لامبورگینی

نگاهی به خط تولید لامبورگینی کانتاش به مناسبت پنجاه‌سالگی افسانه سنت آگاتا

به مناسبت پنجاه‌سالگی کانتاش، لامبورگینی اولین نمونهٔ تولیدی این خودرو را به خط تولید سنت آگاتا برده است یعنی جایی که امروز روئلتو را تولید می‌کند.

در مارس ۱۹۷۴، تولید انبوه کانتاش در کارخانهٔ لامبورگینی در سنت آگاتا آغاز شد. این خودرو به یک افسانه تبدیل شد و به مدت ۱۶ سال روی خط تولید باقی ماند. حال به مناسبت پنجاه‌سالگی کانتاش، لامبورگینی در آرشیوهای خود جستجو کرده و تصاویر هیجان‌انگیزی از شیوهٔ تولید این سوپرکار افسانه‌ای پیدا کرده است. کانتاش اولین خودرویی بود که بدنهٔ آن توسط خود لامبورگینی تولید شد. ورق‌های فلزی بدنهٔ این خودرو با دست قالب‌گیری می‌شد و ادوات داخلی در قسمتی مخصوص در خود کارخانه ساخته می‌شد. برای گرامیداشت این سالگرد، لامبورگینی اولین کانتاش LP400 را به خط تولید بازگردانده است یعنی جایی که امروز روئلتو را تولید می‌کند تا این دو سوپرکار V12 سنت آگاتا باهم ملاقات کنند.

تولد کانتاش

در ۱۱ مارس ۱۹۷۱، کانسپت کانتاش LP500 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و استقبال چشمگیر، تصمیم‌گیری برای تولید آن را آسان کرد. پس از ساخت چند پروتوتایپ، سه سال توسعهٔ فنی و آزمون‌های رانندگی فشرده و متعدد، سرانجام نسخهٔ تولیدی با نام LP400 آماده شد. در طول فرایند توسعهٔ کانتاش، تأسیسات تولید خودرو هم در دست احداث بود. این یک محصول انقلابی محسوب می‌شد زیرا برای اولین بار در تاریخ لامبورگینی، قرار بود بدنهٔ کانتاش در کارخانهٔ خود شرکت تولید شود. تا قبل از این، خودروهای لامبورگینی در دو جای مختلف ساخته می‌شدند. قسمت‌های فنی خودروها در کارخانهٔ لامبورگینی تولید می‌شد اما بدنه‌ها را خودروسازان دیگری تولید می‌کردند و به سنت آگاتا می‌فرستادند. تصمیم لامبورگینی برای تولید بدنهٔ خودروها در کارخانهٔ خودش اما تأثیر مهمی روی رشد شرکت گذاشت.

اولین کانتاش

ساخت کارخانهٔ اصلی لامبورگینی با مساحت ۱۲ هزار مترمربع، در سال ۱۹۶۳ آغاز شد و در سال ۱۹۶۶ به پایان رسید. با احداث این کارخانه، گیربکس و دیفرانسیل هم در کارخانهٔ خود شرکت ساخته می‌شد. این کارخانه شامل دو خط مونتاژ بود که یکی برای پیشرانه‌ها و قطعات فنی و دیگری برای مونتاژ نهایی خودروها در نظر گرفته شده بود. در اکتبر ۱۹۶۸ نیز لامبورگینی سه ساختمان جدید به کارخانهٔ خود افزود که ۳۵۰۰ مترمربع به مساحت کارخانه اضافه کرد. امروز خط تولید کانتاش همچنان به همان شکل است اما حالا روئلتو در اینجا مونتاژ می‌شود.

در زمان کانتاش، این خط تولید هنوز در مراحل اولیه بود و تقریباً همهٔ کارها با دست انجام می‌شد. پس از ماشین‌کاری، پانل‌های بدنه روی یک پایهٔ چوبی بررسی و سپس به هم جوش داده می‌شدند. در این فرایند، پردازش نهایی ضروری بود زیرا هرکدام از قطعاتی که با دست تولید و مونتاژ می‌شدند، متفاوت از قطعهٔ مشابه دیگر بودند. سپس بدنهٔ کامل به شاسی متصل می‌شد و خودروها روی ریل به ایستگاه‌های مونتاژ مختلف برده می‌شدند تا قطعات فنی مختلف روی آن‌ها نصب شود. کانتاش همچنین اولین لامبورگینی بود که تودوزی آن‌هم توسط خود شرکت تولید شد. تا قبل از این، ادوات داخلی خودروهای لامبورگینی توسط تأمین‌کنندگان دیگر ساخته می‌شدند.

این بخش درنهایت به یک واحد مستقل تبدیل شد که تولید کامل تودوزی چرمی و دوخت داخلی محصولات لامبورگینی را بر عهده گرفت. همچنین خطوط تولید این شرکت هم امروز به دلیل استفاده از ماشین‌آلات و مواد متفاوت بسیار تغییر کرده و فرایندهای تولید بسیار سازماندهی‌شده‌تر، کارآمدتر و ارگونومیک‌تر شده است. همچنین درحالی‌که در دههٔ ۷۰ از آلومینیوم استفاده می‌شد، امروز از فیبر کربن استفاده می‌شود که آن‌هم در کارخانهٔ سنت آگاتا تولید می‌شود.

از کانتاش تا روئلتو

بین کانتاش و روئلتو نیم قرن فاصله است و طی این دوره، تیراژ تولید بسیار تغییر کرده است. طی شانزده سال تولید، از کانتاش مجموعاً ۱,۹۹۹ دستگاه ساخته شد درحالی‌که طی یازده سال، از دیابلو ۲,۹۰۳ دستگاه به تولید رسید. از مورسیه‌لاگو طی ۹ سال بیش از ۴ هزار دستگاه ساخته شد و مردان لامبورگینی در طول یازده سال ۱۱ هزار دستگاه اونتادور تولید کردند.

تمام نسخه‌های کانتاش

اولین نسخهٔ کانتاش که LP400 بود و از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ تعداد ۱۵۲ دستگاه از آن ساخته شد، بدون بال عقب و فلاپ‌های گلگیر، ظاهر ساده‌ای داشت. سپس بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲، مدل LP400 S در ۲۳۵ دستگاه ساخته شد. این مدل به لاستیک‌های فاق کوتاه پیرلی، فلاپ دور گلگیرها، رینگ‌هایی به شکل شماره‌گیر تلفن و قطعه‌ای آیرودینامیکی در جلو مجهز بود. پس‌ازاین، نوبت به مدل LP500 S با تولید ۳۲۳ دستگاه بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ رسید. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی با LP400 S یکسان بود ولی به پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۴.۸ لیتری مجهز شده بود.

جانشین این نسخه، LP5000 QV بود که در ۶۳۱ دستگاه ساخته شد. در این نسخه پیشرانه بازهم تکامل پیدا کرده و حجم آن به ۵.۲ لیتر رسید. این موتور همچنین حالا به چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز شد و ازاین‌رو Quattrovalvole (به معنای چهار سوپاپ در ایتالیایی) نام گرفت که به‌اختصار QV گفته می‌شد. در این نسخه، کاربراتورها از کناره‌ها به روی پیشرانه منتقل شدند و به همین دلیل، یک برآمدگی روی کاور پیشرانه ایجاد شد. پایان‌بخش داستان کانتاش هم نسخهٔ ۲۵ سالگی بود که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس لامبورگینی در ۶۵۸ دستگاه ساخته شد. در این نسخه، قطعات آیرودینامیکی اصلاح شدند و فلاپ گلگیرها و پانل‌های جلو و عقب از نو طراحی شدند. در این کانتاش همچنین برای اولین بار، برخی پانل‌ها مثل کاپوت جلو و کاور موتور از فیبر کربن ساخته شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (429 ديدگاه)

    روولتو در تصویر چه دلبری می‌کنه….

    موافقم 61
    مخالفم 7
    1. RD 1600cc

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      LP در اول کد اتاق های لامبورگینی
      به معنی Lamborghini Platform
      هست یا معنی دیگه ای رو داره؟

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2914 ديدگاه)

        برای لامبورگینی LP یعنی موتور عقب وسط مخفف Longitudinale Posteriore هست
        اولین محصول لامبورگینی موتور جلو بود و خودروهای بعدی مثل میورا و دیابلو موتور عقب وسط بودند اما کد LP برای اون‌ها استفاده نشد
        کونتاش، مورسیه لاگو، گالاردو هوراکان و دیگر مدل‌های مدرن لامبورگینی کد LP دارند، عددی که بعد از LP میاد هم معمولا قدرت برحسب PS اسب بخار متریک نشون می‌ده. استثنا هم داره مثل کونتاش LP5000 که گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر داشت

        موافقم 56
        مخالفم 3
        1. RD 1600cc

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (425 ديدگاه)

          ممنونم

          موافقم 14
          مخالفم 2
        2. amirkhanzadeh

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1033 ديدگاه)

          احسنت

          موافقم 9
          مخالفم 4
    2. آرش

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      بازم به طراحی کانتاچ نمیرسه لعنتی .

      موافقم 10
      مخالفم 2
  2. علی جردن

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    کارخونه لامبورگینی از زمان ساخت کانتاش عجب کارخونه تمیزی بود کف پارکت و از خونه های امروزی شیک تره

    موافقم 41
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      من آنقدر رو خود خودرو ها زوم بودم دقت به کف نکردم
      اما خوب بعضی ها دوست دارند از اول متفاوت باشند 😉

      موافقم 12
      مخالفم 2
  3. nikan

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    کانتاش و میورا دوتا شاهکار کلاسیک لامبورگینی

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. علی Shelby

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      مخصوصا میورا sv و مورسیه لاگو sv

      موافقم 17
      مخالفم 3
  4. هراکلیوس

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    50 سال پیش تنوع ماشین یه هزاروم الان بوده پس اگه یکی یه دونه از کانتاش داشته ایلان ماسک اونموقع بوده چه حالی می کرده

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (799 ديدگاه)

      وقتی طراحی کنتاش تموم شد. طراحشو به یکی از. کارمندان لامبو نشون داد. کارمند بقدری از طراحی مخوف و دراماتیک اون خوشش اومد. گفت واوووو کنتاش
      کلمه کنتاش در زبان ایتالیایی بمعنی جللخالق هست
      بخاطر همین اسم این ماشین حیرت آور گذاشتن کنتاش یعنی جللخالق
      اون زمان این ماشین نبض ببینیدهاشو کنترل می‌کرده بقدری هیجان انگیز و دراماتیک طراحی شده بود

      موافقم 7
      مخالفم 1
  5. hosen

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (713 ديدگاه)

    چقدر این کانتاش زمان خودش سوپرکار جذابی بود
    همیشه دوستش داشتم

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. پوریا چالش svj

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (319 ديدگاه)

      نه لامبورگینی یعنی اصالت اصالت یعنی لامبورگینی دوباره بخون

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      پدربزرگ تاریخدان و نوه خلف

  6. Mr wrong

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (337 ديدگاه)

    جالبه روئلتو چقدر شبیه کانتاشه فرم کلی بدنه مخصوصا از پشت،کاملا به ریشه ها متصله

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. پوریا چالش svj

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (319 ديدگاه)

      تمام محصولات لامبورگینی اگر دقت کنی به هم رفتند همین دلیل ک الان به این درجع محبوبیت در جهان رسیده لامبوی ما

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. علی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    البته کنتاش مشکل بزرگی داشت که هیچ گاه حل نشد و ان جوش اوردنش بود.

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. علی جردن

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      گفتی جوش آوردن یاد موتورهای فرانسوی افتادم

      موافقم 7
      مخالفم 1
  8. علی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    کنتاش زمان خودش با ابهت ترین ابر خودرو جهان بود بقدری چهره ماشین مخوف و هیجان آور بوده حتی دیدنش از نزدیک باعث ترشح ادرنالین می‌شده واقعا ستودنی هست این اسطوره

  9. مجتبی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    توی مدل های لامبورگینی من یکی که عاشق پرفورمنته ال پی ۴-۵۷۰ هستم. یعنی آخرین نسخه گالاردو که خط تولید گالاردو با این مدل به پایان رسید.
    ۱۸۰ دستگاه از این مدل تولید شد.
    ۵۲۰۰ سی سی ۱۰ سیلندر خورجینی
    نهایت سرعت: ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت
    ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه
    قدرت: ۵۷۰ اسب بخار
    گشتاور: ۵۴۰ نیوتن متر
    چرخ های محرک: چهار چرخ محرک
    وزن خودرو: ۱۵۷۵ کیلوگرم
    گیربکس: ۶ سرعته دستی
    میزان مصرف سوخت: ۱۳/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
    و از همه مهمتر سقف کروک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا