لامبورگینی

داستان لامبورگینی، سوپراسپرت‌های ایتالیایی که از روی انتقام ساخته شدند

اکثر تصمیماتی که از روی کینه و انتقام گرفته می‌شوند معمولاً پایان خوبی ندارند اما یکی از این داستان‌های انتقام‌جویانه منجر به شکل‌گیری مشهورترین رقابت در صنعت خودروسازی شد.

یکی از مشهورترین داستان‌های جهان خودرو مربوط به چگونگی شکل‌گیری لامبورگینی است ولی شاید خیلی‌ها از جزئیات دقیق این داستان خبر نداشته باشند. فروچیو لامبورگینی که پسر یک کشاورز در روستایی در ایتالیا بود، وارد صنعت شد و تا اواخر دههٔ ۵۰ با دو شرکت لامبورگینی تراتوری (ساخت تراکتور) و لامبورگینی بروچاتوری (ساخت سیستم‌های تهویه و گرمایشی) سرمایهٔ زیادی به هم زد. وی همچنین علاقهٔ زیادی به خودروهای اسپرت داشت و کلکسیونی از خودروهای مختلف مثل مرسدس بنز 300SL گالوینگ، مازراتی 3500GT و جگوار E تایپ را در اختیار داشت. در سال ۱۹۵۸، فروچیو برای اولین بار از فراری بازدید کرد و یک ۲۵۰ GT کوپه با بدنهٔ پینین‌فارینا خرید.

وی آن‌قدر از این خودرو خوشش آمد که یک نمونهٔ دیگر با بدنهٔ اسکاگلیتی و فاصلهٔ محوری کوتاه هم خرید. آخرین فراری در کلکسیون فروچیو هم یک ۲۵۰ GT 2+2 با بدنهٔ پینین‌فارینا بود ولی فروچیو از عملکرد این خودرو به دلیل مشکل کلاچ رضایت نداشت. این در حالی بود که فراری در آن سال‌ها خدمات پس از فروش مناسبی برای خودروهای خود ارائه نمی‌کرد؛ بنابراین، فروچیو خودش دست‌به‌کار شد و در کارخانهٔ تراکتورسازی‌اش اقدام به تعویض کلاچ خودرو کرد. وی اما به همین‌جا اکتفا نکرد و با تغییر سرسیلندر از SOHC به DOHC و نصب شش کاربراتور جدید، موتور را هم ارتقاء داد.

در سمت دیگر این داستان، انزو فراری قرار داشت. طراح و رانندهٔ مسابقهٔ افسانه‌ای و البته خودشیفته که اصلاً انتقادپذیر نبود و مسئولیت اشتباهاتش را نمی‌پذیرفت. درنتیجه، وقتی فروچیو از مشکلات فراری خود با انزو صحبت کرد، وی این‌گونه پاسخ داد:

بگذار من ماشین بسازم و تو به ساخت تراکتور ادامه بده

طبیعتاً فروچیو از این پاسخ عصبانی شد. آن‌قدر عصبانی که تصمیم به انتقام گرفت. این انتقام قرار بود با ساخت خودروی اسپرتی گرفته شود که حتی از ساخته‌های فراری هم بهتر باشد.

هرچند فروچیو بهترین تراکتورها را در ایتالیا می‌ساخت ولی ساخت یک خودروی اسپرت از ابتدا بسیار چالش‌برانگیز بود. بااین‌حال، لامبورگینی ظرف چهار ماه این کار را انجام داد. بدین منظور، کارخانهٔ کوچکی در سنت آگاتا ساخته و چهار ماه بعد، اولین خودروی لامبورگینی با نام GT350 تولید شد. جالب اینکه پنج نفر از کارکنان فراری در توسعهٔ این خودرو نقش داشتند. این افراد دو سال قبل در اعتراض به دخالت همسر انزو فراری در تصمیمات مهم کارخانه، اخراج شده بودند و سپس شرکتی برای طراحی خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت تأسیس کردند. لامبورگینی سراغ این پنج نفر رفت و از آن‌ها برای ساخت GT350 کمک گرفت. ۱۳ خریدار بلافاصله این خودرو را سفارش دادند و مجموعاً ۱۲۰ دستگاه از آن ساخته شد.

هرچند این شروع خوبی برای لامبورگینی بود ولی GT350 فراری را نگران نکرد و اتفاق اصلی در سال ۱۹۶۷ با تولد میورا رخ داد. این اولین سوپراسپرت موتور وسط جهان بود که بسیار موفق عمل کرد و تا زمان پایان تولید در سال ۱۹۷۳ مجموعاً ۷۶۴ دستگاه از آن ساخته شد. این‌گونه بود که رقابت بین لامبورگینی و فراری آغاز شد، رقابتی که تا به امروز ادامه دارد و باورکردنی نیست که مشکل کوچکی در کلاچ یک خودرو باعث شکل‌گیری جذاب‌ترین رقابت در تاریخ صنعت خودروسازی شده است.

متأسفانه، بحران نفتی در اوایل دههٔ ۷۰ ضربهٔ بزرگی به بازار خودروهای اسپرت زد تا جایی که فروچیو مجبور شد شرکت خود را در سال ۱۹۷۴ بفروشد. در آن زمان، سبد محصولات لامبورگینی از چهار خودرو شامل ایسلرو، اسپادا، جاراما و اوراکو تشکیل شده بود و پرتوتایپ مشهورترین خودروی تاریخ لامبورگینی یعنی کانتاش هم ساخته شده بود. همهٔ این خودروها طی تنها یک دهه ساخته شدند و همگی توان رقابت با فراری را داشتند. همچنین زمانی که کار روی کانتاش آغاز شد، فروچیو هنوز در شرکت بود اما این پروژه نهایتاً با رهبری هوراچیو پاگانی به تولید رسید که آن زمان برای لامبورگینی کار می‌کرد.

مالکیت لامبورگینی یک بار در سال ۱۹۸۰ تغییر کرد و سپس در سال ۱۹۸۷ به کرایسلر رسید. در سال ۱۹۹۸ نیز آئودی این برند ایتالیایی را خرید و به‌طور کامل لامبورگینی را نوسازی کرد. نمادهایی مثل گالاردو و مورسیه‌لاگو تحت مالکیت آئودی ساخته شدند و بعداً نیز هوراکان و اونتادور به‌عنوان جایگزین‌های آن‌ها به بازار آمدند. بدون غرور انزو فراری و انگیزهٔ انتقام فروچیو لامبورگینی شاید هیچ‌گاه نمی‌توانستیم شاهد خلق این سوپراسپرت‌های جذاب باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1738 ديدگاه)
    1. ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6056 ديدگاه)

      منی که فکر میکردم این دوتا بگین

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (6056 ديدگاه)

        یکین*
        لعنت به این کیبورد😁

        1. nima.jdm

          ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1128 ديدگاه)

          عیبی نداره پیش میاد

  2. نانو

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (227 ديدگاه)

    عین داستان شکل گیری شرکت سایپا بود که اویل انقلاب مدیر وقت سایپا میره ایرانخودرو و بخاطر تعداد کم ماشین های لگن تولید شرکت اعتراض می کنه وجواب درستی نمی شنوه عصبانی میشه ومیاد خط تولیدماشین لگن های زیادی برای رقابت با ایرانخودروراه میاندازه

    موافقم 51
    مخالفم 1
    1. Armanbimmer

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      نکته ی جالبش اینجاست که
      اون هم شروع به تولید
      لگن کرده…

      موافقم 18
      مخالفم 1
    2. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      الان توی تولید لگن دارن سخت رقابت میکنن

  3. Khosrow

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2432 ديدگاه)

    درستـــ مثل انتقام جویی های اینجـا که سر از اون دنیـا در میـارن / خوفـ تـرین – نفس گیـر ترین و تکرار نشـدنی ترین لمبورگینی که جزء تاپــــ تن تاریخ هست مورسیه لگــــو / از نزدیکــ که ببینیشــــ سرگیجه و تهوع میده بس که قابل هضم نیستــــ / توو فراری هـا همــ انــزو با همیـن کاریزمـا و البته خوفـ تـر / ایتالیــایی د ع و ا کنیمـــ ..

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. Armanbimmer

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      داشتی تحسین میکردی یا تخریب؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. Titanium

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    به این میگن اثر پروانه ای
    خراب شدن کلاچ خودرو
    شکل گیری یکی از بزرگترین خودروسازا

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. KAIZEN

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (396 ديدگاه)

      تو کتاب برتری خفیف نوشته جف اولسن به این مورد ” اثر پروانه ای” اشاره کرده

      موافقم 11
      مخالفم 1
  5. saeedfarshchian

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (312 ديدگاه)

    لامبورگینی 👍
    فراری 👎
    خودم لامبورگینی

    موافقم 47
    مخالفم 20
    1. boost10

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (286 ديدگاه)

      خیلی سخته من هر دو تاشو دوست دارم

      موافقم 18
      مخالفم 2
    2. ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6056 ديدگاه)

      بوگاتی چطوره؟

      موافقم 2
      مخالفم 15
      1. آدولف هیتلر

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (71 ديدگاه)

        ماشین خودنمایی

        موافقم 9
        مخالفم 3
    3. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      معلومه فراری

      موافقم 2
      مخالفم 3
  6. datsun

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4052 ديدگاه)

    ولی هنوز فراری یه چیز دیگست

    موافقم 16
    مخالفم 24
    1. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      صد در صد فراری از لامبو سرتره

      موافقم 3
      مخالفم 7
  7. Armanbimmer

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ولی فروچیو لامبورگینی کارش رو به بهترین شکل ممکن و به نحو احسن انجام داده و کاملا کارش قابل تحسینه
    تنها انتقامی هستش که نتیجه فوق العاده ای داشته

    موافقم 26
    مخالفم 1
  8. Iman 007

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    این جمله ای که انزو به فروچو گفت رو هرجایی یه طور تعریف میکنن خیلی جالبه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. misha

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    اگه مرحوم انزو فراری انتقاد پذیر تر میبود شاید هیچوقت شاهد خلق کمپانی لامبورگینی نمیبودیم
    و اگه جاه طلبی فروچو لامبورگینی نبود شاید هرگز رقابت اینقدر داغ نمیشد که انزو فراری بخاد واسه از دست ندادن جایگاهش عرق بریزه
    یجورایی دنیای خودرو اسپرت مدیون همون دیالوگ رد و بدل شده بین این دو نفر هست

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. nima.jdm

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      شاید اگه هیچکدوم از این اتفاق ها نمیفتاد یه کمپانی بهتر از لامبو برای رقابت با فراری ساخته می‌شد
      از کجا معلوم

      موافقم 2
      مخالفم 3
  10. froG-driVer

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1183 ديدگاه)

    این کینه و انتقام نبود،
    فرچیو به انزو فراری گفت که ماشینات میتونن بهتر از این باشن،فقط بعضی بخشارو بهبود بده،اما انزو قبول نکرد و تکبرش رو واقعیت غالب شد،فرچیو هم رفت،برا خودش ماشینی رو ساخت که ثابت کنه بهتر از فراری هم میشه ساخت،
    این حسرت و تلاش برای اثبات بود…

    موافقم 22
    مخالفم 1
  11. boost10

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    ( وی همچنین علاقهٔ زیادی به خودروهای اسپرت داشت و کلکسیونی از خودروهای مختلف مثل مرسدس بنز 300SL گالوینگ، مازراتی 3500GT و جگوار E تایپ را در اختیار داشت. )
    چه خوش سلیقه بوده آقای فروچیو لامبورگینی

    موافقم 12
    مخالفم 4
  12. nima.jdm

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    انزو فراری خیلی آدم مغرور و خود پسندی بوده و لامبورگینی به خوبی ادبش کرد
    خدایی قشنگ ترین انتقام صنعت خودروسازی همین انتقامه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  13. ،ramin

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جالب که اقای پاگانی هم تو شرکت لامبورگینی بود و بعدش به دلیلی از اوجا اخراج و شرکت خودش یعنی پاگانی رو تاسیس میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا