لامبورگینی

تجربه 320 کیلومتر بر ساعت با لامبورگینی گالاردو گیربکس دستی

در ویدئوی زیر، یک لامبورگینی گالاردو با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و گیربکس جذاب شش سرعتهٔ دستی شیاردار به سرعتی نزدیک ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

گالاردو در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان یک لامبورگینی در دسترس‌تر به بازار آمد. حال یک نمونه از مدل‌های پیش از فیس‌لیفت این خودرو با گیربکس شش سرعتهٔ دستی در این ویدئو در اتوبان به سرعتی نزدیک ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این گیربکس که از نوع شیاردار یا Gated است، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به کابین خودرو می‌بخشد، راننده را هم به قطعات مکانیکی خودرو متصل می‌کند.

این می‌تواند به خاطر میکروفون داخل کابین باشد اما صدای این گالاردو چندان تهاجمی به نظر نمی‌رسد و حتی زمانی که خودرو به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد صدای پیشرانه آن‌قدرها بلند نیست. در طول این ویدئو، راننده دو بار خودرو را به سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. البته به نظر می‌رسد هنگام فیلم‌برداری اتوبان خلوت است که امکان رساندن گالاردو به چنین سرعت‌هایی فراهم می‌شود.

گالاردو اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ به‌عنوان محصول پایهٔ لامبورگینی برای قرار گرفتن پایین‌تر از مورسیه‌لاگو معرفی شد. در ابتدا، پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 این ماشین ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما بعداً نسخه‌های قوی‌تری مثل سوپرلگرا با ۵۳۰ اسب بخار قدرت ارائه شد و در فیس‌لیفت سال ۲۰۰۸ نیز حجم موتور به ۵.۲ لیتر افزایش پیدا کرد. علاوه بر گیربکس شش سرعتهٔ دستی شیاردار، لامبورگینی برای این خودرو یک گیربکس تک کلاچهٔ AMT بنام e-Gear را هم ارائه می‌کرد.

تولید گالاردو در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ به پایان رسید و یک اسپایدر پرفورمانتهٔ قرمزرنگ به‌عنوان آخرین نمونه از خط تولید خارج شد. مجموعاً ۱۴,۰۲۲ دستگاه از گالاردو تولید شد و در آن زمان این خودرو به پرفروش‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی مبدل گشت. امروز اما اوروس با بیش از ۱۵ هزار دستگاه گالاردو را پشت سر گذاشته و از هوراکان هم بیش از ۲۰ هزار دستگاه ساخته شده است. بااین‌حال، تولید هوراکان رو به پایان است و سال آینده جانشین آن معرفی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    با اینکه فن فراری هستم ولی گالاردو واقعا ماشین جذابیه.

    موافقم 73
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آقا ما آخر نفهمیدیم گالاردو یا گایاردو ؟

      اون زمان که دوره این ماشین بود تو نوجَوونیا ما که اینترنت تازه داشت پِت‌پت میکرد ، مجلات داشتند با این خودرو لاس میزدند و ما هم به تماشا و خواندن این لاس زدن‌ها بودیم و کُلِ دهانِ مااااا از خواندنش واااا میماند در کنار پراید و پیکان‌هایی که در خیابان‌ها طوفان به پا میکردند ، اما !
      اما یه بحثی بود در مَحافل و تفرقه بین عُلَما که آقا این گایاردوِ ، ولی یکی دیگه نقض میکرد میگفت نه همون گالاردو !!!
      آخرشم ما نفهمیدیم بگیم گایاردو یا گالاردو و به سبب همین اختلاف ، باعث شد هیچگاه به فکر خریدش نباشیم تا مشکلی هم بین علما شکل نگیره و همه در آرامش به زندگی سگی ادامه دهیم تا به امروز که اختلاف بر سر نام‌های گُهَربارِ برندهایِ چینی‌ست دنگ دونگ دینگ / چنگ چونگ چینگ ، البته مطمئناً 💩 توش !!!

      موافقم 31
      مخالفم 23
      1. OldBoy

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (84 ديدگاه)

        گالاردو تلفظ ایتالیایی (معنی: ضربه زننده) و گایاردو تلفظ اسپانیایی (معنی: شجاع و بی باک)
        هر دو درسته

        موافقم 41
        مخالفم 2
      2. محمد

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        عه بازم نفر اول رو ریپلای کردی که بگی فحش بلدی ؟ حیف که مدرسه ها بستن و گرنه میگفتم ناظم تو حلقت فلفل بریزه

        موافقم 10
        مخالفم 19
      3. Reza Waffen SS

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (5360 ديدگاه)

        تلفظ درستش گایاردو هستش

        موافقم 17
        مخالفم 2
  2. خاص

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    یه درگ جذاب قدیما دیده بودم بین مورسیه‌لاگو ۲۰۰۶ و اگه اشتباه نکنم کوئنیگ‌زگ CCX.

    دوربین دقیقاً مثل این کلیپ داخل مورسیه‌لاگو بود و دنده‌ی مورسیه‌لاگو هم دستیِ شیاردار بود.

    خیلی سریع دنده عوض میکرد.

    اگه کسی اون کلیپ رو پیدا کرد، لینک(پیوند)ش رو بفرسته.

    قبلاً گشتم ولی پیداش نکردم.

    موافقم 5
    مخالفم 4
  3. amir-mr

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    فوق العاده ♥️💯

    موافقم 7
    مخالفم 2
  4. JDM سابق

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    هیجان انگیز ترین محصول لامبورگینی بود موتور V10 با گیربکس ۶ دنده دستی گرازیانو

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. MohammaD

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    از نظرم شیک ترین لامبورگینیه به حدی که می تونی با کت و شلوار بشینی توش و با سوپر کارای هم سن و سال کل بندازی

    موافقم 22
    مخالفم 1
  6. SRT

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (624 ديدگاه)

    گالاردو عالیه
    خیلی دوسش دارم

  7. Reza Waffen SS

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    لامصب خیلی خیلی خوشگله

    موافقم 11
  8. new reventon

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (452 ديدگاه)

    بنظرتون چرا با اینکه لامبورگینی اینقد جلو خودرو هاش رو سیال میسازه بازم ایرودینامیکشون بالاست؟
    ضریب ایرودینامیک اونتادور 0.37
    ضریب ایرودینامیک تسلا 3 0.21
    ضریب ایرودینامیک تایکان 0.20

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. OldBoy

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (84 ديدگاه)

      ضریب آیرودینامیک بالا برای افزایش داونفورس و چسبندگی و سریع تر رد کردن پیچ هاست.
      خودرو های فرمول یک هم ضریب متغیر دارن که حتی دو برابر یا بیشتر از لامبورگینی اونتادور هست.
      خودرو های برقی بخاطر عدم نیاز به ورودی هوا در جلو پنجره راحتتر میتونن ضریب درگ رو کاهش بدن. ضریب درگ پایین هم در سرعت های بالا باعث کاهش چسبندگی و ناپایداری خودرو میشه که برای یه سوپراسپرت یه عیبه.خودرو های معمولی هم که ضریب پایینی دارن باید محدود کننده الکترونیکی سرعت بذارن.

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. Dna

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (297 ديدگاه)

      من تو این زمینه تخصصی ندارم منتظرم یکی جوابتون رو بده
      احتمالا به خاطر نیروی درگه

  9. OM.01

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (546 ديدگاه)

    دوستان عزیز یه سوال
    ایا نحوه کاکرد گیربکس های دنده ای سوپر اسپرت های 15سال پیش مثل همین گالاردو دقیقا عین همین گیربکس های تیبا و پرایده!؟ منظورم اینکه هنگام شروع از حرکت اگه کلاچ رو تا ته نگیریم و به طور کلی اصول حرکت با خودروی دنده ای رو رعایت نکنیم یا هنگام سرپایینی پارک دوبل کردن و… ماشین خاموش میشه؟

    و ماشین های دنده ای قدیمی مثل پونتیاک streamliner که برای قبل 1950 است و یا ماسل کارهای دهه 70 اونا هم اینطوری هستن؟ یا مثلا پورشه 911 های جدید که میشه با گیربکس دنده ای هم سفارش داد. اونارو هم باید دقیقا همونطور که با پراید تیبا دنا تعویض دنده کنیم؟!

    من تو گوگل چیزخاصی پیدا نکردم حالا باز اگر کسی میدونه بگه ممنون.

    موافقم 12
    1. JDM سابق

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (707 ديدگاه)

      بیس کار همونه
      حتی گیربکس های دو کلاجه هم بیس شون با دنده ای ها یکیه. اما در یکسری از موارد سیستم سنکرونایزر ها ( هماهنگ کننده دنده ها)فرق داره ( البته تفاوت جزیی و خیلی) تو مواردی هم که سنکرونایزر ندارن از Sliding gear استفاده میکنن که قدیمی هستن. تفاوت گیربکس های سوپراسپورت ها تو شفت های بزرگ و دنده بزرگ و صفحه کلاج بزرگتر واسه تحمل گشتاور بالا و همچنین نسبت دنده مناسب که خوده کارخونه تعیین میکنه. اما مهمترینش تحمل گشتاوره

    2. عباس

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      دقیقا ی جورایی همونه الان دقت ب فیلمم کنید موقع تعویض دنده پاشو می‌زاره رو کلاچ و دنده میده

  10. JDM

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1168 ديدگاه)

    لامبور گینی گایاردو یکی از پادشاهای شتاب زمان خودش بود V10 با گیربکس دستی اسطوره تمام نشدنی
    من اگه یه TLX و gtr از خدا بخوام قطعا داشتن گایاردو چیز زیادی نیست

  11. ali-ahwazi-1220

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا گیربکس دستی ی چیز دیگس…

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. Alireza

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    حرف نداره از اول چشم به جهان گشود م عاشق لامبورگینی بودم و هستم. این ماشین زمان خودش حرف برایه گفتن نداشت. (بدوم مقایسه). و نداره. البته. الان. ماشینای لول پایین هم میتونن شکست بدنش . دعا کنید ماکت شو بگیرم :))

  13. Ali

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    چقدر گالاردو دوست داشتنیه❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا