پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی برای تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت و دستیابی به ردلاین ۱۰ هزار rpm ویژگیهای چشمگیر و منحصربهفردی دارد.
لامبورگینی سرانجام پس از حدود یک دهه، جانشین هوراکان را معرفی کرده است. تمراریو بهعنوان سوپراسپرت پایه و دومین محصول پرفروش لامبورگینی پس از اوروس، وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارد اما خوشبختانه، به لطف پیشرانه هیبریدی جدید و انقلابیاش که شباهت زیادی به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی روئلتو دارد، به نظر میرسد بتواند از پس از کار برآید. هرچند هوراکان که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، از همان الگوی گالاردو استفاده میکرد اما جهان خودرو طی یک دههٔ گذشته بسیار تغییر کرده و به همین دلیل، تمراریو سوپراسپرتی کاملاً متفاوت با پیشینیان خود است.
برنامهٔ لامبورگینی برای کاهش آلایندگی خودروهای خود و الکتریکیسازی تمام محصولاتش، به معنای خداحافظی با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 هوراکان و جایگزینی آن با پیشرانهای کوچکتر و توربوشارژ بود. فراری هم اواسط دههٔ گذشته دقیقاً همین کار را با پیشرانههای V8 تنفس طبیعی خود انجام داد و نتیجه موتوری با قدرت و گشتاور بیشتر اما صدای بسیار ضعیفتر و کاهش هزار rpm از ردلاین بود. لامبورگینی اما مصمم بود که چنین اشتباهی مرتکب نشود. به همین دلیل، مردان سنت آگاتا درحالیکه میتوانستند نسخهای قویتر از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 میللنگ صلیبی که در محصولات متعددی از گروه فولکسواگن مثل اوروس استفاده میشود را به کار گیرند، مسیر سختتر را انتخاب کردند.
لامبورگینی یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید را بهطور اختصاصی برای تمراریو توسعه داده است. این پیشرانه که با کد L411 شناخته میشود از نوع Hot-V با میللنگ تخت است. درحالیکه پیشرانهٔ V8 معمولی گروه فولکسواگن نسبت قطر سیلندر به کورس پیستون کاملاً مربعی ۸۶ در ۸۶ میلیمتر دارد، در پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی، قطر سیلندر ۹۰ میلیمتر و کورس پیستون ۷۸.۵ میلیمتر است و این یکی از دلایل اصلی است که باعث میشود پیشرانهٔ تمراریو بتواند به ردلاین فوقالعادهٔ ۱۰ هزار rpm برسد. چنین دور بالایی حتی برای پیشرانههای تنفس طبیعی هم دیوانهوار است چه رسد به موتورهای توربو ولی بااینوجود، لامبورگینی با مجموعهای از متریال و تکنولوژیهایی که برای مقاومت در برابر نیروهای چرخشی عظیم طراحی شدهاند، توانسته به این مهم دست پیدا کند.
پیشرانه Hot-V با ردلاین فوقالعاده
تمراریو اولین سوپراسپرت موتور وسط لامبورگینی از زمان مدل جالپا در سال ۱۹۸۱ است که از پیشرانهٔ V8 استفاده میکند. این پیشرانه ۸۰۰ اسب بخار قدرت بین دور ۹,۰۰۰ تا ۹,۷۵۰ rpm و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور از دور ۴ تا ۷ هزار rpm تولید میکند و با تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر، یکی از بالاترین نسبتهای قدرت به حجم را در بین پیشرانههای امروزی دارد. برای مقایسه، موتور ۵.۲ لیتری V10 هوراکان ۶۴۰ اسب بخار قدرت در ۸ هزار rpm و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور در ۶,۵۰۰ rpm تولید میکرد و ردلاین ۸,۵۰۰ rpm داشت. لامبورگینی برای این پیشرانه ترکیب Hot-V را در نظر گرفته که یعنی توربوشارژرها بین دو ردیف سیلندرها در داخل قسمت V موتور قرار گرفتهاند. به گفتهٔ شرکت ایتالیایی، این ترکیب باعث میشود پیشرانه جمعوجورتر شود که با توجه به نیاز به نصب موتور الکتریکی، مزیت مهمی خواهد بود.
میللنگ تخت و متریال سبکوزن
یکی دیگر از ویژگیهای چشمگیر موتور L411 لامبورگینی، دور بسیار بالای آن است. بدین منظور، مردان سنت آگاتا از میللنگ تخت و متریال سبکوزنی استفاده کردهاند تا موتور بتواند دور بالایی را به نمایش بگذارد. ازآنجاییکه پینهای روی میللنگ با زاویهٔ ۱۸۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند، پیشرانه هنگام دور گیری متعادل خواهد بود و نیازی به وزنههای تعادلی که در میللنگهای صلیبی میبینیم ندارد. علاوه بر این، میللنگ از آلومینیوم ریختهگری شده مشابه نمونههای مسابقهای ساخته شده و شاتونها از تیتانیوم هستند. در همین حال، لامبورگینی تایپیتهای سنتی سوپاپ را حذف و آنها را با انگشتی جایگزین کرده است. این انگشتیها با مادهای بنام DLC (کربن الماس مانند) پوشیده شدهاند. برای اطمینان از روانکاری مناسب در تمام شرایط رانندگی نیز برای این پیشرانه سیستم روغنکاری کارتل خشک در نظر گرفته شده است که امکان نصب پیشرانه در ارتفاعی پایینتر و کاهش مرکز ثقل را هم فراهم کرده است.
سه موتور الکتریکی
هرچند ۸۰۰ اسب بخار قدرت پیشرانهٔ V8 تمراریو بهخودیخود رقم چشمگیری است ولی لامبورگینی به این قانع نبود و به همین دلیل، از سیستم پلاگینهیبریدی سه موتورهٔ روئلتو هم بهره برده است. یکی از این سه موتور شار محوری که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ جدید نصب شده است. این موتور که بهعنوان مکمل پیشرانهٔ V8 عمل میکند، با ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، شکافهای قدرت را پر کرده و هرگونه تأخیر توربویی را محو خواهد کرد. دو موتور دیگر نیز که هرکدام ۸۲ اسب بخار قدرت تولید میکنند، در جلو نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم میکنند. این موتورها هرکدام تنها ۲۹ کیلوگرم وزن دارند و کل وزن محور جلو فقط ۷۳ کیلوگرم است. لامبورگینی برای تمراریو باطری کوچک ۳.۸ کیلووات ساعتی را در نظر گرفته که در تونل مرکزی یعنی جایی که قبلاً گیربکس نصب میشد قرار گرفته است. این باطری صرفاً امکان حرکتهای کوتاه و کمسرعت را بهصورت تمام الکتریکی فراهم خواهد کرد. مجموع خروجی تمام این تشکیلات، ۹۲۰ اسب بخار قدرت خواهد بود اما لامبورگینی مجموع گشتاور را اعلام نکرده است.
صدا و احساس بینظیر لامبورگینی
غرش موتور V10 لامبورگینی یکی از باشکوهترین سمفونیهای قرن بیستویک بود و به همین دلیل، مردان سنت آگاتا با آزمایشهای گسترده در اتاق تست آکوستیک خود، تلاش زیادی کردهاند تا این موتور V8 جدید هم همان لذت شنیداری که از یک لامبورگینی انتظار میرود را ارائه کند. به گفتهٔ این شرکت، صدای موتور L411 هیجانانگیزتر از اکثر پیشرانههای توربو خواهد بود که این مهم به لطف اتصال ویژه بین دو ردیف سیلندرها و همینطور توجه ویژه به سیستم اگزوز حاصل شده است. در تمراریو حتی دستهموتورها بهگونهای تنظیم شدهاند که عمداً لرزشهای موتور را مستقیماً به صندلی منتقل کنند تا تجربهٔ احساسی منحصربهفردی برای راننده فراهم شود.
محمد
۳۰ مرداد ۱۴۰۳لامبورگینی هنوز کامل برقی نشده این عالی و داره ماشینهای افسانه ای را بازسازی میکنه👍😃
net
۳۰ مرداد ۱۴۰۳در این لامبورگینی کمتر از خطوط تیز استفاده کرده. چراغ ۶ ضلعی زیر چراغ جلو بد هست.چهار اگزوز دایره ای زیر سپر قرار گرفته بود قشنگتر میشد
Taha Ayoobi
۳۰ مرداد ۱۴۰۳فقط نمایشگر فورد رنجر عالی هست.
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳…. مارو با این نمایشگر فورد رنجر
jalopy
۳۰ مرداد ۱۴۰۳همه چیز بد شد که:(
Alirezza
۲ شهریور ۱۴۰۳اما مثل لامبورگینیای قبلی جذاب نشده،بدنش خیلی سادهس و خط و شکست کم داره و از طراحی تند و تیز لامبو فاصله گرفته،مخصوصا طراحی کنارش ک شبیه فراریای قدیم شده،ی بدنه صاف با ی دریچه هوا،چراغای جلوشم ابهت لامبو رو نداره،خلاصه ک انگار طراحی قبلو سمباده کشیدن و صافش کردن
پوریا چالش
۴ شهریور ۱۴۰۳چی میگی این ماشین شبیه لامبورگینی کلاردو هست
Arshia m3csl
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ماشین قشنگیه ولی بازار دلالی شدیدی پیدا میکنه میشه ۵۸۰ هزار دلار مثل پورشه 911gt3 rs که قیمت msrp ای که داره حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار دلاره ولی تو بازار خرید و فروش ۴۷۰ هزار دلار تا ۵۰۰ هزار دلاره یا رولزرویس کالینان که قیمت msrp ای که داره ۳۷۰ هزار دلار تا ۴۶۰ هزار دلاره ولی تو بازار آزاد قیمتش ۶۵۰ هزار دلاره این ماشین جدید لامبورگینی هم حرف نداره ولی خوراک دلالیه و تو اینستاگرام هم ترند میشه قطعا که باعث گرونی زیاد این ماشین میشه
B
۳۰ مرداد ۱۴۰۳چون موجودی ماشین کمتر از درخواستاست قیمت خود به خود میره روش نه به این معنا که کارخونه گرونتر بفروشه همون بقول شما دلال ها گرونتر خواهند فروخت چون مثلا برای هر تمراریو ۱۰ تا مشتری دست به نقده
Arshia m3csl
۳۰ مرداد ۱۴۰۳دقیقا همینه ولی مکلارن ارتورا بازار دلالی نداره دیدمش زیر ۳۰۰ هزار دلاره و فقط سود فروشنده و قیمت حال و نقل روش کشیده میشه و فراری 296gtb هم بازار دلالیش زیاد نیست و حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار دلاره
ولی پورشه 911gt3 rs و لامبورگینی روئلتو بازار دلالی مسخره ای داره قیمتش ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار دلاره با رینگ طلایی مات و کالیپر زرد پورشه و کمربند زرد و نوشته بغل طوسی gt3 rs در میاد زیر ۳۰۰ هزار دلار
ولی اینستاگرام با ترند چند تا پیج کاری کرده خیلیا بیان طرفش و دلالی بشه روش درحد ۴۸۰ هزار دلار یا ۵۰۰ هزار دلار که قیمتای احمقانه ای براشه و رولزرویس گوست نو این قیمته که قیمت msrp ای که داره ۳۶۰ هزار دلار تا ۴۰۰ هزار دلار داره
لامبورگینی روئلتو هم ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاره که قیمت msrp ای که داره ۶۴۰ هزار دلاره حدودا ولی از رولزرویس فانتوم با msrp ای که داره ۷۰۰ هزار دلار گرونتره
اینستاگرام تو بهم ریختن بازار ساعت و ماشین و خونه خیلی نقش داره یکی از دلایلی که پاکش کردم همین بود
hosen
۳۰ مرداد ۱۴۰۳انجینش شاهکاره!
ردلاین 10 هزار rpm واسه یه ماشین توربوشارژ واقعا باورنکردنیه دست خوش لامبو.
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۳کار اند درایو بوست واقعی توربو ۲۰.۳ psi و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر تصحیح کرد ! احتمالاً طبق معمول گنده گویی های مارکتینگ برندهای آلمانی بوده و منظور این بوده که توربو توان تحمل تا ۳۶ psi داره و اصلا این قضیه غیر منطقیه و برای تولید این قدرت نیازی به این بوست نیست و فراری هم رو هشت سیلندرش بوست ۲۲ psi نهایتش بود و کوروت هم برای ۱۱۰۰ اسب نهابت بوست ۲۴ psi داره !!! جایی اشتباه میگم دوستان تصحیح کنن چون مطمئن نیستم.
در باب ردلاین هم خیلی عدد بزرگیه و نکته خیلی مثبت اما دلیل اینکار که از فرمول ۱ الهام گرفته میشه توجه به اصطلاح top end هست برای حفظ عملکرد در سیکل طولانی مثل پیست هست که باید دید چقدر موثره ؟!
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بوست فقط یه عدده
LS1 رو ۲۰ PSI بهش بدی حدودا ۱۰۰۰ تا بهت میده به انجین با حجم کمتر ۲۰ تا بدی ۸۰۰ تا هم شاید بهت نده،
بستگی به حجم موتور و حتی جدا از اون ایرفلو سرسیلندر و مانیفولد و سوپاپ ها و چارج سوپاپها، تراتل، تراتل بادی و نوع تایمینگ میل سوپاپ و زمانبندی و لیفت میل سوپاپ داره،
اگر یه موتوری کمتر توان میده یا کمپانی تو بخش ایرفلو موتور کم کاری کرده یا تایمینگ میل سوپاپ و جور دیگه ای تغییر داده، یا پلتفرم و جای کافی نداشته که ورودی هوا رو پایپ بندی کنه
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بوست فقط یه عدد که نیست اما حرفت کاملا درسته و بوست ۳۶ psi اصلا منطقی نیست اگر این عدد باشه قطعا در بحث هوا رسانی مشکل داره که فکر نمی کنم این موتور همچین مشکلی داشته باشه و بیشتر تو موتورهای تیون شده گاراژای تیون می بینیم.
در کل هنوز جزئیات بیشتری باید منتشر بشه. در باب موتورهای الکتریکی هم که معلوم نیست با کی کار داشتن 😄 و زیادم مهم نیست چون جز موتور چیز ویژهای نداره.
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳تو سایت خوده لامبورگینی نوشته 2.5 bar
همون ۳۵. ۳۶ PSI میشه
BlackWing
۳۰ مرداد ۱۴۰۳مقایسه تکنولوژی موتور ZR1 و تمراریو خیلی جالب میشه
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۳jdm
اون که بله زدن ۳۶ اما کار اند درایو منبع بسیار معتبری هست و تو مقاله سه روز پیشش اول مقاله با فونت بولد اصلاحیه زد.
https://www.caranddriver.com/news/a61883126/2025-lamborghini-temerario-revealed/
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳CORRECTION 8/19/24: This story has been updated to correctly state that the Temerario’s maximum boost pressure is 20.3 psi and its combined torque output is 590 pound-feet.
عجیبه 🤔🤔
باید منتظر لامبورگینی هم باشیم تا اصلاحیه بده
! i M α η δ υ α R
۳۰ مرداد ۱۴۰۳رامین جان داری درست می گی به نظرم …
دیروز برای دوستمون ” الف ی ” که شاکی بود چرا به موفقیت مهندسی لامبو گفتیم استهلاک ، مثال ZR1 رو آوردم که ماکس بوستش روی 24 تنظیم شده …
Min بوست 36 ، یعنی خودکشی !!!
همون تا 36 درسته …
گنده گویی برندهای آلمانی هم خودش محل بحثه …
😜😜😜
البته شما خیلی وقته مهاجرت کردید به لیگ فنی فن ها و زیر پاتون رو دیگه نگاه نمی کنید و به ما فقیر فقرا افتخار بحث که نه گفت و شنود رو نمی دید …
😁😁😁
ولی بازم ما دوست داریم …
😉😉😉
Amin
۳۰ مرداد ۱۴۰۳رامین
احتمالاً این عدد 36.35psi ، فشار بوست absolute هست ، بهش Pisa هم میگن
اگر چنین باشه ، با در نظر گرفتن اینکه فشار اتمسفر استاندارد 14.7 psi هست ، پس بوست واقعی این ماشین حدود 21.7 psi میشه
البته این در صورتی هست که کسانی که این عدد رو اعلام کردن ، نادون باشن و از psia استفاده کرده باشن ، که به نظر همینطوره
چونکه 36psi خیلی مسخره هست
نظرم هم در مورد این ماشین این هست که اگر لوگو اش رو بردارن ، یه sf90 هست ، به خصوص سیستم موتور اش
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۳هیچ کس psia اعلام نمی کنه اصلا چه دلیلی داره ؟!!
موتورش از F154 فراری پیشرفته تره هم ساختار hot vee هم قطعات اما راجب موتور الکتریکی این ترکیب بقول دوستمون حرکت رونالدینیویی زدن.
Amin
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بعضی وقت های چنین اشتباهاتی رخ میده ، تعدادشان کم هم نیست ، بارها شده عددی رو که در واحد دیگری اندازهگیری شده ، در واحد دیگری گزارش کنن ، مثلا طول رو با فوت اندازه گرفتن و با متر گذارش کردن
البته کلا این نظر من بود ، میتونست توجیه کنه که چرا عدد 36 وارد کردن
منظورم از سیستم موتور ، همون ترکیب موتور ها برقی و بنزینی هست ، که همشون به nsx بر میگرده
باید دید منظورتون از پیشرفته بودن چی هست ، اگر پرفورمنس هست ، که در پیک خروجی مشابه هستن ، باید منتظر بود تا گراف های گشتاور و توان اش هم توی تست داینو بیاد تا بهتر بشه مقایسه کرد ،
توی ترمال افیشنسی هم که لامبورگینی اصلا سابقه ی خوبی نداره ، باید دید اینجا چه کردن
دوام هم که به مرور زمان مشخص میشه ، در هر صورت بی اهمیت نیست
صرفاً با ردلاین بالاتر و hot ve نمیشه گفت یه موتور پیشرفته تر و بهتر هست
Amin
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بعضی وقت های چنین اشتباهاتی رخ میده ، تعدادشان کم هم نیست ، بارها شده عددی رو که در واحد دیگری اندازهگیری شده ، در واحد دیگری گزارش کنن ، مثلا طول رو با فوت اندازه گرفتن و با متر گذارش کردن
البته کلا این نظر من بود ، میتونست توجیه کنه که چرا عدد 36 وارد کردن
منظورم از سیستم موتور ، همون ترکیب موتور V8 و سه تا موتور برقی هست ، البته تفاوت دارن توی موتور بین گیربکس و انجین
باید دید منظورتون از پیشرفته بودن چی هست ، اگر پرفورمنس هست ، که در پیک خروجی مشابه هستن ، باید منتظر بود تا گراف های گشتاور و توان اش هم توی تست داینو بیاد تا بهتر بشه مقایسه کرد ،
توی ترمال افیشنسی هم که لامبورگینی اصلا سابقه ی خوبی نداره ، باید دید اینجا چه کردن
دوام هم که به مرور زمان مشخص میشه ، در هر صورت بی اهمیت نیست
صرفاً با ردلاین بالاتر و hot vee نمیشه گفت یه موتور پیشرفته تر و بهتر هست
R@min
۳۱ مرداد ۱۴۰۳قطعا که باید در واقعیت دید چه می کنه و صحبت ها صرفا یک سری داده کلی و دم دستی هست.
در بحث خروجی حضور تکنولوژی hot vee و ردلاین بالاتر جهش بزرگی هست که این موضوع در مقایسه موتور F154 و F163 خود فراری هم کاملا مشهوده و تفاوت صرفا در اعداد قدرت و گشتاور خلاصه نمیشه که قطعا می دونی و نیازی به تکرار نیست.
این ترکیب hot vee میل لنگ تخت هم اولین بار در amg black series دیدیم که حتی 488 پیستا هم با وجود ۲۰۰ کیلو اختلاف وزن و ساختار موتور جلو در تمام پیست ها گرفت (راستی یادم اومد همین مرسدس بوست توربو ۲۴.۵ psi داشت چرا اون موقع دلواپسان لیگ دیگه چیزی نمی گفتن ؟؟) !! اینا دلایل کافی برای توجه ویژه به این موتوره حتی با وجود ترکیب برقی بی و سر ته یا شاسی بسیار قدیمی !
Cert
۳۰ مرداد ۱۴۰۳میتواند ۱۴۰۰ اسب بخار تولید کند
اما برای ایمنی کاهش داده اند و
و برای رولتو دردسر درست نکردن
R
۳۰ مرداد ۱۴۰۳گشتاورش چقدره؟
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳یسری اطلاعات و مشاهداتی که از این انجین دیدم و مینویسم امیدوارم دوست داشته باشید
آقای روون مور که دهن مارو سرویس کرد انقد گفت شاتون هاشو تیتانیومی کردیم که دور بالاتری رو دربربگیره وتوضیح اضافی نداد، حالا خوبه شاتون های تیتانیومی دو سه ده است داره استفاده میشه!!
جدا از اعداد و ارقام این موتور هیچ اشتراکی به سری TFSI فولکس واگن نداره و در بلونیا طراحی شده،
مجهز به فالووینگ فینگر ( یا همون انگشتی) که بر خلاف اکثره موتور های DOHC . این مورد تو موتور اسپورت و دیگر انجین های دور بالا استفاده میشه باعث حرکت با ثبات سوپاپ ها بدون تماس میل سوپاپ میشه و از کچلی میل سوپاپ جلوگیری میکنه، برخلاف V12 سنتی که پاشش سوخت تو مانیفولد صورت میگیره این موتور دایرکت اینجکشنه( رامین اینجارو دیگه کوتاه بیا!!) تا تونستن فاصله زنجیر تایم های کوتاه تر کردن تا از بروز تنش در دور بالا جلوگیری بشه، توربو شارژ ها مشابه توربو های فراری از برند IHI میتسوبیشی هستن که به صورت هات وی قرار گرفتن و در امتدادشون کاتالیزور قرار داره که باعث کامپکت تر شدن انجین میشه و
همچنین برای وارم آپ انجین و توربو لگ موثر هستن، اطراف هر توربو اینترکولر قرار داره که با جنت های حرارت بالا قرمز رنگ و قفیس استیل بهم چفت شدن، در وسط موتور هم فیلتر روغن از نوع کاتریج مانند رو داریم در جلو ( دقیق یادم نمیاد سمت چپ یا راست) مخزن روغن سیستم dry sump یا کارتل خشک رو داریم، موتور برقی در قسمت عقب از نوع اکشیال هست که همانند فراری کمپانی انگلیسی YASA تولیدش کرده که وظیفه استارت هم بر عهده داره، گیربکس هم به صورت عمودی کمپانی گرازیانو که الان زیره نظر دانا هست از نوع ۸ دنده دوئال کلاچ گذاشتن که مشابه روئلتو هست، در روئلتو طی یک حرکت رونالدینیو از موتور اکشیال ( موتور برقی که بین گیربکس و موتور قرار میگیره) استفاده نکردن بجاش یه موتور برقی رادیال ( طولی) رو گیربکس گذاشتن که ساخت کمپانی ماهله آلمان هست و به وسیله یک پنج تیکه گیربکس ( اصطلاح راننده کامیونیش میشه پنج تیکه انگلیسیش میشه synchronizer kit یا همون کیت دنده برنجی خودمون) به وسیله ماهک قدرت بین موتور برق و موتور بنزینی سوییچ میشه، دلیلش هم اینکه موتور V12 لامبو دراز هست اگر میخواستن کیت موتور برقی بین موتور گیربکس جا کنن ویل بیس( فاصله چرخ ها) ماشین بهم میخورد
تمراریو بخاطر اینکه موتور کوتاه تری داره تونستن یه موتور برقی بین موتور و گیربکس جا بدن، باز هم در قسمت جلو طی یه حرکت رونالدویی مشابه رووئلتو دوتا موتور اکشیال برقی داریم( من اول فکر کردم جلو هم رادیال گذاشتن!!) که بینشون تورک وکتورینگ یا توزیع گشتاور هست که هیچ رابط فیزیکی به موتور بنزینی و قسمت عقب خودرو ندارن، و همچین یه خنک کننده روغنی در جلو زیر کاپوت سمت شاگرد برای خنک کردن موتور برق وجود داره، بر خلاف اونتادور که اون گیربکس لاغر و مزخرف از قسمت پالونی وسط کابین قرار میگیرفت الان دیگه پک باطری رو اونجا داریم، طراح بدنه هم آقای میتا بروکرت که رووئلتو طراحی کردن هستن
corvette
۳۰ مرداد ۱۴۰۳Jdm سابق . خوشحال میشم اگر فرصتی شد
توضیحاتی هم راجب LT7 بدهید
توضیحات شما درمورد تمراریو عالی بود
استفاده کردیم
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳چشم حتماً.
LT6 انقدر کامل و بی نقص بود که LT7 رو با تغییرات کمی نسبت بهش ساختن، اما فرصت بشه درباره LT7 هم کاملاً توضیح خواهم داد
car lover
۳۰ مرداد ۱۴۰۳واقعا LT6 و کوروت Z06 یکی از بهترین پیشرانه و یکی از بهترین ماشینهای تاریخ بود
car lover
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ممنون از اطلاعات خوبتون
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳سپاسگزارم 🙏
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳کامنت فوق العاده فنی بود لذت بردم حتی انقدر فنی بود که نصفش رو به توضیح اضافه و سوال پرسیدم دارم عاشق این کامنتام نه اون ماشالاهای مسخره
ماهک رو بهم توضیح میدید؟ ماهک دنده مثلا
کیت دنده برنجی رو همچنین
طراح هم یاده آقای فیلمو پرینی اگه درست گفته باشم طراح شاهکاری به اسم اونتادور زنده بادا
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳باعث افتخار بنده ست که دوستان خوششون اومده.
در مورد پنج تیکه و دنده برنجی سیتمی هست که عمل تغییر دنده رو انجام میده
یه مقدار نا مفهومه به صورت کتبی توضیح بدم ولی سعیمو میکنم قابل فهم باشه،
در گیربکس چرخ دنده ها از کوچیک به بزرگ چیده شدن
عملیات تغییر و سوییچ کردن رو بین دنده هارو کیت سنکرونایزر یا پنج تیکه انجام میشه که متشکل شده از کشابی، دنده تخت، فنر و خار و دو دنده کوچکی که معمولاً زرد رنگ هست به اسم دنده برنجی( این کیت صرفاً اسمش پنج تیکه است ممکنه در بعضی گیربکس ها تغییراتی داشته باشه یا پیچیده تر باشه اما اساس و کارش یکی هست)
دنده برنجی باعث تسهیل حرکت کشابی میشه، کشابی هم بین دنده های مختلف سوییچ میکنه،
قطعهای هم که کشابی رو جابجا میکنه ماهک هست در گیربکس های دستی ماهک هم به میله ای به اسم میل ماهک متصل هست که مستقیم به سر دنده یا اهرم دنده متصل هست یعنی شما وقتی دنده رو عوض میکنید پوزیشن میل ماهک تغییر میکنه ماهک جابجا میشه و کشابی یا کشویی بین دنده ها سوییچ میکنه، در گیربکس اتومات تغییر وضعیت میل ماهک به دستور کامپیوتر گیربکس و صفحه ساعت یا control valve انجام میشه
درباره طراح هم باید بگم آقای میتا بروکرت آلمانی هست، درسته آلمانی ها طراح های خوبی دارن اما هنر نزد ایتالیایی هاست آقای پرینی مدل پایه اونتادور رو طراحی کردن و آقای میتا بروکرت مدل اونتادور اس رو.
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳دست شما درد نکنه
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳دنیای خودرو مدیون افرادی مثل بیل میچل لی یاکوکا هارلی ارل از طراحای قدیمی آمریکایی و لوک دانکروت کریس بنگل هنریک فیسکر پنین فارینا برتونه … هست با طراحی های چشم نوازی که کردن دنیای امروز خودروهم به ایت دسته افراد باز هم احتیاج داره تا از این تخم مرغ های گرد بی روح نجاتمون بدن
حسن
۳۰ مرداد ۱۴۰۳میل ماهک
میله ای است که به صورت موازی با شفت و دنده های گیریبکس و روی سر انها در داخل گیریبکس قرار دارد
دسته دنده به صورت عمود با زائده ی انتهای میل ماهک در ارتباط است
در انتهای هر میل ماهک یک قطعه ی هلالی قرار دارد که به ان ماهک میگویند و ثابت سر میل ماهک محکم است
میل ماهک و ماهک دنده ی یک و دو مشترک و دومی برای دنده ی 3 و 4 و دنده ی عقب و دنده 5 جداست
دنده برنجی
مثلا گیریبکس 5 دنده
دنده ی یک و دو پشت سر هم قرار گرفتن هر کدام پشت خودشون یک دنده برنجی دارن و با قطر بزرگتر یک کشویی بین دنده ی یک و دو قرار دارد که وظیفه درگیر کردن دنده ها را دارد که روی دایره ی پشتش از بیرون یک دایره ی تو خالی قرار دارد که محل قرار گرفتن ماهک است و روی سر کشویی یک ماهک قرار دارد که در موقع تعویض دنده به ان متصل میشود و انرا به صورت کشویی جابجا میکند
کشویی چیست . مامور درگیر شدن با دنده ها
به تعداد دنده های جلو در هر گیریبکس دنده برنجی وجود داره یعنی بین دنده یک تا 5 یک گیریبکس 5 دنده – 5 تا دنده برنجی قرار میگیره
گیریبگس شامل پنج دنده ی ثابت همراه 3 کشویی است -و بین هر دو دنده یک هرزگرد قرار دارد که کشویی روی ان قرار میگیرد -و دو طرف هرزگرد یک دنده برنجی قرار میگیره ینی اول دنده یک -بعد برنجی- بعد هرزگرد- بعد برنجی- بعد دنده دو روی هرزگرد هم کشویی است
حالا میخوای بری دنده یک – دسته دنده را حرکت میدی میل ماهک -ماهک را میبره میندازه پشت هرزگرد دنده ی یک و دو- دنده برنجی که به دنباله دنده وصل میشه میچسبه به دنده یک و سرعتش را صفر میکنه تا دنده یک جا بره
کلاج میگیر ی ازاد میکنی میخوای بری دنده دو سرعت موتور و دور محور گیریبکس از دور شفت بیشتره هرزگرد میزنه پشت دنده برنجی میچسبه به دنده 2 سرعتش را با شفت برابر میکنه دنده میره جا
دنده عقب برنجی نداره برا همین اکثر موقعها صدا میده چون دور دنده با شفت برابر نیست
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳حسن جان مرسی بهتر یاد گرفتم
یه سوال الان یعنی الان دنده برنجی( که ظاهرا همون رنگ برنج رو هم داره تو عکسا) میچسبه به چرخ دنده های اصلی و سرعتشون رو صفر میکنه ؟
و بعدش این ماهک ها روی هرزگرد ها قرار میگیرن درست متوجه شدم؟
بعد هرزگرد وظیفه اش چی شد؟ به نظرم اومد سرعت دنده رو با شفت برابر میکنه؟ فک میکنم اشتباه کردم
حسن
۳۰ مرداد ۱۴۰۳برنجی سرعت دنده را با شفت برابر میکنه یا تفاوت دور را صفر میکنه
ماهک در موقع تعویض دنده روی کشویی قرار میگیره و انرا به سمت دنده ی مورد نظر حرکت میده
بین هر دو دنده ی کنار هم یا هم راستا یک هرزگرد است .. یک و دو یک مسیر کشویی دارن اینا همراستا هستن سه و چهار همراستا هستن 5 خودش جدا یک میل ماهک و ماهک داره
مثلا بین یک و دو و یا بین سه و 4 یک هرزگرد است که کشویی روی هرزگرد قرار میگیره
کشویی خودش مث دنده است اما دندانه ها در سمت داخلی قرار دارن و وظیفه ی متصل شدن به دنده ها را داره یعنی عامل انتقال قدرت یا سرعت هر دنده در گیریبکس به شفت چرخها – کشویی است
مثلا وقتی دنده در حالت دنده سه است کشویی دنده ی 3 و 4 درگیر است و کشویی مربوط به دنده ی یک و دو و پنج بیکار است و در این حالت کشویی روی هرزگرد بین دو دنده قرار میگیره و برا خوش استراحت میکنه
hosen
۳۰ مرداد ۱۴۰۳عجب کامنتی دادی دوست عزیز لذت بردم
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۳فدای شما 🙏
پوریا چالش
۳۱ مرداد ۱۴۰۳چقد زیبا ممنونم و عالی ایا شما کارکنان سایت پدال هستین اینقدر اطلاعات بالایی دارید
محمد
۳۰ مرداد ۱۴۰۳یک شاهکار👌
.
۳۰ مرداد ۱۴۰۳انزو فراری صد بار به خودش لعنت داده کاش به لمبرگینی نمیگفتم برو تراکتورتو🚜 بساز!😜😂
Hosein005
۳۰ مرداد ۱۴۰۳روحاشون الان اون بالا باهم درگیرند
سر هر رونمایی که میشه به ایتالیایی باهم دعوا میکنن 😂
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بی صبرانه منتظر فایت انزو فراری سوار بر اسب و نیزه با فروچیو لامبورگینی سوار بر گاو خشمگین در جهنم هستیم
Hosein005
۳۰ مرداد ۱۴۰۳😐😐😂😂
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳با توجه به اینکه هنوز که هنوزم فراری از لحاظ تکنولوژی از لامبو جلوتره فک کنم اگه انزو زنده بود بازم این حرفو میزد🤣🤣
amirboss
۳۰ مرداد ۱۴۰۳پرداختن به علل موثر در دور بالای پیشرانه لامبورگینی چندین مقاله مفصل میخاد که امیدوارم پدال زحمتش رو بکشه.
امااز مهمترین چیزا که بهش کمتر پرداخته میشه جدای از زوایای لنگ و کورس پیستون و … مهندسی مواد هست.
یکی از هوشمندانه ترین چیزی که جلب توجه میکنه استفاده هوشمندانه از موتورهای شارمحور تو این خودرو هست که ظاهراً از موتورهای جلو برای شتاب های لحظه ای استفاده میشه تا پیمایش موثر.
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳فکر میکنم توی خودروهای اسپرت هیبریدی امروزی تنها چیزی کهاهمیت نداره پیمایشه موتورهای برقی رو صرفا برای شتاب گیری و کاهش صفر تا صد استفاده میکنن
مهدی
۳۰ مرداد ۱۴۰۳از تعاریف بیخود خوشم نمیاد. همه چیز از علم فیزیک پیروی میکنه و شما وقتی کورس پیستون رو کاهش میدین و بور سیلندر رو زیاد میکنید دور موتور میره بالا در نتیجه اسب بخار هممیره بالا اماااا گشتاور میاد پایین که لامبو اینو انتخاب کرده و مشخصا هم میبینید که این موتور ۴ لیتری توربو لامبو گشتاور کمتری از موتور ۳ لیتر توربوی فراری داره…این کار رو هر شرکتی میتونه بکنه ولی بحث اصلی اینجا ایجاد یه نمودار گشتاور مناسب زمانی هست که با موتورهای الکتریکی کوپل میشه. گشتاور پایین تر و نمودار خیلی بالای هورس پاور میتونه کشش و شتاب ثانویه و خروج از پیچ ها رو ضعیفتر کنه نسبت به رقبا. واسه همین من به این موتور نمیگم شاهکار بهش میگم یه انتخاب که ممکنه انتخاب خوبی هم نباشه
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ضعف گشتاور موتور بنزینی رو میتونیم با موتور الکتریکی های گشتاور بالا اصلاح کنیم یا قضیه اش فرق داره
مهدی
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بله گشتاور موتورهای برقی جبران میکنه ولی اینجا بحث از قیاس با هم رده ها هست. تمراریو از منظر فنی بیشتر از اینکه رقیب 296 gtb باشه مشخصات فنیش خیلی نزدیک به xxsf90 هست . هر دو هشت سیلندر چهار لیتری توربو هیبرید و چهارچرخ. خب وقتی که قیاس کنیم با این ماشین میبینیم موتور بنزینی ۸۰ واحد گشتاور کمتر داره در حالی که هورسپاور یکسانی ارائه میده. ۸۰ نیوتون متر تفاوت عدد کمی هم نیست
amirboss
۳۰ مرداد ۱۴۰۳بالارفتن دور موتور و اسب بخار به این سادگی نیست.
همه با تعاریف اسب بخار و گشتاور آشنا هستیم و میدونیم اسب بخار ضریبی از گشتاوره که زمان نقش مهمی تو فرمول اسب بخار داره.
برای یه خودرو مسابقه اسب بخار بالا بهتر از گشتاور بالا به کار میاد.
هرچی کورس پیستون کمتر باشه دور موتور بالاتر میره درنتیجه تاثیر مثبتی روی اسب بخار خودرو داره و هرچی کورس پیستون رو بیشتر کنیم دور موتور افت میکنه و اسب بخار پایین تر میاد و گشتاور میره بالا که این تئوری باز بستگی به ساختار موتور و تزریق سوخت و قطر تاج پیستون و همچنین زمانبندی درست سوپاپ ها و زوایای بکار رفته تو قطعات محرک و صد البته ضریب، وزن و جنس میل لنگ داره.
مهدی
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ما به فرض پروفایل میلسوپاپ و تایمینگ و متریال و… یکسان مقایسه میکنیم که تاثیر کورس و قطر پیستون چکار میکنه . بله خودروی مسابقه ای باید دور بالا باشه ولی چقدر؟؟ اتفاقا مهمترین آیتم نمودار گشتاور و تناسبش با نمودار قدرت هست نه پیک قدرت… یه مهندس تحلیل میکنه که مثلاً توی فلان پیست شما با چه دور موتوری وارد پیچ میشی و موقع خروج دور موتور تو چه محدوده ای هست و اون لحظه چه گشتاوری برای شروع دوباره شتابگیری داری. اگر بیایم بر اساس داده های خود شرکتها مقایسه کنیم لامبورگینی اعلام کرده حداکثر گشتاور ۷۳۰ نیوتونی تمراریو تو بازه ۴ تا ۷ هزار دور بدست میاد و بعد افت گشتاور داریم در حالی که پیک قدرت نوشته توی دور ۹تا ۹۷۵۰ دور … راننده از دور موتور ۷ هزار دور به بعد افت شتابگیری داره ولی میخواد به پیک قدرت اعلامی که تو دور ۹۵۰۰ بدست میاد برسه و داره تایم از دست میده حالا قیاس کنیم با sf90 که میگه حداکثر گشتاور تو دور ۶ هزار هست و حداکثر قدرت تو دور ۷۵۰۰ دور و بعد از اون راننده باید دنده بده . این وسط راننده توی فراری تایم کمتری رو از دست میده تا به حداکثر قابلیت ماشینش برسه. این نظر من هست ممکنه درست هم نباشه
amirboss
۳۱ مرداد ۱۴۰۳یه مثال خیلی ساده میزنم
بالاترین گشتاور سر چرخ برای یه خودرو دنده یک هست.هرچی سرعت میره بالا و دنده ها سبک تر میشه دور بیشتر میشه و گشتاور سرچرخ میاد پایین چون خودرو مثلاً تو سرعت ۱۲۰کیلومتر در ساعت دیگه به گشتاور بالایی احتیاج نداره.باید دور موتور یا همون اسب بخار بالاتر باشه تا خودرو به نهایت سرعت خودش برسه.
حالا خودرویی مثل سوپر اسپرت ها در زمان شروع حرکت باید حداکثر گشتاور موتور رو در بهترین دور اسمی موتور مد نظربگیرن تا بهترین نتیجه حاصل بشه. گشتاور بالا کمک کننده خودرو برای رسیدن سریع تر خودرو به سرعت مد نظر هست به خصوص تو مواقعی که بعد از کم کردن سرعت خودرو باید دوباره شتاب گیری داشته باشه و از یه جایی با بالارفتن دور موتور و سرعت خودرو دیگه گشتاور بالا جای خودش رو به اسب بخار با حداکثر دور موتور میده.
۳۰ مرداد ۱۴۰۳شاهکاره تو همه بخش عالیه اما کاش وزنش کمتر بود
الف.ی
۳۰ مرداد ۱۴۰۳کامنت های این پست محل کسب اطلاعاته
تشکر از پدال و همه دوستان که اطلاعاتشونو در اختیار ما هم گذاشتن
amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳چیه اون کل کل های مسخره صرفا تعصب های بیجاشونو به رخ میکشن
Cert
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ردلاین بالا نیروی گریز از مرکز زیادی به چرخ ها می آورد
و در خط صاف و بدون ناهمواری
چسبندگی مانند یک آدامس درست می کند و باید قدرت یکسان باشد
Taha Ayoobi
۳۰ مرداد ۱۴۰۳موتور مورد علاقه رامین
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۳لامبورگینی ۸ سیلندر الان چه تفاوتی با انواع مکلارن داره ؟
گاو نر ۱۰ سیلندر کجا اینا کجا
پوریا چالش
۳۱ مرداد ۱۴۰۳در تمراریو حتی دستهموتورها بهگونهای تنظیم شدهاند که عمداً لرزشهای موتور را مستقیماً به صندلی منتقل کنند تا تجربهٔ احساسی منحصربهفردی برای راننده فراهم شود.کاری کردن چ هوراکان حس اونتادور بده دیگه لامبورگینی هست
Großer Hitler
۱ شهریور ۱۴۰۳چه کردن مهندسین خلاق و ماهر فلوکس فراری باید جلوش زانو بزنه
عارف رضائیان
۹ شهریور ۱۴۰۳اولن که از فراری چهار سال دیرتر وارد بازار شده ثانیا از کجا میدونی مهندسی موتور ش کار فولوکس هست !!!البته شما المانی فنی و سخته قبول کنی المان از ایتالیا تو خیلی زمینه ها عقبتره