دنده عقبلامبورگینی

لامبورگینی، چهره سوپراسپرت فولکس‌واگن

در عمر بیش از یک قرن صنعت خودروسازی جهان، عشق و علاقه به سرعت و مسابقه محرک اصلی شکل‌گیری، توسعه و پیشرفت شرکت‌های سازنده خودروهای اسپرت و سوپراسپرت بوده است. این دست از شرکت‌های خودروساز که محصولات ویژه با عملکرد خاص طراحی و تولید می‌کنند، همیشه برای بقا با چالش‌های فراوانی روبرو بوده‌اند، چراکه تولید یک محصول خاص هزینه فوق‌العاده‌ای را به شرکت تحمیل کرده و به دلیل قیمت تمام شده بالا، دایره مشتری‌های آن نیز بسیار محدود است. بنابراین تاریخ صنعت خودروسازی شاهد طراحان و تولیدکنندگان فراوانی بوده که به دلیل عشق به سرعت وارد عرصه طراحی و تولید خودروهای مسابقه و سوپراسپرت شدند اما نتوانستند از آزمون‌های تجاری و اقتصادی این صنعت سربلند بیرون بیایند و دیگر نام و نشانی از آن‌ها باقی نمانده است. دراین‌بین، معدود شرکت‌های طراح خودروهای سوپر اسپرت که همچنان از نام و نشان پرآوازه‌ای برخوردارند، خوش‌اقبالی خود را مدیون گره زدن نام خود به تولیدکنندگان خودروهای عادی و برتر هستند و شرکت‌هایی که از این اتحاد راهبردی خارج باشند بسیار انگشت‌شمارند.

Ferruccio
شرکت خودروسازی لامبورگینی نیز یکی از این شرکت‌های طراح و تولیدکننده خودروهای سوپر اسپرت است که شاید بتوان گفت حیات خود را مرهون ادغام با گروه فولکس‌واگن است. این شرکت ایتالیایی که جرقه‌های اولیه تشکیل آن به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، خیلی زود توانست جای خود را در بین هواداران خودروهای اسپرت جهان باز کرده و اسم‌ورسمی برای خود کسب کند. با این وجود، این شرکت نام دار ایتالیایی نیز نتوانست از پس بحران‌های مالی و اقتصادی دوران خود برآید و اعلام ورشکستگی کرد. بعد از آن شرکت لامبورگینی چندین بار بین سهام‌داران مختلف دست‌به‌دست شد تا درنهایت توانست در دستان خودروساز موفق آلمانی، گروه فولکس‌واگن، جان تازه‌ای بگیرد. با تصاحب برند و کارخانه لامبورگینی توسط فولکس‌واگن، این شرکت آلمانی با ترکیب دانش، توان و تجربه خود در طراحی و تولید انبوه خودروهای عادی مانند محصولات سواری فولکس‌واگن و خودروهای برتر مانند محصولات آئودی، طراحی و تولید محصولات سوپراسپرت لامبورگینی را متحول کرد و آمار تولید و فروش بسیار چشمگیری برای این شرکت شهیر ایتالیایی رقم زد.

01
از محصول تراکتور تا خودروی سوپر اسپرت
پایه‌های شرکت خودروسازی لامبورگینی را فردی ایتالیایی به نام فروچیو لامبورگینی پایه‌گذاری کرد. فروچیو که تحصیلات خود را درزمینهٔ طراحی ماشین‌آلات کشاورزی پشت سر گذاشته بود با آغاز جنگ جهانی دوم به استخدام ارتش در آمد و به‌عنوان مسئول فنی واحد تعمیرات خودروهای نظامی ایتالیایی به یونان اعزام شد. پس از خاتمه جنگ، فروچیو لامبورگینی به ایتالیا بازگشت و با خرید و استفاده از خودروهای نظامی قدیمی و تانک‌های آلمانی متروکه اقدام به طراحی و ساخت تراکتور کرد. اما لامبورگینی که از کودکی عاشق مکانیزم‌های به کار رفته در هواپیما و خودرو بود، هیچ‌گاه به این کار راضی نشد و دست به گسترش فعالیت خود زد. بالاخره، در سال ۱۹۴۹ فروچیو لامبورگینی کمپانی تولید تراکتور خود با نام لامبورگینی تراکتوری را تأسیس کرد.

Ferruccio Lamborghini
در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی، فروچیو لامبورگینی که با فروش خوب تراکتورهای خود و صادرات آن‌ها به ثروت رسیده بود، به آمریکا سفر کرد تا بتواند فن‌آوری‌های سیستم‌های گرمایشی، تهویه مطبوع و قطعات خودرو را خریداری کند. سال‌ها بعد، در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، هنگامی‌که فروچیو با خودروی فراری خود در حال رانندگی بود، صدای عجیبی از قسمت جلوی خودروی خود شنید و متوجه قطعه‌ای معیوب در این قسمت شد. وقتی‌که فروچیو لامبورگینی خودروی خود را به مودنا، محل دفتر مرکزی فراری برد با برخورد بد کارکنان این شرکت مواجه شده و برای مدت طولانی معطل شد. درنهایت، لامبورگینی تقاضای دیدار انزو فراری، پایه‌گذار و مدیر شرکت فراری را کرد اما در انتظار دیدار وی نیز منتظر نگه داشته شد. فروچیو، عصبانی و ناامید از طرز برخورد فراری تصمیم به راه‌اندازی و تأسیس شرکت خودروهای اسپرت با عملکرد بالای خود گرفت.

ferruccio lamborghini
ferruccio lamborghini
فروچیو لامبورگینی در می ۱۹۶۳، شرکت خودروسازی اتومبیلی لامبورگینی با هدف طراحی و تولید خودروهای اسپرت را تأسیس و همچنین برای راه‌اندازی فروشگاه خود، زمین بزرگی در سنت آگاتا بولونیا خریداری کرد. لامبورگینی به‌سادگی می‌خواست که اتومبیل‌های عادی فوق‌العاده سریع و بی‌عیب و نقص را تولید کند. ایده وی بر طراحی و تولید خودروهای اسپرت کمی رام‌تر بود تا برای استفاده در جاده‌ها و مناطق حومه شهری مناسب باشند. در واقع لامبورگینی می‌خواست لذت سرعت و رانندگی مسابقه‌ای را در دست رس افراد بیشتری قرار دهد. بنابراین وی یک مهندس خودرو باهوش به نام پائولو استانزانی را استخدام کرد و از او خواست که یکی از پیشرفته‌ترین مراکز تولید خودرو فن‌آورانه جهان را سر پا کند.

Ferruccio Lamborghini

اولین محصول این شرکت در اکتبر ۱۹۶۵ به‌عنوان یک شاسی هموار به نمایش در آمد و چهار ماه بعد از آن، اولین خودروی این شرکت با نام میورا پا به جهان گذاشت. پس از موفقیت میورا، این کمپانی همچنان به آزمایش و تکامل محصولات خود ادامه داد و در سال ۱۹۶۸، لامبورگینی ایسلرو را به بازار معرفی کرد. همچنین در همین سال، لامبورگینی محصول اسپادا خود را روانه بازار کرد که یک خودروی اسپرت چهار سرنشینه بود. این خودرو با استقبال فراوانی مواجه شد و تولید آن تا ده سال بعد از آن ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۷۲ لامبورگینی دو محصول دیگر به بازار معرفی کرد، جارما به‌عنوان آخرین خودروی موتور جلوی لامبورگینی و اوراکو که یک خودروی اسپرت موتور وسط بود. در سال ۱۹۷۴، محصول رؤیایی این شرکت، لامبورگینی کونتاش با ظاهری خاص به بازار معرفی شد که تا سال ۱۹۹۰ تولید آن ادامه پیدا کرد.

1988-Lamborghini-Countach-5000QV-rear-left-side-view1
در اوایل سال ۱۹۷۰، مشکلاتی از قبیل ناآرامی‌های کارگری در ایتالیا، افزایش قیمت گاز و معاملات بزرگ تراکتور، استرس فوق‌العاده‌ای را در لامبورگینی و شرکت او به وجود آورد. بنابراین فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۷۲ پس از هشت سال قرارگیری در رأس، ۵۱% درصد از سهام شرکت خود را به یک کارخانه‌دار سوئیسی با نام ژرژ هنری روزتی فروخت. سال بعد او باقی سهام خود در شرکت لامبورگینی را نیز به دوست خود، رنه لایمر، واگذار کرد.

02
بنابراین، شخص اول شرکت لامبورگینی که خود شرکت را تأسیس کرد و آن را به اوج رساند، مجبور به حذف خود از این شرکت شد. دهه ۱۹۷۰ زمان مناسبی برای خودروسازی‌ها نبود و شرکت لامبورگینی برای دو بار بین سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸، خود را در آستانه ورشکستگی دید و درنهایت، در سال ۱۹۷۸ شرکت لامبورگینی اعلام ورشکستگی کرد.

Lamborghini_350_GTV
پس از آن و پیش از ورود به تسویه‌حساب اجباری، لامبورگینی برای مدت کوتاهی در کنترل دولت بود. در سال ۱۹۸۰ شورای شهری بولونیا مدیریت شرکت را به برادران میمران سپرد و در آخر، در سال ۱۹۸۴ شرکت را به پاتریک میمران، برادر جوانتر، به قیمت ۳ میلیون دلار فروخت. شرکت خودروسازی لامبورگینی تحت مدیریت برادران میمران از ورشکستگی خارج شد. این شرکت تحت مدیریت میمران توانست با کسب درآمدهای بیشتر موقعیت پیشتاز خود در بازار را دوباره به دست آورد. ولی با این وجود سطح درآمد شرکت، هماهنگی لازم با افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای ناشی از سرعت بالای تولید را نداشت و برادران میمران دریافتند که بیرون کشیدن هزینه‌های سرمایه‌ای مورد نیاز لامبورگینی بسیار فراتر از توانایی‌های سرمایه‌گذاران شخصی مثل آنهاست.

diablo2
در سال ۱۹۸۷ شرکت کرایسلر با تعهد به جوان کردن آینده لامبورگینی وارد شد. کرایسلر لامبورگینی را با قیمتی در حدود ۲۵ میلیون دلار خرید و طی یک پیشنهاد مزایده مبلغ ۵۰ میلیون دلار برای بالا بردن تیراژ تولید و گسترش حوزه سرمایه‌گذاری کرد. کرایسلر در سال ۱۹۹۰، لامبورگینی دیابلو را به‌عنوان سریع‌ترین خودروی جهان معرفی کرد و توانست با تولید ۶۷۳ خودرو در سال ۱۹۹۱، سودی معادل ۱.۳۲ میلیون دلار کسب کند. ولی موفقیت لامبورگینی در سالهای ۹۲ الی ۹۳ خیلی مختصر و محدود بود چراکه به ترتیب فقط ۱۶۶ و ۲۱۵ خودرو در این سال‌ها تولید شد.

diablo
با سقوط نامطلوب تولید و کاهش سودآوری، کرایسلر متوجه شد که مدیریت یک شرکت سازنده خودروهای سوپر اسپرت با هدف انحصاری بودن مدل‌ها به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با مدیریت شرکتی مثل کرایسلر که درگیر تولید انبوه است نمی‌باشد. از همین رو در سال ۱۹۹۳ کرایسلر لامبورگینی را به مگاتک فروخت. شرکت مگاتک یک تعاونی از سرمایه‌گذاران اندونزیایی بود که لامبورگینی را به قیمت ۴۰ میلیون دلار خریداری کردند.

Lambo_LM_002_1
با تغییر مالکیت لامبورگینی، مدیریت این شرکت تغییر کرد و توانست عملکرد مثبتی را تا سال ۱۹۹۵ از خود نشان دهد اما مالک اندونزیایی از بحران‌های مالی اواسط دهه ۱۹۹۰ صدمه زیادی متحمل شد و قادر به تأمین سرمایه‌های کافی جهت تحقیق و توسعه و تولید نبود. بحران مالی آسیا باز هم منجر به تغییراتی در مالکیت لامبورگینی گردید و درنهایت در سال ۱۹۹۸، فولکس‌واگن شرکت لامبورگینی را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خریداری کرد.

شکوفایی لامبورگینی در هزاره جدید
شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۹۸ برای دریافت فن‌آوری‌های جدید و به‌روزرسانی مدل‌های خود با شرکت‌های مختلفی وارد مذاکره شد. یکی از این شرکت‌های طرف مذاکره لامبورگینی شرکت آلمانی آئودی بود و ایده اولیه این مذاکره انتقال فن‌آوری موتور هشت سیلندر مورد استفاده در آئودی A8 به شرکت لامبورگینی بود. شرکت لامبورگینی قصد داشت از این موتور در محصول جدید خود استفاده کند. بنابراین اولین قرارداد انتقال فن‌آوری بین این دو شرکت آلمانی و ایتالیایی در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۸ بسته شد. اما با این وجود، تنها ۵۰ روز بعد از آن، در ماه جولای همان سال شرکت آئودی تمامی سهام شرکت لامبورگینی که از مشکلات مالی و مدیریتی رنج می‌برد را تصاحب کرد تا این شرکت در زیرمجموعه گروه آئودی قرار گیرد.

Lamborghini Murcielago
اولین مدل تولید شده تحت مدیریت آئودی آلمان، لامبورگینی مورسیه لاگو بود، که در سال ۲۰۰۱ از آن رونمایی شد. این مدل که بیش از ۵۷۰ اسب بخار قدرت داشت، اولین طراحی جدید لامبورگینی پس از ۱۱ سال بود، که از سیستم محرک تمام چرخ آئودی بهره می‌برد. با طراحی و تولید مورسیه لاگو، چرخ سودآوری شرکت ایتالیایی لامبورگینی به حرکت افتاد و این شرکت توانست تعداد تقریبی ۴۱۰۰ دستگاه از این محصول را در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ تولید و به فروش برساند.

2009 Lamborghini Gallardo LP560-4
با این وجود هنوز روزهای بهتری برای لامبورگینی در راه بود. این شرکت در سال ۲۰۰۳ خودروی افسانه‌ای خود، لامبورگینی گایاردو را به جهان معرفی کرد، محصول سوپر اسپرتی که به دلیل قیمت رقابتی و توانایی‌های فنی خود توانست آمار فروش لامبورگینی را به شکل فوق‌العاده‌ای جابجا کرده و سودآوری بسیار خوبی برای این شرکت خودروساز داشته باشد. تنها سه سال پس از عرضه لامبورگینی گایاردو به بازار، این محصول آمار فروش ۵۰۰۰ دستگاه را به نام خود ثبت و امیدهای تازه‌ای در دل مدیران این شرکت ایتالیایی زنده کرد. شرکت لامبورگینی تا ۱۰ سال بعد از آن به تولید و فروش گایاردو ادامه داد تا این محصول و با ثبت رکورد ۱۴۰۲۲ دستگاه به‌عنوان پرفروش‌ترین و سودآورترین خودروی تاریخ لامبورگینی مفتخر شود.

Lamborghini-Aventador-2012-
بعد از دوران موفق گایاردو، شرکت لامبورگینی محصول دیگری با نام لامبورگینی اونتادور را در سال ۲۰۱۱ و به‌عنوان جایگزین مورسیه لاگو به بازار معرفی کرد. شرکت لامبورگینی از ساختار فیبر کربنی و قاب‌های آلومینیومی در جلو و عقب این محصول سوپراسپرت استفاده و آن را به موتور دوازده سیلندر جدیدی مجهز کرد. به این ترتیب لامبورگینی اونتادور نیز روند موفقیت محصولات جدید لامبورگینی را ادامه داد و همچنان با ثبت فروش موفق ۳۶۴۶ دستگاه از این خودرو تا سال ۲۰۱۴، تولید آن ادامه دارد.
علاوه بر این، شرکت لامبورگینی بعد از معرفی اونتادور به‌عنوان جایگزین مورسیه لاگو، محصول دیگری با نام لامبورگینی اوراکان را در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان جایگزین محصول موفق گایاردو به بازار معرفی کرد. با معرفی این محصول به بازار خودروهای سوپر اسپرت، آمار فروش شرکت لامبورگینی نیز به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. این شرکت ایتالیایی با ثبت رکورد فروش جدید ۳۲۴۵ دستگاه در سال ۲۰۱۵، رشد ۲۸% نسبت به سال میلادی قبل از آن و رشد ۵۲% نسبت به سال ۲۰۱۳ را تجربه کرده است.

تعداد خودروهای فروخته شده توسط شرکت لامبورگینی از سال 1999 تا 2015
تعداد خودروهای فروخته شده توسط شرکت لامبورگینی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵
دوران موفق لامبورگینی با مدیریت آلمانی
علاقه شخصی فردیناند پیچ به‌عنوان مدیرعامل اجرایی وقت گروه فولکس‌واگن و رئیس هیئت‌مدیره آن به خودروهای ساخت لامبورگینی در تصاحب این شرکت ایتالیایی تولیدکننده محصولات سوپر اسپرت توسط گروه فولکس‌واگن و قرار گرفتن در زیرشاخه آئودی بی‌تأثیر نبود. گروه فولکس‌واگن با تصاحب این شرکت خود را به صورت جدی وارد عرصه طراحی و تولید محصولات سوپر اسپرت کرد. تحول در طراحی و تولید محصولات لامبورگینی بعد از تصاحب این شرکت توسط گروه فولکس‌واگن بر هیچ‌کس پوشیده نیست و رشد آمار فروش، تغییرات ظاهری و تحول پیشرانه و سیستم انتقال نیروی محصولات شرکت لامبورگینی خود گویای تأثیر مدیریت گروه فولکس‌واگن بر ساختار و تولیدات این شرکت ایتالیایی است. البته هرچند که دوران موفقیت شرکت لامبورگینی تازه آغاز شده است و باید منتظر پیشرفت‌های بیشتری از این شرکت در سال‌های آینده باشیم، اما جایگاه فعلی لامبورگینی با رقیب دیرینه و سرسخت خود، فراری هنوز فاصله زیادی دارد.

2015 Lamborghini Huracán LP610-4

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    چند هفتس منتظر این مقاله هستم.
    امروز میدونستم دیگه وقتشه.
    ای جونم لامبورگینی
    عزیز دلم لامبورگینی
    ای جونم. عمرم. نفسم. عشقم تویی همه کسم…
    واقعا زیباترین و بهترین سوپراسپرت تمام دوران هاست.
    منحصر به فرده. هیچ ماشینی شبیهش نیست و نمیتونه باشه.
    با قدرت راهشو ادامه میده.

    من با لامبورگینی به دنیای ماشین علاقمند شدم.
    خدا فروچیو لامبورگینی رو بیامرزه.

    1. امیرحسین ق.

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      من 5 ساله از بازدید کننده های ثابت این سایت هستم.

      مجید، المنتو، هر اسمی که داری…
      بدون اغراق میگم. هیچ کسی در پدال تا حالا ندیدم مثل تو عاشق لامبورگینی باشه.
      خیلی ها ازش تعریف کردن ولی مثل تو نبودن.

      امیدوارم با سعی و تلاش و یاری خدا به رویاهای قشنگت برسی.

      برای همه اینو آرزو میکنم.

      1. Elemento

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        ممنون از شما، آقای سرانجام، فروچیو لامبورگینی و دوستان پدال.

        این زندگیه یک عشق ماشینه. الان از دورانی که من اولین بار به دنیای ماشین علاقه مند شدم خیلی میگذره. الان دیگه از 20 سال رد شدم. در کنار درس و دانشگاه و کار سعی کردم علاقم به لامبورگینی رو به عنوان یک تیکه از رویاهای شیرین کودکی برای خودم نگه دارم. به یاد دوران خوشی که بود و گذشت و دیگه برنمیگرده.

        منم واسه شما و دوستان عزیز پدال موفقیت و رسیدن به اهداف رو آرزو می کنم.

      2. mehran911

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (2113 ديدگاه)

        و البته محمد حسین

    2. Alireza

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (28 ديدگاه)

      دوستان دقت کردین تا حقیقت راجب خودروهای انگلیسی گفته میشه سایت پدال از ریشه همشونو سرکوب و سانسور میکنه به نفع انگلیسیا . کل سایت پدال نسبت به حقیقت عکس العمل بد نشون میده. معلوم نیست جریان چیه . برامون اسم انتخاب میکنه یا بلوک میکنه واقعا متاسفم برای سرکوب کردن حرف حقیقت و بزرگنمایی و دفاع از انگلیستون.

      1. Elemento

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        دوست عزیز ول کن این دشمنی بی اساس رو.
        پدال هم حق داره.
        من چند بار اسم خودمو گذاشتم.
        مجید:فقط ایتالیا:فقط لامبورگینی
        مجید:فقط آلمان:فقط پورشه
        ولی نظرام تایید نمیشدن.
        این بحث های الکی بهتره تموم بشهِ.

        این حرفا منو یاد دایی جان ناپلئون میندازه.

        1. Alireza

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (28 ديدگاه)

          تا کم میارین حواله میدین دایی جان . من جی میگم جی جواب میدی . فکر کنم الان کلی خوشحال شدی. جالبه کامنت منو اول برداشتن دیدن از نظر قانونی به ضررشونه دوباره پس گذاشتن. این سایت بیشتر سناریو اجرا میکنه تا انتقال کامنتها.

        2. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          دوست گرامی چرا خوشحال بشم ؟

    3. ارش

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      ببینید در گذر زمان لامبورگینی چقد از لحاظ ظاهر و فنی تغییر کرده ولی پراید و پژو ۳۰ ساله هیچ تغییر خاصی نداشته ??

    4. Pagerrari LaZonda

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      با این که مالکیت کرایسلر بر لامبورگینی سود انچنانی برای لامبو نداشت.ولی برای کرایسلر خیلی خوب بود و باعث معرفی یکی از افسانه های اسپرت سازی شد.
      .
      .
      .

      .

      .
      .
      .
      .
      داج وایپر افعی آمریکایی
      که همین امسال توقف تولید میشه????

  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ببین از کجا به کجا رسید.دمش گرم
    توعکس عاشق لامبورگینی وننو ام خیلی غول

    1. Pagerrari LaZonda

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      بچه ها جدا نگاه اون عکسه که سبزابی براق حس رو چمن پارک شده.

      پاگانی دماغه ش رو از این مدل الهام گرفته.
      لطفا اسمشو بگید بهم

  3. امير علي

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    پرچم ایتالیا تو ماشینای اسپرت بالاست

  4. بهادر

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چه فراز ونشیب زیبایی.از وقتی که فروچیو مجبور شد سهامشو به دوستش واگذار کنه وخودش مدیریتی نداشته باشه تصاحب لامبو یک به یک به دست مدیران وشرکت های نالایقی افتاد تا بالاخره دست سرنوشت دست اونو تو دست مدیران،مهندسان ونابغه های اتومبیل دنیا یعنی آلمانی ها گذاشت.روح خود فروچیو هم از این واقعه خرسنده.

  5. مجید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    لامبورگینی یه اسطوره هستش اگه از ایتالیایی ها بپرسین لقبش چیه میگن : ( مولتو گراتسیا ) یعنی بینظیر و خارق العاده!!! برای خیلی ها از جمله مردم محله های معمولی سنت آگاتا مثل ملکه ارزش داره و اونو ( با اینکه خیلی ها نمیتونن سوارش بشن )مثل ناموسشون و دارایی شخصی خودشون میپرستن اما برای من نکته جالب ابن بود که این آدم (فروچو لامبورگینی)از منفی شروع کرد و با اینکه این همه فراری و طرفدارای متعصبش اذیتش کردن و تحقیرش میکردن (تو کتاب لامبورگینی گاو خشمگین فصل سوم هست) هیچ وقت ناامید نشد و ادامه داد و جالب تر از همه اصالتشه میدونید که فروچو متولد ماه گاو بوده و به گاو بازی هم علاقه داشته و نماد ماشینهاش هم گاوه ولی اسم مدل هاش هم افسانه ای و عالیه مثلا گایاردو.هم اسم یکی از اساطیر زن یونانه و هم اسم یه نژاد گاو اصیل اسپانیایی در کل این چیزیه که اگه بیان کره زمینو تسخیر کنن به عنوان یه شاهکار نسل بشر ازش یاد میکنن!!!!!!!!!!!واقعا این ماشین یه چیز دیگه س چون حتی طرفدارای متعصب فراری هم ازش به عنوان رقیب بی مانند اسم میبرن!!!من که همه مدل هاش رو دوست دارم و هیچ وقت تجربه لمس کردن مدل افسانه ای میورا تو موزه تشاگه خودرو تو جاده کرج از یادم نمیره!!!!!

    1. ferrari

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      اتفاقا من به عنوان یکی ازعاشقان فراری، هرگز لامبورگینی رو رقیبی برای فراری نمیدونم. رقبای فراری مکلارن و پورشه هستن.شاهکار بشر؟؟ شما تشریف ببرید مدل های قدیمی فراری رو با لامبورگینی مقایسه کنید ببینید شاهکار چیه. من علاقه ی شما به لامبورگینی رو درک میکنم ولی دیگه اغراق درست نیست.

      1. Elemento

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        ferrari عزیز درست میگی.
        لامبورگینی منحصر به فرده.
        هیچ رقیبی نداره.
        لامبورگینی شبیه هیچ ماشینی نیست پس رقیبی هم نداره.

      2. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        فراری واقعا اسطوره است

        1. king 918

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          همه میدونن که بد رفتاری یا توهین باعث به وجود امدن دشمنی و خیلی چیز های ناپسند میشه اما بدرفتاری یا توهین انزو فراری به فروچیو لامبورگینی باعث به وجود امدن یه چیز خاص شد یه پدیده که نگاه مرد و زن پیر و جوان رو به خودش میکشه و واس خیلی ها ارزوست ………….
          به شخصه لامبو رو رقیب فراری نمیدونم هردو اونقدر خوب و قوی کارشون رو ادامه دادن که انتخاب بین این دوتا انتخاب بین آب و اکسیژنه ……….

      3. مجید

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (681 ديدگاه)

        دوست عزیز من تمام چیزایی که نوشتم مستند هستش در ضمن شما اگه تاریخچه و زمان تاسیس کمپانی رو نگاه کنی متوجه میشی و همچنین مدل های قدیمی فراری همشون به کشنده بودن و اصلا معروفه ک کلاچ خراب فراری لامبورگینی رو سوپراسپرت ساز کرد و حتی اسماشون ابتدایی با فرمول F به اضافه عدد مثل F430 ِیا 599 ولی همه لامبورگینی ها یه اسم مخصوص دارن من هم فراری رو در حد لامبورگینی نمیدونم و تو خیلی از ایالت های آمریکا معروف به ماشین مفت خورها و خط کشیدن به بدنه و شعار نوشتن روش طبیعیه تو آمریکا ولی لامبورگینی این جوری نیست من بر خلاف شما به فراری احترام میزارم ولی عقیده شما رو ندارم در ضمن علیرغم تمام نکات مثبت فراری هنوز هم تو هندلینگ به حد لامبورگینی نزدیک نشده به خاطر دیفرانسیل عقب بودنش بنابرین یا مطالع تون رو بیشتر کنید و یا تعریفتون از اغراق رو!!!!!!!!

        1. ferrari

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1952 ديدگاه)

          دوست عزیز هیچ کدوم از نظرات شما منطقی و عقلانی نیست. اولا هدف لامبورگینی این بود که ماشین های بهتری نسبت به فراری بسازه اما هرگز موفق نشد جالبه بدونی که مشکل اساسی لامبورگینی ها دقیقا جعبه دندهاشونه. هندلینگ؟؟ شما اصلا میدونی هندلینگ به چی میگن؟؟ مدلهای فراری همشون تو زمینه ی فرمان پذیری و قابلیت هدایت بهترین ها هستن. حتی لامبورگینی و هوندا برای مدل های اوراکان و nsx از 458 الهام گرفتن اونوقت شما میگی هندلینگ لامبورگینی بهتره؟ من درمورد مشکلات لامبورگینی در مقاله ی قبلی که درمورد برنامه لامبورگینی برای افزایش تولید براتون توضیح دادم با مدرک. بازم میگم بیخودی درمورد لامبورگینی اغراق نکنید.لامبورگینی ها فقط جنبه ی نمایشی دارن.

        2. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          اتفاقا فراری با اون رنگ قرمزش فقط واسه پز دادنه.
          شما همینقدر علمی حرف میزنی که به اونتادور میگی گاری قرون 19.
          میگی رئیس لامبورگینی (ولفگانگ دورهایمر) رفته 3 تا 458 خریده تا از روش اوراکان رو بسازن در حالی که این بابا در عمرش رئیس لامبورگینی نبوده.

          اگه فراری معنی هندلینگ رو میفهمید تو پیست ها با خودش رقابت نمیکرد !!!
          همه ی رکورد ها در پیست فیورانو زده میشن. بابا یک نوربرگ رینگی چیزی….
          لافراری پاشم به نوربرگ رینگ نرسید. در حالی که اونتادور SV به زیر 7 دقیقه رسید.

          فراری شده شیر بی یال و دم و اشکم…

        3. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          این پایین اومدن سطح پدال رو دفعه ی قبل من در جواب به شما گفتم…
          حالا حرف خودمو به خودم تحویل میدی؟

        4. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          نمیخوام جسارت کرده باشم ولی در تعریف از فراری به وضوح رک و راست داری دروغ میگی.
          هیچ وقت هیچ مسئولی از اکیورا و لامبو نمیاد بگه ما از رقیبمون تقلید میکنیم.
          یکی از مهندسین مک لارن گفت برای ساخت ماشین از 911 یک دستگاه خریدیم با کلی انتقاد و توهین مواجه شد.

          در ضمن من که از شما مدرکی ندیدم.

          صادق خیلی خوب از فراری دفاع میکرد.

        5. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          جالبه بدونی آکورا چندین خودروی دیگه هم خریده.
          911 Gt3Rs
          458
          718 boxter

          این یک کار خیلی عادیه

  6. حامد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    مدلهای کلاسیک لامبو به حق جواهرات کم یاب و خاصی هستن. اسپادا، ایزلرو، اوراکو والبته میورای افسانه ای و کانتاچ. بدخلقی فراری به نفع دنیای خودرو تموم شد!

  7. Ascadilac

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    لامبورگینی ماشینیه که براحتی نمیشه از کنارشگذشت اما دردنیای سوپر اسپرتها یه ماشینه که شاهکاره واون ماشینی نیست جز عالیجناب فررررررارررررری وبعدازاون کونیکزک وبوگاتی شیرون

  8. As cadilac

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    فقط فراری ودیگر هیچ

  9. مهدی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1731 ديدگاه)

    احتمالا شما معنی هندلینگ رو نمیدونید که فکر میکنید هندلینگ مدلهای لامبو بهتر از فراری هستند. به لحاظ تکنولوژی فراری فاصله داره با لامبو و میشه گفت پورش و مکلارن رقیب فراری هستند ‌

    1. Elemento

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      پورشه از نظر تکنولوژی برترینه.
      فراری از نظر تکنولوژی هیچ وقت در حد پورشه نبوده و نخواهد بود.

      واسه همین آواتارم اسب اشتوگارته.

      باز مک لارن پی وان در شتاب ثانویه یک ادعایی داشت… ولی بیچاره لافراری در برابر 918 یک حریف از پیش بازنده بود.

      فراری از غیبت 40 ساله ی مرسدس در فرمول 1 استفاده کرد و حالا اسم پرافتخار ترین تیم رو یدک میکشه. غیر از اون چیز خاصی نیست.

      1. Mohammadreza

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (223 ديدگاه)

        @relentless
        منم با شما موافق

      2. Elemento

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        ماشین سازی و ماشین رانی در خون ژرمن هاست…
        اگه آلمان و ژاپن و کارخونه هاشون در جنگ جهانی ویران نمیشدن الان اوضاع ازینم بهتر بود.
        بقیه اگه موفقیتی داشتن مقطعی بوده.

        لامبو هم هنر ایتالیا و مهندسی ناب آلمان رو به ارث برده

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          همشون خوبن

      3. Meysam..laferrari

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        داداش علاقه و تعصبت نسبت به لامبورگینی عقل و منطق رو کاملا از سرت پرونده ! تاریخچه ی هر دو خودروساز پر از افتخاره همه هم میدونن منم عاشق ایتالیام مث خیلیا
        فقط اون شتاب ثانویه ت منو کشته! چه تو شتاب اولیه چه ثانویه لافراری با دو تا چرخ متحرک داره عملکرد بهتری نسبت به P1 نشون میده صرفا تو 100 کیلومتر اول شاید از 918 عقب بمونه وگرنه در سرعت های بالاتر خیلی سرتره.
        در بحث پرستیج سوپرکارها هم همیشه فراری برترین بوده و خواهد بود.
        حالا شما بیا 100 خط تفسیر بنویس و … سعی کن فراری رو زیر سئوال ببری.

        1. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          ان شا الله خدا ما رو هدایت کنه اینجور بحثای الکی نکنیم و وقتمون رو هدر بدیم.

          بیخیال.

          موفق باشی دوست عزیز. ❤❤

      4. ferrari

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1952 ديدگاه)

        واقعا برای شما متاسفم. واقعا چقدر سطح سایت پایین اومده. دوست عزیز اون موقع که کمپانی های اصیل ایتالیایی مثل لانچیا و الفارومئو و فراری داشتن قهرمانی هارو تو هر زمینه ی مسابقاتی درو میکردن المانی ها کجابودن. اگه 40 سال تو مسابقات نبودن به این دلیله که توانایی رقابت رو نداشتن

        1. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          بیخیال.
          بسه دیگه.

          واقعا وقت و زمان توضیح دادن علت غیبت مرسدس رو ندارم.

          وگرنه خیلی حرف دارم که بزنم تا همه به عظمت این مهندسی بیشتر پی ببرن.

          ولی وقت نیست.

          موفق باشی دوست عزیز.

        2. مجید

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (681 ديدگاه)

          دوست عزیز عقاید شم مثل پدال کلاچ همون فراری های اولیه هستش

  10. Mohammadreza

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (223 ديدگاه)

    هرچی فولکس احیا میکنه شرکت هارو و روز به روز بهترشون میکنه این فیات با کرایسلر به قول یکی از دوستان (که تو همین سایت گفت) نابود کننده ی شرکت ها هستن حالا با همدیگه هم که ادغام شدن که دیگه با خیال راحتتر میتونن به نقش نابودگریشون ادامه بدن

    1. Developer

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      دوست عزیز طرز فکر سیاه و سفید یا صفر و یکی شما خیلی جالبه واقعا. ولی اینو یادتون باشه هیچ فرد یا شرکت یا کشوری خوب مطلق یا بد مطلق نیست ، هر کدوم یه خوبیایی دارن و یه بدی هایی هم دارن ، فولکس و آلمان خوب مطلق نیستن ، فیات و ایتالیا هم بد مطلق نیستن.
      اگه همین فیات(به قول شما نابودگر) نبود که بیاد به خودش ضرر بزنه و کرایسلر رو در اوج ورشکستگی بخره ، الان از برندهای پرافتخاری مثل دوج و جیپ و کرایسلر(و حتی شاید فراری) جز یه اسم چیز دیگه ای نمیموند.

      1. Mohammadreza

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (223 ديدگاه)

        اولا از نظر من هم دوج و جیپ خوب و دوس داشتنی هستن اما فکر میکنم که دارم اشتباه میکنم چون اگه خودرویی واقعا خوب باشه هیچوقت ورشکسته نمیشه. ما از اون خودرو ها نداریم که سوار بشیم فکر میکنیم خیلی خوب هستن و به شدت هم طرفدارشون هستیم اما اکثریت قریب به اتفاق حتی یه دوج جدید هم از نزدیک ندیدیم ولی به شدت ازش طرفداری میکنیم در صورتی که دوج الان فقط رام فروش نسبتن خوبی داره اما در کل دوج وضیعت جالبی نداره که اونم ۱۰۰٪ به خاطر اینکه مردم راضی نیستن که از این شرکت خودرو نمیخرن ( حالا به هرعلتی )
        ثانیا خودرو های کرایسلر هم به همین صورت هست اونم اگه الان خوب بود خوب هم فروش میرفت ( فکر کنم مدل 300C تو تبریز از خود امریکا بیشتر فروش داشته)
        ثالثا میرسیم به فیات که همیشه در کف جدول کیفیت قرار داره این شرکت

  11. mohamad reza

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای مدل افسانه ای ریونتون (reventon) تو این مقاله خالیه

  12. حسین

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    در اوایل دهه 1960 میلادی، هنگامی‌که فروچیو با خودروی فراری خود در حال رانندگی بود، صدای عجیبی از قسمت جلوی خودروی خود شنید و متوجه قطعه‌ای معیوب در این قسمت شد. وقتی‌که فروچیو لامبورگینی خودروی خود را به مودنا، محل دفتر مرکزی فراری برد با برخورد بد کارکنان این شرکت مواجه شده و برای مدت طولانی معطل شد. درنهایت، لامبورگینی تقاضای دیدار انزو فراری، پایه‌گذار و مدیر شرکت فراری را کرد اما در انتظار دیدار وی نیز منتظر نگه داشته شد. فروچیو، عصبانی و ناامید از طرز برخورد فراری تصمیم به راه‌اندازی و تأسیس شرکت خودروهای اسپرت با عملکرد بالای خود گرفت.

    خدای من.دمش گرم انصافا .به این میگن اراده.من به هر قیمتی شده گالاردو نسل اولو میخرمش به هر تلاشی هم شده
    مقاله عاااالی.خسته نباشید.فقط مدل رونتون کو پس؟؟؟؟چرا اشاره نکردین بهش؟؟
    علتی داشته؟؟

  13. شوی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    المنتو جان خیلی سطحی کامنت میذاری! اصلا گیریم شتاب اولیه و ثانویه و ثالثیه این ماشینها بهتر از لافراری باشه مگه برتر بودن به چند صدم و هزارم ثانیست؟؟ راننده وقتی پشت فرمون قرار میگیره حس میکنه چه ماشینی لذت بیشتری بهش میده و راضیش میکنه و این میشه ملاک برتر بودن. تو سگمنت اسپرتهایی مثل 458 و mp4 و غیره که تقریبا همه مجلات معتقدن فراری با این وجود که تو مسیر مستقیم کندتر بوده اما بهترین ماشین تو این کلاس هست. داستان کلاس هاپرکارها هم همینه بدون شک لذتی رو که لافراری از رانندگی میده رقیباش ندارن مثل همیشه

    1. Elemento

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      شما هم که سریع نتیجه گیری کردی که فراری بهترینه. !!!
      نشد یکی بیاد یک کامنت بی طرف بذاره.
      وقتی اسم فراری رو آوردی کامنت خودتم سطحی و بی ارزش (مثل کامنت من) کردی.
      من بحث شتاب رو واسه این مطرح کردم که شرکت Ferrari برای فروش رفتن لافراری صحبت از 0 تا 300 13 ثانیه ای و 15 ثانیه ای کرد ولی هیچ وقت هیچ کس هیچ جا به این رکورد ها نرسید. همیشه حول و حوش 19 و 20 ثانیه بوده…

      لذت یک بحث عاطفیه. یکی از پراید خودش هزار برابر بیشتر از لامبورگینی لذت میبره . شما اینو نمیدونی؟

    2. Elemento

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ما اینجا با عدد و رقم حرف میزنیم نه حس و احساس…
      پورشه از همون اول 0 تا 300 918 رو 19 ثانیه اعلام کرد. همیشه رکورد هاش 17 و 16 ثانیه بود.
      فراری 15 ثانیه اعلام کرد. هیچ وقت بهش نرسید. همیشه 21 و 20 ثانیه بود…

      اینه تفاوت مهندسی بی ادعا و تبلیغات پر ادعا…

      شما یک Drag با این شرایط واسه من بیار من برای همیشه با این سایت خداحافظی میکنم.
      1- شروع از 0 نه Rolling start
      2- quarter mile.
      3- منبع معتبر.

      ببینم شما میتونید ادعای فراری رو ثابت کنید یا نه.

  14. سیاوش

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بی شک و همواره اینطوری بوده ذات خودروسازی تو آلمان بوده و هست داریم میبینیم این شرکت با اینکه به دست آدم های متفاوت و البته موفق رسیده مثل برادران میمران و … تونستن کمی لامبو توی تولید و فروش تکون بدن ولی هرگز اون کاری رو که فلوکس واگن با این شرکت کرد و نکردن زنده باد آلمان

  15. milad glk

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من ترجیح میدم سوپر خودروی رو انتخاب کنم که از موتور گرفته تا اگزوز مال خودش باشه و خودش تولید کنه . خیلی کمپانی ها هستند که موتورشون مال فلان برنده و شاسی فلان برند رو استفاده میکنن و خیلی قویتر از اونایی از آب در میان که همه چیشون فابریک مال خودشونه ولی ارزش کار اونی که خود کفاست بیشتره .

  16. احمد باقری

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هم فراری و هم لامبورگینی، هر دو عالی هستند.

  17. علی

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    زیباترین خودروی تاریخ جهان،زیباترین طراحی جهان در عرصه خودرو، میورای افسانه ای هست که بارها در چند سال اخیر توسط کارشناسان واقعی صنعت خودرو و طراحان بنام جهان، انتخاب و معرفی شده!!!جالب اینکه نام سیتروئن دی اس هم همیشه بعنوان یکی از برترین طراحیهای تاریخ خودرو کنار میورا میاد،اما فراری و…..خیر.
    یادش بخیر یه زمانی لامبو بعنوان هدیه، میورا به شخص اول این مملکت میداد!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا