پیرلی و لامبورگینی بهصورت رسمی ۵۰ سال است که با یکدیگر همکاری میکنند. همهچیز با کانتاش شروع شد، خودرویی که اولین بار در سال ۱۹۷۱ پدیدار گردید و طبیعی است که گرامی داشت نیمقرن همکاری این دو شرکت با خودروی جدید لامبورگینی کانتاش LPI 800-4 صورت میگیرد. پیرلی هم برای گرامیداشت این واقعه نگاهی به تاریخچه این همکاری داشته است.
باید به این نکته اشاره کرد که این دو برند قبل از شکلگیری رسمی همکاری با یکدیگر ارتباطاتی داشتهاند.
داستان ما از سال ۱۹۶۳ شروع میشود. فروچیو لامبورگینی قبلاً اولین خودروی خود با نام ۳۵۰ GTV را ساخته بود. این خودرو در نمایشگاه تورین به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد. لامبورگینی میدانست که این خودرو را باید بسازد و برای تهیه لاستیک مدل تولیدی که ۳۵۰ GT نام داشت به پیرلی مراجعه کرد.
پیرلی لاستیکهای سری سینچوراتو خود را ارائه داد که برای خودروهایی با سرعت بالا طراحی شده بود. لامبورگینی از محصول نهایی راضی بود و به همین خاطر در خودروهای نمادینی همچون میورا نیز با پیرلی همکاری کرد. همین موضوع درباره کانتاش معرفی شده در سال ۱۹۷۱ نیز صدق میکرد.
پیرلی با پشت سر گذاشتن راهی پر فراز و نشیب اقدام به تولید لاستیکهای سفارشی برای محصولات لامبورگینی کرده است. خودروی مشهور LM002 نیازمند لاستیکهایی ویژه برای هندل کردن قدرت پیشرانه ۱۲ سیلندر و درعینحال ارائه چسبندگی مناسب در آفرود بود. این لاستیکها هماکنون با نام پیرلی اسکورپیون شناخته میشوند. لاستیک ویژه پیرلی پی زیرو هم بهطور خاص برای لامبورگینی دیابلو ۱۹۹۰ تولید شد و در مورسیه لگو ۲۰۰۱ و گالاردو ۲۰۰۳ نیز از لاستیکهای پی زیرو روسو استفاده شده است.
البته داستان این دو شرکت فقط به لاستیکهای سفارش محدود نمیشود زیرا لامبورگینی با معرفی خودروی سفارشی آونتادور پیرلی ادیشن در سال ۲۰۱۴ ادای احترام ویژهای به این کمپانی داشت. این خودرو در واقع نسخه استاندارد آونتادور با طرح دو رنگ بود. برجستهترین عناصر این خودرو نیز رنگ قرمز روی لاستیکها و نوار قرمز رنگ روی سقف بود که در کابین نیز دیده میشد.
این همکاری کاملاً مثبت بوده و نه تنها باعث پرفورمنس بهتر محصولات لامبورگینی شده بلکه خواستههای لامبورگینی نیز باعث بهبود تکنولوژی لاستیکهای پیرلی شده است.
تولد کانتاش به معنی تولید لاستیک پیرلی P7 بود. این لاستیکها بهصورت استاندارد در کانتاش LP 500، LP 400، LP 500 S و LP 5000 کواترووالوله وجود داشتند.
لامبورگینی برای گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد همکاری دو شرکت نیز کانتاش نسخه ۲۵ سالگی را معرفی کرد. این اولین خودروی دنیا با لاستیکهای جدید پیرلی پی زیرو بود، لاستیکهایی که هنوز هم تولید میشود.
سوپر اسپورت کاملاً جدید کانتاش داستان دیگری داشته و قدرت ۸۰۲ اسبی آن از طریق لاستیکهای مدرن پی زیرو به زمین منتقل میشود. لاستیکهای جلو و عقب این خودرو به ترتیب مشخصات ۲۵۵/۳۰/R20 و ۳۵۵/۲۵/R21 دارند. مشتریان همچنین میتوانند لاستیکهای پی زیرو کورسا را نیز سفارش دهند که مناسب سرعتهای بسیار بالا هستند.
لامبورگینی و پیرلی این روزها مترادف یکدیگر بوده و البته به خاطر پرفورمنس بالای محصولات خود شناخته میشوند.
محمد امین
۵ مهر ۱۴۰۰اونتادور پیرلی ادیشن واقعا زیباست ترکیب رنگش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ مهر ۱۴۰۰بله اون آونتادوره واقعا قشنگه!
akrh78
۶ مهر ۱۴۰۰اولین باری که لیوری طراحی کردم یه اونتادور پیرلی ادیشن توی فورزا هورایزن 3 بود
البته کلا 4 تا خط بیشتر نیست ولی خیلی جذابش میکنه
محمد مختاری آذر
۶ مهر ۱۴۰۰وای عکس دوم چه دلبری میکنه