در ویدئوی زیر، یک لامبورگینی گالاردو با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و گیربکس جذاب شش سرعتهٔ دستی شیاردار به سرعتی نزدیک ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
گالاردو در سال ۲۰۰۳ بهعنوان یک لامبورگینی در دسترستر به بازار آمد. حال یک نمونه از مدلهای پیش از فیسلیفت این خودرو با گیربکس شش سرعتهٔ دستی در این ویدئو در اتوبان به سرعتی نزدیک ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این گیربکس که از نوع شیاردار یا Gated است، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به کابین خودرو میبخشد، راننده را هم به قطعات مکانیکی خودرو متصل میکند.
این میتواند به خاطر میکروفون داخل کابین باشد اما صدای این گالاردو چندان تهاجمی به نظر نمیرسد و حتی زمانی که خودرو به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد صدای پیشرانه آنقدرها بلند نیست. در طول این ویدئو، راننده دو بار خودرو را به سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. البته به نظر میرسد هنگام فیلمبرداری اتوبان خلوت است که امکان رساندن گالاردو به چنین سرعتهایی فراهم میشود.
گالاردو اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ بهعنوان محصول پایهٔ لامبورگینی برای قرار گرفتن پایینتر از مورسیهلاگو معرفی شد. در ابتدا، پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 این ماشین ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما بعداً نسخههای قویتری مثل سوپرلگرا با ۵۳۰ اسب بخار قدرت ارائه شد و در فیسلیفت سال ۲۰۰۸ نیز حجم موتور به ۵.۲ لیتر افزایش پیدا کرد. علاوه بر گیربکس شش سرعتهٔ دستی شیاردار، لامبورگینی برای این خودرو یک گیربکس تک کلاچهٔ AMT بنام e-Gear را هم ارائه میکرد.
تولید گالاردو در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ به پایان رسید و یک اسپایدر پرفورمانتهٔ قرمزرنگ بهعنوان آخرین نمونه از خط تولید خارج شد. مجموعاً ۱۴,۰۲۲ دستگاه از گالاردو تولید شد و در آن زمان این خودرو به پرفروشترین محصول تاریخ لامبورگینی مبدل گشت. امروز اما اوروس با بیش از ۱۵ هزار دستگاه گالاردو را پشت سر گذاشته و از هوراکان هم بیش از ۲۰ هزار دستگاه ساخته شده است. بااینحال، تولید هوراکان رو به پایان است و سال آینده جانشین آن معرفی خواهد شد.
رضا
۱۷ مرداد ۱۴۰۲با اینکه فن فراری هستم ولی گالاردو واقعا ماشین جذابیه.
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲آقا ما آخر نفهمیدیم گالاردو یا گایاردو ؟
اون زمان که دوره این ماشین بود تو نوجَوونیا ما که اینترنت تازه داشت پِتپت میکرد ، مجلات داشتند با این خودرو لاس میزدند و ما هم به تماشا و خواندن این لاس زدنها بودیم و کُلِ دهانِ مااااا از خواندنش واااا میماند در کنار پراید و پیکانهایی که در خیابانها طوفان به پا میکردند ، اما !
اما یه بحثی بود در مَحافل و تفرقه بین عُلَما که آقا این گایاردوِ ، ولی یکی دیگه نقض میکرد میگفت نه همون گالاردو !!!
آخرشم ما نفهمیدیم بگیم گایاردو یا گالاردو و به سبب همین اختلاف ، باعث شد هیچگاه به فکر خریدش نباشیم تا مشکلی هم بین علما شکل نگیره و همه در آرامش به زندگی سگی ادامه دهیم تا به امروز که اختلاف بر سر نامهای گُهَربارِ برندهایِ چینیست دنگ دونگ دینگ / چنگ چونگ چینگ ، البته مطمئناً 💩 توش !!!
OldBoy
۱۷ مرداد ۱۴۰۲گالاردو تلفظ ایتالیایی (معنی: ضربه زننده) و گایاردو تلفظ اسپانیایی (معنی: شجاع و بی باک)
هر دو درسته
محمد
۱۷ مرداد ۱۴۰۲عه بازم نفر اول رو ریپلای کردی که بگی فحش بلدی ؟ حیف که مدرسه ها بستن و گرنه میگفتم ناظم تو حلقت فلفل بریزه
Reza Waffen SS
۱۷ مرداد ۱۴۰۲تلفظ درستش گایاردو هستش
خاص
۱۷ مرداد ۱۴۰۲یه درگ جذاب قدیما دیده بودم بین مورسیهلاگو ۲۰۰۶ و اگه اشتباه نکنم کوئنیگزگ CCX.
دوربین دقیقاً مثل این کلیپ داخل مورسیهلاگو بود و دندهی مورسیهلاگو هم دستیِ شیاردار بود.
خیلی سریع دنده عوض میکرد.
اگه کسی اون کلیپ رو پیدا کرد، لینک(پیوند)ش رو بفرسته.
قبلاً گشتم ولی پیداش نکردم.
amir-mr
۱۷ مرداد ۱۴۰۲فوق العاده ♥️💯
JDM سابق
۱۷ مرداد ۱۴۰۲هیجان انگیز ترین محصول لامبورگینی بود موتور V10 با گیربکس ۶ دنده دستی گرازیانو
MohammaD
۱۷ مرداد ۱۴۰۲از نظرم شیک ترین لامبورگینیه به حدی که می تونی با کت و شلوار بشینی توش و با سوپر کارای هم سن و سال کل بندازی
SRT
۱۷ مرداد ۱۴۰۲گالاردو عالیه
خیلی دوسش دارم
Reza Waffen SS
۱۷ مرداد ۱۴۰۲لامصب خیلی خیلی خوشگله
new reventon
۱۷ مرداد ۱۴۰۲بنظرتون چرا با اینکه لامبورگینی اینقد جلو خودرو هاش رو سیال میسازه بازم ایرودینامیکشون بالاست؟
ضریب ایرودینامیک اونتادور 0.37
ضریب ایرودینامیک تسلا 3 0.21
ضریب ایرودینامیک تایکان 0.20
OldBoy
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ضریب آیرودینامیک بالا برای افزایش داونفورس و چسبندگی و سریع تر رد کردن پیچ هاست.
خودرو های فرمول یک هم ضریب متغیر دارن که حتی دو برابر یا بیشتر از لامبورگینی اونتادور هست.
خودرو های برقی بخاطر عدم نیاز به ورودی هوا در جلو پنجره راحتتر میتونن ضریب درگ رو کاهش بدن. ضریب درگ پایین هم در سرعت های بالا باعث کاهش چسبندگی و ناپایداری خودرو میشه که برای یه سوپراسپرت یه عیبه.خودرو های معمولی هم که ضریب پایینی دارن باید محدود کننده الکترونیکی سرعت بذارن.
Dna
۱۷ مرداد ۱۴۰۲من تو این زمینه تخصصی ندارم منتظرم یکی جوابتون رو بده
احتمالا به خاطر نیروی درگه
OM.01
۱۷ مرداد ۱۴۰۲دوستان عزیز یه سوال
ایا نحوه کاکرد گیربکس های دنده ای سوپر اسپرت های 15سال پیش مثل همین گالاردو دقیقا عین همین گیربکس های تیبا و پرایده!؟ منظورم اینکه هنگام شروع از حرکت اگه کلاچ رو تا ته نگیریم و به طور کلی اصول حرکت با خودروی دنده ای رو رعایت نکنیم یا هنگام سرپایینی پارک دوبل کردن و… ماشین خاموش میشه؟
و ماشین های دنده ای قدیمی مثل پونتیاک streamliner که برای قبل 1950 است و یا ماسل کارهای دهه 70 اونا هم اینطوری هستن؟ یا مثلا پورشه 911 های جدید که میشه با گیربکس دنده ای هم سفارش داد. اونارو هم باید دقیقا همونطور که با پراید تیبا دنا تعویض دنده کنیم؟!
من تو گوگل چیزخاصی پیدا نکردم حالا باز اگر کسی میدونه بگه ممنون.
JDM سابق
۱۷ مرداد ۱۴۰۲بیس کار همونه
حتی گیربکس های دو کلاجه هم بیس شون با دنده ای ها یکیه. اما در یکسری از موارد سیستم سنکرونایزر ها ( هماهنگ کننده دنده ها)فرق داره ( البته تفاوت جزیی و خیلی) تو مواردی هم که سنکرونایزر ندارن از Sliding gear استفاده میکنن که قدیمی هستن. تفاوت گیربکس های سوپراسپورت ها تو شفت های بزرگ و دنده بزرگ و صفحه کلاج بزرگتر واسه تحمل گشتاور بالا و همچنین نسبت دنده مناسب که خوده کارخونه تعیین میکنه. اما مهمترینش تحمل گشتاوره
عباس
۲۵ اسفند ۱۴۰۲دقیقا ی جورایی همونه الان دقت ب فیلمم کنید موقع تعویض دنده پاشو میزاره رو کلاچ و دنده میده
JDM
۱۷ مرداد ۱۴۰۲لامبور گینی گایاردو یکی از پادشاهای شتاب زمان خودش بود V10 با گیربکس دستی اسطوره تمام نشدنی
من اگه یه TLX و gtr از خدا بخوام قطعا داشتن گایاردو چیز زیادی نیست
ali-ahwazi-1220
۱۷ مرداد ۱۴۰۲واقعا گیربکس دستی ی چیز دیگس…
Alireza
۱۸ مرداد ۱۴۰۲حرف نداره از اول چشم به جهان گشود م عاشق لامبورگینی بودم و هستم. این ماشین زمان خودش حرف برایه گفتن نداشت. (بدوم مقایسه). و نداره. البته. الان. ماشینای لول پایین هم میتونن شکست بدنش . دعا کنید ماکت شو بگیرم :))
Ali
۲۰ مرداد ۱۴۰۲چقدر گالاردو دوست داشتنیه❤️