لامبورگینی

لامبورگینی دیابلو SE، نگین ایتالیا در دهه 90 میلادی

لامبورگینی دیابلو ۱۹۹۰ دستاوردهای جالبی در زمان خود دارد؛ این سوپرخودرو را به‌عنوان نخستین خودرویی می‌شناسند که به لطف بهره‌وری از موتور ۴۸۵ اسب بخاری خود، به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت رسید. این قدرت حاصل مهندسی لامبورگینی برروی موتور خشمگین V12 این برند است که در دهه ۹۰ میلادی از ۳.۵ لیتر به ۵.۷ لیتر ارتقا پیدا کرد.

حداکثر سرعت دیابلو در زمان خود تنها بخشی از داستان جذاب این سوپرخودرو به شمار می‌رود. لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ نسخه دیابلو VT (Viscous Traction) را معرفی کرد که به‌عنوان نخستین سوپراسپرت چهارچرخ محرک این برند ایتالیایی شناخته می‌شود. دیابلو VT سازنده خود را از سایر رقبا جدا کرد و توانست سیستم چهارچرخ محرک را به‌عنوان بخشی از هویت خودروهای امروزی لامبورگینی تثبیت کند.

جعبه‌دنده دیابلو VT تنها ۲۰ درصد قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد اما با این وجود همچنان بهتر و متعادل‌تر از سایر خودروهای دیفرانسیل عقب حرکت می‌کرد؛ چراکه در آن زمان خبری از سیستم‌های کنترل کشش یا پایداری نبود. البته این به معنای کمبود فناوری در آن دوره نیست چراکه لامبورگینی یادشده به میراگرهای چندحالتی مجهز شده بود که از طریق یک کلید، در ۵ حالت گوناگون تغییر وضعیت می‌دادند.

لامبورگینی دیابلو زمانی معرفی شد که این برند ایتالیایی تحت مالکیت شرکت آمریکایی کرایسلر به حیات خود ادامه می‌داد. ایتالیایی‌ها درحالی دیابلو را بهبود دادند که دوج وایپر هم معرفی شده بود. نکته جالب دیگر، داستان طراحی این سوپرخودرو است که توسط «مارچلو گاندینی»، طراح کانتاش، طراحی شده بود. گاندینی به خطوط شکسته و طراحی تیز علاقه زیادی داشت اما ظاهرا کرایسلر طرح او را به بهانه عدم تطابق با قوانین جاده‌ای دگرگون کرده بود تا نهایتا دیابلو به شکل امروزی خود تبدیل شود؛ همین مسئله دلخوری بسیاری برای گاندینی ایجاد کرد.

در اواخر دهه ۹۰ میلادی شرکت کرایسلر از مالکیت لامبورگینی دست کشید و آنجا بود که گروه فولکس‌واگن کلید کارخانه این خودروساز را به دست گرفت. نخستین محصول لامبورگینی که تحت مالکیت آلمانی‌ها روانه بازار شد، مورسیه‌لاگو ۲۰۰۲ به شمار می‌رود. از آنجا که فولکس‌واگن هنوز درحال تولید دیابلو بود، تصمیم گرفت تا پیش از رونمایی از مورسیه‌لاگو یک نسخه ۶ لیتری از موتور V12 دیابلو را تولید کند. نهایتا این تصمیم فولکس‌واگن منجربه خلق وحشی‌‌ترین لامبورگینی‌های زمان خود مانند نسخه‌های SV، یوتا، GT، رودستر و SE 30 شد.

دیابلویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، یک نمونه SE با موتور ۶ لیتری محسوب می‌شود که به رنگ زیبای «طلایی متالیک اورو الویس» مزین شده؛ این نسخه از دیابلو تنها در دو رنگ عرضه می‌شده است. نظر شما درباره دیابلو چیست؟ آیا آن را به سوپرخودروی رقبایی چون مک‌لارن F1 ترجیح می‌دهید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (242 ديدگاه)

    لقبش برازندشه

    موافقم 65
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      البته دیابلو به جنجال چراغ‌های مشترک با نیسان Z300 هم معروف هست که دقیقاً یکی هستند اما برای بستگی به سفارش‌دهنده داره که اگر نیاز به چراغ پیدا کنه قیمت چراغ را نمیپردازد و قیمت مدل را میپردازد !

      مسئله‌ی دیگه اینه که اگر تحت مالکیت کرایسلر قرار گرفته بود ، احتمالاً امروز یاد و خاطراتی از لامبو داشتیم و جواهراتی همچون سستوالمنتو را به خواب هم نمیدیدیم و فراری هم یکه‌تازِ میدان میبود !

      کلاً تجربه‌ی مالکیتی ثابت کرده که هرچه آمریکایی‌ها از اروپایی‌ها دور باشند ، میشه به جان داشتنشان امید بست !

      موافقم 44
      مخالفم 7
      1. Reza Waffen SS

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (5359 ديدگاه)

        دقیقا موافقم باهاتون

        موافقم 17
        مخالفم 1
      2. GMA

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (850 ديدگاه)

        «خلاصه که اگر امریکا نبود الان آلمان نهایت آیفا تولید میکرد و تو ان و گوه خودشون غلت میزدن»
        گستاخی و بی ادبی ایشون باید در سایت ماندگار باشه؟!

      3. Carbonado Aventador

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        این اقا تو همه ی کامنتاش به برندای دیگه و طرفداراشون توهین رکیک و زشت میکنه..
        و کسی کاریش نداره..
        بعد ما تا به کسی میگیم بالا چشمت ابرو ۶ ماه تعلیق میشیم..!!
        جل الخالق!!!
        .
        در جواب شما همین بس که:
        خودروساز های آلمانی= خاری در چشم امریکایی ها
        .
        البته چرا از المان مایه بزاریم!!!
        کریِر فراری تو فرمول یک
        از کل تاریخ صنعت خودرو سازی امریکا بزرگتره

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. viper2

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ماشین خفنیه . در ضمن دوستان من اعلام میکنم که از این به بعد هیچگونه تعصبی ندارم . اگر از بی ام و خوشم نمیاد هم یا اگر از بعضی المانی ها خوشم نمیاد ، بحث سلیقه ی خودمه نه اینکه بی ام و بده . سعی میکنم به همه ماشینا هم احترام بذارم

      موافقم 36
      مخالفم 1
      1. GMA

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (850 ديدگاه)

        درود بر تو🌹

        موافقم 22
        1. viper2

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          🙏🙏🙏

          موافقم 11
      2. Sobhan

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (422 ديدگاه)

        منم با ماشینی آلمانی حال نمیکنم ولی علاقه بقیه احترام میزارم 🙌هممون ماشین بازیم اینه که مهمه

        موافقم 9
        مخالفم 1
  2. JDM lover

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (885 ديدگاه)

    حالا جدای از زیبایی خود ماشین ، چقدر این رنگ خوشگله
    عاشقش شدم

    موافقم 42
  3. علی رضایی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یکی از بهترین ماشین های دهه ۹۰
    گاو وحشی ایتالیایی
    لامبورگینی دیابلو

    موافقم 38
    1. محمد هادی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      من!!
      زبانم از شرح دادن این جواهر نااااب ایتالیا عاجزه
      اجازه بدید که فقط سکوت کنم و بشنوم و بخونم و نگاه کنم
      این برای من بهتره!

      موافقم 23
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    وقتی به ماشین پشتیه عکس مطلب نگاه میکنم نا خود اگاه یه غمی میفته تو دلم
    هعی اونتادور

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Reza Waffen SS

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      چرا ؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. علی رضایی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    من قطعه به یقین دیابلو رو به جای f1 ترجیح می دم

    موافقم 22
    مخالفم 25
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      نظر شما محترم ، ولی دیابلو به هیچ عنوان قابل مقایسه با F1 افسانه‌ای نیست !!!

      موافقم 29
      مخالفم 8
      1. Reza Waffen SS

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (5359 ديدگاه)

        دلیلش اینه که دیابلو تولید محدود نبود وعلا ارزشش امروزه برابری میکرد با F1

        موافقم 10
        مخالفم 7
      2. پوریا چالش

        ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (319 ديدگاه)

        تنها افسانه فراری f40

    2. Si

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      انجین بی ام و یک دنیای دیگه در خودروسازی بود چیزی که الان هم برای رقبا آرزو هست

      موافقم 10
      مخالفم 3
  6. Si

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    در کنار مورسیه لاگو تنها ماشین های لامبو هستن که اگر پولدار باشی باید حتما داشته باشیش

    دوستان الان نیاین بگین کونتاش و میورا چون اونها کلاسیک هستن

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. احمدرضا

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    دیابلو قشنگه اما وقتی F1 هست بدون شک اون
    چون شماره یک دنیای ماشینی منه

    موافقم 21
    مخالفم 10
    1. SRT

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (625 ديدگاه)

      اف وان ماشین خوبیه
      ب شرط اینکه ظاهر واست مهم نباشه.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    دیابلو SV هم که بماند واقعا شاهکاریه.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. Yasin

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (258 ديدگاه)

    چقدر با این رنگ بژ زیباست

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. Afg

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    فکر میکنم اگه ادونچی الان بود حتما یکی از تابلوهاش همین خودرو بود)دیابلو اثر لوناردو داونچی(

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. Lambullshitini

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واسه این ماشین رفته بودن از نیسان چراغ جلو قرض گرفته بودن !!!
    اصلا چیز خاصی نبود بیخود گندش نکنید که توهین به بقیه شرکتاست

    موافقم 9
    مخالفم 32
    1. GMA

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (850 ديدگاه)

      F1 هم از چراغ عقب اتوبوس استفاده کرده بود،پس باید گفت چیز خاصی نبود؟؟؟! 😐
      طنز پردازی کافیه

      موافقم 34
      مخالفم 1
    2. Taha Malek

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      مک لارن اف وان از چراغ عقب اتوبوس استفاده میکرد چه ربطی داره.

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. GMA

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (850 ديدگاه)

        منظورم اینه اگه ملاک سنجش سوپرکار ها چراغی باشه که از بقیه قرض گرفتن،F1 هم باید هیت بشه! اینا چیزهای پیش پا افتاده هست،برای کاهش هزینه ها انجام میشه و نقطه ضعف نیست
        ایشون هم ظاهرا با لامبورگینی پدر کشتگی دارن که اینطوری هیت می‌کنند..

        موافقم 17
        1. Taha Malek

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (916 ديدگاه)

          شمارو ریپ نزدم همین هیتر گرامی رو ریپ زدم

          موافقم 5
          مخالفم 1
    3. محمد هادی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      داداش تو اسم کاربریت یه چیز دیگه به ما میگه ها!!
      نفوذی فراری فن ها هستی شما؟؟

      موافقم 13
    4. Abbas.Lambo

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (875 ديدگاه)

      دوستان چند روز دیه تا باز شدن مدارس مونده؟
      بعد یجوری هم میگه نیسان انگار نیسان شرکت پشمک سازیه!

      موافقم 15
      مخالفم 2
    5. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      حالا اگه بر عکس بود قسم میخوردی نیسان کار اشتب نکرده بعد اف 1 افسانه ای هم از چراغ عقب اتوبوس استفاده کرده بود یعنی بدرد نمیخوره افکار پوچ

    6. مرد حق

      ۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      مک لارن اف 1 چراغ جلوی نیسان را بدون کم و کاست برداشته بود گذاشته بود روی سوپر اتومبیلش.

  12. Taha Malek

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    من خودم واقعا عاشق این ماشینم و از اون ماشیناس که درجا آدمو یاد نید فور اسپید می ندازه.
    نکته ای که جالبه در مورد این ماشین اینکه معمولا ماشینایی اول با چراغ پاپ آپ اومدن بعدش مجبور شدن تغییرش بدن ، نسخه پاپ آپ زیبا تره ولی در این ماشین این موضوع صدق نمی کنه (از نظر من)

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. PURIYA

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (569 ديدگاه)

    بدرد نمیخوره😁
    الکی هی میگن خوشگله اون زمان خوشگل بوده ولی نه الان بعدم خوده شما حاضری یه اونتادور جدید رو به این ماشین ترجیح بدین خداوکیلی راست بگین

    موافقم 13
    مخالفم 9
    1. Taha Malek

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      اگه بحث مالی و پرفورمنس نباشه بنظرم دیابلو احتمالا لذت بیشتری داره البته پشت فرمون هیچکدوم قسمت نشده بشینم :(

  14. A.A.S

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    آخ دلم😍

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. Elemento

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    طراحی های دهه ۹۰ همگی در عین سادگی، جذابن
    مثل همین دیابلو جان

    موافقم 8
    مخالفم 1
  16. green

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    شیشه جلو لامبورگینی جنسش چیه شیشه است یا پلی کربنات ؟ مدلهای مختلف لامبو

  17. AMANTE

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    دیابلو با چراغ های مخفی شونده خیلی جذاب تر بود.
    https://images.cdn.circlesix.co/image/1/640/0/uploads/posts/2017/08/faf9e22571a4321fbe9bfe17353cbfb3.jpg

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. Sobhan

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (422 ديدگاه)

      🤗

  18. هیبت الله

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    این ماشین خیلی زیبا و قابل توجه هستش

  19. منصور

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دیابلو ماشین خیلی خفنیه، ولی تو دورانی معرفی شد که رقباش خفنتر بودن مثل
    Ferrari f40
    Ferrari f50

    موافقم 1
    مخالفم 6
  20. Sobhan

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    سری ترین ماشین دنیا بوده اون موقع فکر کنم همین الانشم هر ماشینی ۳۲۰تا نمیره🤔🤗

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (850 ديدگاه)

      سریع ترین خودروی دهه نود میلادی مک‌لارن F1 بوده با ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت،همچنان هم سریعترین خودرو تنفس طبیعی خالص هست
      (البته والکری رکوردش را شکست ولی چون هیبریدیه،خالص محسوب نمیشه)

      1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1291 ديدگاه)

        خب همه جا ببینی‌ اف۱ از مهمترین و بهترین سوپرکارهایی هست که تا به حال ساخته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا