آنهم کشیده شده و در اینجا هم از هواپیماهای مدرن الهام گرفته شده بود بهگونهای که صفحه آمپر آن از دو صفحهنمایش LCD با دو حالت نمایش مختلف تشکیل شده بود. حالت اول نمای مدرنی داشت اما با فشردن یک دکمه راننده میتوانست طرح صفحه آمپر را بهصورت شبه آنالوگ با نشانگرهای دایرهای کلاسیک تغییر دهد. علاوه بر این، در رونتون مثل هواپیماها سیستم G-Force Meter هم تعبیه شده بود که نیروهای G وارد به خودرو مثل هنگام شتاب گیری، ترمز گیری و همینطور شتاب جانبی هنگام پیچیدن را نشان میداد. کابین رونتون نیز با استفاده از آلکانترا، چرم، فیبر کربن و آلومینیوم تزئین شده بود.
نسخهها
رودستر
لامبورگینی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ نسخهٔ رودستر رونتون را رونمایی کرد. این نسخه اما به پیشرانهٔ قویتر مورسیهلاگو سوپر ولوچه مجهز شده بود که ۶۷۰ اسب بخار قدرت داشت. بااینحال به خاطر تقویت شاسی برای جبران نبود سقف، حداکثر سرعت رونتون رودستر علیرغم برخورداری از قدرت بیشتر، کمی کمتر از نسخهٔ کوپه بود و به ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته بود. از نسخهٔ رودستر تنها ۱۵ دستگاه ساخته شد و قیمت ۱.۱ میلیون یورو برای آن در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تقاضای زیاد، قیمت واقعی آن دو برابر افزایش یافته و به حدود ۲.۱ میلیون دلار رسید.
خاتمهٔ تولید
غیر از ۱۵ دستگاه نسخهٔ رودستر، لامبورگینی از نسخهٔ کوپهٔ رونتون تنها ۲۰ دستگاه تولید کرد تا انحصاری بودن آنرا حفظ کند. البته یک نمونهٔ اضافی هم برای نگهداری در موزهٔ لامبورگینی ساخته شد. شمارهٔ تولید هر دستگاه نیز روی پلاکی درج شده و بین صندلیها نصب شده بود. هریک از این بیست رونتون کوپه با قیمت ۱ میلیون یورو برای فروش به عموم مردم عرضه شدند. از این تعداد، ۱۰ دستگاه به ایالاتمتحده، هفت دستگاه به اروپا، یک دستگاه به کانادا و دو دستگاه به آسیا فرستاده شدند. ساخت مجموع ۳۵ دستگاه رونتون کوپه و رودستر نیز در سال ۲۰۰۹ به اتمام رسید.
چرا تکرارنشدنی است؟
همانطور که در ابتدا گفته شد، رونتون اولین ابرماشین تولید محدود و میلیون دلاری لامبورگینی بود و راه را برای مدلهای بعدی یعنی وننو و سنتناریو باز کرد. علاوه بر این، رونتون آخرین محصول لامبورگینی بود که از پیشرانهٔ V12 کلاسیک این شرکت استفاده میکرد یعنی پیشرانهای که ریشهٔ و اساس آن به موتور میورا بازمیگردد. پسازاین، برای اونتادور یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاملاً جدید توسعه داده شد؛ اما از همهٔ اینها که بگذریم، به گفتهٔ لامبورگینی، رونتون متولد شد تا مثل مدلهای میورا و کانتاش به یک افسانه تبدیل شود.
مشخصات فنی
Lamborghini Reventon | |
معرفی | ۲۰۰۷ |
خاتمهٔ تولید | ۲۰۰۹ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته نیمه اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | – |
وزن | ۱۶۶۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۷۰۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۶۵ میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
Mohammadrrd
۲۱ مرداد ۱۳۹۸واقعا تکرار نشدنیه
ماشینیه که حتی توی بازی نید فو ر اسپید هم روندنش لذت بخش بود!
Alireza
۲۱ مرداد ۱۳۹۸اصلا طراحی اش واسه آیندس
رنگشم که دیگه حرررف نداره
وحید
۲۱ مرداد ۱۳۹۸بدون هیچچ شکی زیباترین و خاص ترین لامبورگینی تاریخه…
هیچکدوم از به اصلاح ابرماشین های بعدی که توسط لامبورگینی توسعه پیدا کردن هم نتونسته ذره ای به خاص بودن این نسخه مدل برسن
یادم نمیره اولین مسابقه ای که به طول 3 کیلومتر با جِت جنگی داد و تا کیلومتر دوم جلو بود و توی آخرین کیلومتر توسط جِت جنگی شکست خورد!!!
sina7
۲۱ مرداد ۱۳۹۸فوق العادس این ماشین
وقتی که نید فور اسپید هات پرسویید اومد رونتون یکی از ماشینای لایسنس شده بود
لذت روندنش تو بازی بی نظیر بود،صدای عجیبی داشت
حالا فکر کنید تو واقعیت چی بوده…
OMID
۲۱ مرداد ۱۳۹۸کاملا عالی
آینده نگرانه
کاربردی
سریع
کامل
فقط به اون پشت آمپر نگاه کنید و دقت کنید که مال 2006 هست
سورنا
۲۱ مرداد ۱۳۹۸خیلی کنجکاوم بدونم طرح لامبو برای مدلای جدید هوراکان و اونتادور چیه
واقعا میخواد چی معرفی کنه که از اینا بهتر باشه ؟
شاهین
۲۱ مرداد ۱۳۹۸بیشتر از هرچیزی هواکش های جانبی بالای محفظه موتور رو دوست داشتم وقتی توی سرعت های بالا باز میشدن یه ظاهر فضاپیمایی به خودش میگرفت
این ماشینو اولین باز توی بازی هات پارسویت دیدم. اون بازی هم یه جورایی انقلابی بود
درکل لامبورگینی هیچی نباشه … طراحی خیلی متفاوتی داره که دو یک از بقیه جلوعه
مهدی
۲۱ مرداد ۱۳۹۸واقعا از ظاهر رادیکالی و بچگانش بدم میومد. لامبورگینی فقط میورا ، lp670 sv و اونتادور مدل پایه و هوراکان پرفورمانته . بقیشون جذاب نیستن
ارمان
۲۱ مرداد ۱۳۹۸دوستان باید بگم پراید رو دستم کم گرفتید.
یه نگاه به طراحی اش کنید. اونم ساخته شده تا هر کسی رو که سوارش می شه تبدیل کنه به افسانه و هیچ وقت وجودش قابل بازیابی نباشه .
پراید
مهدی اکرمی
۲۱ مرداد ۱۳۹۸ای کاش توی متن به مسابقه تبلیغاتی معروفش با جت جنگی هم اشاره میشد. بعد از اون مسابقه بود که مسابقه دادن با جت جنگی بین خودروسازها باب شد
Saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۸واقعا یکی از فراموش نشدنی هاست…
توی نید فور اسپید که بازیش میکردم لامصب چه صدایی داشت
عاشق اون محفظه های کنار موتورشم
وقتی سرعتش از ۲۰۰ کیلومتر به بالا میره باز میشه
واقعا میشه عین یک فضا پیما
با دوستانی که همین توصیف رو گفتن موافقم
Danial
۲۲ مرداد ۱۳۹۸تو متن چند بار اشاره به یک هواپیما شده بود که طراحی رو از روی اون الهام گرفته بودن البته اسمی ازش برده نشده ولی خود لامبورگینی اعلام کرده بود که این طراحی از F22 Raptor الهام گرفته که میشه گفت واقعاً هم تو کارشون درست عمل کردن مخصوصا رنگ ماتش لعنتی عالیه.
امیرحمزه
۲۲ مرداد ۱۳۹۸واقعا یه شاهکار خیلی عالی حیف دیگه تولید نمیشه افسانه رونتون جالب اینکه نوشته برای استفاده روزمره هم مناسب بوده