لامبورگینی

لامبورگینی جالپا 8 سیلندر با رکورد 400 متر زیر 9 ثانیه!

جالپا یکی از محصولات کمتر شناخته شده لامبورگینی است. این خودرو اخیراً با پیشرانه ۸ سیلندر جنرال موتورز توانسته رکورد ۴۰۰ متر زیر ۹ ثانیه ثبت کند.

جالپا به مدت حدود ۳ دهه آخرین لامبورگینی‌ای بود که از پیشرانه ۸ سیلندر استفاده می‌کرد اما با ظهور اوروس در سال ۲۰۱۸ این لقب به قدبلند ایتالیایی‌ها رسید. البته جالپا در حالت استاندارد خودروی شاخصی نبود مخصوصاً وقتی عملکرد آن را با محصولات کنونی این برند و سایر رقبا مقایسه کنیم کمبودهای پرفورمنس جالپا مشهودتر خواهد بود؛ اما وقتی قلب تپنده آن را با خودرویی دیگر تعویض کنید احتمالاً سریع‌ترین جالپای دنیا متولد خواهد شد.

هرچند باید اعتراف کرد چنین ادعایی را نمی‌توان تائید کرد زیرا احتمال دارد نمونه‌های دیگری از لامبورگینی جالپا وجود داشته باشند که بتوانند سریع‌تر حرکت کنند اما با این وجود شاهد یکی از سریع‌ترین نمونه‌های این خودرو هستیم. البته پیش از آنکه درباره عملکرد جالپای سیاه رنگ حاضر در ویدئو صحبت کنیم بهتر است به باطن آن بپردازیم. نسخه استاندارد جالپا به پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت مجهز بوده و یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز قدرت پیشرانه را راهی چرخ های عقب می‌کرده است.

ایتالیایی‌ها گفته‌اند پدر گالاردو می‌توانست در عرض ۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. برای مقایسه باید گفت هفتمین نسل فورد فیستا ST در حالت استاندارد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه‌ای داشته است! همچنین جالپا مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۵.۴ ثانیه و با سرعت ۱۴۸ کیلومتر در ساعت طی می‌کند؛ اما برسیم به خودرویی که در ویدئو تماشا خواهید کرد. از میان ۴۱۰ دستگاه جالپا تولیدی این مدل شماره ۳۹۷ بوده و بنابراین جزو آخرین مدل‌های مونتاژی است. جالپا موردبحث بجای پیشرانه استاندارد خود از نیروگاه ۸ سیلندر LS جنرال موتورز با دو توربوی بزرگ سود می‌برد. اگرچه قدرت تولیدی پیشرانه مشخص نیست اما هیولای تازه متولد شده توانسته مسافت ۴۰۰ متر را در ۸.۹۹۲ ثانیه طی کند. مالک خودرو می‌گوید بیش از ۱۰ سال روی جالپا کار کرده و بی‌وقفه قوای محرکه آن را ارتقا داده است. ۳ سال پیش مالک خودرو آرزوی ثبت مسافت ۴۰۰ متر در محدوده ۹ ثانیه را داشت و حالا توانسته زیر ۹ ثانیه را ثبت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    خدا شاهده هنوز مقاله رو نخوندم
    ولی ۸۵ درصد احتمال یه موتور ال اس زیره کاپوتش

    موافقم 46
    مخالفم 1
    1. ....

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (60 ديدگاه)

      موتورش ال اس هست تو متن نوشته بود

      موافقم 17
    2. Daruosh

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (101 ديدگاه)

      چرا ۸۵ درصد! 🤔

      موافقم 22
      1. JDM سابق

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (707 ديدگاه)

        هر موقع یه موتور ۸ سیلندر دیدین که تو درگ استریپ میخواد تایم بزنه
        بین ۸۰ تا ۸۵ درصد ال اسه
        ده پونزده درصد کایوت یا بیگ بلاکه
        اون درصد آخری هرچی موند بقیه موتوراست

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. مهدی

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1739 ديدگاه)

          فکر کنم هر موقع یه موتور ۸ سیلندر میخواد تایم بزنه 40 درصد بیگ بلاکه 40 درصد ls 🤔

          موافقم 6
          مخالفم 2
  2. blackwing

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    آقا به صاحب ماشین بگین اون موتور ۳.۵ لیتری لامبو رو توی انبار نگه داشته باشه بعداً برای فروش ماشین افسر راهنمایی رانندگی میاد گیر میده باید بره تعویض موتور 😄

    موافقم 20
  3. Hamidreza

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (329 ديدگاه)

    چیش بسته غیب گفتی…

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. R/T

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    صدای این موتور واقعا خوبه

  5. lamno

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    حاجی اون سوپرا چه کرد

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Daruosh

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (101 ديدگاه)

      والا یه لحظه فکر کردم پرواز کرد

  6. ^MSP^

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    اسمش چه جالپه !

  7. محمدهادی

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    جد گالاردو
    واقعا شباهت ظاهریش البته به سبک کلاسیک خودش،به گالاردو شگفت انگیزه،حالا میشه فهمید طراحی بی نقص و پخته ی گالاردو و هوراکان،خیلی هم بدون دلیل نبوده…

  8. OldBoy

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    ظاهرشو چقد قشنگ درآوردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا