سال ۲۰۲۲ برای لامبورگینی به معنی ۶۰ سال افتخار استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر افسانهای در محصولات مشهورش بوده است. این نیروگاه آهنین سمبل خلاقیت و نوآوری و تجربه مهندسی محسوب میشود. چیزی که پایه و اساس DNA این برند را شکل میدهد. لامبورگینی پیش از ورود به فاز هیبریدی سازی پیشرانههایش در سال ۲۰۲۳ ادای احترامی به خاطرهانگیزترین پیشرانهاش خواهد داشت. اولین محصول تاریخ لامبورگینی که خط تولید کارخانه را در سال ۱۹۶۴ ترک کرد ۳۵۰ GT بود. این خودرو اخیراً سری به بولونیا زده است تا در کنار جدیدترین گاو ۱۲ سیلندر سنت آگاتا یعنی آونتادور اولتیمائه حضور یابد.
فروچیو لامبورگینی به عنوان طراح پیشرانه یک مشاور خارجی استثنایی را انتخاب کرد. مهندس مشهور جیوتو بیزارینی در سال ۱۹۲۶ متولد شد و حتی امروز نیز به عنوان یکی از بهترین طراحان پیشرانه تاریخ شناخته میشود. بیزارینی طرفدار سرسخت مسابقات بود و همیشه آرزوی تولید یک پیشرانه برای خودروهای فرمول یک را داشت. توافق با لامبورگینی کار ساده بود و باعث شکلگیری یک موجود کاملاً خارقالعاده شد: پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل با حجم ۳.۵ لیتری و حداقل قدرت ۳۵۰ اسب بخار.
لامبورگینی به عنوان مشوقی برای بیزارینی بند تشویقی را به ازای تولید هر ۱۰ اسب بخار اضافی قرار داد. زمانی که این پیشرانه برای اولین بار در جولای ۱۹۶۳ تست شد نتایج به دست آمده عالی بودند به گونهای که قدرت ۳۶۰ اسب بخاری در دور ۹ هزار به دست آمد. فروچیو لامبورگینی به قول خود درباره جایزه بیزارینی عمل کرد اما به یک مشکل برخورد. این پیشرانه برای فرمول یک طراحی شده بود و خیلی مناسب کاربری جادهای و تولید انبوه نبود.
پس از آن بود که پائولو استانزانی به عنوان یکی از مشهورترین مهندسان تاریخ لامبورگینی وارد عرضه شد. او کار متمدن کردن این پیشرانه را بر عهده گرفت. البته وظیفه او حفظ پرفورمنس استثنایی این نیروگاه آهنین و عملکرد نرم در دورهای میانی و پایین بود به گونهای که مشخصات فنی اصلی پیشرانه تغییر نکند. این پیشرانه در واقع اولینهای زیادی را برای خودرویی تولید انبوه به همراه داشت. حداکثر قدرت پیشرانه در دور ۶۵۰۰ به ۲۸۰ اسب بخار میرسید. ۳۵۰ GT در سال ۱۹۶۴ و با حداکثر سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت معرفی شد.
اولین نمونه این خودرو به آهنگساز مشهور اهل لیورنو یعنی جیامپیرو جیاستی تحویل داده شد. گروهی که این آهنگساز تشکیل داده بود نه تنها به خاطر موزیکهای جاز بلکه به خاطر موسیقی پاپ مشهور شد. همین موفقیتها آغاز کننده همکاری لامبورگینی با دنیای سرگرمی شد و بسیاری از بازیگران و خوانندگان به مشتریان همیشگی این خودروساز تبدیل شدند. خودروی یاد شده که هماکنون قدیمیترین خودروی تولیدی موجود لامبورگینی به شمار میرود به خوبی بازسازی شده و جایزه بهترین خودروی رقابت لامبورگینی و طراحی را کسب کرده است.
پاول مک کارتنی که اسطوره گروه بیتلز محسوب میشود مشتری وفادار لامبورگینی بود و چندین محصول مختلف از این خودروساز در کلکسیون او به چشم میخورد. ۴۰۰ GT 1968 قرمز رنگ او با شماره شاسی ۱۱۴۱ در کنسرت مشهور این گروه موسیقی حضور یافت. او خودرویاش را به مدت ۱۰ سال نگه داشت. شایان ذکر است حضور ۳۵۰ GT در سینما با فیلم مرا سریع بکش سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد.
پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل پیشرانه از زمان معرفی در سال ۱۹۶۴ تاکنون سنگ محکی برای گشتاور تولیدی، قابلیت اطمینان و دوام بوده است. این پیشرانه و با برخی تغییرات جزئی تا دهه ۹۰ میلادی در خط تولید قرار داشت و حجم آن به ۷ لیتر و قدرتش به بیش از ۵۰۰ اسب بخار رسید. این نیروگاه آهنین سرانجام تغییرات ساختاری و فنی زیادی را تجربه کرد.
ali-mg
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی پیشرانه اصیل یعنی همین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱شاهکار طراحی و حجم دهی بدنه در 58 سال پیش
زمانی که برش لیزر و دستگاه های امروزی نبود
R@m!n
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بخش اعظم طراحی و پلتفرم مدیون فن آوری Superleggera بود. بنظرم می طلبه یه مقاله مفصل راجب این فن آوری کار کنین.
یکی از اون فن آوری ها هست که صنعت خودرو رو چند پله جلو برد.
بی خیال اسم
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱رامین جان بنده می تونم باهاتون در واتساپ در ارتباط باشم؟
SLR _ 722
۱ خرداد ۱۴۰۱اگر چراغ های جلو مخفی بودند دیگه از عالی هم بهتر میشد
GMA
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی ها چه روحی داشته….انگار زنده بودن ماشینا
من^_^
۱ خرداد ۱۴۰۱دقیقا وسط این پدال بر تبلیغ دیدن این ماشین اصلا روحیه جدید میده
Jdm باز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر حجم دهی بدنه و طراحی خطوط بدنه فوق العاده است!!!!
اونم برای۵۸ سال پیش!!!!!!!!
اصن طراحیش انگار روح داره، انگار زنده است
👍👍👌
NHS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام اگه میشه راجع به تاریخچه خودروهای معروف هم مقاله بزارید مث بنز sl ، نسلهای مختلف فراری ، و …
چند تا مقاله دیدم البته خیلی جذاب بود .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اتفاقا دوست دارم چنین مقالاتی بنویسم
فقط حس می کنم طرفدار ماشین کلاسیک خیلی کم داریم
hssn
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱نه اتفاقا فکر نکنم اینطور باشه
اگر هم باشه دونستن راجب تاریخچه ماشین هایی که NHS اسم بردن جذابیت زیادی داره برای همگی
RezaRs
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من عاشقشونم
من^_^
۱ خرداد ۱۴۰۱خیلی کم؟شوخی خوبی هم حتی نبود
Alan.r
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر زیباست چقدر باشکوهه اصلا با آدم حرف میزنه
مهردادکمال
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱الان قویترین ماشین که قراره تو ایران مونتاژ بشه دیگنیتی پرستیژه که ۲۰۰و خورده ای اسب قدرتشه حالا این موجود کوچک دوست داشتنی ۳۵۰اسب قدرتشه!!! اونم با تکنولوژی ۶۰سال پیش گنده گ*ز خاورمیانه و قدرت چهارم موشکی جهان یکم یاد بگیر
محمد امین
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا طراحی اش بی نظیره ، خیلی ملایم و گیرا …
dariush-moslemi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا زیباست این اثر هنریه ماشین نیست که واقعا طراحی این ماشین انگار داره باهات حرف می زنه مگه میشه این ماشینو دوست نداش اما من به لامبورگینی میورا علاقه بیشتری دارم.
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا نمیدونم ولی داخل انمیشن ماشین ها ۲ چقدر دکتر مک موشک(اون پلیس مخفیه) شبیه 350 بود
(ولی مطمئنم 350 GT نبود چون یک جا خوندم انکار یک جیز دیگه درست یادم نیست فکر کنم البته آستون بود)
😂😐😂
ولی جدا از شوخی واقعا معنی کلمه اتومبیل یعنی همین
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱البته مک موشک تو دوبله بود
اصلش فین مک میسل یک همچین چیزی بود
Ilia2008
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اون بیشتر به DB5 می خورد
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۴۰۱بعد از این همه سال ، آدم میخواد فقط نِگاش کنه جیگرش حال بیاد .
درود به ایتالیاییها از بس که ذوق و عشق در طراحی دارن .
ایتالیاییها لامصبها با عقل طراحی نمیکنن ، با دل طراحی میکنن که ماندگار میشوند ❤😍😎
2311
۱ خرداد ۱۴۰۱چقدر باید بی هویت بود که یه انجین بشه DNA و تاریخچه
akrh78
۷ خرداد ۱۴۰۱انزو فراری: من ماشین نمیفروشم. من انجین میفروشم.
مرز ها رو جابجا کردی حتی طرفدارای فراری هم تورو گردن نمیگیرن
عباس
۴ آبان ۱۴۰۲اقای اشتری لطفا از خودرو های کلاسیک بیشتر مجله بزارید
اللخصوص سیتروئن cx25gti turbo