لامبورگینی و MIT در حال همکاری روی توسعه باتری جدیدی با تکنولوژی تک TAQ هستند که زمان شارژ سریعتر، شعاع حرکتی بیشتر و آلودگی کمتری خواهد داشت.
چندین دهه است که محصولات اسپرت لامبورگینی نماد قدرت و جذابیت به شمار میروند؛ اما با فرا رسیدن عصر جدید حملونقل، این برند ایتالیایی آماده تولید محصولاتی جدید میشود که نه از پیستونها بلکه از موتورهای برقی استفاده خواهند کرد. همکاری اخیر این برند با موسسه تکنولوژی ماساچوست MIT باعث شده لامبورگینی به یک تکنولوژی باتری ساختارشکن با نام تک TAQ دست پیدا کند. این ماده ارگانیک میتواند تغییری عظیم در خودروهای برقی به وجود آورد.
چندین دهه است که باتریهای سنتی چشمانداز اصلی خودروهای برقی را تشکیل دادهاند و اگرچه پیشرفتهای زیادی در این حوزه رخ داده اما همچنان شاهد تولید محصولاتی با زمان شارژ زیاد و شعاع حرکتی کم هستیم. در این باتریها معمولاً از متریال کمیابی همچون کبالت و نیکل استفاده میشود. دانشمندان به خوبی از چالشهای این باتریها آگاه هستند و به دنبال جایگزینهای قابلاعتنایی میگردند و به نظر میرسد ماده تک TAQ راهحلی امیدوارکننده برای خودروهای برقی باشد.
باتریهای لیتیوم یون علیرغم پیشرفت زیادی که داشتهاند هنوز با چالشهایی دستبهگریبان هستند. سرعت شارژ آنها هنوز جای کار زیادی دارد و اتکا به متریال گرانقیمت و کمیابی همچون کبالت و نیکل باعث شده مشکلاتی به وجود آید. درخواستها برای تولید جایگزینهای جدید منجر به ارائه تکنولوژیهای جدید شده و یکی از شاخصترین آنها تک TAQ است. این ماده که مخفف عبارت بیس تترا آمینو بنزو کوئینون است مادهای ارگانیک به شمار میرود و از کربن، نیترون، اکسیژن و هیدروژن به دست میآید. ساختار تک مشابه گرافیت بکار رفته در آند باتریهاست اما آنچه باعث تمایزش میشود توانایی تشکیل صفحات تقریباً تخت از طریق پیوندهای هیدروژنی است. این پیوندها اگرچه قویترین پیوندهای بین اتمها نیستند اما برای ایجاد ساختار لایهای ایده آل برای ذخیره یونهای لیتیوم کافی خواهند بود.
تک چندین مزیت مهم نسبت به باتریهای سنتی دارد که از جمله آنها میتوان ۵۰ درصد تراکم انرژی بیشتر نسبت به باتریهای نیکل منگنز کبالت، دوام و پایداری بالا و سرعت شارژ زیاد اشاره کرد. اگرچه وجود نام لامبورگینی در اخبار مربوط به این تکنولوژی باعث برجستهتر شدن آن میشود اما باید دانست همکاری ایتالیاییها با MIT تنها به این حوزه محدود نخواهد بود. در واقع همه به دنبال آیندهای پایدار هستند و ایتالیاییها میخواهند نگرانیها درباره شعاع حرکتی و زمان شارژ این خودروها را کاهش دهند. تک به عنوان مادهای ارگانیک ۵۰ درصد تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتریهای سنتی دارد و این به معنی شعاع حرکتی بیشتر خواهد بود. همچنین زمان شارژ کمتر این ماده یکی از مهمترین مشکلات خودروهای برقی را از بین خواهد برد.
پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه میتواند عصر جدیدی از حملونقل برقی را به ارمغان بیاورد. تصور کنید خودروهای برقی پرفورمنس و آیرودینامیک بتوانند مسافتهای زیادی را بدون نیاز به اتلاف وقت در جایگاههای شارژ طی کنند. این امر نه تنها جذابیت خودروهای بدون آلایندگی را برای خریداران محصولات لوکس افزایش میدهد بلکه امکان تولید انبوه در همه کلاسهای خودرویی را فراهم میسازد. تأثیر زیستمحیطی همکاری لامبورگینی و MIT نیز مهم است چراکه ترکیبات ارگانیک تک باعث میشود دیگر نیازی به کبالت و دیگر عناصر کمیاب زمین نباشد. این امر اتکا به فعالیتهای معدنی آلاینده را کاهش داده و باعث کمتر شدن تولید دیاکسید کربن میشود. همچنین شعاع حرکتی بیشتر و زمان شارژ کمتر به معنی بهبود راندمان انرژی و نهایتاً کاهش آلایندگی کربنی خواهد بود.
اما همانطور که گفته شد همکاری لامبورگینی و MIT فراتر از خودروهای برقی خواهد بود. بهکارگیری موفق تک میتواند سرعت خلاقیت در حوزه ذخیره انرژی را بیشتر کرده و امکان کاربریهای متنوع را میسر سازد. البته تکنولوژی تک علیرغم پرفورمنس و مزیتهای بالقوه خود با چندین چالش مهم روبروست. از جمله مهمترین چالشها میتوان به ضرورت تغییرات مهم و عمده در فرایندهای تولید باتری اشاره کرد که باعث میشود روشها و تجهیزات فعلی تولید باتری بکار نیاید. چنین چالشی به معنی نیاز به سرمایه زیاد و تغییر خطوط تولید خواهد بود.
چالش بعدی به تجاریسازی تک مربوط میشود چراکه فعلاً در فاز آزمایشگاهی قرار دارد و برای تولید انبوه آن باید موانع فنی زیادی را رفع کرد و زنجیره تأمین پایداری را برای آن در نظر گرفت. همچنین هنوز مشخص نیست که پایداری و عملکرد درازمدت تک در شرایط مختلف از جمله دمای بسیار بالا و پایین چگونه خواهد بود. چالش بعدی به هزینههای توسعه و تولید مربوط میشود که فعلاً بیشتر از باتریهای سنتی است. نکته دیگر به بازیگران اصلی این صنعت مربوط میشود که از نظر ظرفیت تولید، زیرساخت و سهم بازار دست بالاتر را دارند و اختلال در کار این شرکتها چالشبرانگیز خواهد بود. همچنین مصرفکنندگان در برخورد با تکنولوژی جدیدی که هنوز پاسخ خود را پس نداده احتیاط زیادی به خرج میدهند. ایجاد اعتماد بین مصرفکنندگان و نمایش ایمنی و کارایی محصول جزو چالشهای اصلی خواهد بود. نکته دیگر اینکه کنترل چین روی زنجیره تأمین کبالت، نیکل و منگنز میتواند چالشی در برابر همهگیری تک باشد. باید منتظر ماند و دید همکاری لامبورگینی و MIT در این زمینه نهایتاً به کجا خواهد رسید…
پیام
۵ بهمن ۱۴۰۲نگران نباشید، باتری جامد تویوتا میاد همه چیز رو حل میکنه 😂😂😂😂😂 علاج کار باتری جامد تویوتا
Dark Knight
۵ بهمن ۱۴۰۲والا همین bz4x که مسخرش میکنی فروشش فرقی با کره ای ها برقی نداشته تازه با اینکه خود تویوتا بار ها به ایراداتش اعتراف کرده و اصلا اما با این وجود چون تویوتا هست باز هم مشتری های خودش رو داره ، یه شیر تو هر شرایطی همیشه شیره و یه کفتار همیشه کفتار باقی میمونه
Mercedes
۶ بهمن ۱۴۰۲تعصب خالص از کامنتت میاره کاش اینجور کامنت ها تایید نشه
مثل اینایی میمونی که ده ها دلار به دستمال اپل پول میدن چون مارک اپل داره
جومونگ
۵ بهمن ۱۴۰۲بنازم تویوتا رو که یجوری مورد عنایت قرارت داده که جاش خوب نمیشه 😂
amir
۵ بهمن ۱۴۰۲عه؟ یادم نبود شرکت هوافضای هیوندای پوز تسلای حقیر رو در زمینه برد و پرفورمنس و فروش و سود و …. به خاک مالیده
پیام
۵ بهمن ۱۴۰۲تسلا همون برندیه که جنابعالی به من گفتی بار تنفر ازش رو یه نفره به دوش کشیدی! ماشینای مضحک ژاپنی رو با تسلا و ماشینای آمریکا و برقی مقایسه کردید، باید پای حرفتون بمونید! خواعیم دید آمریکا با ماشینای برقیش چه بلایی سر ژاپن میاره.
تموم کامنتای ژاپنی فنا هستش.
