هرچند کانتاش اولین محصول لامبورگینی نبود اما طراحی خیرهکنندهٔ مارچلو گاندینی الگویی را ایجاد کرد که اهالی سنت آگاتا همچنان دنبالهروی آن هستند. البته هیچکدام از محصولات بعدی لامبورگینی نتوانستند آن شگفتی حیرتانگیز کانتاش را به دنبال داشته باشند و به همین دلیل، تصمیم لامبورگینی برای ساخت یک کانتاش جدید خیلی خطرناک و ریسکی به نظر میرسد. حال سؤال این است که آیا این کانتاش جدید که با کد LPI 800-4 شناخته میشود، تجربهٔ قابلمقایسهای با کانتاش قدیمی ارائه میکند؟
برای پاسخ دادن به این سؤال، LPI 800-4 را در برابر یک کانتاش قدیمی از کلکسیون خود لامبورگینی قرار دادیم. این یک نمونهٔ مدل ۱۹۹۰ از سری نسخهٔ ویژهٔ ۲۵ سالگی و آخرین دستگاه کانتاش است که معمولاً در موزهٔ کارخانه به نمایش درمیآید. این خودرو با کارکردی زیر ۱۰ هزار کیلومتر، تقریباً نو است و بهعنوان آخرین دستگاه از اولین کانتاش، مناسبترین نمونه برای مقایسه با کانتاش جدید خواهد بود.
هنگام پارک کردن دو خودرو در کنار هم، تفاوتها بهاندازهٔ شباهتها خود را نشان میدهند. کانتاش جدید روی پلتفرم اونتادور ساخته شده و از همان شاسی فیبر کربنی استفاده میکند. چند دهه اختلاف سن باعث شده خودروی جدید هر جهتی بزرگتر باشد اما بااینوجود، ارتباط بصری بین دو خودرو دیده میشود و LPI 800-4 بجای آنکه صرفاً یک اتاق جدید روی شاسی اونتادور باشد، بهوضوح ادای احترامی به سلف خود بهحساب میآیند.
مدیر طراحی کنونی لامبورگینی «میتجا بورکرت» توانسته ویژگیهایی دوران حیات طولانی کانتاش قدیمی را در مدل جدید به تصویر بکشد. طراحی جلویی LPI 800-4 با وجودی که از چراغهای مخفی بیبهره است اما شبیه به کانتاش LP5000S قدیمی به نظر میرسد. در نمای جانبی خودرو هم دهانهٔ ششضلعی گلگیرها و ورودی هوای بزرگی که شبیه نسخهٔ Quattrovalvole اواسط دههٔ ۸۰ است، کانتاش قدیمی را تداعی میکند. با توجه به اصول طراحی خودروهای مدرن، کانتاش جدید نسبت به نسخهٔ ویژهٔ ۲۵ سالگی تناسبات بهتر و جزئیات هماهنگتری دارد اما خودروی قدیمی هم چیزی است که نمیتوان از نگاه کردن به آن دست کشید.
در بخش فنی اما دو خودرو هرگز حتی به هم نزدیک هم نیستند. LPI 800-4 از قویترین نسخهٔ پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 اونتادور به همراه سیستم هیبریدی ابرخازنی هایپرکار سیان استفاده میکند. به همین دلیل، رانندگی خودرو هنوز هم شبیه اونتادور است و سامانهٔ چهارچرخ محرک نیروی عظیم موتور را با اطمینان به مسیر منتقل میکند. هرچه پیشرانه به ردلاین ۸,۷۰۰ rpm خود نزدیک میشود، عصبانیتر و وحشیتر میشود. هرچند سهم اندک ۳۴ اسب بخاری موتور الکتریکی از مجموع قدرت ۸۱۴ اسب بخاری قوای محرکه غیرقابل احساس است اما گشتاور این موتور تعویض دندههای وحشیانهٔ گیربکس تک کلاچهٔ اونتادور را نرمتر کرده است. مثل هر لامبورگینی دیگری، LPI 800-4 هم از حالتهای رانندگی مختلفی برخوردار است که اسپرتترین آنها کورسا نام دارد.
از سوی دیگر، کانتاش قدیمی کابین تنگ و ناخوشایندی دارد و اکثر افراد بهجز کوتاهقدترینها، حتی با پایینترین حالت صندلی هم سرشان به سقف برخورد میکند. این خودرو متعلق به دورهٔ پیش از توجه به ملاحظات ارگونومیک در سوپراسپرتها است و به دلیل کشیده شدن چرخهای جلو به داخل کابین، جایگاه راننده بشدت به سمت میانهٔ خودرو منحرف شده است. در اینجا قسمت پای راننده آنچنان با سه پدال پر شده است که جایی برای قرار دادن پای کلاچ در زمان بیکاری وجود ندارد.
پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 کانتاش قدیمی با ۴۵۵ اسب بخار قدرت، هنگام استارت ساکتتر از موتور همتای جدید است و با کاربراتور کار میکند. البته در اوایل سال ۱۹۸۳، برای مطابقت با قوانین آلایندگی، کانتاشهای بازار ایالاتمتحده به سیستم انژکتور ساخت بوش مجهز شدند اما نسخههای اروپایی تا پایان تولید همچنان از کاربراتور وبر استفاده میکردند. پدال گاز سبک است و پاسخ فوری و دقیقی دارد. پیشرانه با افزایش دور، قدرت چشمگیری را در اختیار راننده قرار میدهد و صدایی عالی دارد که بسیار نرمتر از غرش موتور جدید با آن صدای تقتق سوپاپ اگزوز است.
بااینحال، در این کانتاش قدیمی کار با همهچیز بسیار سخت است. فشردن پدال کلاچ به دستگاه پرس نیاز دارد، فرمان بدون نیروی کمکی آنقدر سفت است که چرخاندن آن دردناک خواهد بود، عبور از پیچهای تنگ با آن شبیه کابوس به نظر میرسد و واکنشهای نرم پدال ترمز هیچ اعتمادبهنفسی که هنگام رانندگی با یک سوپرکار ارزشمند در پیستی تنگ نیاز است را ارائه نمیکند. البته مردان سنت آگاتا کانتاش را هرگز برای پیست طراحی نکرده بودند و خودرو کاملاً این موضوع را نشان میدهد زیرا در جادهها و خصوصاً بزرگراههای سریع، بسیار بهتر عمل میکند.
حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعتی که برای نسخهٔ ۲۵ سالگی کانتاش اعلام شده احتمالاً فقط برای کم کردن روی فراری بوده است زیرا حداکثر سرعت کانتاش 5000S مدل ۱۹۸۳ زیر ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت بود. بااینحال، سوپرکار قدیمی لامبورگینی در سرعتهای بالا احساس پایداری خوبی دارد. وقتی به جادههای کوهستانی رسیدیم، کانتاش جدید فرصت دیگری برای اثبات پویایی خود پیدا کرد. وقتی از پشت فرمان نسخهٔ ۲۵ سالگی مدل ۱۹۹۰ سوار LPI 800-4 شدیم، خودروی جدید بسیار سبکتر و چابکتر احساس میشد.
بااینحال، کانتاش قدیمی را باید خودرویی دانست که علیرغم همهٔ ایراداتش، بسیار عالی است و هنوز هم تجربهای فراموشنشدنی را ارائه میکند. در مقابل، LPI 800-4 هم هرچند خیلی خوب احساس میشود اما غیر از طراحی بیرونی، نمیتواند جانشینی واقعی برای آن جواهر پرایراد باشد. این یک کانتاش است اما هرگز کانتاش واقعی نخواهد بود.
aMiRsHaYaN
۱۱ آذر ۱۴۰۱کانتاش قدیمی چیزایی داره که جدیدش نداره
new reventon
۱۱ آذر ۱۴۰۱واقعا کانتاش جدید زیباترین ماشین دنیاست
البته بعد مورانو😂که بهتریننن ماشین دونیاسسس:)بنزینم داریییی
جدا از شوخی کانتاش جدید تقابل شلوغی در عین سادگی هستش،طراحی متوازن، نمای محسور کننده
واقعا لامبو طراحیاش خیلی عمیق هستن و تبدیل به نماد میشن
چیزی که تو فراری (البته بجز لافراری و 458)نمیبینیم
❤BMW❤
۱۲ آذر ۱۴۰۱فراری و لامبورگینی اوج فرهنگ و زیبایی طراحی ایتالیاست
اینا همیشه در یک سطح بوده و هستند و اصالت در هر دو موج میزنه
Dead man95
۱۱ آذر ۱۴۰۱این خوبه ،ولی باباش ی چی دگ س
زیزیگولو
۱۱ آذر ۱۴۰۱نمیدونم شایدم اشتباه میکنم ولی ترکیب و رنگبندی کانتاشهای جدید تقریباً شبیه مدلای محبوب لامبورگینی تو دهه ۱۹۶۰ میلادی هستش
Ferrari 🇮🇹
۱۱ آذر ۱۴۰۱یک افسانه تکرار نشدنی و غیر قابل جایگزین شدن…
گاو وحشی سانتاگاتا…
علی
۱۱ آذر ۱۴۰۱زمانی کانتاش قدیمی ۱۹۸۰ پوستر دیوار اتاقم بود ، چقدر زود پیر شدیم . لامبورگینی وزیر دنیای خودروهاست و البته شاه ، فراری ه
TML BN
۱۱ آذر ۱۴۰۱خداشون هم بنز😂😂
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۱ آذر ۱۴۰۱چون خالق خودرو هاست
سیس ماس
❤BMW❤
۱۲ آذر ۱۴۰۱🤣🤣🤣خنده دار بود
جوک سال
R@min
۱۱ آذر ۱۴۰۱این تقسیم قدرتو دیدم یاد خراب شده خودمون افتادم 😄😄 انشالله که بقیه وزرا هم هر چه سریع تر از بین برندهای انقلابی و مخلص انتخاب کنید.
Trump
۱۲ آذر ۱۴۰۱شاه و وزیر ضعیف کتک خور بیشتر بهشون میاد
Farzad
۱۱ آذر ۱۴۰۱آن یکی شیر است اندر بادیه / آن دگر شیر است اندر بادیه .
آن یکی شیر است کآدم می خورد / آن دگر شیر است کآدم می خورد .
در نظر بازی ما بیخبران حیرانند
من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند .
حمیدرضا
۱۲ آذر ۱۴۰۱خیلی تاثیر گذار بود
Amir mahdi @-1387
۱۱ آذر ۱۴۰۱اگر اینجوری هست فراری نخست وزیر هست
حالا اگر فراری نبود لامبورگینی نبود
❤BMW❤
۱۲ آذر ۱۴۰۱😆چه قافیه ای
اگر اینجوری هست () فراری نخست وزیر هست
Sobhan
۱۲ آذر ۱۴۰۱چه ربطی داره ،اگه اونجوری باشه اگه بنز نبود میخوای بگی اصلا ماشین نبود ؟این نسازه یکی دیگه میسازه ،لامبور اومد نشون بده که سوپر اسپورت واقعی یعنی چی
محمدهادی
۱۲ آذر ۱۴۰۱باتمام تعریف و تمجید ها آخرشم مقاله آب پاکی رو ریخت رو دست کانتاش جدید
کلاچ بسیار سفت و فرمان بسیار سفت دوتا نکته خیلی مهم در کانتاش واقعی بوده بنظرم
بلاخاره مجهز به هیدرولیک بوده یانه؟!
سیستم سوخت رسانی کاربراتش هم نکته بسیار جذذاب و اثبات کننده کلاسیک بودنشه
Mf1
۱۲ آذر ۱۴۰۱خیلی عالیه نسخه جدید لامبو هم ساده وهم لامبوه فقط تنها چراغ های پشتش هیجوری نمیتونم تحمل کنم
Sobhan
۱۲ آذر ۱۴۰۱کنتاش جدیده واقعا زیبا ترین ماشینی هست که دیدم همه جوره عالی و بی نقص هست 🥰
بهرام
۱۲ آذر ۱۴۰۱واقعیت اینه که بعد از تولد کانتاش، لامبورگینی هویت مستقل خودش رو در دنیای ابرخودروها پیدا کرد و به نظر من لامبورگینی های بعدی تا امروز، همهشون کانتاش هستن!
هر بار همون استایل و همون طراحیه که تکرار میشه و البته باز هم از زمان جلوتره
aryan
۱۴ آذر ۱۴۰۱برف پاکن شیشه جلو کانتاش قدیمی خیلی رو مخه
germanlover
۲۳ آذر ۱۴۰۱((.یادش بخیر کانتاش داخل GTA vice city هم بود.))
گیمرها میدونن چی میگم❤️🔥🫂