لامبورگینی در حال گرامیداشت پنجاهمین سالگرد معرفی کانتاش است، خودرویی که شوک جدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو با رنگ زرد روشن خود در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۱ پدیدار شد.
پروتوتایپ لامبورگینی کانتاش LP500 در ساعت ۱۰ صبح در ژنو معرفی شد. علاوه بر کانتاش یک خودروی افسانهای دیگر هم در غرفه لامبورگینی رونمایی شد که خودرویی نبود به جز میورا SV. به جرات میتوان گفت سال ۱۹۷۱ یکی از خاصترین و بهترین سالهای تاریخ این خودروساز ایتالیایی بوده است.
معرفی اولین نسخه پیشتولیدی کانتاش به حدی موفقیتآمیز بود که لامبورگینی مجبور شد توسعه آن از فاز پروتوتایپ به نسخه نهایی را تسریع کند تا نظر مصرفکنندگان جلب شود.
طراح این خودرو کسی نبود جز مارچلو گاندینی مشهور که در آن زمان مدیر برتونه بود. گاندینی همچنین تصمیم گرفت تا بجای دربهای سنتی از نمونههای قیچی شکل استفاده کند و از آن زمان بود که تمامی محصولات ۱۲ سیلندر لامبورگینی از این ویژگی سود بردند.
پروتوتایپ کانتاش LP500 نسبت به نمونههای نهایی تولیدی تفاوتهایی داشت. در ابتدا باید گفت این خودرو بجای شاسی لولهای بر پایه فریم پلتفرم شکل گرفته بود و نیروبخش آن نیز پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری با طراحی خاص بود. همچنین این پروتوتایپ از پشت آمپرهای الکترونیکی استفاده میکرد.
اما ریشه نام کانتاش هم داستان جالبی دارد. در واقع نام کانتاش مختص گویش خاص منطقه پیدمونت ایتالیا است. این پروتوتایپ قبل از معرفی در یک کارخانه تولید محصولات کشاورزی پنهان شده بود تا فازهای نهایی توسعه را طی کند. زمانی که یک کشاورز آن را در کارخانه دید با هیجان نام “کانتاش!” را به زبان آورد که در گویش پیدمونتی ها نشان دهنده هیجان بسیار زیاد است. گاندینی از واکنش آن کشاورز به خودرو آگاه شد و تصمیم گرفت از همین نام استفاده کند.
مهندس افسانهای پروژه کانتاش که در کارخانه با کد LP112 شناخته میشد پائولو استانزانی بود. در نهایت نسخه تولیدی کانتاش LP400 سه سال بعد و در سال ۱۹۷۴ معرفی گردید.
اما پروتوتایپ کانتاش LP500 توسط باب والاس راننده تست ارشد لامبورگینی برای تستهای جادهای بکار رفت. این خودرو بعدها از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری مطمئنتر استفاده کرد اما نهایتاً لامبورگینی در سال ۱۹۷۴ از آن برای تستهای تصادف ضروری مختص خودروهای تولیدی استفاده کرد و این پروتوتایپ در نهایت اوراق شد.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اسفند ۱۳۹۹فکر میکنم یه چندتائیش هم تو ایران داشته باشیم !
Ramin
۲۳ اسفند ۱۳۹۹بله اقای نوید.
البه لامبور گینی میورا وارد ایران شد
در ایران 1 عدد یا 2 عدد هست.
که میتونم بگم ناب ترین خودرو ایرانه.
.
یکی شون سال 1346 وارد ایران شد.
یکی هم برای شاه بود. که آن هم فکر کنم سال 1344 وارد شد. اطلاعات دقیق ندارم.
ولی قبل سال 1350 وارد ایران شدن.
ولی متاسفانه لامبورگینی میورا شاه رو دهه 60 شمسی بردن سوئد یا سوئیس (فکر کنم.)
الان هم باز سازیش کردن سرحال هستش.
ولی اون یکی تو ایران موندش. متاسفانه بنده ازش خبری ندارم
SRT
۲۳ اسفند ۱۳۹۹یادش بخیر توی سری بازی های NFS همیشه بدترین هندلینگ برای این ماشین بود،یجوری بود ک انگار همیشه تو حالت دریفت گذاشتنش?
Carbonado Aventador
۲۳ اسفند ۱۳۹۹همین الان همین کانتاش زردی که تو عکس هست..
بردارن بیارن یه اسپویلر روش بزارن
و رینگ های ۵ پر جدید روش سوار کنن و چراغ هاشو LED کنن از مدل ۲۰۲۱ نود درصد ماشین ها امروزی تر و جذاب تره..
هنوز که هنوزه انگار از آینده اومده با اینکه ۵۰ سال پیش ساخته شده?
وقتی از اصالت لامبورگینی حرف میزنیم دقیقا چهره ی کانتاش میاد تو ذهنم?
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اسفند ۱۳۹۹اگر اشتباه نکنم
میورای شاه را از ایران به طور قاچاقی خارج کردند و سپس بازیگر هالیوودی نیکلاس کیج خریداریش کرد و بعد از آن هم به فرد ناشناسی در حراج فروخته شد !
از این دست خودروها زیاد داشتیم که از ایران خارجش کردند چه با قانون و چه بیقانون !
تا قبل از سال ۱۳۸۰ کسی قَدر این جواهرات را نمیدانست تا زمانی که یواش یواش خودروها و موتورسیکلتهای دورهی قبل از انقلاب ارزش کلکسیونی پیدا کردند و سپس دولت و مردم فهمیدند که این وسایل نه فقط حکم وسیله را داشته باشند ، بلکه در خارج از ایران هم حکم کلکسیونی دارند و بسیار ارزشمندند ، که باعث شد جلوی خروجشون را بگیرند !
خیلی چیزها در زمان بیبندوباری از ایران خارج کردند که امیدوارم یه پویش راه بیوفته و از کسانی که به نامردی این جواهرات و عتیقههای دیگر را خارج کردند مطالبه کنند و سعی کنند بَرِشان گردانند !
اکثر چیزهای باارزش ملی ایران را باید در انگلیس آمریکا و فرانسه دنبالشان گشت ، بخصوص انگلیس که همیشه اُستاد حرومزادهگی غارتگر جهانی بودند که امیدوارم روزی جواب تمام جفاهایی که به جهانیان کردند را پس دهد !
الماس روی تاج ملکهی انگلیس ، یکی از همون حرومازادگیها و دزدی این بیشرفها در زمان قاجار بوده که نمیدونم چرا هیچ نهادی مطالبه نمیکنه از آنها !
اگر به جای کینه و نفرت ، دست دوستی به جهانیان میدادند ، شاید میشد خیلی از مطالبات را برگرداند ، حتی شاید میشد طبق قانون و قرارداد زمانی پهلوی که بحرین هم داده بودند و اکنون زمان قرارداد تمام شده به خاک ایران بَرِش گردانند ، جالبه که بحرین نکبت اِدِعای مطالبهی جزایر سه گانه هم داره که انگاری سنگ پای قزوین را قورت داده بچه پرو !
حاکمان ما اینقدر درگیر جزئیات بیارزش و متعصبانه شدند که کلاً اصل زیستن را از یاد بردن و نمیدانند با دوستی خارها گل میشود و نه با نفرت و کینهجویی !
البته فراری و لامبورگینی و رولزرویس و جگوار بیشتری در ایران داریم که در پارکینگ برخیها پنهان شده و هیچکس حتی همسایگان اطراف هم خبرش را ندارند و یادم میاد یه زمانی مجلهی ماشین چنین مقالهای مربوطه را پوشش داده بود !
MahyarM.A.R
۲۴ اسفند ۱۳۹۹بله مثلا تو اینترنت سرج کن لامبورگینی کامنتاش 4 تا عکس اول رو که ببینید یه کامنتاش هست که با گلگیر های جدید بروزش کردن
جناب ایکس
۲۴ اسفند ۱۳۹۹۲اینو ببین و همچنین عکسای پایینیش. عالین واقعا. کاش یکی میساختشون
https://www.pinterest.com/pin/13159023897318820/
Ali hossein
۲۳ اسفند ۱۳۹۹عاشقشم
سهند
۲۳ اسفند ۱۳۹۹بزرگترین نقطه ضعف لامبورگینی های امروزی اینه که پرفورمنس ضعیفی نسبت به قیمتش دارند مثل هوراکان
دلیلش هم اینه که بروز رسانی اساسی نمیبینند برای مثال هوراکان evo که رقیب فراری f8 و مک لارن 720s است پرفورمنس ضعیف تری دارد.
لامبورگینی سیان ۳ میلیون دلار قیمت دارد درحالی که پرفورمنسش ضعیفتر از پورشه ۹۱۱ توربو s است ولی فراری اینطور نیست و فراری sf90 با قیمت نیم میلیون دلاری پرفورمنسی در حد هایپر کار های چند میلیون دلاری ( مثل بوگاتی شیرون) دارد. و یا برای مثال فراری لافراری را با لامبورگینی وننو مقایسه کنید تا اختلاف عملکرد را ببینید.
- A M I R -
۲۳ اسفند ۱۳۹۹سهندجان همه چیز درگ 400 متر نیست! پرفورمنس هم صرفا توی شتاب و قدرت خلاصه نمیشه. که اگر اینطور بود لامبورگینی رکوردار جهنم سبز نمیشد (که خب البته الان دیگه نیست).
یکی از ویژگی های انجین های لامبورگینی تنفس طبیعی بودنه که طبعا باعث میشه گشتاور و قدرت کمتری از رقبای توربوی خودشون تولید کنن؛ هنر لامبو همینجاست که با وجود عدم استفاده از موتورهای توربوشارژ هنوز تو گردونه رقابت باقی مونده و رقیب میطلبه.
به طور مثال اگر همین هوراکان رو به جای نسخه توربو s با gt3 rs مقایسه کنی شاید قیاس درست تری باشه.
سهند
۲۴ اسفند ۱۳۹۹درست میگید ولی لامبورگینی حتی در مدل سیان هم از موتور آونتادر استفاده کرده و خیلی تکراری شده و من لامبورگینی سیان را نوآورانه نمیدانم ولی واقعا طراحی لامبورگینی ها زیبا هستند
شما یک دلیل بگید که لامبورگینی سیان ارزش ۳ میلیون دلار (یعنی گران تر از شیرون اسپورت ) را داشته باشد
تنها مزیت لامبورگینی سیان اینه که هم تعداد کمی دارد و هم طراحی زیبایی دارد بعد از آن من اصلا چیز خاصی نمیبینم.
R
۲۴ اسفند ۱۳۹۹آقا سهند قیمت رابطه برعکسی با تعداد تولید داره
قیمت واقعی آونتادور دو میلیون دلاره اگه ۳۰ تا ازش ساخته بشه
امیدوارم متوجه شده باشی و یه تنفس طبیعی رو با توربوشارژر و هیبرید مقایسه نکنی
Carbonado Aventador
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساختن یه موتور توربو ی کوچیک خیلی راحت تر از طراحی و توسعه یه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعیه.
.
تک تک اسب هایی که لامبو ارائه میده ارزش پرداخت ۱۰ برابر پولشو داره.
اینکه اسب بخار کمتری تولید میکنه رو هیچوقت رو حساب ضعف شرکت نزار…
.
موتور های لامبو بیشترین پتانسیل تیونیگ بین رده ی سوپر کارها رو دارن..
.
همان طورکه کلی هوراکان تقویت شده تو انواع و اقسام مسابقات خیابانی و درگ حضور دارن..
Farzad
۲۳ اسفند ۱۳۹۹میورا و کانتاش افسانه ای .
هر وقت کانتاش رو میبینم احساس میکنم یه سفینه فضایی هست که توسط فرازمینی ها به زمین فرستاده شد !
mahan
۲۳ اسفند ۱۳۹۹دقیقا طراحیش برای این زمان هم مدرن و زیباست.عجیب چیزیه!
ولی لامبورگینی زرد و فراری قرمز اصلا این دوتا رنگ رو برای این دو کارخونه ساختند!
عکس اخری همون لامبورگینی نیس تو ولف وال استریت?
Farzad
۲۳ اسفند ۱۳۹۹دقیقا آقا ماهان به نظرم آدم باید یه فراری قرمز داشته باشه یه لامبورگینی زرد ( البته تو خواب ? )
تو فیلم گرگ وال استریت هم کانتاش بود ولی سفید بود که دی کاپریو نابودش کرد البته مطمعنم ماکت بود !
mahan
۲۳ اسفند ۱۳۹۹انشالله که هرکس هر چی عشقشو داشته باشه بخره .
اره بنظرم ماکت باید باشه وگرنه همچین جواهری رو حیفه خراب کنند.
جالبه که شیشه های این ماشین بسیار گرون بودند و نواوری روز اون موقع بود و بسیار سبک که بعد از استفاده توسط لامبورگینی پورشه هم در سری چهارم ماشین های مسابقه ۹۱۱ و خودروهای اختصاصی RS استفاده کرد.
RezaRs
۲۳ اسفند ۱۳۹۹چرا خاب داش فرزاد پاپ هم داره
Farzad
۲۳ اسفند ۱۳۹۹داش رضا چون ایران جهنم ماشین بازاس
MahyarM.A.R
۲۴ اسفند ۱۳۹۹فکر کنم نارنجی بهتر باشه تا زرد
ولی اگه یه لامبو داشتم مشکی مات میکردم (به قول آقا فرزاد تو خواب)
MahyarM.A.R
۲۴ اسفند ۱۳۹۹و مثل این که اولی زرد بوده میورا نارنجی بوده
ولی فکر کنم برای المنتو هست که مشکی رو برای لامبو میپسندم ?
مهدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ای وای از این وابستگی ای وای
R@m!n
۲۳ اسفند ۱۳۹۹البته یه روایت دیگه هم هست که میگه کانتاش توی گویش محلی اونجا یه حرف توهین امیز هست. مودبانش لعنتی میشه و کلا اسم این ماشین تو بعضی کشورا معنی خوبی نمیده. میتسوبیشی با اسم پاجرو همین داستانو داشت.
مهدی موتور
۲۳ اسفند ۱۳۹۹البته منم تو کتابی خونده بودم برا تحسین یه خانم زیبا میگن کانتاش
?
mahan
۲۳ اسفند ۱۳۹۹البته رامین جان میدونید که یک سنت شکنی بود و لامبورگینی بیش تر از اسامی گاوبازی و گاو ها استفاده میکنه که توی لگوش هم نمادش مشهوده.و کانتاش اولین لامبورگینی بود که اسمش از گاو گرفته نشد و یک سنت شکنی تلقی میشد.جالبه که بدونید طراحی داخلی و خارجی توسط اقای مارچلو گاندینی فقید انجام شده و زبان محلی ایشون پیدمونتی هست که کمی با ایتالیایی فرق داره یکی از تکه کلامهای رایجش کانتاش بود که به معنای طاعون یا بیماری مسری است و در واقع بیشتر برای ابراز حیرت یا حتی تحسین به کار میرود، مانند goodness.
که سر همین شوخی اسم این ماشین رو از تیکه کلام ایشون گذاشتند
R@m!n
۲۳ اسفند ۱۳۹۹بله آقا ماهان روایات زیاده ولی همون معنی تعجب و حیرت منطقی تره البته خودمونم بعضی موقع ها متعجب میشیم کلمات منشوری به زبون میاریم ?. بنظرم لامبورگینی و هویتش مدیون گاندینی هست. واقعا ماشین عجیبی بود 16 سال تو خط تولید بود. اگر اشتباه نکنم از سال 74 تا 90 همین طوری بروزسانی شد. نسخه های اولیش هندلینگ بسیار خشن و تعلیق فوق العاده سفتی داشت و رانندگی باهاش مثه کابوس بود بطوری که خیلیا جرات نمی کردن سوارش شن. البته همین ویژگی ها تبدیل شد به هویت لامبورگینی البته تو سطح قابل روندن.
Erwin martin
۲۳ اسفند ۱۳۹۹cocaine white بهترین رنگه براش .یه جور آیکون برا کانتاش
mahan
۲۳ اسفند ۱۳۹۹جالبه بدونید سر ساختن این خودرو شرط بندی انجام شد و فقط به دلیلی که فروچیو شرط رو باخت ساختنش!درست بعد از اینکه نمونه اولیه LP۵۰۰ را در ژنو بردند،با وجود بحران نفت، عملیات ساخت تراکتور یک ضربه مالی بزرگ برای فروچیو بود و بنابراین حاضر به تولید این خودرو نشد، بنابراین با مهندس این خودرو معامله کرد: والاس از نمونه اولیه برای سفر جاده ای تا سیسیل استفاده کرد و بعد به شرکت در سانتا اگاتا برگشت.شرطشون این بود که اگر این خودرو میتوانست از پس این کار بر بیاید، لامبورگینی آن را بسازه . والاس رفت و برگشت و ماشین تست سالم بود، به فروچیو معرفی کرد. دو سال بعد، اولین کنتاشLP400 وارد خط مونتاژ شده و تولید شد.
زیزیگولو
۲۳ اسفند ۱۳۹۹حسابشو بکنین این ماشین پنجاه سال پیش چه پرفورمنسی داشته تا جایی که هنوزم تازگی داره و آدم از دیدنش لذت میبره
Carbonado Aventador
۲۳ اسفند ۱۳۹۹اگه این ماشین تو ایران توسعه و ساخته میشد
.
معادل کلمه ی کانتاش میشد: پشمام..!!
.
اسمشو میزاشتن لامبورگینی پشمام?
Sina10
۲۴ اسفند ۱۳۹۹چرا دیگه مطالب تاریخی نمیذارین؟؟
همه ی سایت شده اخبار نسبتا کم ارزش
از اینجور مطالب بیشتر بذارین
taha malek
۲۴ اسفند ۱۳۹۹یک عدد مینروا یک عدد کونتاش داخل موزه خودرو های قدیمی ایران هست (حتما دیدن کنید) من یدنه کونتاش داخل مغازه ایران روور هست من داخل اینستا یعکس از یه اتوگالری معمولی هم دیدم که ی کونتاش داشت بقیرو نمیدونم
اوس پوری
۶ دی ۱۴۰۰مگه میشه ماشین باز باشی و عاشق میورا و کانتاش نباشی ❤️