در دهه ۹۰ میلادی و پیش از آنکه لامبورگینی مورسیه لگو و آونتادور پرچمدار این خودروساز ایتالیایی باشند دیابلو بود که توجهات را به خود جلب میکرد. این خودرو از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ ساخته شد و امسال گرامیداشت سیامین سالگرد تولیدش است. اگرچه تکنولوژی و پرفورمنس سوپرکارها طی این سالها پیشرفت فوقالعادهای داشته اما دیابلو همچنان جزو نمادینترین و موفقترین سوپرکارهای تاریخ معاصر است.
کار بر روی دیابلو از سال ۱۹۸۵ و با کد پروژه ۱۳۲ شروع شد. این خودرو برای جایگزینی با کانتاش قدیمی و به عنوان پرچمدار جدید لامبورگینی طراحی شد. در بدنه دیابلو خطوط گیرا و سرراست بکار رفته که حاصل کار مارچلو گاندینی مشهور است کسی که طراح کانتاش و میورا نیز بوده است. البته کار طراحی دو خودروی یاد شده در مرکز طراحی کرایسلر نیز صورت گرفته چراکه این شرکت در آن زمان بخش اعظم سهام لامبورگینی را در اختیار داشته است.
زمانی که لامبورگینی دیابلو در سال ۱۹۹۰ عرضه شد سریعترین خودروی تولیدی دنیا حداکثر سرعت ۳۲۶.۸ کیلومتر در ساعت بود. دینامیک سواری تیز این خودرو نیز با هدایتهای قهرمان رالی ساندرو موناری توسعه یافته بود.
اما در بطن این خودرو نیروگاه ۱۲ سیلندر ۵.۷ لیتری با چهار سوپاپ برای هر سیلندر و تزریق الکترونیکی چندنقطهای قرار گرفته بود. این پیشرانه قدرت ۴۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۷۹ نیوتون متری تولید میکرد. بدون وجود سیستمهای الکترونیکی همچون کنترل کشش یا کنترل پایداری و عدم تجهیز به فرمان هیدرولیک تا سال ۱۹۹۳، دیابلو خودرویی جذاب برای سواری بود.
اگرچه دیابلو روی پرفورمنس تمرکز داشت اما کابین آن از شاخصههای لوکسی همچون پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی و صندلیهای برقی سود برده بود.
پس از عرضه دیابلو در سال ۱۹۹۰ نسخه VT آن در سال ۱۹۹۳ و به عنوان اولین محصول چهار چرخ محرک لامبورگینی عرضه شد. این نسخه بهبودهای فنی و طراحی زیادی را تجربه کرده بود. در همان سال بود که نسخه سفارشی و قویتر SE30 برای گرامی داشت سیامین سالگرد تأسیس لامبورگینی عرضه شد. قدرت این خودرو به ۵۲۳ اسب بخار رسیده بود.
دو سال بعدتر دیابلو SV در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۵ و تنها بهصورت دیفرانسیل عقب معرفی شد. از جمله بهبودهای این خودرو میتوان به افزایش قدرت به ۵۱۰ اسب بخار و بال عقب قابل تنظیم اشاره کرد.
در دسامبر همان سال بود که دیابلو VT رودستر به عنوان اولین محصول ۱۲ سیلندر و سقف باز و تولید انبوه این برند معرفی شد. این خودرو نیز دارای بهبودهایی در طراحی و سیستم چهار چرخ محرک بود.
پس از آنکه لامبورگینی به تملک گروه آئودی درآمد نسخه ۵۲۹ اسب بخاری دیابلو SV فیس لیفت معرفی شد. این خودرو توسط لوک دانکر ولکه طراحی شد و اولین محصول با طراحی خود شرکت لقب گرفت. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به سیستم لیفت و نصب ترمز ضد قفل اشاره کرد. در طول زمان دیگر نسخههای سفارشی نیز از دیابلو تولید شد.
با تولید ۲۹۰۳ دستگاهی تا سال ۲۰۰۱، دیابلو بیشترین میزان تولید لامبورگینی را به خود اختصاص داده بود.
ناشناس
۱۷ آذر ۱۳۹۹الانم باز عشقه?
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۱۷ آذر ۱۳۹۹خخیلی عشقه
SFXSuperFast
۱۷ آذر ۱۳۹۹بهترین لامبوهای تاریخ از نظر من:
۱_میورا SV
۲_دیابلو sv فیسلیفت
۳_گالاردو rwd
۴_آونتادور ۶۹۰
۵_کانتاچ(فقط به خاطر طراحی رادیکال و جسورانه ش)
ممد ژانگولر
۱۷ آذر ۱۳۹۹لامبو مگه بد هم میسازه ؟!!
این لیستتو وارونه هم کنی میشه از وسط به سمت بالا پایین هم کنی میشه
اصلا نشد نداره
ارشیاsvj
۱۷ آذر ۱۳۹۹چرا حرفتی از نسخه gtr نزدین؟!
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹یه نسخه vttt یه همچین چیزی هم داشت
??Amin_sto??
۱۷ آذر ۱۳۹۹یه لامبورگینی هرگز جذابیت خودش رو از دست نمیده و آدم از دیدنش خسته نمیشه ، این جادوی لامبورگینی هست ❤
Hadi
۱۷ آذر ۱۳۹۹اسطوره ابیه برا خودش…
عاشق کاپوت و خط سقفشم…
اینجور ماشینا اصلا تاریخ مصرف ندارن و هر روز بهتر و ارزشمند تر از دیروزن ?
Reza
۱۷ آذر ۱۳۹۹عاشقتم ❤️❤️❤️
Reza
۱۷ آذر ۱۳۹۹میخوام تو پیج این گلادیاتور خبر درگ جدید رو بهتون بدم . اینبار شکست مکلارن 720s از پورش 911 GT2 RS ??? حتماً ببینید
https://youtu.be/fpX2BS_bxzY
Hamidreza
۱۷ آذر ۱۳۹۹خا میبینیم
دانیال_Surrey،England
۱۷ آذر ۱۳۹۹دوستمون زیادی همیشه جوگیره و با این کاراش ارزش پورشه رو میاره پایین.
بهتره درگ8 موتورترند و برگه ی پرفورمنس رورد اند ترک 720 رو ببینه.
..
این پست هم تا خبرشو شندیم یاد یوتیوبر معروف و محبوب خودم dr disrespect افتادم که عاشق دیابلوعه و فن لامبو.
Reza
۱۷ آذر ۱۳۹۹آقای دانیال میگه من ارزش پورش رو میارم پایین ??????
Reza
۱۷ آذر ۱۳۹۹آقا دانیال این فقط یه درگ بود که زحمت کشیدن درست کردن منم بخاطر عشق پورش که دارم اطلاع رسانی کردم، حالا شما چرا ناراحت شدی؟؟؟
حسن
۱۷ آذر ۱۳۹۹هنوز بعد از ۳۰ سال قیافش قدیمی نشده
سامورایی از قله فوجی
۱۷ آذر ۱۳۹۹هنوزم قشنگه
ولی مورسیه لاگو یه انقلاب تو طراحی لامبورگینی بود
Ahmedreza2002
۱۷ آذر ۱۳۹۹قبل از اون گالاردو به نظرم این کارو کرد
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹هنوزم که هنوزه گالاردوSTS و پرفورمانته قشنگن
Ahmedreza2002
۱۷ آذر ۱۳۹۹طراحی های لامبو قشنگن کلا اما به نظر مم اون موندگاری رقبا رو ندارند و در طی چند دهه (به نظر من) رقبا به نسبت زیبا تر حس میشن
ک به نظر میاد به خاطر بیش از حد رادیکال بودن شونه
homayoun
۴ اسفند ۱۴۰۱گالاردو بعداز مورسیه لاگو اومد
RezaRs
۱۷ آذر ۱۳۹۹?محشررررر
RezaRs
۱۷ آذر ۱۳۹۹عالی
RezaRs
۱۷ آذر ۱۳۹۹محشرههههه???????????????
محمدهادی
۱۷ آذر ۱۳۹۹واااااای پدال به چه چیزی اشاره کردی
اسطوره ی تمام دوران کودکی و خردسالی خیلیامون
دیابلو توی ذهن من ینی اولین و کامل ترین سوپر اسپرت دنیا
قابل احترام ترین ماشین در قلب من
زیباترین طراحی
هنوزم طراحیش قدیمی به چشم نمیاد
♥️Diablo♥️
اشکان
۱۷ آذر ۱۳۹۹بعد از گذشت این همه سال هنوز هم زیبا هست
Ahmedreza2002
۱۷ آذر ۱۳۹۹عکس پنجم
انگاری کابین هواپیما های تفریحی
Sina
۱۷ آذر ۱۳۹۹عجب ماشین جالبی بود!!
قیافه ای که هم مدرن تر و جدید تر شده کانتاش بود ولی به هیج وجه تکراری محسوب نمیشد و فوق العاده جذاب بود و رکورد دار سرعت دنیا تو اون زمان هم بود!!
و مهم تر از همه چقدر پدال در چند روز اخیر مطالب جالبی میزاره!
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹برادر من تاحالا دیدی لامبورگینی قدیمی بشه؟؟؟
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹عجب مطلب خفنی!!این ماشین یه شاهکار تمام عیار بود
خدایی هنوزم از بعضی ماشین ها قشنگ تره ففط یه فیست لیفت لازم داره تا بشه مثل ماشین های امروزی
R@min
۱۷ آذر ۱۳۹۹از اون ماشیناس که هنوز پوسترش رو دیوارا هست
Mr.X
۱۷ آذر ۱۳۹۹بنظرم دیابلو GTR محشر تره.??? خیلی خوشگل تره. یه مقایسع ای بکنید. من عاشق هردو ام ولی GTR یه چیز دیگه هس
امین
۱۷ آذر ۱۳۹۹دیابلوی زیبای خاطره انگیز
SRT
۱۷ آذر ۱۳۹۹عشقه این،بعد از مورسیه لاگو از همه لامبو ها بیشتر دوسش دارم
مهرداد كمال
۱۷ آذر ۱۳۹۹پدال جان ممنون بابت این پست زیبا
واقعا دیدن این ماشینا حس خوبی به ادم میده