لامبورگینی

لامبورگینی کانتاش LP500 پنجاه‌ساله شد!

لامبورگینی در حال گرامیداشت پنجاهمین سالگرد معرفی کانتاش است، خودرویی که شوک جدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو با رنگ زرد روشن خود در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۱ پدیدار شد.

پروتوتایپ لامبورگینی کانتاش LP500 در ساعت ۱۰ صبح در ژنو معرفی شد. علاوه بر کانتاش یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم در غرفه لامبورگینی رونمایی شد که خودرویی نبود به جز میورا SV. به جرات می‌توان گفت سال ۱۹۷۱ یکی از خاص‌ترین و بهترین سال‌های تاریخ این خودروساز ایتالیایی بوده است.

معرفی اولین نسخه پیش‌تولیدی کانتاش به حدی موفقیت‌آمیز بود که لامبورگینی مجبور شد توسعه آن از فاز پروتوتایپ به نسخه نهایی را تسریع کند تا نظر مصرف‌کنندگان جلب شود.

طراح این خودرو کسی نبود جز مارچلو گاندینی مشهور که در آن زمان مدیر برتونه بود. گاندینی همچنین تصمیم گرفت تا بجای درب‌های سنتی از نمونه‌های قیچی شکل استفاده کند و از آن زمان بود که تمامی محصولات ۱۲ سیلندر لامبورگینی از این ویژگی سود بردند.

پروتوتایپ کانتاش LP500 نسبت به نمونه‌های نهایی تولیدی تفاوت‌هایی داشت. در ابتدا باید گفت این خودرو بجای شاسی لوله‌ای بر پایه فریم پلتفرم شکل گرفته بود و نیروبخش آن نیز پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری با طراحی خاص بود. همچنین این پروتوتایپ از پشت آمپرهای الکترونیکی استفاده می‌کرد.

اما ریشه نام کانتاش هم داستان جالبی دارد. در واقع نام کانتاش مختص گویش خاص منطقه پیدمونت ایتالیا است. این پروتوتایپ قبل از معرفی در یک کارخانه تولید محصولات کشاورزی پنهان شده بود تا فازهای نهایی توسعه را طی کند. زمانی که یک کشاورز آن را در کارخانه دید با هیجان نام “کانتاش!” را به زبان آورد که در گویش پیدمونتی ها نشان دهنده هیجان بسیار زیاد است. گاندینی از واکنش آن کشاورز به خودرو آگاه شد و تصمیم گرفت از همین نام استفاده کند.

مهندس افسانه‌ای پروژه کانتاش که در کارخانه با کد LP112 شناخته می‌شد پائولو استانزانی بود. در نهایت نسخه تولیدی کانتاش LP400 سه سال بعد و در سال ۱۹۷۴ معرفی گردید.

اما پروتوتایپ کانتاش LP500 توسط باب والاس راننده تست ارشد لامبورگینی برای تست‌های جاده‌ای بکار رفت. این خودرو بعدها از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری مطمئن‌تر استفاده کرد اما نهایتاً لامبورگینی در سال ۱۹۷۴ از آن برای تست‌های تصادف ضروری مختص خودروهای تولیدی استفاده کرد و این پروتوتایپ در نهایت اوراق شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    فکر میکنم یه چندتائیش هم تو ایران داشته باشیم !

    موافقم 37
    مخالفم 13
    1. Ramin

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      بله اقای نوید.
      البه لامبور گینی میورا وارد ایران شد
      در ایران 1 عدد یا 2 عدد هست.
      که میتونم بگم ناب ترین خودرو ایرانه.

      .

      یکی شون سال 1346 وارد ایران شد.
      یکی هم برای شاه بود. که آن هم فکر کنم سال 1344 وارد شد. اطلاعات دقیق ندارم.
      ولی قبل سال 1350 وارد ایران شدن.

      ولی متاسفانه لامبورگینی میورا شاه رو دهه 60 شمسی بردن سوئد یا سوئیس (فکر کنم.)
      الان هم باز سازیش کردن سرحال هستش.

      ولی اون یکی تو ایران موندش. متاسفانه بنده ازش خبری ندارم

      موافقم 25
      مخالفم 4
    2. SRT

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (624 ديدگاه)

      یادش بخیر توی سری بازی های NFS همیشه بدترین هندلینگ برای این ماشین بود،یجوری بود ک انگار همیشه تو حالت دریفت گذاشتنش?

      موافقم 32
      مخالفم 3
      1. Carbonado Aventador

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        همین الان همین کانتاش زردی که تو عکس هست..
        بردارن بیارن یه اسپویلر روش بزارن
        و رینگ های ۵ پر جدید روش سوار کنن و چراغ هاشو LED کنن از مدل ۲۰۲۱ نود درصد ماشین ها امروزی تر و جذاب تره..
        هنوز که هنوزه انگار از آینده اومده با اینکه ۵۰ سال پیش ساخته شده?
        وقتی از اصالت لامبورگینی حرف میزنیم دقیقا چهره ی کانتاش میاد تو ذهنم?

        موافقم 37
        مخالفم 4
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          اگر اشتباه نکنم
          میورای شاه را از ایران به طور قاچاقی خارج کردند و سپس بازیگر هالیوودی نیکلاس کیج خریداریش کرد و بعد از آن هم به فرد ناشناسی در حراج فروخته شد !

          از این دست خودروها زیاد داشتیم که از ایران خارجش کردند چه با قانون و چه بی‌قانون !
          تا قبل از سال ۱۳۸۰ کسی قَدر این جواهرات را نمیدانست تا زمانی که یواش یواش خودروها و موتور‌سیکلت‌های دوره‌ی قبل از انقلاب ارزش کلکسیونی پیدا کردند و سپس دولت و مردم فهمیدند که این وسایل نه فقط حکم وسیله را داشته باشند ، بلکه در خارج از ایران هم حکم کلکسیونی دارند و بسیار ارزشمندند ، که باعث شد جلوی خروجشون را بگیرند !

          خیلی چیزها در زمان بی‌بندوباری از ایران خارج کردند که امیدوارم یه پویش راه بیوفته و از کسانی که به نامردی این جواهرات و عتیقه‌های دیگر را خارج کردند مطالبه کنند و سعی کنند بَرِشان گردانند !

          اکثر چیزهای باارزش ملی ایران را باید در انگلیس آمریکا و فرانسه دنبالشان گشت ، بخصوص انگلیس که همیشه اُستاد حرومزاده‌گی غارتگر جهانی بودند که امیدوارم روزی جواب تمام جفاهایی که به جهانیان کردند را پس دهد !

          الماس روی تاج ملکه‌ی انگلیس ، یکی از همون حرومازادگی‌ها و دزدی این بی‌شرف‌ها در زمان قاجار بوده که نمیدونم چرا هیچ نهادی مطالبه نمیکنه از آن‌ها !
          اگر به جای کینه و نفرت ، دست دوستی به جهانیان میدادند ، شاید میشد خیلی از مطالبات را برگرداند ، حتی شاید میشد طبق قانون و قرارداد زمانی پهلوی که بحرین هم داده‌ بودند و اکنون زمان قرارداد تمام شده به خاک ایران بَرِش گردانند ، جالبه که بحرین نکبت اِدِعای مطالبه‌ی جزایر سه گانه هم داره که انگاری سنگ پای قزوین را قورت داده بچه پرو !
          حاکمان ما اینقدر درگیر جزئیات بی‌ارزش و متعصبانه شدند که کلاً اصل زیستن را از یاد بردن و نمیدانند با دوستی خارها گل میشود و نه با نفرت و کینه‌جویی !

          البته فراری و لامبورگینی و رولزرویس و جگوار بیشتری در ایران داریم که در پارکینگ برخی‌ها پنهان شده و هیچکس حتی همسایگان اطراف هم خبرش را ندارند و یادم میاد یه زمانی مجله‌ی ماشین چنین مقاله‌ای مربوطه را پوشش داده بود !

          موافقم 8
          مخالفم 10
        2. MahyarM.A.R

          ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (215 ديدگاه)

          بله مثلا تو اینترنت سرج کن لامبورگینی کامنتاش 4 تا عکس اول رو که ببینید یه کامنتاش هست که با گلگیر های جدید بروزش کردن

          موافقم 13
        3. جناب ایکس

          ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          ۲اینو ببین و همچنین عکسای پایینیش. عالین واقعا. کاش یکی میساختشون
          https://www.pinterest.com/pin/13159023897318820/

    3. Ali hossein

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (495 ديدگاه)

      عاشقشم

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. سهند

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (670 ديدگاه)

    بزرگترین نقطه ضعف لامبورگینی های امروزی اینه که پرفورمنس ضعیفی نسبت به قیمتش دارند مثل هوراکان
    دلیلش هم اینه که بروز رسانی اساسی نمی‌بینند برای مثال هوراکان evo که رقیب فراری f8 و مک لارن 720s است پرفورمنس ضعیف تری دارد.
    لامبورگینی سیان ۳ میلیون دلار قیمت دارد درحالی که پرفورمنسش ضعیفتر از پورشه ۹۱۱ توربو s است ولی فراری اینطور نیست و فراری sf90 با قیمت نیم میلیون دلاری پرفورمنسی در حد هایپر کار های چند میلیون دلاری ( مثل بوگاتی شیرون) دارد. و یا برای مثال فراری لافراری را با لامبورگینی وننو مقایسه کنید تا اختلاف عملکرد را ببینید.

    موافقم 6
    مخالفم 22
    1. - A M I R -

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (728 ديدگاه)

      سهندجان همه چیز درگ 400 متر نیست! پرفورمنس هم صرفا توی شتاب و قدرت خلاصه نمیشه. که اگر اینطور بود لامبورگینی رکوردار جهنم سبز نمیشد (که خب البته الان دیگه نیست).
      یکی از ویژگی های انجین های لامبورگینی تنفس طبیعی بودنه که طبعا باعث میشه گشتاور و قدرت کمتری از رقبای توربوی خودشون تولید کنن؛ هنر لامبو همینجاست که با وجود عدم استفاده از موتورهای توربوشارژ هنوز تو گردونه رقابت باقی مونده و رقیب میطلبه.
      به طور مثال اگر همین هوراکان رو به جای نسخه توربو s با gt3 rs مقایسه کنی شاید قیاس درست تری باشه.

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. سهند

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (670 ديدگاه)

        درست میگید ولی لامبورگینی حتی در مدل سیان هم از موتور آونتادر استفاده کرده و خیلی تکراری شده و من لامبورگینی سیان را نوآورانه نمیدانم‌ ولی واقعا طراحی لامبورگینی ها زیبا هستند
        شما یک دلیل بگید که لامبورگینی سیان ارزش ۳ میلیون دلار (یعنی گران تر از شیرون اسپورت ) را داشته باشد
        تنها مزیت لامبورگینی سیان اینه که هم تعداد کمی دارد و هم طراحی زیبایی دارد بعد از آن من اصلا چیز خاصی نمی‌بینم.

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. R

          ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1171 ديدگاه)

          آقا سهند قیمت رابطه برعکسی با تعداد تولید داره
          قیمت واقعی آونتادور دو میلیون دلاره اگه ۳۰ تا ازش ساخته بشه
          امیدوارم متوجه شده باشی و یه تنفس طبیعی رو با توربوشارژر و هیبرید مقایسه نکنی

    2. Carbonado Aventador

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      ساختن یه موتور توربو ی کوچیک خیلی راحت تر از طراحی و توسعه یه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعیه.
      .
      تک تک اسب هایی که لامبو ارائه میده ارزش پرداخت ۱۰ برابر پولشو داره.
      اینکه اسب بخار کمتری تولید میکنه رو هیچوقت رو حساب ضعف شرکت نزار…
      .
      موتور های لامبو بیشترین پتانسیل تیونیگ بین رده ی سوپر کارها رو دارن..
      .
      همان طور‌که کلی هوراکان تقویت شده تو انواع و اقسام مسابقات خیابانی و درگ حضور دارن..

      موافقم 16
      مخالفم 2
  3. Farzad

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    میورا و کانتاش افسانه ای .
    هر وقت کانتاش رو میبینم احساس میکنم یه سفینه فضایی هست که توسط فرازمینی ها به زمین فرستاده شد !

    موافقم 35
    مخالفم 7
    1. mahan

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      دقیقا طراحیش برای این زمان هم مدرن و زیباست.عجیب چیزیه!
      ولی لامبورگینی زرد و فراری قرمز اصلا این دوتا رنگ رو برای این دو کارخونه ساختند!
      عکس اخری همون لامبورگینی نیس تو ولف وال استریت?

      موافقم 33
      مخالفم 3
      1. Farzad

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        دقیقا آقا ماهان به نظرم آدم باید یه فراری قرمز داشته باشه یه لامبورگینی زرد ( البته تو خواب ? )
        تو فیلم گرگ وال استریت هم کانتاش بود ولی سفید بود که دی کاپریو نابودش کرد البته مطمعنم ماکت بود !

        موافقم 18
        مخالفم 4
        1. mahan

          ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          انشالله که هرکس هر چی عشقشو داشته باشه بخره .
          اره بنظرم ماکت باید باشه وگرنه همچین جواهری رو حیفه خراب کنند.
          جالبه که شیشه های این ماشین بسیار گرون بودند و نواوری روز اون موقع بود و بسیار سبک که بعد از استفاده توسط لامبورگینی پورشه هم در سری چهارم ماشین های مسابقه ۹۱۱ و خودروهای اختصاصی RS استفاده کرد.

          موافقم 15
          مخالفم 2
        2. RezaRs

          ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          چرا خاب داش فرزاد پاپ هم داره

          موافقم 4
          مخالفم 6
        3. Farzad

          ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          داش رضا چون ایران جهنم ماشین بازاس

      2. MahyarM.A.R

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (215 ديدگاه)

        فکر کنم نارنجی بهتر باشه تا زرد
        ولی اگه یه لامبو داشتم مشکی مات میکردم (به قول آقا فرزاد تو خواب)

      3. MahyarM.A.R

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (215 ديدگاه)

        و مثل این که اولی زرد بوده میورا نارنجی بوده
        ولی فکر کنم برای المنتو هست که مشکی رو برای لامبو می‌پسندم ?

        موافقم 5
        مخالفم 1
  4. مهدی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    ای وای از این وابستگی ای وای

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. R@m!n

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    البته یه روایت دیگه هم هست که میگه کانتاش توی گویش محلی اونجا یه حرف توهین امیز هست. مودبانش لعنتی میشه و کلا اسم این ماشین تو بعضی کشورا معنی خوبی نمیده. میتسوبیشی با اسم پاجرو همین داستانو داشت.

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. مهدی موتور

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      البته منم تو کتابی خونده بودم برا تحسین یه خانم زیبا میگن کانتاش
      ?

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. mahan

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      البته رامین جان میدونید که یک سنت شکنی بود و لامبورگینی بیش تر از اسامی گاوبازی و گاو ها استفاده میکنه که توی لگوش هم نمادش مشهوده.و کانتاش اولین لامبورگینی بود که اسمش از گاو گرفته نشد و یک سنت شکنی تلقی میشد.جالبه که بدونید طراحی داخلی و خارجی توسط اقای مارچلو گاندینی فقید انجام شده و زبان محلی ایشون پیدمونتی هست که کمی با ایتالیایی فرق داره یکی از تکه کلام‌های رایجش کانتاش بود که به معنای طاعون یا بیماری مسری است و در واقع بیشتر برای ابراز حیرت یا حتی تحسین به کار می‌‌رود، مانند goodness.
      که سر همین شوخی اسم این ماشین رو از تیکه کلام ایشون گذاشتند

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. R@m!n

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        بله آقا ماهان روایات زیاده ولی همون معنی تعجب و حیرت منطقی تره البته خودمونم بعضی موقع ها متعجب میشیم کلمات منشوری به زبون میاریم ?. بنظرم لامبورگینی و هویتش مدیون گاندینی هست. واقعا ماشین عجیبی بود 16 سال تو خط تولید بود. اگر اشتباه نکنم از سال 74 تا 90 همین طوری بروزسانی شد. نسخه های اولیش هندلینگ بسیار خشن و تعلیق فوق العاده سفتی داشت و رانندگی باهاش مثه کابوس بود بطوری که خیلیا جرات نمی کردن سوارش شن. البته همین ویژگی ها تبدیل شد به هویت لامبورگینی البته تو سطح قابل روندن.

      2. Erwin martin

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (16 ديدگاه)

        cocaine white بهترین رنگه براش .یه جور آیکون برا کانتاش

  6. mahan

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    جالبه بدونید سر ساختن این خودرو شرط بندی انجام شد و فقط به دلیلی که فروچیو شرط رو باخت ساختنش!درست بعد از اینکه نمونه اولیه LP۵۰۰ را در ژنو بردند،با وجود بحران نفت، عملیات ساخت تراکتور یک ضربه مالی بزرگ برای فروچیو بود و بنابراین حاضر به تولید این خودرو نشد، بنابراین با مهندس این خودرو معامله کرد: والاس از نمونه اولیه برای سفر جاده‌ ای تا سیسیل استفاده کرد و بعد به شرکت در سانتا اگاتا برگشت.شرطشون این بود که اگر این خودرو می‌توانست از پس این کار بر بیاید، لامبورگینی آن را بسازه . والاس رفت و برگشت و ماشین تست سالم بود، به فروچیو معرفی کرد. دو سال بعد، اولین کنتاشLP400 وارد خط مونتاژ شده و تولید شد.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  7. زیزیگولو

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    حسابشو بکنین این ماشین پنجاه سال پیش چه پرفورمنسی داشته تا جایی که هنوزم تازگی داره و آدم از دیدنش لذت میبره

    موافقم 16
  8. Carbonado Aventador

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    اگه این ماشین‌ تو ایران توسعه و ساخته میشد
    .
    معادل کلمه ی کانتاش میشد: پشمام..!!
    .
    اسمشو میزاشتن لامبورگینی پشمام?

    موافقم 21
    مخالفم 1
  9. Sina10

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    چرا دیگه مطالب تاریخی نمیذارین؟؟
    همه ی سایت شده اخبار نسبتا کم ارزش
    از اینجور مطالب بیشتر بذارین

  10. taha malek

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (916 ديدگاه)

    یک عدد مینروا یک عدد کونتاش داخل موزه خودرو های قدیمی ایران هست (حتما دیدن کنید) من یدنه کونتاش داخل مغازه ایران روور هست من داخل اینستا یعکس از یه اتوگالری معمولی هم دیدم که ی کونتاش داشت بقیرو نمیدونم

  11. اوس پوری

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    مگه میشه ماشین باز باشی و عاشق میورا و کانتاش نباشی ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا