آستریون: قدرتمندترین لامبورگینی تاریخ!
زمانی که پورشه ۹۱۸ – مکلارن پی ۱ و فراری لافراری خودروهای سوپراسپورت و هایپر اسپرت امروزی را وارد عصر جدید کردند که امید ما را برای دیدن خودروهایی هیجانانگیز برای چند دهه آینده زنده نگه داشتند ولی جای خالی یک اسمی میان این سهگانهٔ مقدس خالی دیده میشد! بله ِ لامبورگینی! علاقهمندان و هواداران دنیای خودرو میخواستند لامبورگینی نیز به این جنگ میان ۳ ابرخودرو وارد شود و این نبرد را هیجانانگیزتر از گذشته کند ولی گویا لامبورگینی علاقهٔ چندانی به استفاده از سیستم هیبرید ندارد ولی زمانه طوری پیش خواهد رفت که باید خود را با آن تطبیق داد پس لامبورگینی دست روی دست نگذاشت و یک خودروی بنزینی-هیبریدی با نام آستریون را رونمایی کرد ولی هرگز جاده را لمس نکرد.
آستریون از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱۰ سیلندر نشئت گرفته از اوراکان و سه موتور الکتریکی که قدرت تولیدی را به ۹۱۰ اسب بخار و شتاب ۲.۵ ثانیهای به ارمغان آورده و بیشتر از آنکه شبیه به یک سوپر اسپرت باشد شبیه به یک خودروی جیتی فوق لوکس است که مشابه آن هیچوقت از سنت آگاتا خارج نشده است.
چیزی این خودروی دونفره را متمایز میکند این است که میتواند ۹۸ گرم در هر کیلومتر گاز کربن دیاکسید تولید کند که از یک گوسفند یا تویوتا پریوس هم کمتر است.
آستریون به مناسبت بزرگداشت جد خود میورا تولید شده و در نگاه اول بیشباهت به آن نیست. البته لامبورگینی اعلام کرد این خودرو فقط برای نشان دادن تواناییهای لامبورگینی جهت رقابت با خودروهایی مشابه ۹۱۸-پی ۱- لافراری است و هیچگاه از قافله عقب نمیماند و نخواهد ماند. ولی ممکن است در حد یک نسخهٔ تولید محدود و شبیه به همزادهای خود مانند رِوِنتون یا وِننو یا چنتناریو باشد.
اوروس: پروتو تایپی که به واقعیت تبدیل شد.
رؤیای تولید یک شاسیبلند قوی و پرقدرت با تواناییهای آفرود قابل توجه این روزها در فکر بسیاری از خودروسازان دنیا وجود دارد و تمایل بنتلی یا می باخ یا رولزرویس به این مسئله نشانگر این موضوع است ولی اینکه یک سوپراسپرت ساز مانند لامبورگینی دست به چنین کاری بزند دور از انتظار بود.
پلتفرم لامبورگینی Urus با محصولات شاسیبلند فولکس نظیر توراِگ، آئودی Q7 و پورشه کاین و بنتلی بنتایگا یکسان میباشد.
اوروس به یک پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز خواهد بود که بنابراین نخستین محصول توربوی لامبورگینی لقب میگیرد؛ اما گزارشهای جدیدی نشان میدهند که موتور توربوی اوروس قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. اوروس همچنین همانند اونتادور S مجهز به سیستم الکترونیکی فرمانگیری چهارچرخ و دامپرهای الکترونیکی مجهز خواهد بود. علاوه بر این گفته شده است که لامبورگینی بعدها یک نمونهٔ پلاگین هیبریدی از اوروس را هم تولید خواهد کرد که نخستین ساختهٔ هیبریدی این شرکت خواهد بود. قیمت این ماشین نیز از حدود ۱۸۰ هزار پوند آغاز میگردد؛ بنابراین اوروس که یکی از بحثبرانگیزترین مدلها در تاریخ ۵۴ ساله لامبورگینی است، قیمتی مشابه اوراکان خواهد داشت و به همان میزان از تکنولوژیهای این سوپراسپرت بهرهمند است.
ایده دیگر SUV لامبورگینی به سال ۱۹۸۶ و معرفی مدل LM002 بازمیگردد که تولید آن در سال ۱۹۹۳ خاتمه یافت. سپس بین این روند فاصله افتاد تا زمانی که این سوپراسپرتساز ایتالیایی در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ نسخه کانسپت اوروس را معرفی کرد.
اکوییستا! جت جنگندهٔ تک نفره!
در سال ۲۰۱۱ و درحالیکه لامبورگینی در حال اجرای ایتالیا گردی به همراه ۳۵۰ عدد از ماشینهایش بود برای پایان دادن به این گردش هیجانانگیز تمامی افراد شرکتکنندهٔ در این گردش را به یک مراسم خاص و متفاوت دعوت کرد و در آن از عجیبترین و منحصربهفردترین محصولش پردهبرداری کرد.
اِگووییستا نامی بود روی این لامبوی تک نفره گذاشته بودند و درحالیکه مشتاقان این برند در هیجان رونمایی از وِننو بودند بار دیگر لامبورگینی شوک دیگری را وارد کرد.
اگوییستا از یک موتور ۱۰ سیلندر گایاردو بهر میبرد و طراح آن والتر داسیلوا طراح اسبق لامبورگینی و کنونی فولکسواگن است.
در طراحی این خودروی تک نفره از هلیکوپتر جنگی آپاچی الهم گرفته شده و داخل کابین بی شک شبیه به سفینههای فضایی ست.
کابینی که با صندلی مسابقهای و کمربند ۴ نقطهای راننده را درآغوش میگیرد. البته برای کابین دری تعبیه نشده است و برای ورود و خروج باید فرمان را از محل نصبش جدا کرد.
سستو المنتو: خودرویی در احاطهٔ عنصر ششم!
(سستو المنتو) برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۰ و در نمایشگاه بینالمللی خودروی پاریس در معرض نمایش قرار گرفت. اسکلت و شاسی این خودرو از فیبرکربن ساخته شده و نام ایتالیایی آن یعنی”عنصر ششم” نیز به عدد اتمی عنصرکربن اشاره دارد.
سستو المنتو میتواند در کمتر از ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و با حداکثر سرعت ۳۲۱ کیلومتر در جادهها بتازد. این خودرو با قیمت ۱.۷۷۲ میلیون یورو که حدوداً ۱۷۰ هزار یورو گرانتر از بوگاتی ویرون است، به خاطر برخی قوانین موجود اجازه تردد عمومی در برخی کشورها ازجمله انگلیس را نخواهد داشت.
موتور سستو المنتو با حجم ۵۲۰۴ سیسی که در ۱۰ سیلندر چهار سوپاپه قرار گرفته، ۵۷۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. با وزن حدودی ۹۹۹ کیلوگرم، سستو المنتو ۸۵۰ کیلوگرم سبکتر از بوگاتی ویرون خواهد بود.
راز سبکی فوقالعاده این خودرو استفاده از یک ترکیب کامپوزیتی جدید است که قطعاً انقلابی در خودروسازی جهان به وجود خواهد آورد. این ترکیب تازه را CFRP مینامند که از ترکیب پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن حاصل شده و از فولاد محکمتر و به مراتب سبکتر نیز خواهد بود. CFRP نهتنها از قدرت فوقالعاده، بلکه از ایمنی و شکلپذیری بسیار خوبی نیز برخوردار است.
طراحی بدنه که شاهکاری درزمینهٔ آئرودینامیک است توسط طراحان بخش تحقیقات لامبورگینی در شهر سنت آگاتا در ایتالیا انجام شده است. انواع دیفیوزرها و هواکشهای اطراف بدنه و جلوپنجره، حداکثر نیروی عمودی وارده بر خودرو را فراهم میکند تا ثبات آن را در سرعتهای بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تضمین نماید.
بافت عجیبی که در قسمت انتهایی خودرو دیده میشود، با الهام از پوست کوسه طراحی و ساخته شده که با فلسهایی پیکان مانند حداقل مقاومت در مقابل هوا را ایجاد کرده و بر سرعت مؤثر خودرو نیز میافزاید.
لولههای اگزوز و بخشهای حامی آنها در عقب خودرو از نوعی فیبر شیشه سرامیکی سبک به نام “پیروسیک”ساخته شده که تاب تحمل ۹۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را دارد. بدنه زیبا با خطوط بسیار دقیق و زوایای تند به رنگ مشکی است که با یک زیر رنگ قرمز تهیه شده از پودر کریستال، شکوه جالبی به خودرو بخشیده است. همچنین رنگآمیزی سستو المنتو توسط فناوری نانو و چندلایهای صورت میگیرد.
ازآنجاکه این خودرو، در اصل یک خودروی مسابقهای است در طراحی داخل خودرو و صندلیهای فیبر کربنی آن در عین راحتی و استقامت بالا بسیار نازک هستند. جالب است بدانید که صندلیها به شکل یکجا قالبریزی شدهاند و برای راحتی و ارگونومی سرنشینان، این فرمان و پدالها هستند که بهصورت برقی جلو و عقب و بالا و پایین میشوند.
استوک: یک ۴ زیبا و وحشی!
1 اکتبر سال ۲۰۰۸ و موتور شو پاریس لامبورگینی محصولی متفاوت را به معرض نمایش گذاشت که پیش از آن فقط عکسهایی محدود از اسکچهای طراحی شده دیده بودیم.
با نزدیکتر شدن به این خودرو بهوضوح میتوان خشم و قدرت را در چهره این خودروی ۴ در سوپر سدان مشاهده کرد.
موتور استفاده شده در این نمونهٔ وی شکل ۱۰ سیلندر گایاردو بوده و فضای داخلی آن راحت و دلنشین بوده و هیچگونه احساس تنگی یا سفت بودن صندلیها را احساس نخواهید کرد.
مدیرعامل وقت آن زمان (استفان وینکلمن) در مورد تولید این سوپر سدان گفت: برنامهٔ خاصی درباره تولید و افزایش ظرفیت خود نمیبینیم ولی در صورت دریافت نامههایی برای تولید این محصول چرا که نه! حتماً تولیدش خواهیم کرد ولی با پیشرانهای متفاوت که ممکن است هیبریدی یا ۸ سیلندر توئین توربو باشد.
صفر تا صد پروتوتایپهای لامبورگینی (بخش نخست)
نویسنده: امید پورسعیدی
mans
۱۵ فروردین ۱۳۹۶10سیلندر هیبرید از یه گوسفند یا پریوس هم پاکتره
این لامبو چیست که عالم همه دیوانه ی اوست….
Carbonado Aventador
۱۵ فروردین ۱۳۹۶اوه اوه یکی از یکی خفن تر…
تو این ماشین ماشین ها بی نهایت سستو المنو رو دوست دارم…
اینم اضافه کنم که خیلی از منابع و ماخذ سرعت سستو المنتو رو 350 ذکر کردن!
سستو المنتو یه گاو وحشی با تکنولوژی سال 2009 و موتور 570 اسبیه..!
حالا حساب کنید اگه مدلی به نام سستو المنتو پرفومانته رونمایی بشه , با جهنم سبز چیکارا که نخواهد کرد!!!
درمورد آستریون:
“چیزی این خودروی دونفره را متمایز میکند این است که میتواند 98 گرم در هر کیلومتر گاز کربن دیاکسید تولید کند که از یک گوسفند یا تویوتا پریوس هم کمتر است.”
تصور اینکه یه ماشین 910 اسبی که یه موتور v10 هم داره , از تویوتا پریوس کمتر دی اکسید کربن تولید میکنه خیلی اعجاب انگیزه…!
یکی دیگه از ویژگی های منحصر به فرد این ماشین اینه که میتونه حتی قدرت رو فقط به چرخ های جلو انتقال بده که نظیرش تو هایپر کارهای دیگه نیست…
یکی دیگه از ویژگی های منحصر به فرد دیگش هم اینه که در داخل گیریبکسش یه موتور الکتریکی تعبیه کردن که هیچ وقت ماشین با افت گشتاور مواجه نشه , و این مورد هم تو هایپر کارهای دیگه موجود نیست!!
استوک:
استوک اسم یک شلاق گاو سواری هستش…
طراحیش درسال 2008 انجام شده که با اینکه 9 سال پیش این ماشین معرفی شده ولی چهره فوق العاده شیک و امروزی ای داره…
یعنی یه نفر این ماشین رو ببینه فکر میکنه مدل 2017 هستش!!
خیلی دوست داشتم که نسخه فیس لیفت استوک روی خط تولید بیاد…
ولی حیف که نمیاد!!!!
مجید
۱۵ فروردین ۱۳۹۶من به محصولات این برند علاقه خاصی دارم و همچنین خود فروچو لامبورگینی چون آدم بی نظیر و متفاوتی بود اما میون این همه مدل برای من سستو المنتو یه چیز دیگه هستش اولین بار تو برنامه تاپ گیر سابق که ریچارد هموند تستش کرده بود رفت تو ذهنم اما تک تک مدل هاش حتی اون هایی که تو قسمت قبل گفته شد جالب نیست برام با ارزشه
Mahdi DODGE
۱۵ فروردین ۱۳۹۶«میتواند 98 گرم در هر کیلومتر گاز کربن دیاکسید تولید کند که از یک گوسفند هم کمتر است.»
مگه میشه مگه داریم
اخه چطور تونست این کارو کنه
خسرو
۱۶ فروردین ۱۳۹۶شغل ایتالیایی ..
Madjid
۱۵ فروردین ۱۳۹۶.
متشکرم ،
.
جالبه آستریون هایپرکاری بود که با این معیار هایی که گفته شد ، یعنی 910 اسب بخار ، 0 تا 100 زیر 3 ثانیه ، سقف سرعت بالای 320 کیلومتر در سرعت ، آلایندگی لامبورگینی آستریون از تویوتا پریوس کمتر بود و معافیت مالیاتی شامل حالش میشد،!!! هایپراسپرت لوکسی که هوا رو آلوده نمیکنه …
.
میتونست با حداکثر سرعت 125 کیلومتر بر ساعت 50 کیلومتر رو بدون مصرف سوخت و با اتکا به باتری ها طی کنه. این عدد در مورد پورشه 918 برابر با ۳۲ کیلومتر ومکلارن پی وان هم ۱۱ کیلومتر بود ، لافراری هم که اصلا این قابلیت رو نداشت. .
.
لامبورگینی گفته احتمالا سال ۲۰۱۹ آستریون رو بر روی خط تولید خواهد برد. با قیمتی که از حدود 200هزار تا 500هزار دلار میشه براش حدس زد.
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۱۶ فروردین ۱۳۹۶مجید جان بیشترین مسافت رو فکر کنم جگوار cx-75 با استفاده از باتری های الکتریکیش میتونست طی کنه.حدودا 60 کیلومتر اگه اشتباه نکنم.که اگه ساخته میشد در صدر این لیستی که گفتی قرار میگرفت.co2 شم 89 گرم در هر کیلومتر بود.
واقعا حیف از هایپر جگوار و حیف از آستریون.
از آقای امید پورسعیدی هم ممنوم بابت این مقاله ی عالی.
واقعا احترامم به لامبو خیلی بیشتر شده این چند وقته.
واقعا ماشین ساز کار درستیه.
شاهین
۱۵ فروردین ۱۳۹۶اینه که میگم سوپر اسپرت واقعی لامبو هستش.خودشو توی جمع نمیندازه فقط ی تشر میزنه بهشون که بگه من هستما شاخ نشید که شاخ میخورید (آستریون)
AK_007
۱۵ فروردین ۱۳۹۶بین لامبو های تولید شده نسل جدید به نظرم طراحیه اونتادور Sv,, وننو و سنتاریو از همه بهتره
اصلا عالین
طراحی کالاردو و هوراکانم جالبه
ولی این ۴دره خیلی برام جالب بود یکم استایلش شبیه ب کامارو و ماسل کاراس ولی عالیه
امره Emrah
۱۵ فروردین ۱۳۹۶آخ آخ آخ این استوک عجب چیزیه لامصب چند وقت بود انقدر از یه عکس هیجان زده نشده بودم خدا کنه تولید بشه
ehsangt3
۱۵ فروردین ۱۳۹۶با سلام و با تشکر از آقای سعیدی
لامبورگینی آکوییستا خیلی زیباست از بچگی چون عاشق خلبانی بودم (البته اقدام هم کردم براخلبانی ولی نشد) دوست داشتم یه ماشینی شبیه هواپیماهای جنگنده داشته باشم
به همین خاطر این ماشین خیلی به دلم نشست البته ماشینای لامبورگینی یه شباهتی به هواپیما های جنگنده دارن
Madjid
۱۶ فروردین ۱۳۹۶.
رونتون رو کاملا با الهام از اف ۲۲ رپتور ساختن.
حتی داخلش هم شبیه کاکپیت رپتوره.
حتی نشانگرهاش و آمپر … !!!
Ehsangt3
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اره داش مجید به نظر منم رونتون بیشترین شباهت رو به هواپیماهای جنگنده داره
Abbas us.c
۱۶ فروردین ۱۳۹۶دوستان پدالی من چطور از کامنت های دوستانی که در جواب به کامنت من میذارن اگاه بشم و به من اعلام بشه.
حتی تیک پایینی هم میزنم اما هیچ اتفاقی برام نمی افته و فقط وقتی خودم کامنت میذارم یه پیام از طرف پدال به جیمیلم میاد
kurdishlambo
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ممنون انزو
که فروچیو رو ناراحت کردی
حاصل غیرت فروچیو با چندین بار ورشکسته شدن و دست به دست شدن …
سستوالمنتو واقعا شاهکار هنر آیرودینامیک لامبوست…
ممونو آقای پور سعیدی بابت زحماتتون
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اول از همه قیافه این یارویی که پشت فرمونه خیلی باحالاه داره تو دلش می گه یا خدا زنده بیرون بیام یه گوسفند قربونی می کنم
دوم با سیستوالمنتو خیلی حال کردم
و سوم کدوم ابلهی با لامبو شاسی بلند آفرود میره