حسین
۶ بهمن ۱۴۰۲(( خواعیم دید آمریکا با ماشینای برقیش چه بلایی سر ژاپن میاره.)) سطح تحلیل تحلیلگر از بازار خودرو رو مشاهده می کنیم 😂🐌
آمریکا و ژاپن هر کاری کنن این وسط به مربا چیزی نمیرسه چون مربا توسط چین له شده😁
Mr
۶ بهمن ۱۴۰۲آمریکا هر موقع تو الکتریکی سازی به چین رسید بعد بیا حرف بزن
ژاپن کشور پیشرفته ای هست
اما مقایسه این دوتا کوشر اشتباهه
آمریکا با اون همه ثروت و جمیعت و منابع را و با ژاپن مقایسه میکنی؟
رقیب آمریکا در سال فعلی که توش زندگی میکنیم از هر جهات فقط چین هست
اگر هم امثال آلمان و … ماشین های بهتری میسازند دارن کار خارق العاده ای میکنن
وگرنه آمریکا اصلا نباید با امثال ژاپن و آلمان و … مقایسه بشه
واقعا فکر میکنی شرکت های آمریکایی ژاپنی هارو از پا در میارن؟ (فرض محال) ، پس منتظر باش تو همون بازه چینی ها آمریکا رو له کنن
فقط آرزوم اینه چین و ژاپن و کره باهم متحد بشن و شرق آسیا یکپارچه بشع و دیگه به آمریکا باج ندن امثال کره
اونموقع میبینمت که تکنولوژی آمریکا به کجا میرسه!
مشکل اینه آمریکا با یه اسم پشت کلی کشور پیشرفته وایساده به عنوان متحد (نمیگم خودش پیشرفته نیست چرا هست خیلی هم پیشرفته هست آمریکا ولی نه اونقدری که جو سازی کرده از خودش)
آلمان ، ژاپن ، کره و چین و بریتانیا هر کدوم تو کلی حوزه از آمریکا جلو ترن ، ولی متاسفانه چون هیچکدوم بجز چین توان مقابله با آمریکا یا فعالیت مستقل رو ندارن نمیتونن از زیر پرچمش بیرون بیان و آمریکا از این استفاده میکنه
شرکت های تکنولوژی و تراشه سازی ژاپن اوله تو دنیا
فناوری دیجیتال و نوین کره و چین پیشرو هست تو دنیا
صنعت آلمان و چین بی نظیره در دنیا
علوم دانشگاهی بریتانیا و استارتاپ هاش به راحتی با آمریکا برابری میکنن و حتی در خیلی زمینه ها بالاترن
میبینی؟ آمریکا تو هیچکدوم از این موضوعات اول نیست تو دنیا
ولی پشت متحداش وای میسته
این کامنت هم نه ساندیسی بود نه غرب گدایی و … و هزارتا اصطلاح مسخره اینستاگرامی
یک واقعیت بود ، میخوای بپذیر میخوای نپذیر! آمریکا بدون متحداش نمیگم ضعیفه ، قویه ولی اصلا در حد و اندازه ای که ادعا میکنه نیست
فقط در عرصه نظامی با اقتدار پیشرو هست
احسان
۵ بهمن ۱۴۰۲بسه دیگه پیام،کلا جناح ضد ژاپنی و ضد کره ای از هر مقاله سوئ استفاده میکنید برای اسپم دادن و تکرار چرت و پرت.این یک خبر خوب هست و پیشرفت باتری می تونه در موبایل و لپتاب هم بعد سالیان سال یک تحول ایجاد کنه.کاش اصلا کره و هیوندای یا ژاپن و تویوتا تکنولوژی بهتر ارائه بدن.
احسان سعیدی
۵ بهمن ۱۴۰۲دانشگاه MIT مهمترین و معتبرترین دانشگاه فنی و مهندسی جهان است بسیاری از تکنولوژی هایی که ما اکنون در زندگی به کار می بریم در این دانشگاه اختراع شده بدون شک تکنولوژی که MIT به جهان معرفی کند بدون نقص است و تحولی شگرف در جهان ایجاد خواهد کرد
مهدی
۶ بهمن ۱۴۰۲بدون شک تکنولوژی که mit میده بیرون بدون نقص هست! جمله عجیبیه چون یه سری چیزا ماهیتش دارای نقصه و باطری هم جز همون دسته هست
AMANTE
۵ بهمن ۱۴۰۲قبول کردن اینکه در آینده شرکت هایی مثل لامبورگینی محصولات تمام برقی تولید میکنن و اون موتورهای V10 و V12 حذف میشن سخته.
پرایدسوار
۵ بهمن ۱۴۰۲برای من و شما چه فرقی میکنه ما از اینجا فقط عکسشون رو می تونیم ببینیم که تو عکس هم هیچ تفاوتی نداره خودرو الکتریکی باشه یا درونسوز.
amir
۵ بهمن ۱۴۰۲بدبختی طراحی هاشون اصلا به پای قبلی ها نمیرسه
ALI.S
۵ بهمن ۱۴۰۲یک جوری میگه از اینجا، انگار که الان اونجا بود پولش رو داشت بخره😂😂
بابا این ماشین لوکس و گرونه!!
چه این ور آب چه اون ور آب.
اگر هم میخوای از نزدیک ببینی، بالا شهر تو اتوگالریها پیدا میشه؛ برو از نزدیک قشنگ تماشا کن.
یک چیزی نگو آدم خندهاش بگیره.
تویوتا یا هیوندای نیستن که بگی تو کلاس اقتصادی باشند.
Amir
۶ بهمن ۱۴۰۲توی کدوم اتو گالری ایران لامبورگینی پیدا میشه دقیقا؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ بهمن ۱۴۰۲کیش
Mercedes
۶ بهمن ۱۴۰۲آره ولی خب آیندس دیگه
سخت نگیر
مطمئن باش آینده هم جذابیت های خودش رو داره
Dark Knight
۵ بهمن ۱۴۰۲البته که لامبورگینی به تنهایی اینکار و انجام نمیده و اگه قراره باشه همچین باتری هایی تولید بشن همه زیر مجموعه های شرکت فولکس در آن همکاری خواهند کرد ، لامبورگینی ، پورشه ، بنتلی ، آئودی و … همه زیر مجموعه های فولکس در واقع همون فولکس واگن آلمان هستن ولی مسئولیت های مختلفی بهشون داده شده مثلا لامبو و پورشه و آئودی مسئول تولید ماشین های پرفورمنس فولکس هستن و بنتلی هم لوکس ها ، دوکاتی موتورسیکلت ، اسکانیا ماشین سنگین و فولکس واگن اقتصادی ها
احسان
۵ بهمن ۱۴۰۲تا زمانی محدوده مصرف باتری ها فقط موبایل و لپتاب بود هیچ پیشرفتی اتفاق نمی افتاد چون شرکت ها صرفه اقتصادی چندانی نمیبردند(بازار پاوربانک و…. میخوابید) اما حالا که بحث خودروها اومده شرکت ها برای جبران شعاع حرکت کمتر و عدم رغبت خیلی ها نسبت به این موضوع سرمایهگذاری خوبی میکنند و شاید برخی از خودروی الکتریکی نراحت باشند اما پیشرفت باتری برای موبایل لپتاب و … خیلی خوبه.
Taha Ayoobi
۶ بهمن ۱۴۰۲جالبه
زمان شارژ کمتر و مسافت بیشتر مثل مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر میمونه
وقتب ماشین ها از کاربراتوری تبدیل به انژکتوری شدن هم مصرف اومد پایین و قدرت رفت بالا
2024 برای برقی ها مثل 1960 میمونه برای کاربراتوری ها
امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید
محمدرضا مرادیان
۷ بهمن ۱۴۰۲سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی به قدری زیاد شده که تا یه دستاورد جدید اعلام میشه بلافاصله یه پیشرفته و بهترش معرفی میشه مثل باتری که اگه نسل جدید باتری های اتمی از ایزوتوپ پولوتونیوم اختراع شده تا ۵۰ سال به شارژ نیاز نداره و انقلابی در صنعت و تکنولوژی به وجود میاره با خوندن این اخبار دلم خون میشه دنیا هر روز از تکنولوژی جدید بهره میبره ما فقط باید ببینیم و حسرت بخوریم تا کی … چرا؟؟ چند روز پیش آرزو کردم کاش اهل کشور اتیوپی بیساوو ماداگاسکار یا هر جهنم دره ای بودم به جز ایران به خاطر اینکه من بدبخت با داشتن چند ثبت اختراع در زمینه خودرو به هر کشوری و هر کمپانی در خواست دادم گفتن از ارایه خدمات به کشورهای ایران کره شمالی لیبی معذور و متأسفیم .آه از نهادم برخواست متاسفم که من ایرانی هستم متاسف
BMW
۸ بهمن ۱۴۰۲یه جوری دعوا گرفتین سرش انگار قراره برای ما بیاد😂😂ما باید آب و هونمون رو بسابیم🥲