کانسپت لامبورگینی استوک که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، سوپرسدان جذابی بود که میتوانست پیش از اوروس، لامبورگینی را به بخش جدیدی از بازار وارد کند.
هرچند لامبورگینی به خاطر سوپراسپرتهایش شهرت دارد اما این برند ایتالیایی به ورود به دیگر بخشهای بازار هم تمایل داشته است. شاسیبلند نظامی LM002 اولین انحراف لامبورگینی از سنتهایش بود و امروز هم شاسیبلند اوروس را داریم که پرفروشترین محصول این برند بهحساب میآید؛ اما علاوه بر این دو مدل، یک خودروی دیگر هم در تاریخ لامبورگینی وجود دارد که سوپراسپرت نیست و اگر به تولید میرسید، میتوانست به مدل محبوبی تبدیل شود.
سوپرسدانی از ایتالیا
خودروی موردبحث، لامبورگینی استوک است. این کانسپتی بود که در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ رونمایی شد. نام استوک مثل دیگر محصولات لامبورگینی از دنیای گاوبازی گرفته شده بود. استوک نوعی شمشیر است که توسط ماتادورها استفاده میشود. از رنگی که بعداً با نام گریجو استوک (به معنی خاکستری استوک) به یکی از رنگهای قابل انتخاب برای محصولات لامبورگینی تبدیل شد تا طراحی چشمگیر بدنه، کانسپت استوک این پتانسیل را داشته که به یکی از زیباترین سدانهای تاریخ تبدیل شود.
رقیبی بهمراتب زیباتر برای پانامرا
استوک که یک سال قبل از پانامرا معرفی شد، میتوانست رقیب سرسختی برای اولین سدان تولیدی پورشه باشد. همچنین برخلاف پانامرا، طراحی ظاهری استوک با استقبال مثبتی مواجه شد. کاپوت کشیده، صندوق کوتاه و عرض زیاد ماشین تناسبات فوقالعادهای را ایجاد کرده بود. زبان طراحی آن زمان لامبورگینی که از جتهای جنگنده الهام گرفته بود، خیلی خوب روی استوک اعمال شده بود. بعداً نیز الهام از چراغهای جلوی باریک، شانههای پهن و ورودیهای هوا بزرگ جلوی استوک را در اونتادور دیدیم.
کابین باشکوه
مثل بیرون، کابین استوک هم بسیار شیک و جذاب بود. درواقع، دقیقاً مثل طراحی بیرونی، کابین این کانسپت هم راه را برای طراحی داخلی اونتادور هموار کرد. ارتفاع بالای کنسول مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برگرفته از MMI آئودی و اولین تلاش لامبورگینی برای ساخت صفحه آمپر دیجیتالی همگی نهایتاً با تولید اونتادور به ثمر نشستند؛ بنابراین، همهٔ خلاقیتهای طراحی استوک به هدر نرفت و برخی از آنها را نهایتاً در اونتادور دیدیم.
سدان با قلب گالاردو
استوک به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 گالاردو مجهز شده بود که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مثل همهٔ لامبورگینیهای آن زمان به هر چهارچرخ منتقل میشد. البته استوک تنها سدانی نبود که از پیشرانهٔ V10 گالاردو استفاده میکرد زیرا آئودی هم این موتور را زیر کاپوت S6 و RS6 نسل C6 و همینطور S8 نسل D3 قرار داده بود.
استوک آری، اوروس نه!
زمانی که اوروس به بازار آمد، بسیاری از علاقهمندان به خودرو آن را حرکتی توهینآمیز میدانستند زیرا معتقد بودند یک شاسیبلند وجههٔ برند لامبورگینی را ضعیف میکند اما استوک میتوانست محصول غیر سوپراسپرت مناسبتری برای این برند ایتالیایی باشد. البته همین داستان هنگام معرفی کاین در سال ۲۰۰۳ برای پورشه هم مطرح شد زیرا برندی که به ساخت خودروهای اسپرت سبکوزن شهرت داشت، ناگهان مدلی را معرفی کرد که تمام سنتهای شرکت را زیر پا میگذاشت. بااینحال، بعداً هم کاین و هم اوروس به پرفروشترین محصولات پورشه و لامبورگینی تبدیل شدند.
چرا استوک تولید نشد؟
گفته میشود استوک از هیئتمدیرهٔ گروه فولکسواگن چراغ سبز تولید را دریافت نکرده است زیرا آنها پورشه پانامرا را بهعنوان سوپرسدان این گروه ترجیح میدادند. البته هرچند توسعهٔ استوک در سال ۲۰۰۹ متوقف شد اما در سال ۲۰۱۰ زمانی که فروش لامبورگینی رو به کاهش گذاشت این پروژه دوباره مطرح شد. استوک اما خودرویی آمادهٔ تولید به نظر میرسید. طراحی این ماشین برای یک کانسپت چندان رادیکال نبود و پلتفرم آنهم قابلیت تولید داشت زیرا از همان فریم آلومینیومی آئودی A8 نسل D3 استفاده میکرد. حتی کابین خودرو هم که میتوانست چهار بزرگسال بالغ را در خود جای دهد، آمادهٔ تولید بود. بااینحال، نهایتاً گروه فولکسواگن به تولید این سدان جذاب رضایت نداد. شاید دلیل اصلی این موضوع، وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ بوده باشد. با کاهش فروش خودرو در سراسر جهان در آن زمان، عرضهٔ یک سوپرسدان گرانقیمت ریسک بالایی داشت.
ممد ژانگولر
۲۲ دی ۱۴۰۲چقدر حیف شد فوق العادست .
رقیب پورشه پانامرا میشد
net
۲۲ دی ۱۴۰۲جالب نیست شرکتی که تخصصی سوپر اسپرت می سازد بیا کراس اور و سدان هم بسازد
beeeez
۲۳ دی ۱۴۰۲داداش تو خیار میخوری موز برنمیداری؟
MehdiTurbo
۲۳ دی ۱۴۰۲موز که هیچی تازه گوجه ام برمیداره
ولی بعضی ترکیبا جالب نیست مثل موز گوجه 😐
البته اون زمانیکه لامبو و فراری میخواستن شاسی بزنن خودم از منتقداش بودم و خیلی بدم اومد ولی از وقتی اوروس اومد خوشم اومد ازش حالا فراری نمیدونم شاسیش چقدر فروخت ولی لامبو شاسیش فک کنم پرفروشترین خودروش شد
این سدانم شاید نقش همون اوروس داشته باشه شاید،قبل از اوروس از شاسی بلند لامبورگینی ذهنیتم خیلی یه خودرویی بود که اصلا کل برند لامبو رو میبرد زیر سوال
الان که درست فکر میکنم به نظرم همه چی عادت ذهنیت شاید این سدانشم بیاد مثل همان اوروس بشه
Delta
۲۲ دی ۱۴۰۲فوق العاده زیبا و جذاب بود .
یکی از بهترین کانسپتایی که به خط تولید نرسید .
از بعضی اِلِمان ها مخصوصا چراغا و طراحی داخلیش تو اونتادور استفاده شد .
محمدهادی
۲۲ دی ۱۴۰۲بنظر من لامبورگینی بلاخاره یک بازیگر در این کلاس معرفی میکنه
حالا این تلاش اول به نتیجه ننشست،ولی دومین اقدام قطعا نهایی خواهد شد
مطمئنم
چون واقعا جای خالیش در سبد نوین محصولات این برند خالیه
فندق
۲۳ دی ۱۴۰۲توی شاسی ها هم همینطور بود و اولش یدونه suv مضحک ساخت ولی چندین سال بعد با اوروس بازار رو تسخیر کرد
Hadi
۲۲ دی ۱۴۰۲واقعا خیلی معرکه بوده از پانامرا هم زیباتره 👌🏼
h-a-m-i
۲۲ دی ۱۴۰۲اگه تولید میشد خودکار واسه .پانامرا .آئودیRS8. RS6 وبا چندتا تغییر وبروزرسانی حتی میتونست برای تایکان رقیب محسوب بشه.فولکس واگن هیچ وقت راضی نمیشد اعتبار پورش وآئودی رو برای لامبو به خطر بندازه
parhamiof
۲۲ دی ۱۴۰۲لامبورگینی همیشه بچه اول بوده آئودی کلا نمیزاره پیشرفت کنه
حامد .مهدی پناه
۲۲ دی ۱۴۰۲نسل جدید پانامرا رو دیدی؟
رضا
۲۲ دی ۱۴۰۲یادمه خیلی وقت پیش تو مجله ماشین زمانی که رونمایی شد برای اولین بار در موردش خبر خوندم.
اون موقع سلیقه مشتریا و بازار با الان خیلی فرق داشت این محصول فقط در حد کانسپت موفق بود اگر هم تولید میشد موفقیت خاصی نداشت
و گالاردو خیلی موفق بود
بوگاتی هم نمونه های چهاردر داشته که تولید نشدن
این ماشینا جلو تر از زمان خودشون بودن
F22RAPTOR
۲۲ دی ۱۴۰۲ایکاش ساخته میشد
قطعا جذاب می بود
amir
۲۲ دی ۱۴۰۲((به نظر من)) اونقدری که تو مقاله از زیبایی این ماشین تعریف شده زیبا نیست.
Carbonado Aventador
۲۳ دی ۱۴۰۲این ماشین با استاندارد های ۲۰۲۴ هم زیباست…
حالا حساب کن این ماشین ۱۴ ۱۵ سال قبل معرفی شده..
به نسبت ماشین های اون موقع بخواییم حساب کنیم که فوق زیبا و فوق تهاجمی بوده..
پانامرا ۲۰۱۰ رو کنار این ماشین بزاریم..
بسیار زشت و ابتدایی در کنار این ماشین به نظر میاد
Ehsan
۲۲ دی ۱۴۰۲هنوز هم دیر نشده
با یه بروزرسانی طراحی داخلی و خارجی میتونه تولید بشه و بازار را دست بگیره
sinasvj
۲۲ دی ۱۴۰۲واقعا اگه این تولید میشد کواتروپورته و گیبلی دنبال سوراخ موش میگشتن انصافا چیز حقیه و شرارت داره ازش میباره 😈
𝐀𝐥𝐢
۲۲ دی ۱۴۰۲عجیبه
علی یوسفی
۲۲ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت طراحی بسیار زیبایی داره این لامبورگینی فرم طراحی عقب با صندوق کوچیک که یادآور فست بک هاست و جلوی خودرو که ناگهان تیز میشه طراحی چراغ ها کاملا معرف لامبورگینیه و استفاده از رنگ مشابه رونتون افسانه ای و کاربرد خطوط شکسته همگی نشون دهنده ی طراحی عالی و نمادین لامبورگینیه.
Sepehrg
۲۲ دی ۱۴۰۲اگرم میومد به خاطر اسمش شکست میخورد اسم جالبی نداره
۲۲ دی ۱۴۰۲اگه رقیب پانامرا میشد
همراه با پانامرا ۲۰۱۱ میومد ایران
وای اگه میومد ایران چی میشددد🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰
۲۲ دی ۱۴۰۲یه دلیل میشد که من پولدار بشم🥰🥰🥰
مهدی
۲۲ دی ۱۴۰۲الان تولیدش کنن خوب
هنوزم خیلی جذابه
OMID-LAMBO
۲۲ دی ۱۴۰۲بنظر من هم هنوز دیر نیست و لامبورگینی میتونه بجای لانزادور روی این وقت بزاره و با بروز رسانی های جدید تو طراحی و اضافه کردن موتور وی 8 با یه سیستم الکتریکی راحت 1000 تا ازش قدرت بگیره و هرچی سوپر سدان هست رو بزاره تو جیبش !!
من هنوزم که هنوزه حسرت میخورم چرا همچین ماشینی نباید جاش تو خیابون باشه و فقط تو موزه لامبورگینی جا خشک کنه
نمیدونم
۲۲ دی ۱۴۰۲تو پابجی اسکینش هست ، آدم عشق میکنه سوارش میشه 😍
abbas
۲۲ دی ۱۴۰۲ب جلو پنجره و فرم کاپوت جلو نگاه کنید …
مثل ی ورزش کار پرورش اندام با کات های زیبا عضله …
فازشون چی بوده ک اینو تولید نکردن نمیدونم
بنظر من لایق ساخت تعداد محدود دیگ حداقل پنجاه تا دونه بوده
حتی حتی الانم طراحیش بروزه و میشه با کمی کار کردن روش تو زمان حالم روش سرمایه گذاری کنن
محسن
۲۳ دی ۱۴۰۲من درک نمیکنم حالا که داخل و خارجش طراحی شده به بهترین شکلم طراحی شده موتورش انتخاب شده پس چرا تولید نشده
Mr
۲۳ دی ۱۴۰۲خیلی زیبا بود
ولی خب بنظرم یه جوریه
یعنی بیش از حد لامبورگینیه
زیاد نمیخوره سدان باشه خیلی ژن سوپر اسپرتی داره
شاید اگه یکم نمای جلو ملایم تر طراحی میشد خیلی دلچسب بود
عقبش و کنارش عالیه
ولی خب جلوش حس سدان رو منتقل نمیکنه و حس سوپر اسپرت بیشتری داره
نمیدونم چجوری منظورمو برسونم 😅
مجید
۲۳ دی ۱۴۰۲خیلی خوشحالم که لامبورگینی وارد بازار سدان نشد و به همون نسبت ناراحتم که وارد بازار SUV شد و اوروس رو ساخت! اونم با موتور توربو!
مجید
۲۳ دی ۱۴۰۲وقتی یه ایتالیایی سعی میکنه یه طرح معمولی بذاره که جلب توجه نکنه! خیلی تلاشش کارساز نبود بازم با حذف لوگو مشخصه که ایتالیائیه 😁
از پشت خیلی شبیه داج چلنجر شده، ولی جلوش رو که میبینی انگار یه گرگ رو به شکل بره خواستن در بیارن 😂
حتی از لکسوس LFA هم جلوش خشنتر و اسپورتتره!
کنارشم وقتی طراح داشته طرحهای ریز رو تو در ماشین برای آیرودینامیک کامل میکرده یکی یخش رو گرفته کشیده گفته خب بسشه این یه سدان خانوادگیه!
ولی باز طراح ایتالیایی زهرش رو ریخته و اون باک شش ضلعی عجیب رو تو یه قسمت نامتعارف جا داده 🤣.
اون هم به نسبت سدانهای گرد و مهربون ۲۰۰۸
BMW
۲۳ دی ۱۴۰۲هم عجیب شده هم جالب هست هم جذاب🥲👍