لامبورگینی

نگاهی به لامبورگینی دیابلو، جذاب‌ترین سوپراسپرت دهه 90

دیابلو که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ تولید شد، شکاف بین خلوص خودروهای سنتی اولیهٔ لامبورگینی و پیچیدگی فنی مدل‌های مدرن این شرکت را پر کرد.

کانتاش افسانه‌ای به لطف طراحی انقلابی و پرفورمنس فوق‌العاده، در طول دوران تولید از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰، علاقه‌مندان بی‌شماری در سراسر جهان پیدا کرد ولی پس از حدود ۱۵ سال تولید، مدیران لامبورگینی دریافتند که به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی و طراحی، باید پلت‌فرم قدیمی کانتاش را کنار بگذارند. بااین‌حال، ساخت جانشینی برای یکی از محبوب‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ اصلاً کار آسانی نبود. لامبورگینی در ژوئن سال ۱۹۸۵ توسعهٔ دیابلو را آغاز کرد و امیدوار بود با این پرچم‌دار V12 جدید بتواند همان غوغایی که هنگام معرفی کانسپت کانتاش در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ به راه انداخته بود را دوباره تکرار کند.

دیابلو در ۲۱ جولای ۱۹۹۰ در پاریس با قیمت پایهٔ ۲۳۹ هزار دلار رونمایی شد. این خودرو نتیجهٔ طراحی طراح افسانه‌ای «مارچلو گاندینی» (که میورا و کانتاش را هم طراحی کرده بود)، اهداف پرفورمنس بلندپروازانهٔ مدیران لامبورگینی و توسعهٔ شرکت مادر لامبورگینی در آن زمان یعنی کرایسلر بود. هرچند شاید دیابلو به‌اندازهٔ کانتاش مورداحترام و تحسین قرار نگرفت و به‌اندازهٔ جانشین خود، مورسیه‌لاگو پیشرفته نبود ولی به‌عنوان فرزند وسط خانواده، ترکیبی عالی از پرفورمنس چشمگیر و قابلیت استفاده را ارائه کرد یعنی تعادلی که بسیاری از خودروسازان هنوز هم برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند.

اتصال گذشته به زمان حال

تولید دیابلو در سال ۱۹۹۰ آغاز و در سال ۲۰۰۱ پس از ساخت ۲,۸۸۴ دستگاه به پایان رسید. هرچند ظاهر، ترکیب موتور وسط و پیشرانهٔ V12 این خودرو بشدت از کانتاش وام گرفته بود ولی رانندگی با این پرچم‌دار جدید بسیار آسان‌تر از کانتاش بود و این رویه در مورسیه‌لاگو هم ادامه پیدا کرد.

عصر جدیدی در طراحی لامبورگینی

هرچند گاندینی اسکچ‌های طراحی اولیهٔ دیابلو را زده بود ولی توسعهٔ جدی این خودرو زمانی آغاز شد که کرایسلر در سال ۱۹۸۷ لامبورگینی را به قیمت ناچیز ۲۵.۲ میلیون دلار خرید. تملک لامبورگینی توسط شرکت آمریکایی، بودجهٔ موردنیاز برای پروژهٔ دیابلو را تزریق کرد. کرایسلر اما از طراحی تیز و زاویه‌دار گاندینی راضی نبود و تیم طراحی خود را برای بهبود ظاهر جانشین کانتاش به کار گرفت که توسط «تام گیل» طراح دوج وایپر سرپرستی می‌شد. نتیجهٔ نهایی، ادای احترام به ظاهر زیبای کانتاش بود که درعین‌حال لامبورگینی را به دوران مدرن سوق داد. دیابلو هم مثل کانتاش از درهای قیچی استفاده می‌کرد ولی به لطف افزایش فضای داخلی و بهبود ارگونومی، کابین بسیار راحت‌تری داشت.

پیشرانهٔ دیابلو

دیابلو ابتدا از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V12 انژکتوری استفاده می‌کرد که ۴۹۲ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. طی سال‌های بعد اما نسخه‌های قوی‌تری معرفی شدند که حجم موتور را نهایتاً به ۶ لیتر افزایش داد. قوی‌ترین نسخهٔ جاده‌ای این موتور با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۸ نیوتن متر گشتاور در مدل بسیار کمیاب SE30 جوتا ارائه شد.

دیابلو، فراتر از انتظارات

یکی از اهداف در هنگام توسعهٔ دیابلو، امکان دستیابی به سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت بود درحالی‌که خودروی تولیدی با رسیدن به سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت حتی از این هدف هم فراتر رفت. اولین نسخهٔ دیابلو همچنین می‌توانست ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد در زمانی که شتاب شش هفت ثانیه‌ای برای خودروهای اسپرت رقمی قابل‌احترام محسوب می‌شد. به لطف لاستیک‌های عقب پهن و تنظیم شاسی که برای مقابله با هندلینگ آشفته‌ای که در سوپرکارهای موتور وسط آن سال‌ها معمول بود از کم‌فرمانی استفاده می‌کرد، رانندگی با دیابلو با سرعت‌های بالا در جاده‌های معمولی بسیار آسان بود.

انواع نسخه‌های دیابلو

در سال ۱۹۹۲ لامبورگینی نسخهٔ چهارچرخ محرک دیابلو را با نام VT معرفی کرد. سامانهٔ چهارچرخ محرک این مدل که از شاسی‌بلند LM002 گرفته شده بود، می‌توانست تا ۴۰ درصد از نیرو را به چرخ‌های جلو بفرستد. این سیستم به‌طور قابل‌توجهی هندلینگ دیابلو را بهبود بخشید. این نسخه همچنین فرمان هیدرولیک، صندلی‌های جدید، دریچه‌های خنک‌کنندهٔ ترمز و کمک‌فنرهای قابل تنظیم الکترونیکی را هم به همراه داشت.

دیابلو SE30

دیابلو SE30 در سال ۱۹۹۳ به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس لامبورگینی معرفی شد. این نسخه تمرکز بیشتری روی پیست داشت و به همین دلیل، برای کاهش وزن سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم صوتی، سیستم تهویه و فرمان هیدرولیک حذف شدند. در این نسخه بجای شیشه از پلکسی‌گلاس و بجای کمک‌فنرهای الکترونیکی از آنتی‌رول بارهای قابل تنظیم الکترونیکی استفاده شد. با تغییراتی در سیستم ورود هوا، اگزوز و سوخت‌رسانی، قدرت موتور V12 هم به ۵۳۰ اسب بخار افزایش یافت درحالی‌که با اصلاحاتی در طراحی بدنه، خودرو ظاهری مسابقه‌تر به خود گرفت. همچنین برای SE30 پکیج جوتا هم قابل سفارش بود که قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار افزایش می‌داد.

دیابلو SV

دیابلو سوپر ولوچه که در سال ۱۹۹۵ به بازار آمد، مدلی محرک عقب با نسخهٔ ۵۱۷ اسب بخاری موتور V12 بود. بال عقب قابل تنظیم، ترمزهای جلوی بزرگ‌تر و کانال‌های خنک‌کننده اضافی برای ترمزها هم از دیگر ویژگی‌های این نسخه بودند.

دیابلو GT

در سال ۱۹۹۸ دیابلو GT معرفی شد که نسخه‌ای محرک عقب بر اساس رویکرد پیست محور SE30 بود. این نسخه به بدنه‌ای عریض، رینگ‌های OZ ویژه و نسخهٔ ۶ لیتری موتور V12 با ۵۸۳ اسب بخار قدرت مجهز بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۲ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4393 ديدگاه)

    دیابلو خوبه ها ولی مورسیلو ی چیز یگه بود لاکردار

    موافقم 46
    مخالفم 5
    1. Amir

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      فقط صدای مورسیه لاگو 🥶

      موافقم 28
      مخالفم 3
  2. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دیابلو GTبا موتو ۶لیتریV12چیکار کرده!

    موافقم 31
    مخالفم 3
  3. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    این مدل از چراغ نیسان استفاده کرده

    موافقم 21
    مخالفم 9
    1. NAVID@@98

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      نخیر
      این چراغ رو اول۱ شورلت کوروت ⭕⭕———————⭕⭕ که از اول ۱ شورولت کوروت: : CIII Chevrolet corvette CIII سی سه و حتی قبل تر از اون داشته از ۱۹۶۸ حتی قبل از اینم داشتن از هرکدوم داشته لامبورگینی دیابلو هم از اینا زده !!!!!!!!!!!

      موافقم 5
      مخالفم 12
      1. Nr

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (134 ديدگاه)

        چه تاکییدی هم داری سر کرووت… نسل 3تا 5 فقط از این سبک چراغ عقب استفاده کردن… در حالی که جی تی ار از نسل 2 به اینطرف همین طرح چراغ رو استفاده کرده… حتی تو نسل اولش هم میشه رگ و ریشش رو دید

        موافقم 14
        1. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          سالش مهمه اینکه کدومش زودتر استفاده کرده
          اول۱ کوروت و داج چارجر بودن که از این سبک چراغ استفاده کردن فراری و لامبورگینی و… هم اول۱ استفاده کردن

          موافقم 2
          مخالفم 5
    2. NAVID@@98

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      فراری f40 هم این چراغارو داشته که رقابت لامبو ها با فراری بوده که ممکنه باعث شده باشه این کارا هم انجام بدن

      موافقم 6
      مخالفم 8
    3. NAVID@@98

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      دوج چارجر ۱۹۶۸ هم که پیشکسوت این چراغاست یک یکیشونه

      موافقم 2
      مخالفم 8
      1. datsun

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3992 ديدگاه)

        چراغهای جلو رو میگه کارشناس

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. froG-driVer

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1108 ديدگاه)

          خاک شد بنده خدا…

          موافقم 8
          مخالفم 1
        2. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          منم چراغای عقب و گفتم تاهدی هم برای شما امضا نکردم

          هرچند که چراغای جلو هم پیشرو و هرچیز اول۱ کش هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ کش هستن که این مورد هم مثل این یا هر چیز حالا تاریخچشو دربیار به همین میرسیر

          پس برا خودتون قضاوت بیخود اشتباه نکنید بازم هرکدوم که بگی به این یا اون هر کدوم همونه

          موافقم 2
          مخالفم 5
        3. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          مسئله اینه که خود خود این چراغ نیسان از کجا اومده
          از مدل مسابقه ای نیسان که با طراحی شرکتهای اروپایی بود
          بعد از اون روی مدل های دیگش نصب شد
          (جای تعجب نیست، چون این خودرو با همکاری TWR یا تام والکینشاو ریسینگ (Tom Walkinshaw Racing))
          پس در اصل ریشه اش برمیگرده به خودشون
          پس این بیشتر گل به خودیه گفتنش عجیبه که چرا میگید چیزی رو که گل به خودی محسوب می شوند
          میتونه میکنه مال خودشون بوده از اول
          خب درنتیجه حلاش نوش جونشم باشه
          بایدم همین باشه
          https://api2.zoomit.ir/media/2018-6-642fe6bd-4581-495a-8777-705f7f5288e8-638ba5103d70e20d86d31020?w=1080&q=80

          موافقم 2
          مخالفم 4
        4. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/nissan_r390_gt1_-road_car–scaled.jpeg

          لینک قبلی رو با این لینک جایگزین کنید تا حمایت از حقوق سایت محفوظ بمانه

          موافقم 2
          مخالفم 2
        5. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Lamborghini-Diablo-7.jpg

          به چراغ راهنمای زیر چراغ اصلی نگاه کنید
          کاسه چراغ داخل چراغ اصلیشم شبیه چراغای r390 هستش

          تو ذهن طراحان این چراغای r390 مجسم شده بود دیگه
          اگه میگن از ۳۰۰ زد ایکس چون مدل تولیدی بوده
          وبرای همین به اسم اون شده ولی درحقیقت این بطور کاذبه

          ولی واقعیتش اینه که طراحان دلشون با r390 بوده
          که نتیجه نهایی سمت و جهتش به همون که گفتم میگیره

          موافقم 2
          مخالفم 2
        6. datsun

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3992 ديدگاه)

          داداش چقدر مقاومت میکنی فرضا کلا r390 رو اروپایی ها طراحی کردن خوب, این چراغ‌های ۳۰۰zx که سالها قبل طراحی شدن چراغ‌های لامبو هم برگرفته از ۳۰۰zx ن

        7. NAVID@@98

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/nissan_r390_gt1_-road_car–scaled.jpeg

          نه با دقت دقیق به چراغ راهنمای زیر چراغای اصلی نگاه کنید اینا اثبات کننده حقیقته

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Lamborghini-Diablo-7.jpg

          از ۳۰۰ اس ایکس فق دوتا پیچ زیر کاسه چراغ به ارث رفته که اونم برای همین بحث هزینه هاش بوده
          ته تهش خط تولیدش هم از اون باشه که اینم گفتن تو که خط تولیدو زدی دیگه کارت نباشه
          خودمون میدونیم چی کاره ایم باقیش با خودمون

          یعنی حقوق مادی و معنوی متعلق به همون r390 هستش
          که اون وسطاش یه تبصره هایی میخوره که راه دررو داره
          و باعث گول خودنتون میشه
          ولی باید مواظب باشید که گول نخورید
          واقعیش همون بود که گفتم
          اینا سنده هاااا اینا بصیرت میخواد دیدنش
          کلا هرچی که بخوای فهمیدنش یه شمه های کاراگاهی میخواد که باید از رو هوا قضیه رو بگیری
          الان اینم بحث همونه

          یعنی جنس تولیدی از قطعه ساز
          ولی طرح مالکیت مادی و معنوی جدا
          اینا ۱ بعلاوه ۱ بحثه
          که اونی که برای ما مهمه که کی چیکارست
          که همونه که گفتم قضیه رو

          موافقم 1
          مخالفم 3
  4. پوریا svj

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (361 ديدگاه)

    تنها برندی تو تمام خودرو سازان ک نمیشه محصولاتش رو با هم مقایسع کرد قطعا لامبورگینی هست از بس همشون خاص هستند

    موافقم 24
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2528 ديدگاه)

      من عاااشق سری افسانه یی دیابلومدبودمو خواهم بود
      آخرین نسل از تولیدات خشن و آنالوگ سوپر اسپرت های کلاسیک
      قبل از ورود به عصر ۲۰۰۰
      بهترین جای تاریخ وایستاده بود دیابلو
      بخصوص اون SV تمام کننده

  5. پوریا svj

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (361 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Lamborghini-Diablo-SE30.jpg این طراحی واس بیشتر برند های بزرک ک اسم نمیبرم هنوزم قفله

    موافقم 17
    مخالفم 6
  6. Yaghoob

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    هنوز دیدنش لذت بخشه

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. froG-driVer

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1108 ديدگاه)

      هنوزم دیدن تو
      برام مث عمر دوبارس…

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. مهدی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1790 ديدگاه)

    اینا رو گفت ولی نگفت چرا بعضی سالها لامبورگینی حتی ۲۰۰- ۳۰۰ دستگاه خودرو هم فروش نداشت و ورشکسته شده بود. خیر… واقعیت اینه که دیابلو نسبت به رقبا ماشین جالبی نبود

    موافقم 10
    مخالفم 35
    1. مزدک

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (102 ديدگاه)

      اول اینکه مدل های بالای لامبورگینی (به خصوص تا قبل از آلمانی شدن و رفتن به سمت افزایش تولید)، حالا چه سلطان العالمین میورا، چه شیخ اکبر کانتاش، و چه دیابلو روحی فدا، رقیب نداشتن، که بخوان نسبت بهشون سنجیده بشن. ماشینی که با اون طراحی پیشرو، اون انجین های هیولا، و در اون تیراژ محدود تولید می شد، یک سری عاشق دل خسته داشت، که بقیه ی ماشین های هم رده رو نمی دیدن، و اجازه نمی دادن که محصولات تولید شده، توی انبارهای سنت آگاتا خاک بخورن، که هیچ! مدت ها هم باید براشون در صف انتظار می موندن.
      شاید امروز طراحی برلینتا باکسرهای دهه های هفتاد و هشتاد فراری، یا تستاروسا و TR512، برای من بسیار جذاب و دلنشین و حتی کامل و بی نقص باشن(البته بجز F512M با اون طراحی عجیبش، که داشت آماده می شد که تبدیل به F355 زیباروی بشه!)، اما قطعا نه اون زمان، و نه الان، هیجان و پیشتازی طراحی کانتاش و دیابلو رو نداشتن. کسی که اون زمان لامبورگینی سوار می شد، عاشق اسم این ماشین، انجین رویایی ش، و طراحی عجیب و آوانگاردش بود، که قطعا در مدل های هم رده، ظاهری به اون حد اعجاب انگیز و اثرگذار وجود نداشت (یک نگاه کوتاه به هم رده های اون سال های سه مدل اصلی ذکر شده، برای تأیید عرایض بنده کافیه!).
      لامبورگینی رو قدرت رقبا ورشکست نکرد، بلکه مشکلاتی مثل؛ ضعف سیستم تولید محدود، فینیشینگ ضعیف محصولات، که باعث مشکلات کیفیتی عمده می شد، و محدودیت منابع مالی خانواده ی فرچیو لامبورگینی، دلایل ورشکست شدن اون بودن. قدرت چانه زنی و برشی که انزو فراری در بین سرمایه دارهای ایتالیایی داشت، و البته رقابت کینه ورزانه ای که با لامبورگینی داشت، باعث شده بود که بتونه با بی انصافی (که خواه ناخواه بنیان رقابت های کلان اقتصادیه!)، برند لامبورگینی رو در بین سرمایه گذاران بزرگ ایتالیا بایکوت کنه، و به همین دلیل، خریدارهای لامبورگینی، و کسانی که حاضر به پرداخت هزینه های اون شرکت بودن، اغلب غیر ایتالیایی بودن، و طبیعتا در برابر سرمایه ای که در اختیار لامبورگینی قرار می دادن، بیشتر نگاه منفعت گرایانه و دلالی داشتن، تا عرق ملی و تلاش برای بزرگ کردن یک نام ایتالیایی اصیل (یعنی شیوه ای که بیشتر سرمایه گذارهای ایتالیایی فراری درباره ش عمل می کردن و براشون مهم بود که هزینه ی برندی رو میدن، که قرار ایتالیا رو در میدان مسابقه قهرمان کنه، و خوب طبعا طبق شرایط انزو فراری، باید بی رقیب باشه، حتی اگه رقیب، یک ایتالیایی ی دیگه باشه!)
      مورد بعدی اینکه؛ اسکچ های اولیه ی مارچلو گاندینی، واقعا زیباتر از طرح نهایی ی کرایسلر بودن، ولی همون طرح اولیه اونقدر پخته و کامل بود، که خوشبختانه هیچ طراحی نمی تونست خطوط اصلی اون رو عوض کنه، همونطور که طراحای کرایسلر هم نتونستن.
      گاندینی از نظر من، بزرگترین طراح نسل دوم تاریخ طراحی خودرو بود. طراحی دستگیره ی درهای میورا، که محو شدن در خطوط تزئینی کنار شیشه های بغل، یا پریسکوپ حیرت آور کانتاش های سری یک، یا مکعب سیقل خورده ی بدنه ی EB110، و طراحی دیابلو، چیزتا V16، کانسپت دتوماسو پانترا، و بوگاتی EB110 در یک سال، برای قطعی بودن این عنوان (بزرگترین طراح نسل دوم تاریخ طراحی خودرو) کافی هستن. من به عنوان شرکت طراحی، زاگاتو، و به عنوان طراح، مارچلو گاندینی ی فقید رو برازنده ی عنوان برترین می دونم.
      طرح دیابلو اونقدر کامل و پویا بود، که حتی بعد از فیس لیفتی که هرمیداس اتابکی روش انجام داد، و چراغای جلوی مخفی ش رو، با چراغای جلوی نیسان زد عوض کرد (بخاطر مسائل آیرودینامیک…)، باز هم اصالت طرح محفوظ موند.
      نکته ی آخر هم اینکه، کرایسلر برند (اسم لامبورگینی) رو به قیمت ذکر شده خرید، ولی خط تولید و تجهیزات اون رو اجاره کرد، تا در زمان مناسب (که خدا رو شکر هرگز فرانرسید!) به یک خط تولید جدید، در نقطه ای که از نظر مسائل مربوط به تأمین مواد اولیه و حمل و نقل بین المللی، مناسب تر از سنت آگاتا باشه، منتقل کنه. درست همونطور که بی ام و با بیست میلیون پوند، برند رولزرویس رو خرید، نه کارخانه ی خودروسازی رولزرویس رو! فولکس واگن که کارخانه های بنتلی و رولزرویس، و برند بنتلی رو خرید (با کلک مسخره ای که از انگلیسی ها خورده بود و تصور می کرد مالک رولزرویس هم شده!) نزدیک به پانصد میلیون پوند هزینه کرد. خرید نام، یا برند یک خودروساز، متفاوت هست با خرید تمامی مایملک اون نام.

      موافقم 18
      مخالفم 2
  8. یوسف

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1092 ديدگاه)

    کرایسلر در سال ۱۹۸۷ لامبورگینی را به قیمت ناچیز ۲۵.۲ میلیون دلار خرید……
    بعد قیمت هر عدد مورسیه لاگو 239000 دلار بوده….. که تقریبا 106 تا لامبورگینی میشه 25 میلیون دلار…… یعنی چی….
    یعنی کل ارزش دم و دستگاه لامبورگینی برابر با 106 تا از تولیداتش بوده…..
    غیر ممکنه همچین چیزی

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3151 ديدگاه)

      Patrick Mimran sold Lamborghini to the Chrysler Corporation in 1987 for US$25 million. After replacing the Countach with the Diablo and discontinuing the Jalpa and the LM002, Chrysler sold Lamborghini to Malaysian investment group Mycom Setdco and Indonesian group V’Power Corporation in 1994

      موافقم 16
      مخالفم 2
  9. BlackWing

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1421 ديدگاه)

    عجب طراحی داشتن خدایی

    موافقم 17
    مخالفم 2
  10. amirboss

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    وقتی مورسیه لاگو رونمایی شد رو خوب یادمه.
    دنیا شاهد یکی از اساطیری ترین ساخته های دست بشر بود بخصوص صدای جادویی و طراحی فراتر از زمان خودش.
    فکر کنم یکی از معدود لحظه های بود که فراری در مقابل لامبورگینی به چشم نمیومد!

    موافقم 15
  11. علی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (858 ديدگاه)

    گاندینی نه تنها بهترین طراح تاریخ هست بلکه یه اسطوره بود وقتی کنتاش رو طراحی کرد. به کارمندش نشون داد کارمند تا دید چنان هیرت کرد که ناخودآگاه کلمه کنتاش به معنی جلالخالق رو بزبان آورد . وهمونجا نام محصول رو کنتاش گذاشتن هر کسی اون زمان کنتاش رو‌میدیده میخکوب می‌شده انگار که سفینه فضایی از آسمان ها اومده بود کنتاش پدر هایپر کارهاست گاندینی فقط سرمایه اندکی داشت و نابغه طراحی بود
    کلمه کنتاش در زبان ایتالیایی به معنی جلالخالق هست

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5584 ديدگاه)

      گاندینی بهترین طراح نیست ولی طراح خوبیه

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. مزدک

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (102 ديدگاه)

        اینکه هنوز یاد نگرفتی، بعد از این همه تذکر دوستان جاافتاده تر این سایت، که قبل از نظرات سلبی و صرفا سلیقه ایت (که اغلب هم بخاطر عدم تخصص و آگاهی بیان می شن)، گزاره ی از “از نظر بنده” رو قرار بدی، نشون میده که کم سن و هیجان زده هستی!
        شما (یا بدتر از شما اون موجود غریب Navid@@98، که حتی فارسی نوشتن صحیح رو هم بلد نیست! و یکی از عجیب ترین ترکیبات هیجان و ناآگاهیه) که اگر ویکی پدیا و گوگل نباشه، نمی تونید با رجوع به حافظه تون، ده تا طرح از پنج تا طراح نامدار تاریخ رو نام ببرید، چطور اینقدر راحت درباره ی بزرگان نظر می دید؟؟؟
        گاندینی سال ۱۹۶۹؛ اسکچ های کانسپت لانچیا استراتوس ۱۹۷۰ رو خلق کرد، که تبدیل شد به بنیان طراحی اکثر ابرخودروهای امروزی، و کانتاش و دیابلو و مورچه لاگو و …، و بیشتر سوپر اسپرت های شاهکاری که بعد از اون طراحی شدن، رسما وامدار اون اسکچ های سال ۱۹۶۹ گاندینی هستن. لطفا بدون اینکه سرچ کنی، یک طراح دیگه رو در اون نسل نام ببر، که این تعداد شاهکار اثرگذار خلق کرده باشه. نه سرجیو پینین فارینا، نه نوچو برتونه، نه جورجتو جیاجارو، و نه هیچ طراح دیگه ای در اون محدوده ی تاریخی، این حد از نبوغ و توان اثرگذاری بر نسل های بعدی رو، که مارچلو گاندینی (به استناد شاهکارهای خلق شده ش) در عمل نشون داد، در حد تصور و توان شون نبود.
        مستند نظر بدید، و هیجان زده نباشید، کم کم زمان میگذره، و شما هم بزرگ تر می شید، اونوقت (اگر واقعا پیگیر بودید و با کسب آگاهی حقیقی به سطح کافی از رشد فکری رسیدید)، به نظرات امروز خودتون خواهید خندید…

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. NAVID@@98

          ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1139 ديدگاه)

          بد بد تر خودتی شما اون موجود غریب مزدک، که حتی فارسی نوشتن صحیح رو هم بلد نیستی! و یکی از عجیب ترین ترکیبات هیجان و ناآگاهیه) که اگر ویکی پدیا و گوگل نباشه، نمی تونی با رجوع به حافظه ات، ده تا طرح از پنج تا طراح نامدار تاریخ رو نام ببری، چطور اینقدر راحت درباره ی بزرگان نظر می دی؟؟؟

          فارسی نوشتنم بهتر از تو بلدم ولی هنوز نمیدونید اینا هم برای گیج کردن بعضی‌هاست و شما دارید گول می‌خوری وگرنه اینا رو نمیگفتی بلکه برعکس چون واقعیت برعکس اینه

          پدال همون چیزی چه به من گفته رو به خودش گفتم
          کامنت منو چیکار کردی
          چطور همین جملات از اون کاربر مزدک رو گذاشتی
          بعد منم همین جملاتو گذاشتم فشار به کی میاره؟
          سیاست تو کارت هست ولی دلیل نمیشه که عدالت رو هم زیر پا بزاری
          اگه این کاربر اسم منو اورده بهم تهمت زده منم باید حق دارم به همین شکل از خودم دفاع کنم
          یا تهمتی که زد رو پاک کن اسم منم نوشته تو تهمتش
          اینم از خودتون مییبینم

          موافقم 1
          مخالفم 2
  12. maranello550

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    یادش بخیر
    یه زمانی خیلی جوون بودم با داداش کوچیکم میرفتیم کلوپ ، عشق من 550 مارالو بود عشق اونم دیابلو
    چقدر نید فوراسپید بازی کردیم با این دوتا ماشین
    افسوس که فقط بازی کردیم و هیچ وقت نتونستیم سوارشون بشیم (حتی از نزدیک هم ندیدیم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا