دنیا بدون لامبورگینی جای خستهکنندهای خواهد بود. هرچند این سوپراسپرتسازی ایتالیایی تنها از سال ۱۹۶۳ به تولید خودرو مشغول است اما در این دورهٔ کوتاه ۵۷ ساله، تأثیری بیشتر از خودروسازانی داشته که دو برابر این سابقه دارند. برای هر خودرویی که نشان گاو خشمگین را روی دماغه دارد، هیچ طراحیای خیلی وحشی نیست و هیچ قدرتی بیشازحد نیست. این بخش بزرگی از رویکرد لامبورگینی را تشکیل میدهد؛ اما با نزدیک شدن به شش دهه طراحی و مهندسی بدون مرز، بهترین لامبورگینیها کداماند؟ البته انتخاب بهترین محصولات یک برند کار سادهای نیست. از این گذشته، یک خودرو چگونه بهترین توصیف میشود؟ در مورد لامبورگینی، ما خودروهایی که بیشترین تأثیر را نهفقط در دنیای سوپراسپرتها بلکه روی خود شرکت داشتهاند بهترین میدانیم.
۱۵- مورسیهلاگو
چرا مهم است؟ روند لامبورگینی را در هزارهٔ جدید تعیین کرد
خودروهای پرچمدار لامبورگینی بهطورمعمول هر دهه تغییر میکنند. دههٔ ۷۰ میورا، دههٔ ۸۰ کانتاش و دههٔ ۹۰ دیابلو؛ اما هنگامیکه مورسیهلاگو معرفی شد، با خطوط تیز و جزئیات ساده، از استایل دهسالهٔ دیابلو فاصله گرفت. مورسیهلاگو که در مقایسه با پرچمدار کنونی یعنی اونتادور حتی هنوز هم خیلی سالخورده به نظر نمیرسد، طرح برجستهٔ لامبورگینی در هزارهٔ جدید بود.
۱۴- استوک
چرا مهم است؟ اثبات کرد لامبورگینی میتواند سدان هم تولید کند
تا پیش از رونمایی استوک در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸، لامبورگینی هیچگاه سدان نساخته بود؛ اما در آن زمان اقتصاد جهانی درگیر بحران شدیدی شد و فروش لامبورگینی (و تقریباً همهٔ خودروسازان دنیا) بشدت کاهش یافت. به همین دلیل استوک هیچگاه رنگ خط تولید را ندید. این خودروی چهاردر خوش استایلی با تمام عناصر لامبورگینی اما در بدنهای چهاردر و پیشرانه در جلو بود. هنوز هم امیدواریم لامبورگینی نهایتاً یک سدان چهاردر را به بازار عرضه کند.
۱۳- اوروس
چرا مهم است؟ مهمترین محصول جدید لامبورگینی است
اوروس حتی بیش از اوراکان و اونتادور تأثیر نفوذ گروه فولکسواگن روی لامبورگینی را نشان میدهد. اوروس بهعنوان اولین شاسیبلند تولید انبوه لامبورگینی، روی پلتفرم گروه فولکسواگن ساخته شده و پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آن با محصولات آئودی، پورشه و بنتلی مشترک است؛ اما پشت فرمان نفوذ آلمانیها در اوروس فراموش میشود زیرا چه از نظر ظاهر و چه رانندگی، شاسیبلند لامبورگینی شخصیت کاملاً خاص خود را دارد.
۱۲- رونتون
چرا مهم است؟ الهامبخش طراحی اونتادور بود
رونتون خودروی بسیار کمیابی بود که فقط به وفادارترین مشتریان لامبورگینی فروخته میشد. رونتون که بر اساس مورسیهلاگو ساخته شده بود، روی محصولات بعدی این شرکت تأثیر گذاشت و نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ گالاردو و همینطور جانشین مورسیهلاگو یعنی اونتادور از این هایپرکار تولید محدود ۲ میلیون دلاری تأثیر گرفتند.
۱۱- جالفا
چرا مهم است؟ اولین خودروی پایهای موفق لامبورگینی بود
جالفا دومین تلاش لامبورگینی در بخش محصول پایهای بود که دنبالهروی مدل نسبتاً موفق سیلوت بود. بدنهٔ جالفا که توسط برتونه طراحی شده بود، مثل یک کانتاش کوچکشده بود که مدرنتر از سیلوت به نظر میرسد. این سوپراسپرت پایهای همچنین به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری هشت سیلندری مجهز شده بود که قویتر از موتور ۳ لیتری سیلوت بود و ظرف شش ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. جالفا با فروش ۴۱۰ دستگاهی بسیار موفقتر از سیلوت بود که تنها ۵۴ دستگاه فروش داشت.
۱۰- سستو المنتو
چرا مهم است؟ به لطف فیبر کربن فراوان، وزن فوقالعادهای داشت
بسیار پیش از معرفی سستو المنتو در سال ۲۰۱۱، لامبورگینی از فیبر کربن در محصولاتش استفاده میکرد اما در این سوپراسپرت تولید محدود که بر اساس گالاردو شکل گرفته بود، بهطور گستردهای از فیبر کربن استفاده شده بود. به لطف این ویژگی، وزن سستو المنتو که فقط برای پیست ساخته شده بود، به کمتر از یک تن رسید. این وزن پایین در کنار ۵۷۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس فوقالعادهای را پدید آورده بود. لامبورگینی تعداد محدودی از این ماشین را تولید کرد.
۹- وننو
چرا مهم است؟ وحشیترین لامبورگینی است
وننو احتمالاً کمیابترین خودروی این لیست است زیرا لامبورگینی تنها پنج دستگاه از نسخهٔ کوپه و نِه دستگاه نسخهٔ رودستر آنرا تولید کرد که هرکدام برچسب قیمتی چند میلیون دلاری داشتند. با وجود بدنهٔ رادیکال، پیشرانه و ساختار وننو از اونتادور گرفته شده بود و پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12، آنرا ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند.
۸- دیابلو
چرا مهم است؟ محبوبترین لامبورگینی در پوسترها بود
اگر کانتاش را سوپراسپرت مشهور دههٔ ۷۰ بدانیم، دیابلو نمونهٔ بینقصی از طراحی خودرو در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ بود. دیابلو با استایل بشدت گوهای شکل خود، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ پرچمدار لامبورگینی بود اما مطلوبترین نمونههای آن نسخهٔ پیش از فیسلیفت با چراغهای مخفی است زیرا این چراغها همیشه بهتر هستند؛ اما از اینکه بگذریم، آخرین لامبورگینی پیش از دوران فولکسواگن بود.
۷- اسپادا
چرا مهم است؟ آخرین خودروی اسپرت موتور جلوی لامبورگینی بود
اسپادا آغاز پایان لامبورگینیهای موتور جلوی V12 بود. این ماشین که جانشین گرند توررهای 350GT و 400GT لامبورگینی محسوب میشد، در کنار مدلهای ایسلرو و جاراما به بازار عرضه گردید. پس چرا ما اسپادا را بجای ایسلرو یا جاراما انتخاب کردهایم؟ چون ایسلرو فقط یک سال به بازار عرضه شد و جاراما هم مثل خودروی پرفورمنس ناشناختهای از دههٔ ۷۰ به نظر میرسید اما اسپادا با استایل اغواکننده با کاپوت کشیده در جلو و فرم فستبک عقب، گرند تورری خیرهکننده بود.
۶- گالاردو
چرا مهم است؟ موفقترین لامبورگینی تاریخ بود
گالاردو به خاطر اینکه اولین لامبورگینی ارزانقیمت بود در این لیست جای نگرفته چون این شرکت قبلاً چنین خودرویی را ارائه کرده بود بلکه به این دلیل اینجا است که نخستین محصولی بود که با کمک آئودی بهعنوان مالک لامبورگینی توسعه یافت. این به معنای کیفیت و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به محصولات قبلی این شرکت بود. گالاردو همچنین تا قبل از اوراکان، موفقترین محصول تاریخ لامبورگینی هم محسوب میشود زیرا طی ۱۰ سال بیش از ۱۴ هزار دستگاه از آن تولید شده و به فروش رسید.
۵- تراکتور L33
چرا مهم است؟ اولین لامبورگینی تاریخ بود
قبل از اینکه فروچیو لامبورگینی به ساخت خودروهای اسپرت روی بیاورد، تراکتور تولید میکرد. L33 اولین وسیاه نقلیهای بود که توسط لامبورگینی تولید شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این تراکتور یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی دیزلی قرار داشت. لامبورگینی اما هنوز هم مستقل از بخش خودروسازی خود به تولید و عرضهٔ تجهیزات کشاورزی به سراسر جهان میپردازد.
۴- LM002
چرا مهم است؟ اولین شاسیبلند لامبورگینی بود
LM002 که با عنوان رمبو لامبو هم شناخته میشود، با ارتفاع زیاد از سطح زمین، برخورداری از قسمت بار، بدنهٔ اسیووی مانند، سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس کمکی دو سرعته، از زمان خود جلوتر بود. همین ویژگیها باعث شده بود LM002 همهکارهترین محصول تاریخ لامبورگینی باشد. در همین حال، پیشرانهٔ V12 کانتاش و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی نیز موجب شده بود این خودرو هنوز هم شتابی مثل یک لامبورگینی داشته باشد و ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
۳- 350GT
چرا مهم است؟ اولین خودروی تولیدی لامبورگینی بود
اولین خودروی تولیدی لامبورگینی مدل معروف 350GT بود که پسازآنکه انزو فراری فروچیو لامبورگینی را تحقیر کرد به بازار آمد. نارضایتی فروچیو از فراری خود موجب شد نزد انزو فراری برود اما چون او اهمیتی به اعتراض فروچیو نداد، وی تصمیم گرفت خود اقدام به تولید خودرو کند که نتیجهٔ این تصمیم 350GT بود. گرند تورری کشیده و شیک با پیشرانهٔ دوازده سیلندر. هرچند این خودرو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت در حد اندازهٔ یک لامبورگینی سریع نبود اما اولین قدم قدرتمندی برای این برند محسوب میشد.
۲- کانتاش
چرا مهم است؟ با استایل گوهای شکل و درهای هیچی مانند، خودروی ساختارشکنی بود
هرچند میورا اولین سوپراسپرت واقعی لامبورگینی بود اما کانتاش با شکل گوهای و زاویهای، درهای قیچی مانند و عناصر بزرگ آئرودینامیکی، پیشگام سوپراسپرتهای مدرن این شرکت محسوب میشد. البته کانتاش از ایرادات متعددی مثل ورود و خروج دشوار و دید رو به عقب مسدود رنج میبرد که رانندگی با آنرا دشوار میکردند اما این مدل تعیینکنندهای در تاریخ لامبورگینی بود و نقشی کلیدی در ایجاد خطمشی این شرکت ایفا کرد.
۱- میورا
چرا مهم است؟ اولین سوپراسپرت واقعی لامبورگینی بود
در رتبهٔ اول این لیست واقعاً نمیتواند خودروی دیگری قرار گیرد. میورا بدون شک بهترین، مهمترین و الهامبخشترین محصول تاریخ لامبورگینی محسوب میشود. تناسبات کلی و محل پیشرانهٔ این خودرو تقریباً در همهٔ محصولات بعدی این شرکت دنبال شد. میورا خودرویی زیبا و درعینحال برای زمان خود سریع بود. این ماشین اولین سوپراسپرت جهان، اولین محصول موتور وسط لامبورگینی و سریعترین خودروی تولیدی زمان خود محسوب میشد.
MOHAMADjesko
۶ خرداد ۱۳۹۹بدجور عاشق وننون و گلاردو ام
امین
۶ خرداد ۱۳۹۹آقا چرا سنتناریو رو به عنوان زیباترین خودرو لامبورگینی ننوشته بود؟؟؟
MASIHA
۶ خرداد ۱۳۹۹هر کسی رو یه ماشینی وارد دنیای ماشینا میکنه
واسه من اولین ماشین که استارت کار رو زد سری 7 بود…
چسبیده بودم به m760li
بعد از اون هم رفتم تو فاز سوپر اسپرت ها و عاشق وننو شدم!!!
الانم پر یه فلش والپیپراش رو دارم…
یااااااااااااااادش بخیر… چه عشقی می کردم با وننو…
الانم با این که تو فاز فراری هستم به هیچ وجه از لامبو نمی گذرم
خصوصا مورسیه لاگو و اون صداش…
تو این لیست هم اونو بیشتر می پسندم
پهن و با ابهت بنظر میرسه و بشدت دلبر?
صدای کدوم خوبه نظر بدید?
https://www.google.com/amp/s/www.aparat.com/v/EeaZU/%25D8%25B5%25D8%25AF%25D8%25A7%25DB%258C_%25D8%25A7%25DA%25AF%25D8%25B2%25D9%2588%25D8%25B2_%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25B7%25DB%258C%25D9%2586%3famp
Farzad
۷ خرداد ۱۳۹۹ایتالیایی ها زیباترین صدارو دارن ، فراری ? ، لامبو ، پاگانی
Reza
۷ خرداد ۱۳۹۹لامبورگینی
چرا مهم است؟ چون فرقی نداره از کوچیک و بزرگ، مرد و زن همرو عاشق و شیفته خودش میکنه . ♥️?????♥️??
ارش
۶ خرداد ۱۳۹۹هر محصولی از لامبورگینی بهترینه از اون اول تا آخرین محصول تولیدی.
ممد ژانگولر
۶ خرداد ۱۳۹۹کانتاش ❤️و میورا ❤️عشقن ❤️
کلا لامبو مثل یک خواب و رویای اول صبح میمونه که بعدش میپره ?
مهراد
۶ خرداد ۱۳۹۹دقیقاً همینطوره ، کاملا موافقم
در مورد محصولات لامبورگینی انتخاب بین بد و خوب نیست بلکه انتخاب بین عالی ها و فوق العاده هاس
انتخاب من به عنوان خفن ترین لامبورگینی تاریخ لامبورگینی آونتادور SVJ رکورد دار نوربرگرینگ هست ( نظر شخصی )
امیر
۶ خرداد ۱۳۹۹بنظرم میورا و گالاردو و اوروس خیلی شاخص هستن و دوست داشتی حتی در حال حاضر و از لحاظ طراحی فضایی هم وننو البته خوب اونتادور و هورکان هم که جایگاه خودشون دارن بنظر من برند لامبورگینی میتونه سوپر اسپرت در حد کوینک زگ بسازه همین موتورها که الان داره توربو نصب کنن بعلاوه سیستم هیبرید برای افزایش شتاب عالی میشه طراحی ایتالیایی در کنار موتور آلمانی ولی بروز
♤Angus_812♤
۶ خرداد ۱۳۹۹تنها خودرو سازی که هیچ وقت پسرفت نداشته و همیشه رو به جلو هست
جای آونتادور svj خالی بود چرا مهم است؟؟؟بالاترین داون فورس در محصولات لامبورگینی را دارد
به نظر من حد نهایی یه هایپر کار لامبورگینی و فراری هستن
بوگاتی و گوینگ زگ و هنسی دیگه بیهوده شدن
((((این نظر شخصی منه شاید بعضی ها موافق نباشن )))))
Saeed
۶ خرداد ۱۳۹۹چه ربطی داره دوست عزیز ؟! لامبورگینی سوپر اسپرت میزنه نه هایپرکار(حالا چندتایی هم هایپرکار ساخت)فراری هم سوپر اسپرت و GT میزنه و تعدادی هم هایپرکار مثل sf90 یا لافراری
و میشه واسم توضیح بدین چرا اون سه شرکتی که نام بردین بیهوده شدن؟(البته با احترام به نظر شخصی شما)
♤Angus_812♤
۶ خرداد ۱۳۹۹منظورم اینه که دیگه خرج الکیه
درسته خاص هستن ولی وقتی همون لذت لامبورگینی و فراریو بهت میدن چرا بری پول بدی
لامبورگینی همیشه یه سوپر اسپرت(هوراکان)
و یه هایپرکار (اونتادور) توی سبد محصولاتش داره
من خودم تو موقعیتش باشم و پولشو داشتم شاید از اون سه شرکت میخریدم ولی حد نهاییش اونه که گفتم
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹وننو هایپر کار محسوب میشه اما اونتادور سوپر اسپرته
.
بهنام
۶ خرداد ۱۳۹۹رونتون از نظر من زیباترین و خیره کننده ترین مدل تاریخ لامبورگینی هست. به طرزی باورنکردنی زیباست.
OMID
۶ خرداد ۱۳۹۹یه برند سراسر عشق
حتی کسایی که هیچی از ماشین سرشون نمیشه عاشق لامبورگینی هستن
بین ماشین بازا هم که محبوب دلها
همه مدلها از دم فوقالعاده
اونتادور که معرفی شد هم پرفورمنس هم طراحیش از زمان جلوتره
اونتادور هنوز که هنوزه بعد ده سال به شدت به روز به نظر میاد
نمیتونم تصور کنم جانشین اونتادور چطوری خواهد بود
چطوری میخواد یه چیز بهتر بسازه
Ali Keyhani
۶ خرداد ۱۳۹۹به شخصه بین همشون از سستو المنتو بیشتر خوشم میاد
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹اگه هنوز از موزه مجازی لامبورگینی دیدن نکردین ، حتما این کار رو بکنید …
ساسان
۶ خرداد ۱۳۹۹یکی از محصولات که پایه واصل تفکر تولید گالاردو بود قبل از پیوستن به فولکس واگن لامبورگینی کالا هست با موتور 10سیلندر.
حتی در ظاهرپرفورمانته شما الهام از کالا رو میبنید بخصوص در نمای عقب.
در این لیست شخصا”سستو المنتو رو نماد رانندگی خالص میدونم.وننو و رونتون رو اوج طراحی.و گالاردو و اوروس کاربردی ترینها با حفظ اصالت و شخصیت خاص شرکت.(جاداره بگم اوراکان با تولید بیش از 15هزار نسخه رکورد گالاردو رو شکوند.در متن ذکر نشده)
میورا وکنتاش رو نوستالژیک ترین.
و جا داره از دو خودرو که رکورد شکن دهه ی اخیر بودن. پرفرمانته و svjیاد کنم و بی صبرانه انتظار svrرکورد شکن جدید رو میکشم.
شاهین
۶ خرداد ۱۳۹۹یه محصولش نبود اینجا
لامبورگینی استریون اولین محصول هیبریدی لامبو سال 2014 رونمایی شد و با 910 اسب نشون میداد لامبورگینی توان رقابت با بقیه رو داره ولی سیاستی هست که ما ازش خبر نداریم. درکل راضیم ازش تک ستاره دنیای خودرو حداقل از لخاظ طراحیه. از لحاظ فنی هم در مقایسه با رقبا خدایی درحده یه سوپر اسپرت خوبه نه زیاد روی میکنه نه کم میزاره
ساسان
۶ خرداد ۱۳۹۹عدم تولید استوک و آستریون داغیست بر دلها?
سینا BMW
۶ خرداد ۱۳۹۹واقعا مطالب پدال داره عالی میشه، به نظرم اونتادور و گالاردو بهترنشون بود
Hamidreza
۶ خرداد ۱۳۹۹این مطلب قدیمیه
اما عشق بی پایان “مورسیه لاگو”
سستو المنتو و وننو هم دلبری میکنن واقعا!
خدایی
استوک از مورسیه لاگو مهم تر بود! خدااااااااا
سینا BMW
۷ خرداد ۱۳۹۹حالا قدیمی و جدید فرقی نداره،(هر چند اینو قبلا خودش گذاشته بود) ولی بعضی قدیمیا از اخبار بدرد نخور جدید بهترن
امیررضا
۶ خرداد ۱۳۹۹دردانهی دنیای اتومبیل ها، لامبورگینی?
این کمپانی عشقه. من تمامی مدل هاشو دوست دارم ولی رونتون تو قلبم یه جای خاصی داره. واقعاً لذت میبرم از این برند و تمامی اتومبیل هایی که ساخته
Saeed
۶ خرداد ۱۳۹۹بهترین و زیباترین و خوش صداترین لامبورگینی مورسیه لاگو بود
اون زمان که معرفی شد و عکسش رو تو مجله های قدیمی اون زمان دیدم،انگار از فضا اومده بود!
مورسیه لاگو خودرویی است که طراحی اش تا ابد تازه و زنده میماند و هیچ وقت قدیمی نمیشود…….
Alireza
۶ خرداد ۱۳۹۹واسه من مورسیه لاگو lp640 هنوزم بهترین لامبورگینیه، لامصب ب طرز عجیبی وحشی و خفنه، عصبی بودن اون مدل رو تو هیچ خودرویی تا بحال ندیدم
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹توی این لیست مورسیه لاگو و گالاردو رو بیشتر از بقیه دوس دارم ، همین طور جانشین هاشون یعنی اونتادور و اوراکان …
mercedes benz
۶ خرداد ۱۳۹۹سلام عرض ادب
فقط مورسیه لاگو و گالاردو
مخلص همه ی مشتی های سایت
یا علی مدد
Enzo
۶ خرداد ۱۳۹۹همشون فوقالعاده ان .منتهی به مورسیه لگو که نگاه میکنم خیلی متین ومحکم یه حسی از قدرت ووحشی گری رو میفرسته سمتم که من همیشه حاضرم با گنده تر از خودم سرشاخ شم
رامین
۶ خرداد ۱۳۹۹الان سر اسم مدل های لامبورگینی دوباره علما آستین بالا بزنن ببینیم کدوم درسته ؟؟
کونتاش یا کانتاش ؟؟
مورسیه لاگو یا مورچیه لگو یا مورچه لاگو ؟؟؟
گالاردو یا گایاردو ؟؟؟ تا اونجایی که می دونم تو اسپانیایی دو تا ال “ی” تلفظ میشه.
OMID
۶ خرداد ۱۳۹۹گایاردو
مورچه لاگو(یه ی ضعیف داره ولی بیشتر به مورچه لاگو شبیهه)
کانتاش(تقریباً بین کانتاش و کونتاش تلفظ میشه ولی بیشتر کانتاش)
و اسپانیایی چه ربطی داشت؟
رامین
۷ خرداد ۱۳۹۹آخه گایاردو یه کلمه اسپانیایی هستش
ارشیاsvj
۶ خرداد ۱۳۹۹به نظرم اونتادور svj به عنوان سریعترین ماشین جاده ایه لامبورگینی باید تو این لیست می بود
Shelby
۶ خرداد ۱۳۹۹ای جانم سستو المنتو…
دوستان کسی میدونه معنای دیابلو چیه؟
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹یه کلمه ی اسپانیایی به معنای شیطان ، اگه اشتباه نکنم اسم یه گاو معروف بوده …
Hami
۶ خرداد ۱۳۹۹شیطان
حسین دهمرد
۶ خرداد ۱۳۹۹اون دریچه های دو طرف مورسیه لاگو که باز میشدن خیلی فضایی بود. کاش تو محصولات جدیدش از این ایده استفاده کنه. سستو المنتو زیباترینه.
Hadi
۷ خرداد ۱۳۹۹فقط سستو المنتو…
محشره…
Farzad
۹ خرداد ۱۳۹۹https://m.youtube.com/watch?v=uviq-Y45Xec&t=216s
Amir
۲۱ خرداد ۱۴۰۳فقت هوراکان و وننو و مورسیه