به واسطه میراث مشروعی که لامبورگینی از جانب مدل LM002 به ارث برده است، این خودروساز نسبت به هر شرکتی دیگری که در زمینه تولید سوپرکارها فعالیت دارد، استحقاق بیشتری در ساخت یک مدل SUV خواهد داشت. برخلاف مدل سه تنی LM002 که بر روی شاسی خودروی نظامی چیتا سوار شده بود، اوروس یک غیرنظامی است که بر روی معماری MLBevo فولکس واگن بنیان نهاده شده است. خودروهایی نظیر آئودی Q7، بنتلی بنتایگا و پورشه کاین، بر روی ساختار مذکور رشد و نمو یافتهاند.
خودروی LM002 از پیشرانه ۵.۲ لیتری V-12 لامبورگینی کانتاش نیرو میگرفت، بنابراین آیا اوروس هم به پیشرانه ۱۲ سیلندر اونتادور مجهز شده است؟ متاسفانه باید بگوییم که اینطور نیست و با توجه به اصول معماری MLBevo، اوروس نیروی خود را به پیشرانه V-8 تویین توربو ۴ لیتری از خانواده آئودیها، مدیون خواهد بود. توان خروجی این موتور معادل ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور حاصل نیز برابر ۸۵۰ نیوتن-متر خواهد بود.
سؤالی که شاید در ذهن تداعی شود این است که حالا چرا از پیشرانه ۱۲ سیلندر استفاده نشده است؟ همان گونه که بیان نمودیم، بنتلی بنتایگا دارای پلتفرمی مشترک با اوروس است و از موتور W-12 تویین توربو به قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتن-متر، بهره میبرد.
«چین» جوابی است که آقای مائوریزیو ریجیانی، مسئول بخش تحقیق و توسعه شرکت لامبورگینی به این سوال میدهد. در آنجا هر خودرویی دارای حجم پیشرانه بالاتر از چهار لیتر، با مالیات بسیار سنگین و فلجکننده مواجه خواهد شد.
وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF محول شده است که از مبدل گشتاور بهره میبرد، تا نه ضربات مهلک گیربکس تک کلاچه اونتادور را داشته باشد و نه به اندازه جعبه دنده دوکلاچه اوراکان، خشونت و شتابزدگی در آن مشاهده شود. این گیربکس، دندهها را به سرعت و مقتدرانه تعویض مینماید اما نسخه تقویت شده آن که در آئودی S8 به خدمت گرفته شده، عملکرد بهتری دارد. همچنین به خاطر تصویب قانون جدید پیرامون آلودگی صوتی در آمریکا، صدای اگزوز حتی در حالت اسپرت و کورسا نیز آنگونه که باید و شاید جذاب و دلربا نیست.
لامبورگینی ادعا میکند که شتاب ۰ تا 100km/h اوروس برابر ۳.۷ ثانیه است. در تست میدانی که انجام دادیم، توانستیم رکورد ۳.۵۹ ثانیه را به ثبت برسانیم. آقای ریجیانی رکورد، ۳.۴۳ثانیه را به نام خودش ثبت کرد و یکی دیگر از دوستان رقم ۳.۳۴ ثانیه را در کارنامه خود نگاشت.
تیم آزمایش ما موفق شد تا رکورد ۳.۲ ثانیه را در تست شتاب ۰-۹۶ کسب نماید و در عرض ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۹۳ کیلومتربرساعت دست یابد.
عجب ترمزهایی!! لامبورگینی اوروس به بزرگترین ترمزهای جهان مسلح شده است، دیسکهای ۱۷.۳ اینچی کربن سرامیکی به همراه کالیپر ده پیستون که در جلو قرار داده شدهاند و در بخش عقب نیز با دیسکهای ۱۴.۶ اینچی به همراه چهار پیستون، مواجه هستیم. البته لامبورگینی تمایل داشت تا از ترمزهای بزرگتری استفاده کند اما با محدودیت از جانب رینگهای ۲۱ اینچی مواجه شد و از این کار صرف نظر نمود. البته اوروس با رینگ های ۲۲ و ۲۳ اینچی نیز عرضه خواهد شد.
طبق ادعای آقای ریجیانی، وزن این خودرو برابر ۲۱۵۵ کیلوگرم است که البته برای یک همچین قدوقوارهای طبیعی به نظر نمیرسد. به نظر ما با توجه به اوزان ۲۵۶۴ و ۲۳۵۳ کیلوگرمی بنتایگا و بامو ایکس۶، وزن اوروس نیز بایستی در حدود ۲۲۶۰ کیلوگرم باشد.
علاوه بر حالات رانندگی استرادا(استریت)، اسپرت و کورسا(پیست)، اوروس دارای سه وضعیت ویژه آفرود است که با نامهای ترا(dirt)، اسنو و سابیا(sand) شناخته میشوند که از طریق یک اهرم کوچک تعبیه شده در کنار اهرم تعویض دنده، قابل گزینش هستند. در حالت dirt، با وجود سیستم چهارچرخ محرک، در قسمت عقب با مقدار زیادی هرزگردی مشابه وضعیت دریفت زدن، مواجه بودیم و عملکرد سیستم فرمان به اندازه کافی سریع بود تا این وضعیت را تحت کنترل درآوریم. سپس اوروس مانند تیری که از چله کمان در رفته باشد، به سمت مسیر حمله ور شد، واقعا عجب جانوریست!
اما آیا واقعا کسانی هستند که این ابرخودروی گرانقیمت خود را به مسیرهای ناهموار و آفرود ببرند؟ لامبورگینی معتقد است که پاسخ این سوال مثبت است و به همین جهت، دو نوع بدنه را برای اوروس عرضه نموده است؛ یکی نمونه اسپرت معمولی و دیگری نسخه Dune نام دارد که برای دستیابی به زوایای departure و approach بیشتر، دستخوش اصلاحات شده است. در واقع لامبورگینی در حال گرفتن این تصمیم است که هر سه حالت رانندگی ویژه آفرود را در نسخه Dune قرار داده و تنها حالت Neve یا همان اسنو(برف) را برای بدنه اسپرت نگاه دارد. آنها هنوز درحال تفکر حول این موضوع هستند.
اول، طنین اگزوز را برای بازارهایی که مجوز این کار را میدهند، بلندتر کنند. دوم، در حالت کورسا احتیاج یه یک بوق هشدار تعویض دنده هست. سوم، سیستم فرمان در حالت کورسا سفتتر شود و چهارم، ایجاد یک حالت رانندگی اسپرت/آفرود.
سخن پایانی
زمانی که پورشه، مدل شاسی بلند کاین را تولید کرد، عدهای شروع به هو کردن نمودند و طوری برخورد کردند که گویا آسمان به زمین دوخته شده است، اما پورشه بر موفقیت این خودرو اصرار نمود و البته همین طور هم شد. به نظر ما برای اوروس نیز همین هیاهو برپا میشود اما ما مطمئن هستیم که اوروس موفق خواهد شد. اگر شما به لامبورگینی علاقه دارید، مطمئن باشید که اوروس را نیز دوست خواهید داشت.
امیر علی
۳ آذر ۱۳۹۶معلومه که خوب خواهد شد
Aminspoort
۳ آذر ۱۳۹۶فکر کن یه درصد دوستش نداشته باشیم ،اینجور که اینا تست کردن بعید نیست شتابش به سه ثانیه هم برسه که رسما سریع ترین شاسی بلند جهان میشه!!!!
علی
۳ آذر ۱۳۹۶اگه میدادن دو سه نفر دیگه هم شتابشو تست کنن رکورد تسلا رودستر رو هم میزد.به نظر من پرفروش ترین مدل لامبورگینی میشه.
بهنام
۴ آذر ۱۳۹۶هدف لامبو هم همینه از تولیدش !
John
۳ آذر ۱۳۹۶لامبورگینی؛ بهترین سوپراسپرت ساز این کره ی خاکی.
ستار
۳ آذر ۱۳۹۶دلرباترین چیز تو ماشین های سوپر اسپرت برای جلب توجه مردم بعد ظاهرشون صدای اگزوزشون به نظرم.
باس عاشق صدای این سوپر اسپرت ها شد
یادمه چندین سال پیش که تازه مازراتی اومده بود.اولین بار که صداشو شنیدم خشن ترین و وحشیانه ترین صدایی بود که شنیده بودم
تا قبل از اون بنزslبود که به آقای صدا معروف بود
علی
۳ آذر ۱۳۹۶??viva italy ??
هر چقدر هم گرون باشه نوش جونشون با اینکه من خودم شخصا پول ماشین بالای((( ۱۲۰۰۰۰هزار دلارو))) اصلا قبول ندارم .
با تچکر
شاهین
۳ آذر ۱۳۹۶بیا بینم چی تو چنته داری سالار
مثل همیشه سبک وزن تر از رقبا هستی این خودش یعنی همه چیز حالا شتاب 3.5 ثانیه ای بماند…..
F۲۲RAPTOR
۳ آذر ۱۳۹۶بهترین توکلاس خودش
الف.ی
۳ آذر ۱۳۹۶هنوز زوده بهش بگیم بهترین ولی همونطور که مشخص بود و لامبو قولش رو داده بود تونست استاندارد ها رو جابجا کنه 3.2 ثانیه یعنی برابر با اوراکانی که از لانچ کنترل استفاده نکرده نباشه
علی
۳ آذر ۱۳۹۶طرفدارفراری هستم
ولی خدایی کیه که ازلامبوگینی بدش بیادمثل همیشه عالی کارمیکنه
M3csl
۴ آذر ۱۳۹۶برای دومین بار.لطفا در مورد BMW. M3Cs هم مطلب بذارید.باتشکر
ساسان
۴ آذر ۱۳۹۶عجب چیز خفنیه خدایی…خیلی فراتر ازحد انتظار م ظاهر شده….شتاب سوپراسپرتهارو داره لامصب….خوش اومدی سالار!!!!
joojoo
۵ آذر ۱۳۹۶دیسک ترمز 17.3 اینچیش از پهنا تو حلقم…
پسر دیسک ترمزش از رینگ آزرا 2009 بزرگتره…
شتابش هم که از مورسیه لاگو بیشتره
یه یه شاسی بلند که لقب گاو وحشی سنت آگاتا برازندشه
اما گیربکسش…
یه گیربکسی که خیلی نرم دنده عوض میکنه… این با خصلت لامبورگینی در تضاده
مثلا آونتادور رو خوب مثال زده… جیسون کامیسا میگفت اگه میخواید گریه ی کسی رو در بیارید سوار آونتادور کنیدش…
اوراکان هم به نحو دیگه ای این خشونت رو به تصویر میکشه(گرچه به اندازه آونتادور خشن نیست)
کاش اینم گیربکسش انتقال دهنده ی حس درنده خویی لامبورگینی باشه…
لامبو به همین حس درنده خوییش مشهوره… و این کاراکتر اصلی لامبورگینیه
یه فکری هم باید به حال اگزوزش بکنن…
گرچه هیچ صدای اگزوزی، مثل موسیه لاگو نمیشه و این سمفونی جاودانست
اما خب اینم یه لامبوعه… باید صدای غرش وحشیانه اش رو داشته باشه