لامبورگینی دیابلو ۱۹۹۰ دستاوردهای جالبی در زمان خود دارد؛ این سوپرخودرو را بهعنوان نخستین خودرویی میشناسند که به لطف بهرهوری از موتور ۴۸۵ اسب بخاری خود، به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت رسید. این قدرت حاصل مهندسی لامبورگینی برروی موتور خشمگین V12 این برند است که در دهه ۹۰ میلادی از ۳.۵ لیتر به ۵.۷ لیتر ارتقا پیدا کرد.
حداکثر سرعت دیابلو در زمان خود تنها بخشی از داستان جذاب این سوپرخودرو به شمار میرود. لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ نسخه دیابلو VT (Viscous Traction) را معرفی کرد که بهعنوان نخستین سوپراسپرت چهارچرخ محرک این برند ایتالیایی شناخته میشود. دیابلو VT سازنده خود را از سایر رقبا جدا کرد و توانست سیستم چهارچرخ محرک را بهعنوان بخشی از هویت خودروهای امروزی لامبورگینی تثبیت کند.
جعبهدنده دیابلو VT تنها ۲۰ درصد قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکرد اما با این وجود همچنان بهتر و متعادلتر از سایر خودروهای دیفرانسیل عقب حرکت میکرد؛ چراکه در آن زمان خبری از سیستمهای کنترل کشش یا پایداری نبود. البته این به معنای کمبود فناوری در آن دوره نیست چراکه لامبورگینی یادشده به میراگرهای چندحالتی مجهز شده بود که از طریق یک کلید، در ۵ حالت گوناگون تغییر وضعیت میدادند.
لامبورگینی دیابلو زمانی معرفی شد که این برند ایتالیایی تحت مالکیت شرکت آمریکایی کرایسلر به حیات خود ادامه میداد. ایتالیاییها درحالی دیابلو را بهبود دادند که دوج وایپر هم معرفی شده بود. نکته جالب دیگر، داستان طراحی این سوپرخودرو است که توسط «مارچلو گاندینی»، طراح کانتاش، طراحی شده بود. گاندینی به خطوط شکسته و طراحی تیز علاقه زیادی داشت اما ظاهرا کرایسلر طرح او را به بهانه عدم تطابق با قوانین جادهای دگرگون کرده بود تا نهایتا دیابلو به شکل امروزی خود تبدیل شود؛ همین مسئله دلخوری بسیاری برای گاندینی ایجاد کرد.
در اواخر دهه ۹۰ میلادی شرکت کرایسلر از مالکیت لامبورگینی دست کشید و آنجا بود که گروه فولکسواگن کلید کارخانه این خودروساز را به دست گرفت. نخستین محصول لامبورگینی که تحت مالکیت آلمانیها روانه بازار شد، مورسیهلاگو ۲۰۰۲ به شمار میرود. از آنجا که فولکسواگن هنوز درحال تولید دیابلو بود، تصمیم گرفت تا پیش از رونمایی از مورسیهلاگو یک نسخه ۶ لیتری از موتور V12 دیابلو را تولید کند. نهایتا این تصمیم فولکسواگن منجربه خلق وحشیترین لامبورگینیهای زمان خود مانند نسخههای SV، یوتا، GT، رودستر و SE 30 شد.
دیابلویی که در تصاویر مشاهده میکنید، یک نمونه SE با موتور ۶ لیتری محسوب میشود که به رنگ زیبای «طلایی متالیک اورو الویس» مزین شده؛ این نسخه از دیابلو تنها در دو رنگ عرضه میشده است. نظر شما درباره دیابلو چیست؟ آیا آن را به سوپرخودروی رقبایی چون مکلارن F1 ترجیح میدهید؟!
بهراد
۱۴ شهریور ۱۴۰۱لقبش برازندشه
NAVID۰۰۹۸
۱۴ شهریور ۱۴۰۱البته دیابلو به جنجال چراغهای مشترک با نیسان Z300 هم معروف هست که دقیقاً یکی هستند اما برای بستگی به سفارشدهنده داره که اگر نیاز به چراغ پیدا کنه قیمت چراغ را نمیپردازد و قیمت مدل را میپردازد !
مسئلهی دیگه اینه که اگر تحت مالکیت کرایسلر قرار گرفته بود ، احتمالاً امروز یاد و خاطراتی از لامبو داشتیم و جواهراتی همچون سستوالمنتو را به خواب هم نمیدیدیم و فراری هم یکهتازِ میدان میبود !
کلاً تجربهی مالکیتی ثابت کرده که هرچه آمریکاییها از اروپاییها دور باشند ، میشه به جان داشتنشان امید بست !
Reza Waffen SS
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دقیقا موافقم باهاتون
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۱«خلاصه که اگر امریکا نبود الان آلمان نهایت آیفا تولید میکرد و تو ان و گوه خودشون غلت میزدن»
گستاخی و بی ادبی ایشون باید در سایت ماندگار باشه؟!
Carbonado Aventador
۱۵ شهریور ۱۴۰۱این اقا تو همه ی کامنتاش به برندای دیگه و طرفداراشون توهین رکیک و زشت میکنه..
و کسی کاریش نداره..
بعد ما تا به کسی میگیم بالا چشمت ابرو ۶ ماه تعلیق میشیم..!!
جل الخالق!!!
.
در جواب شما همین بس که:
خودروساز های آلمانی= خاری در چشم امریکایی ها
.
البته چرا از المان مایه بزاریم!!!
کریِر فراری تو فرمول یک
از کل تاریخ صنعت خودرو سازی امریکا بزرگتره
viper2
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ماشین خفنیه . در ضمن دوستان من اعلام میکنم که از این به بعد هیچگونه تعصبی ندارم . اگر از بی ام و خوشم نمیاد هم یا اگر از بعضی المانی ها خوشم نمیاد ، بحث سلیقه ی خودمه نه اینکه بی ام و بده . سعی میکنم به همه ماشینا هم احترام بذارم
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۱درود بر تو🌹
viper2
۱۵ شهریور ۱۴۰۱🙏🙏🙏
Sobhan
۱۵ شهریور ۱۴۰۱منم با ماشینی آلمانی حال نمیکنم ولی علاقه بقیه احترام میزارم 🙌هممون ماشین بازیم اینه که مهمه
JDM lover
۱۴ شهریور ۱۴۰۱حالا جدای از زیبایی خود ماشین ، چقدر این رنگ خوشگله
عاشقش شدم
علی رضایی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱یکی از بهترین ماشین های دهه ۹۰
گاو وحشی ایتالیایی
لامبورگینی دیابلو
محمد هادی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱من!!
زبانم از شرح دادن این جواهر نااااب ایتالیا عاجزه
اجازه بدید که فقط سکوت کنم و بشنوم و بخونم و نگاه کنم
این برای من بهتره!
مهدی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱وقتی به ماشین پشتیه عکس مطلب نگاه میکنم نا خود اگاه یه غمی میفته تو دلم
هعی اونتادور
Reza Waffen SS
۱۵ شهریور ۱۴۰۱چرا ؟
علی رضایی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱من قطعه به یقین دیابلو رو به جای f1 ترجیح می دم
NAVID۰۰۹۸
۱۴ شهریور ۱۴۰۱نظر شما محترم ، ولی دیابلو به هیچ عنوان قابل مقایسه با F1 افسانهای نیست !!!
Reza Waffen SS
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دلیلش اینه که دیابلو تولید محدود نبود وعلا ارزشش امروزه برابری میکرد با F1
پوریا چالش
۱۷ شهریور ۱۴۰۱تنها افسانه فراری f40
Si
۱۵ شهریور ۱۴۰۱انجین بی ام و یک دنیای دیگه در خودروسازی بود چیزی که الان هم برای رقبا آرزو هست
Si
۱۴ شهریور ۱۴۰۱در کنار مورسیه لاگو تنها ماشین های لامبو هستن که اگر پولدار باشی باید حتما داشته باشیش
دوستان الان نیاین بگین کونتاش و میورا چون اونها کلاسیک هستن
احمدرضا
۱۴ شهریور ۱۴۰۱دیابلو قشنگه اما وقتی F1 هست بدون شک اون
چون شماره یک دنیای ماشینی منه
SRT
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اف وان ماشین خوبیه
ب شرط اینکه ظاهر واست مهم نباشه.
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۴ شهریور ۱۴۰۱دیابلو SV هم که بماند واقعا شاهکاریه.
Yasin
۱۴ شهریور ۱۴۰۱چقدر با این رنگ بژ زیباست
Afg
۱۴ شهریور ۱۴۰۱فکر میکنم اگه ادونچی الان بود حتما یکی از تابلوهاش همین خودرو بود)دیابلو اثر لوناردو داونچی(
Lambullshitini
۱۴ شهریور ۱۴۰۱واسه این ماشین رفته بودن از نیسان چراغ جلو قرض گرفته بودن !!!
اصلا چیز خاصی نبود بیخود گندش نکنید که توهین به بقیه شرکتاست
GMA
۱۴ شهریور ۱۴۰۱F1 هم از چراغ عقب اتوبوس استفاده کرده بود،پس باید گفت چیز خاصی نبود؟؟؟! 😐
طنز پردازی کافیه
Taha Malek
۱۴ شهریور ۱۴۰۱مک لارن اف وان از چراغ عقب اتوبوس استفاده میکرد چه ربطی داره.
GMA
۱۴ شهریور ۱۴۰۱منظورم اینه اگه ملاک سنجش سوپرکار ها چراغی باشه که از بقیه قرض گرفتن،F1 هم باید هیت بشه! اینا چیزهای پیش پا افتاده هست،برای کاهش هزینه ها انجام میشه و نقطه ضعف نیست
ایشون هم ظاهرا با لامبورگینی پدر کشتگی دارن که اینطوری هیت میکنند..
Taha Malek
۱۵ شهریور ۱۴۰۱شمارو ریپ نزدم همین هیتر گرامی رو ریپ زدم
محمد هادی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱داداش تو اسم کاربریت یه چیز دیگه به ما میگه ها!!
نفوذی فراری فن ها هستی شما؟؟
Abbas.Lambo
۱۴ شهریور ۱۴۰۱دوستان چند روز دیه تا باز شدن مدارس مونده؟
بعد یجوری هم میگه نیسان انگار نیسان شرکت پشمک سازیه!
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۵ شهریور ۱۴۰۱حالا اگه بر عکس بود قسم میخوردی نیسان کار اشتب نکرده بعد اف 1 افسانه ای هم از چراغ عقب اتوبوس استفاده کرده بود یعنی بدرد نمیخوره افکار پوچ
مرد حق
۶ مهر ۱۴۰۱مک لارن اف 1 چراغ جلوی نیسان را بدون کم و کاست برداشته بود گذاشته بود روی سوپر اتومبیلش.
Taha Malek
۱۴ شهریور ۱۴۰۱من خودم واقعا عاشق این ماشینم و از اون ماشیناس که درجا آدمو یاد نید فور اسپید می ندازه.
نکته ای که جالبه در مورد این ماشین اینکه معمولا ماشینایی اول با چراغ پاپ آپ اومدن بعدش مجبور شدن تغییرش بدن ، نسخه پاپ آپ زیبا تره ولی در این ماشین این موضوع صدق نمی کنه (از نظر من)
PURIYA
۱۴ شهریور ۱۴۰۱بدرد نمیخوره😁
الکی هی میگن خوشگله اون زمان خوشگل بوده ولی نه الان بعدم خوده شما حاضری یه اونتادور جدید رو به این ماشین ترجیح بدین خداوکیلی راست بگین
Taha Malek
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اگه بحث مالی و پرفورمنس نباشه بنظرم دیابلو احتمالا لذت بیشتری داره البته پشت فرمون هیچکدوم قسمت نشده بشینم :(
A.A.S
۱۴ شهریور ۱۴۰۱آخ دلم😍
Elemento
۱۵ شهریور ۱۴۰۱طراحی های دهه ۹۰ همگی در عین سادگی، جذابن
مثل همین دیابلو جان
green
۱۵ شهریور ۱۴۰۱شیشه جلو لامبورگینی جنسش چیه شیشه است یا پلی کربنات ؟ مدلهای مختلف لامبو
AMANTE
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دیابلو با چراغ های مخفی شونده خیلی جذاب تر بود.
https://images.cdn.circlesix.co/image/1/640/0/uploads/posts/2017/08/faf9e22571a4321fbe9bfe17353cbfb3.jpg
Sobhan
۱۵ شهریور ۱۴۰۱🤗
هیبت الله
۱۵ شهریور ۱۴۰۱این ماشین خیلی زیبا و قابل توجه هستش
منصور
۱۵ شهریور ۱۴۰۱دیابلو ماشین خیلی خفنیه، ولی تو دورانی معرفی شد که رقباش خفنتر بودن مثل
Ferrari f40
Ferrari f50
Sobhan
۱۵ شهریور ۱۴۰۱سری ترین ماشین دنیا بوده اون موقع فکر کنم همین الانشم هر ماشینی ۳۲۰تا نمیره🤔🤗
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۱سریع ترین خودروی دهه نود میلادی مکلارن F1 بوده با ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت،همچنان هم سریعترین خودرو تنفس طبیعی خالص هست
(البته والکری رکوردش را شکست ولی چون هیبریدیه،خالص محسوب نمیشه)
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۵ شهریور ۱۴۰۱خب همه جا ببینی اف۱ از مهمترین و بهترین سوپرکارهایی هست که تا به حال ساخته شده.