پسازاینکه پورشه، فراری و مکلارن با مدلهای ۹۱۸، لافراری و P1 روی به ساخت ابر خودروهای هیبریدی آوردند، لامبورگینی نیز تصمیم گرفت به این عرصه وارد شود. هایپراسپرت هیبریدی لامبورگینی آستریون نام دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ به جهانیان معرفی شد. البته لامبورگینی فعلاً با ساخت یک نمونهٔ کانسپت به این وادی پای نهاده است درحالیکه سه خودروساز مذکور هایپراسپرتهای هیبریدی خود را به تولید هرچند محدود رساندهاند. بااینکه لامبورگینی آستریون یک نمونهٔ کانسپت است اما تمامی ویژگیهای خودروهای تولیدی را داشته و کاملاً قابل راندن در خیابانها است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به سراغ تنها آستریون تولیدشده رفته و تجربهٔ رانندگی تکرار نشدنی با این ابر خودروی جذاب داشته باشیم.
رانندگی آرام در یک لامبورگینی هیچگاه وجود نداشته است اما در اینجا و با آستریون میتوان تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را بهصورت تمام الکتریکی و درنهایت سکوت حرکت نمود درحالیکه اگر نهایت توان آن را بخواهید نیروگاه V10 توانمند آن که از مدل اوراکان قرض گرفتهشده، با صدایی مهیب روشنشده و غرش میکند. آستریون LPI 910-4 آبیرنگ که اولین خودروی هیبریدی لامبورگینی محسوب میشود در میدان شهر سنت آگاتا منتظر ما بود. لحظهٔ دیدار فرارسید.
سؤالی که اینجا پیش میآید این است که چرا لامبورگینی در آستریون از یک موتور V10 بجای V12 استفاده کرده است؟ در پاسخ باید گفت چون در درجهٔ اول موتور V10 کارآمدتر و کوچکتر است که موجب میشود فضای کافی برای اضافه کردن سه موتور الکتریکی و باطریهای ۲۰۰ کیلووات ساعتی فراهم گردد. بعلاوه آستریون با این موتور V10 که دو سیلندر کمتر دارد به همراه سه موتور الکتریکی خود، ۹۱۰ اسب بخار قدرت دارد که بیشتر از قدرت ۷۵۰ اسب بخاری پرچمدار لامبورگینی یعنی آونتادور سوپر ولوچه است.
پیشرانهٔ درونسوز V10 آستریون طبق سنت لامبورگینی در میانهٔ خودرو نصبشده است و چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد درحالیکه دو موتور الکتریکی بر روی چرخهای جلو نصبشده و نیروی خود را به آنها انتقال میدهند. موتور الکتریکی سوم که نقش استارت و ژنراتور را بازی میکند، بین موتور ۱۰ سیلندر ۶۱۰ اسب بخاری و گیربکس ۷ سرعته قرارگرفته است. این ترکیب موجب شده که خودرو بهراحتی به نمونهای چهارچرخ محرک تبدیلشده و امکان تعبیهٔ یک حالت هیبریدی صرفنظر اینکه باطریهای شارژ دارند یا نه فراهم گردد. کل وزن باطریهای خودرو حدود ۲۰۰ کیلوگرم است که البته حذف سامانهٔ چهارچرخ محرک مکانیکی کمک شایانی به جبران این افزایش وزن نموده است.
بااینحال هنوز هم بزرگترین چالش درزمینهٔ خودروهای الکتریکی و هیبریدی باطریها و تکامل آنها است. چراکه این باطریها هنوز هم نیاز به پیشرفت و بهبود درزمینهٔ عملکرد، زمان شارژ، تخریب، تعداد دفعات شارژ، وزن، اندازه و قیمت دارند. سیستم هیبریدی موجب شده که آستریون شتاب گیری فوقالعادهای داشته باشد چراکه موتور V10 تنفس طبیعیْ تمامی قدرت خود را به چرخهای عقب انتقال میدهد و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور اضافی نیز از سوی موتورهای الکتریکی به دوچرخ جلو منتقل میشود که موجب شده گشتاور کل خودرو به حدود ۱۰۰۰ نیوتن متر افزایش یابد.
داخل آستریون کاملاً موردپسند راننده قرار میگیرد. برای پوشش داخلی از چرم فوق مرغوب استفادهشده و تریم آلومینیومی نیز در آن بکار رفته است. دید به بیرون کاملاً خوب است و کنترلرهای اصلی بهطور منطقی و مرتب طراحیشدهاند. صندلیها نیز بسیار راحت هستند. تمامی اطلاعات مربوط به میزان شارژ باطریها و… بر روی صفحهنمایش نصبشده در مرکز کنسول بنمایش درمیآیند. درحالیکه در همین کنسول مرکزی یک انتخابگر حالات رانندگی تعبیهشده که میتوان آن را در حالت تمام الکتریکی، هیبریدی و یا موتور بنزینی قرارداد.
هنگامیکه درون کابین این هیولای ایتالیایی مینشینید همواره مشتاقید درپوش قرمزرنگ دکمهٔ استارت را بالا زده و این اژدهای خفته را بیدار کنید. در ابتدا خودرو را در حالت تمام برقی گذاشته و حرکت را آغاز میکنم. در این حالت شتابی فوقالعاده را در سکوت مطلق تجربه کردم. اما برای اینکه نهایت توانایی این گاو خشمگین را بسنجم ، آنرا در حالت هیبرید قرار میدهم. پیشرانهٔ V10 بیدار میشود و آستریون را همچون تیری از چلّهٔ کمان رها میکند. بهجرئت میتوان گفت تجربهٔ رانندگی با لامبورگینی آستریون بینظیر بوده و مشابه آن را در هیچ خودروی دیگری پیدا نخواهید کرد. البته ما در این مهمانی تنها نبوده و دو فرزند دیگر لامبورگینی یعنی آونتادور و آونتادور سوپر ولوچه نیز برادر بزرگ خود را همراهی میکردند.
تعلیق، فرمان و شاسی فیبرکربن مونوکوک آستریون مشابه مدلهای اوراکان و آونتادور طراحیشده است. این اثر هنری بر روی چهار رینگ و لاستیک بسیار عریض که در جلو ۲۰ اینچی و در عقب ۲۱ اینچی هستند قرارگرفته است. هدف اصلی این خودرو بیش از اینکه برخورداری از شتاب و سرعتِ بالا باشد، کاهش تولید آلایندگی بوده است. به همین دلیل آستریون میتواند تا ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام برقی و با آلایندگی صفر طی کند. بعلاوه مقامات لامبورگینی معتقدند بهزودی در برخی از کشورها مانند چین و آمریکا، کاهش تولید دیاکسید کربن خودروها اجباری خواهد شد و بنابراین بکار گیری قوای محرکهٔ هیبریدی در ماشینهای اسپرت در اولویت قرار دارد.
بااینحال شرکت مادر لامبورگینی یعنی آئودی و در رأس آن گروه فولکسواگن تمایلی بهصرف هزینه جهت به تولید رساند آستریون ندارد؛ چراکه لامبورگینی یک شرکت کوچک بوده و فاقد بودجه لازم برای سرمایهگذاری درزمینهٔ خودروهای هیبریدی است؛ بنابراین اگر قصد تولید آستریون وجود داشته باشد، به دلیل صرف هزینههای هنگفت برای طراحی و توسعهٔ آن، قیمتش مانند پورشه ۹۱۸، فراری لافراری و مکلارن P1 به بیش از ۱ میلیون دلار تجاوز خواهد کرد.
ولی در کل لامبورگینی آستریون LPI 910-4، یک هایپراسپرت خارقالعاده است. خودرویی که تکنولوژی هیبرید را در جهت افزایش عملکرد و لذت رانندگی بکار گرفته است. در حالت تمام برقی آن میتوان بهسرعت ۱۲۵ کیلومتر در ساعت دستیافت درحالیکه اگر همهٔ توان خود را بکار گیرد در کمتر از ۳ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت میرسد. با این مشخصات با قاطعیت میتوان گفت آستریون کاملاً در حد و اندازهٔ ۹۱۸، لافراری و P1 است.
مشخصات فنی لامبورگینی آستریون و مقایسهٔ آن با سه ابر خودروی هیبریدی
لامبورگینی آستریون | پورشه ۹۱۸ | فراری لافراری | مکلارن P1 | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۵.۲ لیتری V10 | ۴.۶ لیتری V8 | ۶.۳ لیتری V12 | ۳.۸ لیتری V8 |
موتور الکتریکی | ۳ عدد | ۲ عدد | ۱ عدد | ۱ عدد |
قدرت موتور بنزینی | ۶۱۰ اسب بخار | ۶۰۸ اسب بخار | ۷۹۰ اسب بخار | ۷۲۷ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۳۰۰ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار | ۱۶۱ اسب بخار | ۱۷۷ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۹۱۰ اسب بخار | ۸۹۰ اسب بخار | ۹۵۰ اسب بخار | ۹۰۴ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۱۲۸۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۹۸۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب | عقب |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفرتا صد | ۳ ثانیه | ۲.۵ ثانیه | ۲.۹ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت |
قیمت | ۱ میلیون دلار | ۸۴۷,۹۰۰ دلار | ۱.۳۵ میلیون دلار | ۱.۱۵ میلیون دلار |
تعداد ساخت | ۱ دستگاه | ۹۱۸ دستگاه | ۴۹۹ دستگاه | ۳۷۵ دستگاه |
بنابراین و با توجه به موارد مذکور، به نظر شما کدامیک از این چهار هایپرکار هیبریدی برتر است؟
لامبورگینی آستریون
فراری لافراری
پورشه ۹۱۸
مکلارن P1
sajjad
۲۴ تیر ۱۳۹۵هیچ کدوم از دیگری در کل برتر نیست مثلا پورشه در سرعت پایین از همه سریع تره ولی مک لارن در سرعت بالا از همه جلو میزنه . هیچکدوم لذت رانندگی لافراری رو نداره و در پیست هیچکدوم برنده ی قاطع نیست و هر دفعه یکیشون میبره . ولی از چیزی که مطمئنم اینه که شتاب آستریون از 3 ثانیه خیلی کمتره
king 918
۲۴ تیر ۱۳۹۵عزیز دل 918 رو عشقه 1280 نیوتن متر گشتاور …….
فقط یه لحظه مهندسی رو قیاس کنید
استریون 10 سیلندر 5.2 لیتری 610 اسب بخار
918 8سیلندر 4.6 لیتری 608 اسب بخار ……….
واقعا استاد استخراج قدرت پورشه ست ولا غیر ……….
Hj
۲۵ تیر ۱۳۹۵موتور پورشه توربو عه ولی کلا موتور های لامبورگینی تنفس طبیعین تا اون جایی که من اطلاع دارم.در ضمن مهد سوپر اسپورت سازی تو دنیا ایتالیاس و حتی المان هم بهشون نمیرسه.اگه لامبو پارو سنت تنفس طبیعی بودن موتوراش بزاره خیلی از رقبا رو قورت میده
mehran911
۲۵ تیر ۱۳۹۵جناب Hj
کی گفته موتور ۹۱۸ توربو هستش ؟؟؟
۹۱۸ از موتور V8 نفس طبیعی استفاده میکنه
مجید
۲۵ تیر ۱۳۹۵مطمئنا اینطور نیست.
LFA
۲۵ تیر ۱۳۹۵اون وقت مکلارن با حجم3.8چغندره؟120اسب هم بیشتر داره
king 918
۲۵ تیر ۱۳۹۵مکلارن توربو داره برادر ها هم وطن ها داداش ها ………
نمیدونم چرا فکر می کنین 918 توربو داره بابا خود پدال که صد مقاله در مورد 918 داره تورو به خدا قبل کامنت یکم تحقیق کنید ……….
مجید
۲۵ تیر ۱۳۹۵این خیلی خوشگله. جزئیاتش هم معلوم نیست درست باشه. از یک کانسپت هیچ وقت اطلاعات دقیقی بدست نمیاد. فقط یک سری حدس و گمان. حتی شرکت عمدا جزئیات رو کمی بالاتر اعلام میکنه تا بعد در هنگام تست خودرو جلب توجه کنه. مثلا لامبو صفر تا صد اوراکان رو از قبل از تولید انبوه 3.2 اعلام کرد ولی به 2.72 هم رسید و این باعث شد اوراکان همه رو متعجب کنه و دوبار سر تیتر مجلات خودرویی بشه. بار دوم به خاطر شتاب حیرت انگیزش بود. به نظر من با قدرت بیشتر و موتور قوی تر و تبحر در ساخت گیربکس و سیستم انتقال قدرت که آئودی برای لامبورگینی به ارث گذاشته شتاب این گاو نر حتما باید بهتر از 918 و پی وان باشه.
علیرضا4225
۲۴ تیر ۱۳۹۵قطعا لامبو بعد فراری چون لامبو بمعنی کامل یک خودرو سوپر اسپورت هیبریدی است
lambopagerrari
۲۴ تیر ۱۳۹۵مسلما لافراری بهتر از همه ست…
اصلا از این آستریون خوشم نیومد.
طراحیش یه حس تپل و چاق بودن رو القا میکنه جلوش هم خوب نیست.
بیشتر شبیه پورشه شده تا یه لامبورگینی.
باید شبیه بقیه میبود……..
ماتادور بیاد نسخه همه رو بپیچه!!!!!!!
بخندیم.
رامتین
۲۴ تیر ۱۳۹۵معلوم هست چی گفتی؟!!! ما هم خندیدیم به…
محمد رومياني
۲۴ تیر ۱۳۹۵مک لارن عشقه….
خسته شده
۲۴ تیر ۱۳۹۵ما که کامنتمون هیچوقت چاپ نمیشه ولی هیچکدوم به گرد 918 نخواهند رسید
REVENTоN ?
۲۴ تیر ۱۳۹۵آدم رخ این ماشین رو میبینه دیوانه میشه. یکی دیدن لامبورگینی به من حس خوبی میده، یکی دیدن بوگاتی ش(چ)یرون
ارمان
۲۴ تیر ۱۳۹۵مثل بقیه لامبو ها چابک به نظر نمیرسه از نظر ظاهری میگم البته
اما داخلش عجب چیزیه
Amir enzo
۲۴ تیر ۱۳۹۵فقط لافراری…..
تمدن عرب
۲۴ تیر ۱۳۹۵یک سوال؟؟؟
خرید هیوندای آزرا 2015 با حجم موتور 2400cc فول آپشن بهتره؟
یا
خرید کیا اپتیما 2015 با حجم موتور 2400cc فول آپشن ؟؟
کسی که اطلاع داره جواب بده لطفا
Lord Cezar
۲۵ تیر ۱۳۹۵اگر شتاب ماشین اهمیتی نداره آزرا رو پیشنهاد میکنم . چون آزرا سنگین تر از اپتیما هست و در کل شتاب و کشش ماشین نسبت به اپتیما ضعیف تره .
اما در عوض آزرا راحتی بیشتری نسبت به اپتیما داره و امکاناتشم بیشتره.
علی
۲۵ تیر ۱۳۹۵مگه آزرا2.4 هم داریم؟؟!!!
Lord Cezar
۲۵ تیر ۱۳۹۵بله همون موتور یکسان با اپتیما و سانتافه و غیره که تو آزرا هم ارائه میشه.
مهدی
۲۴ تیر ۱۳۹۵از لحاظ فنی با وجود سه سال جوونتر بودن اما مشخصا نسبت به رقباش عقبه. ظاهرش هم اون خوش تراشی و استایل بقیه لامبوها رو نداره
سیاوش
۲۴ تیر ۱۳۹۵مشخصات و قدرت پیشرانه و گشتاور و حتی قیمت رو ببینید پورشه از همه بهتره
Amir Hosein CH
۲۵ تیر ۱۳۹۵این چرا پف داره:-|
بدنه لامبو باید تییییز باشه جوری که دست بزنی بهش دستتو پاره کنه:-/
Infinite
۲۵ تیر ۱۳۹۵من پورش ۹۱۸ رو به شخصه برتر میدونم.
LFA
۲۵ تیر ۱۳۹۵به نظر من که مکلارن بهتره. 0تا 100پورشه918دقیقا چند ثانیه هست؟ از2.4تا2.8رو من خوندم در موردش
LFA
۲۵ تیر ۱۳۹۵از نظر قیافه به نظر من
1-لافراری
2-p1
3-آستریون
4-پورشه918
لافراری از نظر طراحی وقیافه با اخلاف خاص ترین و اسپورت ترین ماشین بین این 4تا هست
Rouzbeh
۲۵ تیر ۱۳۹۵واقعا لافراری یچیز دیگس. کلا فراری خاصه . لامبو باید تیز و خشن باشه ولی این مدل اون حسو نمیتونه القاء کنه
Regera 1790
۲۵ تیر ۱۳۹۵سلام به دوستان گل. این اولین پیام منه.
راستش خیلی وقته که پدال رو دنبال میکنم، شاید چند سال و نظرات رو معمولا میخوندم و با طرز فکر بعضی از دوستان آشنام. ولی وقتی نظرهای بعضی از بچه ها رو که اصلا از ماشین سر در نمیارن میدیدم، حرصم در میومد. گفتم منم ثبت نام کنم و از این به بعد پیام بدم. فعلا…
Regera 1790
۲۵ تیر ۱۳۹۵راستی king 918 جان. از شما بعیده دادا. وقتی مینویسی لامبو 10 سیلندر 5.2 لیتری 610 اسب. اونوقت 918 8سیلندر 4.6 لیتری 608 اسب بخار. اینم بنویس که لامبو تنفس طبیعیه و 918 تویین توربو. 918 با اینکه ماشین دیوانه کننده ایه ولی توی بازدهی موتور های 8 سیلندر یکی از بدترین بازدهی هارو داره. 132 اسب واسه هر لیتر. توی این دسته موتورها(8سیلندر تویین توربو) رکورد بازدهی موتور دست one:1 با 272 اسب واسه هر لیتر. 272 رو مقایسه کن با 132. پس هیچوقت یه موتور تنفس طبیعی رو با توربو شارژ مقایسه نکن. و هیچوقت یه 10 سیلندر رو با 8 سیلندر مقایسه نکن.
mehran911
۲۵ تیر ۱۳۹۵برادر من چرا بدون تحقیق کامنت میزاری
شما از کجا فهمیدی که ۹۱۸ از توربو شاژر استفاده میکنه که من تو این چند ساله که در مورد پورشه می خونم نفهمیدم ؟!؟!؟!
دوست عزیز موتور ۹۱۸ یکی از بهترین موتور های نفس طبیعیه
پورشه یکی از بهترین خودرو ساز ها در بیرون کشیدن حداکثر اسب بخار محسوب میشه
۹۱۸ از شروع زمان تولیدش تا انتها لقب پیشرفته ترین خودروی دنیا رو داشت
king 918
۲۵ تیر ۱۳۹۵عزیز شما چرا 918 توربو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم با 911 اشتباه گرفتی ……………………..
Carbonado Aventador
۲۵ تیر ۱۳۹۵به خدا قسم 918 تنفس طبیعیه!
30 بار گفتی توربوعه و 31 بار گفتن تنفس طبیعیه!!!
بابا بخدا تنفس طبیعیه…
مهدی 911
۲۵ تیر ۱۳۹۵918 برتره تو بیشتره فاکتورها
mehran911
۲۵ تیر ۱۳۹۵در این مورد شک نکن
حميد
۲۵ تیر ۱۳۹۵از این طراحی جلوش خوشم میاد فقط کاش چراغهاش یکم باریک تَر بود
أنشالله بتونیم بخریم
Peyman
۲۵ تیر ۱۳۹۵امکانش هست در مقاله های بعدی در جدول مقایسه مشخصات فنی خودرو ها “وزن خودرو” هم لحاظ کنید ممنون میشم
مرسی.
مهدی
۲۵ تیر ۱۳۹۵به لحاظ کلی که لافراری برتر از بقیه هست اما 918 هم انصافا ماشین کاملی هست
ferrari
۲۵ تیر ۱۳۹۵لافراری از همه بهتره.
فقط آمریکایی
۲۵ تیر ۱۳۹۵لافراری ودیگر هیچ
فرید
۲۵ تیر ۱۳۹۵هندلینگ و شتاب اولیه 918.شتاب ثانویه و تاپ اسپیدم مک لارن…ولی از لحاظ پرستیژ و شخصیت به نظر من لافراری و لامبو یه چیز دیگن،مک لارنو پورشه هم عالین از این نظر ولی لامبو و فراری از نظر پرستیژ تو قله وایستادن…
maha
۲۵ تیر ۱۳۹۵احمد باقری کجاست؟ دوستان کسی ازش خبر داره؟
احمد باقری
۲۵ تیر ۱۳۹۵عجب ماشین خفنی شده.
rrr
۲۵ تیر ۱۳۹۵پورشه 918 کاملترینه
Regera 1790
۲۵ تیر ۱۳۹۵King 918 جان. من تا حالا فک میکردم 918 موتورش 8 سیلندر توربوشارژره. به دوتا دلیل. اول چون توی هیچ مقاله ای و جایی ندیدم و نخوندم که بنویسه موتورش تنفس طبیعیه. حتی ریچارد هاموند توی تاپ گیر هم حرفی از توربو بودن یا تنفس طبیعی بودن نزد.
دوم چون فراری 458 اسپشیال با همین موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی (458 با موتور 4.5 لیتری و 597 اسبی. یعنی 132 اسب به ازای هر لیتر. 918 هم با موتور 4.6 لیتری و 608 اسبی یعنی 132 اسب به ازای هر لیتر) دقیقا بازدهی این دوتا ماشین 132. ولی پس چرا فراری کلی تقدیر و مقام گرفت واسه بازدهی موتورش؟ پس چرا هیچکی حرفی از تنفس طبیعی بودن 918 توی هیچ مقاله ای نمیزنه. چرا 918 هیچ تعریفی از بازدهی بالاش نمیشه؟؟؟؟؟؟
الآن شما گفتی توربو نداره تازه فهمیدم
king 918
۲۶ تیر ۱۳۹۵والا چون از لحاظ حجم موتور 918 100 ccاز اسپیشیال بیشتر داره و بازدهی موتور یک مقدار خییییییییییییلی کوچیک فراری بهتر بوده ……….
در کل یکی از بهترین تنفس طبیعی های دنیاس واسه همین گفتم با موتور 10 سیلندر لامبو قیاس کنید ………
Regera 1790
۲۶ تیر ۱۳۹۵آره. منتظر هایپر کار لامبو هستیم تا ببینیم چه میکنه. هایپر کاری که میگن احتمالا 800 اسب قدرت موتور 12 سیلندرشه و 300 اسب قدرت موتور های الکتریکی. پیشرانه الکتریکیش مثل همین استریونه.
اونموقع تست شتابش با 918 دیدنیه. هردو AWD. هردو تنفس طبیعی. هردو هایبرید. و……