به مناسبت پنجاهسالگی کانتاش، لامبورگینی اولین نمونهٔ تولیدی این خودرو را به خط تولید سنت آگاتا برده است یعنی جایی که امروز روئلتو را تولید میکند.
در مارس ۱۹۷۴، تولید انبوه کانتاش در کارخانهٔ لامبورگینی در سنت آگاتا آغاز شد. این خودرو به یک افسانه تبدیل شد و به مدت ۱۶ سال روی خط تولید باقی ماند. حال به مناسبت پنجاهسالگی کانتاش، لامبورگینی در آرشیوهای خود جستجو کرده و تصاویر هیجانانگیزی از شیوهٔ تولید این سوپرکار افسانهای پیدا کرده است. کانتاش اولین خودرویی بود که بدنهٔ آن توسط خود لامبورگینی تولید شد. ورقهای فلزی بدنهٔ این خودرو با دست قالبگیری میشد و ادوات داخلی در قسمتی مخصوص در خود کارخانه ساخته میشد. برای گرامیداشت این سالگرد، لامبورگینی اولین کانتاش LP400 را به خط تولید بازگردانده است یعنی جایی که امروز روئلتو را تولید میکند تا این دو سوپرکار V12 سنت آگاتا باهم ملاقات کنند.
تولد کانتاش
در ۱۱ مارس ۱۹۷۱، کانسپت کانتاش LP500 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و استقبال چشمگیر، تصمیمگیری برای تولید آن را آسان کرد. پس از ساخت چند پروتوتایپ، سه سال توسعهٔ فنی و آزمونهای رانندگی فشرده و متعدد، سرانجام نسخهٔ تولیدی با نام LP400 آماده شد. در طول فرایند توسعهٔ کانتاش، تأسیسات تولید خودرو هم در دست احداث بود. این یک محصول انقلابی محسوب میشد زیرا برای اولین بار در تاریخ لامبورگینی، قرار بود بدنهٔ کانتاش در کارخانهٔ خود شرکت تولید شود. تا قبل از این، خودروهای لامبورگینی در دو جای مختلف ساخته میشدند. قسمتهای فنی خودروها در کارخانهٔ لامبورگینی تولید میشد اما بدنهها را خودروسازان دیگری تولید میکردند و به سنت آگاتا میفرستادند. تصمیم لامبورگینی برای تولید بدنهٔ خودروها در کارخانهٔ خودش اما تأثیر مهمی روی رشد شرکت گذاشت.
اولین کانتاش
ساخت کارخانهٔ اصلی لامبورگینی با مساحت ۱۲ هزار مترمربع، در سال ۱۹۶۳ آغاز شد و در سال ۱۹۶۶ به پایان رسید. با احداث این کارخانه، گیربکس و دیفرانسیل هم در کارخانهٔ خود شرکت ساخته میشد. این کارخانه شامل دو خط مونتاژ بود که یکی برای پیشرانهها و قطعات فنی و دیگری برای مونتاژ نهایی خودروها در نظر گرفته شده بود. در اکتبر ۱۹۶۸ نیز لامبورگینی سه ساختمان جدید به کارخانهٔ خود افزود که ۳۵۰۰ مترمربع به مساحت کارخانه اضافه کرد. امروز خط تولید کانتاش همچنان به همان شکل است اما حالا روئلتو در اینجا مونتاژ میشود.
در زمان کانتاش، این خط تولید هنوز در مراحل اولیه بود و تقریباً همهٔ کارها با دست انجام میشد. پس از ماشینکاری، پانلهای بدنه روی یک پایهٔ چوبی بررسی و سپس به هم جوش داده میشدند. در این فرایند، پردازش نهایی ضروری بود زیرا هرکدام از قطعاتی که با دست تولید و مونتاژ میشدند، متفاوت از قطعهٔ مشابه دیگر بودند. سپس بدنهٔ کامل به شاسی متصل میشد و خودروها روی ریل به ایستگاههای مونتاژ مختلف برده میشدند تا قطعات فنی مختلف روی آنها نصب شود. کانتاش همچنین اولین لامبورگینی بود که تودوزی آنهم توسط خود شرکت تولید شد. تا قبل از این، ادوات داخلی خودروهای لامبورگینی توسط تأمینکنندگان دیگر ساخته میشدند.
این بخش درنهایت به یک واحد مستقل تبدیل شد که تولید کامل تودوزی چرمی و دوخت داخلی محصولات لامبورگینی را بر عهده گرفت. همچنین خطوط تولید این شرکت هم امروز به دلیل استفاده از ماشینآلات و مواد متفاوت بسیار تغییر کرده و فرایندهای تولید بسیار سازماندهیشدهتر، کارآمدتر و ارگونومیکتر شده است. همچنین درحالیکه در دههٔ ۷۰ از آلومینیوم استفاده میشد، امروز از فیبر کربن استفاده میشود که آنهم در کارخانهٔ سنت آگاتا تولید میشود.
از کانتاش تا روئلتو
بین کانتاش و روئلتو نیم قرن فاصله است و طی این دوره، تیراژ تولید بسیار تغییر کرده است. طی شانزده سال تولید، از کانتاش مجموعاً ۱,۹۹۹ دستگاه ساخته شد درحالیکه طی یازده سال، از دیابلو ۲,۹۰۳ دستگاه به تولید رسید. از مورسیهلاگو طی ۹ سال بیش از ۴ هزار دستگاه ساخته شد و مردان لامبورگینی در طول یازده سال ۱۱ هزار دستگاه اونتادور تولید کردند.
تمام نسخههای کانتاش
اولین نسخهٔ کانتاش که LP400 بود و از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ تعداد ۱۵۲ دستگاه از آن ساخته شد، بدون بال عقب و فلاپهای گلگیر، ظاهر سادهای داشت. سپس بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲، مدل LP400 S در ۲۳۵ دستگاه ساخته شد. این مدل به لاستیکهای فاق کوتاه پیرلی، فلاپ دور گلگیرها، رینگهایی به شکل شمارهگیر تلفن و قطعهای آیرودینامیکی در جلو مجهز بود. پسازاین، نوبت به مدل LP500 S با تولید ۳۲۳ دستگاه بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ رسید. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی با LP400 S یکسان بود ولی به پیشرانهٔ بزرگتر ۴.۸ لیتری مجهز شده بود.
جانشین این نسخه، LP5000 QV بود که در ۶۳۱ دستگاه ساخته شد. در این نسخه پیشرانه بازهم تکامل پیدا کرده و حجم آن به ۵.۲ لیتر رسید. این موتور همچنین حالا به چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز شد و ازاینرو Quattrovalvole (به معنای چهار سوپاپ در ایتالیایی) نام گرفت که بهاختصار QV گفته میشد. در این نسخه، کاربراتورها از کنارهها به روی پیشرانه منتقل شدند و به همین دلیل، یک برآمدگی روی کاور پیشرانه ایجاد شد. پایانبخش داستان کانتاش هم نسخهٔ ۲۵ سالگی بود که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس لامبورگینی در ۶۵۸ دستگاه ساخته شد. در این نسخه، قطعات آیرودینامیکی اصلاح شدند و فلاپ گلگیرها و پانلهای جلو و عقب از نو طراحی شدند. در این کانتاش همچنین برای اولین بار، برخی پانلها مثل کاپوت جلو و کاور موتور از فیبر کربن ساخته شدند.
Mr. gt c
۲۲ شهریور ۱۴۰۳روولتو در تصویر چه دلبری میکنه….
RD 1600cc
۲۲ شهریور ۱۴۰۳LP در اول کد اتاق های لامبورگینی
به معنی Lamborghini Platform
هست یا معنی دیگه ای رو داره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۳برای لامبورگینی LP یعنی موتور عقب وسط مخفف Longitudinale Posteriore هست
اولین محصول لامبورگینی موتور جلو بود و خودروهای بعدی مثل میورا و دیابلو موتور عقب وسط بودند اما کد LP برای اونها استفاده نشد
کونتاش، مورسیه لاگو، گالاردو هوراکان و دیگر مدلهای مدرن لامبورگینی کد LP دارند، عددی که بعد از LP میاد هم معمولا قدرت برحسب PS اسب بخار متریک نشون میده. استثنا هم داره مثل کونتاش LP5000 که گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر داشت
RD 1600cc
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ممنونم
amirkhanzadeh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳احسنت
آرش
۲۳ شهریور ۱۴۰۳بازم به طراحی کانتاچ نمیرسه لعنتی .
علی جردن
۲۲ شهریور ۱۴۰۳کارخونه لامبورگینی از زمان ساخت کانتاش عجب کارخونه تمیزی بود کف پارکت و از خونه های امروزی شیک تره
amirkhanzadeh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳من آنقدر رو خود خودرو ها زوم بودم دقت به کف نکردم
اما خوب بعضی ها دوست دارند از اول متفاوت باشند 😉
nikan
۲۲ شهریور ۱۴۰۳کانتاش و میورا دوتا شاهکار کلاسیک لامبورگینی
علی Shelby
۲۲ شهریور ۱۴۰۳مخصوصا میورا sv و مورسیه لاگو sv
هراکلیوس
۲۲ شهریور ۱۴۰۳50 سال پیش تنوع ماشین یه هزاروم الان بوده پس اگه یکی یه دونه از کانتاش داشته ایلان ماسک اونموقع بوده چه حالی می کرده
علی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳وقتی طراحی کنتاش تموم شد. طراحشو به یکی از. کارمندان لامبو نشون داد. کارمند بقدری از طراحی مخوف و دراماتیک اون خوشش اومد. گفت واوووو کنتاش
کلمه کنتاش در زبان ایتالیایی بمعنی جللخالق هست
بخاطر همین اسم این ماشین حیرت آور گذاشتن کنتاش یعنی جللخالق
اون زمان این ماشین نبض ببینیدهاشو کنترل میکرده بقدری هیجان انگیز و دراماتیک طراحی شده بود
hosen
۲۲ شهریور ۱۴۰۳چقدر این کانتاش زمان خودش سوپرکار جذابی بود
همیشه دوستش داشتم
Taha Ayoobi
۲۲ شهریور ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Lamborghini-2-1.jpg
اصالت🤌
پوریا چالش svj
۲۲ شهریور ۱۴۰۳نه لامبورگینی یعنی اصالت اصالت یعنی لامبورگینی دوباره بخون
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۳ شهریور ۱۴۰۳پدربزرگ تاریخدان و نوه خلف
Mr wrong
۲۲ شهریور ۱۴۰۳جالبه روئلتو چقدر شبیه کانتاشه فرم کلی بدنه مخصوصا از پشت،کاملا به ریشه ها متصله
پوریا چالش svj
۲۲ شهریور ۱۴۰۳تمام محصولات لامبورگینی اگر دقت کنی به هم رفتند همین دلیل ک الان به این درجع محبوبیت در جهان رسیده لامبوی ما
علی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳البته کنتاش مشکل بزرگی داشت که هیچ گاه حل نشد و ان جوش اوردنش بود.
علی جردن
۲۳ شهریور ۱۴۰۳گفتی جوش آوردن یاد موتورهای فرانسوی افتادم
علی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳کنتاش زمان خودش با ابهت ترین ابر خودرو جهان بود بقدری چهره ماشین مخوف و هیجان آور بوده حتی دیدنش از نزدیک باعث ترشح ادرنالین میشده واقعا ستودنی هست این اسطوره
مجتبی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳توی مدل های لامبورگینی من یکی که عاشق پرفورمنته ال پی ۴-۵۷۰ هستم. یعنی آخرین نسخه گالاردو که خط تولید گالاردو با این مدل به پایان رسید.
۱۸۰ دستگاه از این مدل تولید شد.
۵۲۰۰ سی سی ۱۰ سیلندر خورجینی
نهایت سرعت: ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت
۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه
قدرت: ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور: ۵۴۰ نیوتن متر
چرخ های محرک: چهار چرخ محرک
وزن خودرو: ۱۵۷۵ کیلوگرم
گیربکس: ۶ سرعته دستی
میزان مصرف سوخت: ۱۳/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
و از همه مهمتر سقف کروک