نگاهی به لامبورگینی LM002 پیش از معرفی اوروس

شنبه 22 مهر 1396 - 11:00
مطالعه 10 دقیقه
Lamborghini-0.9
لامبورگینی رسماً تأیید کرده است که در تاریخ 4 دسامبر طی یک رویداد ویژه در سنت آگاتا رسماً کراس‌اوور اوروس را رونمایی خواهد کرد. این سازندهٔ...
تبلیغات

لامبورگینی رسماً تأیید کرده است که در تاریخ 4 دسامبر طی یک رویداد ویژه در سنت آگاتا رسماً کراس‌اوور اوروس را رونمایی خواهد کرد. این سازندهٔ ایتالیایی وعده داده است که اوروس قدرت و گشتاوری استثنایی را ارائه داده و طراحی متمایزی را به نمایش خواهد گذاشت؛ اما این همهٔ ویژگی‌های اوروس نیز چراکه گفته شده این ماشین از قابلیت‌های استثنایی در مسیرهای آفرود مانند شن و ماسه برخوردار است و بنابراین برای اولین بار کلاس سوپرSUV را ایجاد خواهد کرد.

اما اوروس اولین شاسی‌بلند لامبورگینی نیست چراکه این شرکت چندین سال پیش شاسی‌بلندی بنام LM002 را تولید می‌کرد که دقیقاً 25 سال پیش‌ تولید آن پایان یافت؛ بنابراین حالا در آستانهٔ معرفی اوروس، زمان مناسبی است که یادی از LM002 شود. این همان کاری است که لامبورگینی به‌تازگی انجام داده و نگاهی به SUV پیشین خود داشته تا آن‌را یادآوری کند.

لامبورگینی در ابتدای دههٔ 70 میلادی برای پروژه‌ای تحت عنوان «خودروی آفرود عملکرد بالا برای استفادهٔ نظامی» که از سوی ارتش ایالات‌متحده مطرح شده بود، ساخت خودرویی بنام Cheetah را آغاز کرد. این خودرو که اولین تلاش لامبورگینی در زمینهٔ ساخت خودروی آفرود بود، در کالیفرنیا ساخته شده و در نمایشگاه ژنو سال 1977 رونمایی شد. چیتا به یک پیشرانهٔ 5.9 لیتری V8 ضد آب ساخت کرایسلر مجهز شده بود که در عقب خودرو نصب شده و 180 اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کرد.

این خودروی نظامی از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده می‌کرد و در داخل آن فضای کافی برای حمل چهار سرباز با تجهیزات به همراه راننده وجود داشت؛ اما پیشرانهٔ چیتا برای وزن بیش از دو تنی آن قدرت کافی نداشت و همچنین قسمت عقب خودرو نیز محل مناسبی برای نصب این موتور نبود. این مشکلات موجب عملکرد و هندلینگ ضعیف چیتا شده و به همین دلیل ارتش ایالات‌متحده آن‌را قبول نکرد و درنهایت قرارداد نظامی خود را با شرکت AM جنرال منعقد نمود؛ بنابراین از چیتا تنها یک پروتوتایپ ساخته شد. همچنین شکست این پروژه مشکلات مالی را برای لامبورگینی به همراه داشت که منجر به لغو قرارداد آن با ب‌ام‌و برای توسعهٔ مدل M1 شد.

اما با وجود شکست پروژهٔ چیتا، ایدهٔ ساخت خودروی آفرود در لامبورگینی همچنان زنده بود؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری جدید، مدل چیتا دوباره طراحی شده و به ساخت SUV جدیدی با نام LM001 انجامید. این خودرو در نمایشگاه ژنو 1981 رونمایی شد. LM001 شباهت زیادی به چیتا داشت و از همان ساختار موتور عقب استفاده می‌کرد اما بجای پیشرانهٔ کرایسلر در آن از یک موتور 5.9 لیتری V8 ساخت AMC با 180 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور استفاده شده بود؛ اما در طول آزمایش‌ها مشخص شد که LM001 هندلینگ ضعیف و نامطلوبی دارد که علت چنین مشکلی نصب موتور در قسمت عقب خودرو تشخیص داده شد؛ بنابراین پروژهٔ LM001 نیز پس از ساخت یک پروتوتایپ لغو شد.

پس‌ازاین، لامبورگینی ساخت SUV جدیدی را با نام LM002 در برنامهٔ کار خود قرار داد. برای این خودرو شاسی کاملاً جدیدی طراحی شد، پیشرانه از عقب به جلو منتقل گردید و از موتور 5.2 لیتری V12 مدل کانتاش در آن استفاده شد که 450 اسب بخار قدرت داشت. سرانجام پس از انجام آزمایش‌های فراوان و اعمال تغییرات و اصلاحاتی در پروتوتایپ‌ها، نسخهٔ تولیدی نهایی LM002 در نمایشگاه بروکسل سال 1986 رونمایی شده و اصطلاحاً رمبو لامبو (Rambo Lambo) نام گرفت.

این ماشین که اولین محصول تولیدی چهارچرخ محرک لامبورگینی محسوب می‌شد، به تجهیزات لوکس کاملی چون تودوزی تماماً چرمی، تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی و سیستم صوتی سطح بالا مجهز شده بود و به همین دلیل بسیاری، لامبورگینی LM002 را پدر SUVهای لوکس می‌دانند. همچنین لامبورگینی به شرکت پیرلی سفارش ساخت لاستیک‌های مخصوصی را داده بود که به‌طور خاص برای LM002 طراحی شده و موجب بهبود حرکت خودرو در مسیرهای ماسه‌ای می‌شدند.

رمبو لامبو بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و فایبرگلاس داشت اما بااین‌حال وزن آن به 2.7 تن رسیده بود. همان‌طور که اشاره شد، پیشرانهٔ این SUV لوکس از سوپراسپرت کانتاش قرض گرفته شده بود که نیروی تولیدی آن به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد و LM002 را قادر می‌ساخت به سرعتی بیش از 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما برای کسانی که به قدرت بیشتری نیاز داشتند، امکان سفارش پیشرانهٔ دریایی 7.2 لیتری V12 لامبورگینی با نام L804 هم وجود داشت که بیشتر در قایق‌های موتوری مورداستفاده قرار می‌گرفت.

وزن بالا و پیشرانهٔ دوازده سیلندر موجب شده بود که رمبو لامبو اشتهای زیادی به مصرف بنزین داشته باشد و به همین دلیل باک سوخت بزرگی به ظرفیت 170 لیتر برای آن در نظر گرفته شده بود. سرانجام در سال 1993 تولید این SUV لوکس پس از ساخت تنها 328 دستگاه پایان یافت و پروندهٔ شاسی‌بلندهای لامبورگینی تا به امروز و معرفی اوروس بسته شد؛ اما به‌منظور یادآوری LM002، لامبورگینی یک دستگاه از آن‌را با شماره شاسی 12231 از موزهٔ خود خارج و تصاویری از آن منتشر کرده است. این خودرو توسط بخش Polo Storico لامبورگینی به‌طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

نگاهی به لامبورگینی LM002 پیش از معرفی اوروس - پدال