هماکنون دورهای را سپری میکنیم که برای طرفداران پیشرانههای V12 هم تلخ و هم شیرین است زیرا خودروهایی مثل فراری پوروسانگوئه، آستونمارتین والکری و پاگانی یوتوپیا اوج مهندسی موتورهای V12 و همینطور آغاز پایان این نیروگاههای دوستداشتنی را نشان میدهند. لامبورگینی نیز امسال تور خداحافظی با پیشرانهٔ V12 خود را آغاز کرده است. البته از قبل میدانیم که اونتادور اولتیمائه آخرین محصول V12 غیر هیبریدی لامبورگینی است اما سازندهٔ ایتالیایی نمیخواهد ما سوپرکارهای V12 افسانهای سنت آگاتا را فراموش کنیم که راه را برای اونتادور هموار کردند. این شامل مدل نمادین دیابلو و جانشین آن یعنی مورسیهلاگو میشود که در اینجا نگاهی به آن خواهیم داشت.
پیشرانهٔ V12 نمادین
در سینهٔ مورسیهلاگو یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 قرار داشت که با ۵۸۰ اسب بخار، بسیار قویتر از دیابلوهای اولیه بود. به لطف این نیرو و همینطور سامانهٔ چهارچرخ محرک، مورسیهلاگو ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که در سال ۲۰۰۱ دستاورد بزرگی محسوب میشد خصوصاً با توجه به مبدلهای کاتالیزوری بزرگی که در آن زمان نیاز بود. با استفاده از سیستم روغنکاری کارتل خشک، پیشرانه تقریباً ۵۰ میلیمتر پایینتر نصب شده بود که به بهبود قابلیتهای رانندگی مورسیهلاگو کمک میکرد. همچنین طراحی این ماشین هم آنقدر جذاب بود که حتی هنوز هم چشمگیر به نظر میرسد.
مالکیت آئودی
مورسیهلاگو اولین محصول لامبورگینی بود که در دوران مالکیت آئودی توسعه پیدا کرد و شاید به خاطر همین ارتباط آلمانی بود که این سوپرکار جدید مهربانتر از دیابلو بود. در دیابلو باید کنترلهای سنگین، کابین تنگ و صدای فوقالعاده بلند موتور V12 را تحمل میکردید اما مورسیهلاگو خودروی آسانتری برای استفاده بود هرچند که هنوز هم توانایی ترساندن راننده را داشت. همچنین هرچند سوپرکار جدید لامبورگینی هنوز هم سواری خشکی داشت اما فرمان آن سبکتر و از دیابلو بود. مورسیهلاگو در سرعتهای پایین احساس ناراحتی داشت اما در مسیرهای باز زنده میشد. در مورسیهلاگو سامانهٔ چهارچرخ محرک دیابلو که حداکثر ۷۰ درصد نیرو را به چرخهای عقب میفرستاد همچنان حفظ شده بود.
رودستر و نسخههای قویتر
مثل اونتادور، خانوادهٔ مورسیهلاگو هم در طول سالها گسترش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ رودستر به بازار آمد و سپس نسخهٔ بروز شدهٔ مورسیهلاگو با نام LP640-4 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. در این نسخه، حجم پیشرانه به ۶.۵ لیتر و قدرت آن به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۰ لامبورگینی رودستر جدید LP650-4 را با ۶۵۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد. این نسخه به یک سقف پارچهای مجهز شده بود که امکان برداشتن آن بهصورت دستی وجود داشت. قویترین عضو خانوادهٔ مورسیهلاگو نیز نسخهٔ سوپرولوچه LP670-4 یا SV بود که با استفادهٔ بیشتر از فیبر کربن، وزن آن حدود صد کیلوگرم کمتر شده بود. در این نسخه همچنین قدرت موتور V12 به ۶۷۰ اسب بخار افزایش یافت که ۹۰ اسب بخار از مورسیهلاگوی اولیه بیشتر بود و شتاب صفرتاصد را به زیر سه ثانیه رساند.
آخرین گیربکس دستی لامبورگینی
هرچند مورسیهلاگو آخرین ساختۀ V12 بدون توربو یا سیستم هیبریدی لامبورگینی نبود اما آخرین محصول V12 این شرکت با گیربکس دستی محسوب میشد. این خودرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکرد که بعداً یک نمونهٔ اتوماتیکشدهٔ الکترونیکی با پدالهای پشت فرمان هم به آن اضافه شد.
دیگر نکات برجسته
در سال ۲۰۰۴، مورسیهلاگو R-GT که برای مسابقات قهرمانی GT طراحی شده بود در پیست معرفی شد. از این نسخه فقط ۹ دستگاه ساخته شد که همگی محرک عقب بودند.
همچنین در طول سالها چند نسخهٔ تولید محدود از مورسیهلاگو ساخته شد که یکی از آنها نسخهٔ چهلمین سالگرد بود. این نسخه که برای گرامیداشت چهلسالگی لامبورگینی طراحی شده بود، به سیستم اگزوز ارتقاءیافته و کابین چرمی ویژه مجهز شده بود و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.
درمجموع، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ لامبورگینی ۴,۰۹۹ دستگاه از مورسیهلاگو تولید کرد. این یک دورهٔ درخشان دیگر برای V12 خالص لامبورگینی بود که بعداً با اونتادور ادامه پیدا کرد اما در پایان سال جاری برای همیشه خاتمه خواهد یافت.
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱تجربه نشون داده خروجی کار هر کمپانی که پایه و اساس تولدش فقط بر اساس لج و لجبازی بوده خیلی موفقیت آمیز نمیشه . بالاخره باید یه فرقی باشه بین یه کمپانی که فقط بر سر لج و لجبازی تأسیس شد و یه کمپانی که با ۶۰ هزار دلار پوز کلی سوپر اسپرت ایتالیایی و … الکی گرون رو میماله به زمین . چون آمریکا و آلمان در هر زمینه ای بهترینن
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱کاش یه مقاله هم به مناسبت خداحافظی با موتور هلکت مینوشتید . مخصوصا مدل «««««««« دیمن »»»»»»»»
به نظرم خیلی بیشتر از خداحافظی تراکتور هایی که قطعاتشون با تف به همدیگه چسبونده شده جذابیت داشته باشه .
Reza Waffen SS
۵ مهر ۱۴۰۱فکر کنم روز اول مدرسه نوشتن «« دیمن »» رو بهت یاد دادن که داری تو هر پیجی تکرارش میکنی. آفرین پسر خوب
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱بزار از بیانات گوهر بار و در افشانی هایی که کردی چند تا بگم
روی خر هم سوپرشارژر اندازه دیمن بزاری اینقد سریع میشی .
داج دیمن یه ماشین تیون شدس 😂🤦
توی تبریز ماسل کار تاکسی حساب میاد .
خدایی بیا پایین
محمد هادی
۵ مهر ۱۴۰۱بابا پدال جان انقد رخ این جواهرای ایتالیایی رو بهمون نشون نده،هوش از سرمون بردی امروز
بسسه
بسسسه😔😭
اون مورسیه لگو سوپر ولوچه رنگ پرتغالی رو ببین با اون اسپویلر کایتی شکلش عقب ماشین
آخخخ آخ🤦😓😓😮💨😮💨
لععععنت بهت ایتالیا
چی ساختی..
❤️❤️لامبورگینی😥😥❤️❤️
مینو
۷ مهر ۱۴۰۱دیمن و هلکت با هم قیمتای آلمانیش هر وقت درگ میزارن ، طوری خیط میشن ، که من اینجا خجالت میکشم بخدا ، مخصوصا مخصوصا با پورشه که اصلا فقط خیط میشه ، فقط عدد ارائه میدن . یکم ظاهر دارن در کل ، که سلیقه من یکی نیست .
࿗
۵ مهر ۱۴۰۱من حاضرم از جیب به پدر و مادرت پول بدم بنویسنت مدرسه شبانه روزی
datsun
۵ مهر ۱۴۰۱وقتی یه فن خودروهای چوسان قدیم راجب سوپر اسپورت سازی ایتالیا نظر میده حتما اون ماشین ۶۰ هزارتای هم جنسیسه.
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱نه اون ۶۰ هزارتایی طویوطا پریوس با کنسول وسط کاسه توالته 😂🤦
Ilia2008
۵ مهر ۱۴۰۱همون پریوس زمانی که اومد ۳۰ سال از خودرو های کره ای جلوتر بود
Alan.r
۵ مهر ۱۴۰۱یه چرخ پریوس میارزه به کل صنعت خودروسازی کره مربا
استلا
۷ مهر ۱۴۰۱تو چرا جو گیر شدی !؟ ، تو یوتیوب ، تست تمام و کمال دیمن و هلکت با تمام ماشینای دنیا ، پره پره ، هزاران ویدیو ، برو تو کانالایی که میلیونی سابسکرایب دارند ، مثل carwow یا سوپرکار بلوندی ، هم درگ هست ، هم پیست هست ، هم مقایسه هست ، هم صفر تاصد ، چهار صد متر ، شتاب ثانویه و …. ، کلا در تمام این تستا ، امریکایی ها ، بغیر از فالکتور قیمت در برابر آلمانی ها و ژاپنی ها و ایتالیایی ها ، شکست میخورن ، تو تمام تستاا ، اصلا بحثی توش نیست ، این تو ، اینم یوتیوب ، حالا از قیافه اونا خوشت میاد ، خوبه ، منم خوشم میاد از طرحشون ، حالا کدوم ویدیو اینا کل ایتالیایی ها رو خوابوندن ، من که صبح تا شب یوتیوبم ندیدم و نیست ، بحث بیخود هم نکن . همین الان بزن دیمن vs …. , خودت ببین .
ابسولوتلی سسکی
۷ مهر ۱۴۰۱تازه ، اینی که میگن دیمن شکست میخوره ، با هم قیمتاش معمولا تست میشه ، اگه رقیبش ، از پورشه و بنز و آئودی باشه که بدجور شکست میخوره ، ولی از ژاپنی ها با اختلاف کم شکست میخوره ، گاها در حد همون کره ای ها میتونه یک عرض اندام ریزی بکنه . اینی هم که میگن تو خط مستقیم قویه دیمن و هلکت هم حرف مفته ، چهار صد مترو تو یازده و نیم ثانیه میره ، الان اکثر سوپر اسپورتا نزدیک یازده ثانیه و کمتر چهار صد مترو میرن ، مدلای هشتصد اسبی فراری که زیر ده ثانیه میرن . تمام
مهردادکمال
۵ مهر ۱۴۰۱این تراکتور که قطعاتش با تف بهم چسبوندن با موتور تنفس طبیعی حدود ۱۲-۱۳سال پیش شتاب زیر ۳ثانیه داشته تازه اعتقاد به سیستم های پرخوران نداشته وگرنه با این مهندسی دقیق میتونسته راحت بالای ۴۰۰تا سرعت بره حالا بنظر شما این لجبازی روی یه اشتباهه!!!
طرحشم شما ببین چقد ماندگاره!!! از صدای موتورش نگم که نبض زندگیه
Reza Waffen SS
۵ مهر ۱۴۰۱داداش جوابشو نده تو توهمه
M
۵ مهر ۱۴۰۱موتور این ماشین برای 12 -13 سال پیش نیست برای 60 سال پیشه!
اولین ماشین لامبو 350gtv بود که تو نمایشگاه ژنو رونمایی شد ولی موتور نداشت
بعدا فروچیو لامبورگینی به آقای Giotto Bizzarrini که مسول ساخت Ferrari 250 GTO هم بوده سفارش ساخت یک موتور 12 سیلندر رو میده و میگن فروچیو بهش گفت به ازای هر یک اسب بخار اضافه تر از موتور فراری پاداش هم میگیری
سرانجام یک موتور 3.5 لیتری 12 سیلندر میسازه که تو تست های اولیه 370 اسب بخار میداد و یکسری ها نقل میکنن که قرار بوده rev موتور از نه هزار به 11 هزار افزایش پیدا کنه که موتور fail کرد ولی موتور لامبو dohc بود در حالی که برای فراری sohc بود
همین موتور بعدا 6.1 شد رو دیابلو و 6.4 شد روی مورسیه لاگو
البته با یکسری تغیرات جزیی مثل اضافه شدن 2 سوپاپ دیگه , سیستم Dry sump که برای روغنکاری بهتر تحت شتاب جی بالا استفاده میشه
بعد هم رو اونتادور یک 12 سیلندر جدید دادن و این گاو شیرده رو بیخیال شد لامبورگینی که بیشتر به خاطر الایندگی و مصرف سوخت صدی 35 بود!!!
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۵ مهر ۱۴۰۱فیض بردیم
viper2
۵ مهر ۱۴۰۱از این مقاله یاد گرفتم که چقدر نوع و رنگ رینگ ها میتونه روی زیبایی یه ماشین تاثیر داشته باشه . تو عکس اول لامبو زرد بسیار زیبا هست چون هم خودش عالی طراحی شده هم رینگش خیلی خیلی قشنگ و خوش رنگه ولی تو عکس لامبو نارنجی رینگ های سیاه بسیار ماشین رو زشت کرده . از لامبو هم به خاطر یک چیز خوشم میاد . اونقدر غرور داره که توربو نزاره رو ماشیناش .
OMID-LAMBO
۶ مهر ۱۴۰۱در خوب بودن «««««««« دیمن »»»»»»»» شکی نیست ولی همه چیزم درگ و خط مستقیم نیست !!
الان میان روی یه تویوتا سوپرا یا گلف توربو و کلی چیز میز سرهم میکنن و بعدش صفر تا صد میشه 3 ثانیه
ولی تایم زدن روی پیست کار هرکسی نیست !!!
همون پورشه 918 که بقول شما آلمانیه و بهترین !!! 5 ثانیه از هوراکان پرفومانته که تکنولوژیش خیلی عقب تر از پورشه عقب تره !!!
استلا
۷ مهر ۱۴۰۱تو همیون خط مستقیم هم هلکت از ماشینای آلمانی و ژاپنی عقب تره ، ویدیوهای درگ هلکت پره تو یوتیوب ، اصلا بحثی توش نیست
Saeed
۱۹ خرداد ۱۴۰۲دیمنو مت واتسون جرش داد زیر ۳ثانیه نزد انقد گندش نکنین این ماشینو چون سریع تر از اونم هست
جناب ایکس
۵ مهر ۱۴۰۱از معدود خودرو هایی که تا ابد طراحیش تکرار نخواهد شد
Reza Waffen SS
۵ مهر ۱۴۰۱یادمه تو دوران دبستان چند هزارتا کارت ماشین داشتم که باهاشون بازی میکردم ولی عاشق یدونشون بودم که قایمش کرده بودم و هیچوقت باهاش بازی نکردم.
اون کارت الهه ای نبود جز لامبورگینی مورسیه لاگو ❤️
مازیار
۵ مهر ۱۴۰۱مورسیه لاگو رو خیلی دوست دارم چون پایه و اساس جذاب ترین لامبورگینی تاریخ و جذاب ترین سوپر کار رادیکال (به لحاظ طراحی بدنه) یعنی رونتون هست
R@min
۵ مهر ۱۴۰۱بنظرم تمام محصولات لامبو یه طرف مورسیه لاگو و دیابلو یه طرف. ابهت و استایل کاملا با نماد برند هماهنگی داشت.
M@M@DRZ911
۵ مهر ۱۴۰۱اونتادور ؟
reza342
۵ مهر ۱۴۰۱فقط و فقط مورسیهلاگو SV. طراحیش انگار جاودانس لعنتی. همیشه جذاب وحشی
۹۱۱
۵ مهر ۱۴۰۱این ماشین دیگه با این موتور دیگه به هیچ عنوان تکرار نمیشه. آقا من میخوام برگردم به ۲۰۰۰. 😐😐
Royal Driver UK 70
۵ مهر ۱۴۰۱من میخوام برگردم به ۱۹۹۰ :(
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۵ مهر ۱۴۰۱منم برگردم به قبل از تاریخ 😂😂😂
بهنام
۵ مهر ۱۴۰۱رونتون از نظر بنده زیباترین سوپراسپرت ساخته شده تاکنون هست که البته بر اساس مورسیه لاگو ساخته شد. یه دونه مورسیه لاگو مشکی سال ۱۳۸۹ وارد کشور شد که در نزدیکی خزرشهر اونو از نزدیک دیدم.هنوز اون روزو یادمه . فوق العاده بود .
Reza Waffen SS
۵ مهر ۱۴۰۱مشکیه یا اونیکه قرمز بودش ؟؟؟
بهنام
۶ مهر ۱۴۰۱مشکی . روی خودروبر بود . راننده ی خودروبر یه جوری کنار نیزارهای بغل پلیس راه قدیم بابلسر ماشین رو قایم کرده بود ولی خب ما پیداش کردیم . انقدر اونجا موندیم تا لامبو رو از خودروبر پیاده کردن ، استارت زدن و راه افتاد. هنوز یکی از بهترین روزهای زندگیم همون روز بود .
adler
۵ مهر ۱۴۰۱بهترین لامبورگینی که تا به حال دیدم از نظر من واقعا شاهکار با اون v12 وحشی
Royal Driver UK 70
۵ مهر ۱۴۰۱زیباست
Sobhan
۵ مهر ۱۴۰۱😭😭آخرت ماشین 😭آخرت لذت رانندگی همه چیزو لامبور با هم داره 🥰👏
Si
۵ مهر ۱۴۰۱اوج یک لامبو
ARMAN سابق
۵ مهر ۱۴۰۱تمام V12 های لامبو شاهکارن
این داداشمانم که هی دیمن دیمن میکنه کارش اصن جالب نیست. ( یه عنوان یه فن آمریکا) هر چیزی جای خودشو داره
mostang
۶ مهر ۱۴۰۱کاشکی بر می گشتیم به سال ۲۰۰۰ تا دوباره با این اسطوره ها آشنا شیم …..
Mf1
۶ مهر ۱۴۰۱ای کاش لامبو اینقدر در طراحی خوب بود توی پیست هم خوب بود توی جهنم سبز خوب بودن ولی در بقیه پیست ها به گرد پای رقبا نمیرسیدن
خان
۶ مهر ۱۴۰۱مورسیالاگو حرف نداره ۰۰۰ دیگه مثل ساخته نمی شه😔
استلا
۷ مهر ۱۴۰۱مورسیه لگو از اونتادور قشنگتره که !!!!!! 😅😅😅😅
علی
۱ آبان ۱۴۰۱مورسیه لاگو به نظرم بهترین لامبوی تاریخه 😍مدل ال پی ۶۴۰ هم به نظرم از همه جذاب تر و بهتر چه در کوپه چه رودستر 😍