در این مقاله به بررسی محصولات لامبورگینی و قیمت آن در ایران و جهان خواهیم پرداخت.
لامبورگینی یکی از مشهورترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت در دنیاست و خودروهای آن به خاطر طراحی خشن و جذاب و همچنین پیشرانههای پرقدرت طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. از آنجایی که لامبورگینی تعداد تولید چندان بالایی ندارد بنابراین طبیعی است که قیمت محصولاتش قابلتوجه باشند. این شرکت علاوه بر مدلهای استاندارد خود هر از گاهی مدلهای سفارشی را نیز تولید میکند که قیمت آنها بسیار بیشتر از مدلهای عادی است. در این مقاله به بررسی قیمت لامبورگینی در ایران و جهان میپردازیم.
معرفی انواع مدلهای لامبورگینی و قیمت آنها
لامبورگینی آونتادور
آونتادور سوپر اسپرت پیشرانه وسط لامبورگینی است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ راهی بازار شد و تولید آن تا همین چند سال پیش ادامه داشت. آونتادور در نسخههای متنوعی عرضه شده و به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. نیروی تولیدی پیشرانه آونتادور نیز از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک راهی تمامی چرخها میشود. این خودرو به دلیل طراحی بسیار جذاب و صدای گیرای پیشرانه جزو محبوبترین و پرفروشترین محصولات تاریخ لامبورگینی بوده است.
از آنجایی که آونتادور دیگر تولید نمیشود بنابراین نمونههای صفرکیلومتر آن موجود نیست اما قیمت نسخه ۲۰۲۲ آن از حدود ۵۰۷ هزار دلار شروع شده است. با گشتوگذار در پلتفرمهای مختلف فروش خودروهای دستدوم میتوانیم نسخههای متنوعی از آونتادور کارکرده را مشاهده کنیم. برای مثال یک دستگاه آونتادور SVJ رودستر با قیمت حدود ۸۲۵ هزار دلار برای فروش عرضه شده و یک لامبورگینی آونتادور S کانورتیبل مدل ۲۰۱۹ نیز ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارد؛ اما داستان لامبورگینی در کشورمان بسیار متفاوت است و به خاطر قوانین مربوط به واردات، امکان پلاک شدن آونتادور وجود ندارد و هر از چند گاهی برخی مدلهای آن بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور پیدا میکنند. با توجه به قیمت سایر خودروهای خاص و تولید محدود در کشورمان، اگر آونتادور وارد بازار کشورمان میشد بیشک قیمت بالای چند ده میلیارد تومان داشت.
لامبورگینی هوراکان
یکی دیگر از خودروهای بسیار محبوب لامبورگینی با نام هوراکان شناخته میشود که آن هم همانند آونتادور بازنشسته شده و جای خود را به محصول جدیدی به نام تمراریو داده است. هوراکان سال ۲۰۱۴ راهی بازار شد و تا همین چند ماه قبل بهصورت رسمی در بازار حضور داشت. هوراکان نیز همانند برادر بزرگتر خود در نسخههای بسیار متنوعی عرضه شده ولی مدل استاندارد آن از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری با ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک نیز نیروی تولیدی را به چرخها میرساند. قیمت هوراکان از حدود ۲۵۰ هزار دلار شروع میشود و بسته به تیپ و آپشن انتخابی تا ۳۵۰ هزار دلار نیز میرسد. این خودرو نیز همانند آونتادور امکان واردات به کشور را ندارد و تنها برخی مدلهای انگشتشمار آن بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور داشتهاند. هوراکان در صورت پلاک شدن در کشورمان بهای فراتر از ۲۰ میلیارد تومان میداشت.
لامبورگینی اوروس
اوروس پس از LM002 دومین شاسیبلند لامبورگینی به شمار میرود و از همان زمان معرفی تاکنون به یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای لامبورگینی بدل شده است. اوروس از طراحی جذاب و عملکردی هیجانانگیز سود میبرد. این قدبلند ایتالیایی که در سال ۲۰۱۷ راهی بازار شده از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو با ۶۴۱ اسب بخار قدرت استفاده میکند. یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF هم نیروی تولیدی را به چرخها میرساند. قیمت لامبورگینی اوروس مدل ۲۰۲۵ از حدود ۲۴۲ هزار دلار شروع میشود و با انتخاب آپشن ها و مدلهای مجهزتر تا ۲۷۵ هزار دلار نیز میرسد. اوروس نیز امکان واردات قانونی و پلاک شدن در کشورمان را ندارد اما بیشک در صورت واردات میتوانست به یکی از محبوبترین خودروهای گرانقیمت ایران تبدیل شود. با توجه به قیمت چند ده میلیارد تومانی خودروهایی همچون لندکروزر و لکسوس LX، طبیعی است که اوروس پلاک ملی میتوانست بسیار گرانتر از آنها باشد.
لامبورگینی کانتاش
کانتاش یا کونتاش خودروی اسپرت پیشرانه وسط است که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ توسط لامبورگینی تولید شد. طراحی این خودرو را شرکت برتونه انجام داد. فروچیو لامبورگینی مؤسس این کمپانی میخواست کانتاچ را به عنوان جانشین مدل معروف میورا راهی بازار کند. در سال ۱۹۷۰ کار روی این پروژه آغاز شد و نهایتاً پس از ماهها تلاش اولین نمونه پیش تولیدی آن در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ به نمایش درآمد. سه سال هم طول کشید تا مدل نهایی راهی خط تولید شود. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری نصب شده در این خودرو بهصورت استاندارد ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. کانتاش در آن سالها با قیمت پایه ۷۲ هزار دلار معرفی شد.
جالب اینکه لامبورگینی چند سال پیش نسخه جدیدی از کانتاش را معرفی کرد. این سوپر اسپرت تولید محدود برای ادای احترام به مدل اصلی تولید شده و بر پایه آونتادور شکل گرفته است. کانتاش جدید به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری هیبریدی مجهز شده و ۸۱۴ اسب بخار قدرت دارد. سوپر اسپرت موردبحث به دلیل چنین قدرت قابلتوجهی میتواند در ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. تنها ۱۱۲ دستگاه از کانتاش جدید تولید میشود و هریک از آنها با قیمت بسیار بالای ۲.۶ میلیون دلار به فروش رفتهاند. بر اساس اخبار موجود تنها یک دستگاه کانتاش قدیمی در کشورمان وجود دارد که قیمتگذاری خاصی روی آن انجام نشده اما با توجه به تعداد بسیار محدود موجود و حالت کلاسیک بیشک قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.
مدلهای کلاسیک (دیابلو، گالاردو و مورسیه لاگو)
در بالا به برخی از مشهورترین محصولات لامبورگینی اشاره شد اما ایتالیاییها قبلاً نیز سوپر اسپرتهای جذابی را تولید کردهاند. یکی از این خودروها دیابلو نام دارد که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ تولید شد. دیابلو جانشینی برای کانتاش بوده و در سال ۱۹۹۰ با قیمت ۲۳۹ هزار دلار معرفی شد. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۵.۷ لیتری دیابلو ۴۹۲ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای عقب میکرد. البته همانند سنت همیشگی لامبورگینی، در سالهای آتی نسخههای قویتری از این خودرو تولید شدند. یافتن نسخههای کارکرده و جذاب دیابلو کار چندان دشواری نیست و با پرداخت ۲۴۰ تا حتی ۶۰۰ هزار دلار میتوان نسخههای بسیار تمیز و کم کارکرد این خودرو را پیدا کرد.
یکی دیگر از محصولات افسانهای و دوستداشتنی لامبورگینی، گالاردو نام دارد. گالاردو بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ تولید شد. گالاردو جزو پرفروشترین خودروهای تاریخ لامبورگینی است و بیش از ۱۴ هزار دستگاه از آن تولید شده است. این سوپر اسپرت ایتالیایی از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری استفاده کرده هرچند حجم پیشرانه در نسخههای فیس لیفت به ۵.۲ لیتر افزایش یافته است. گیربکس ۶ سرعته نیز مسئول رساندن قدرت پیشرانه به چرخها بوده است. قدرت استاندارد گالاردو ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۱۰ نیوتون متر بوده است. با توجه به اینکه دیگر نسخه صفرکیلومتر این خودرو وجود ندارد بنابراین باید در بازار کارکردهها به دنبال آن بود. با گشتوگذار در فضای مجازی میتوانیم نسخههای متنوعی از گالاردو را ببینیم که بسته به سال ساخت، کارکرد و تمیزی بدنه و پیشرانه قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار دارند. گالاردو در کشور ما بیش از مدلهای دیگر لامبورگینی شناخته شده چراکه بهصورت گذر موقت حضور بیشتری در کشورمان داشته است.
قیمت لامبورگینی در ایران
مدلهای موجود در ایران + قیمت
همانطور که گفته شد ورود خودروهای لامبورگینی به ایران با توجه به قوانین موجود ممنوع است اما امکان ورود موقت آنها به کشورمان وجود دارد. هر از چند گاهی نیز ویدئوها و تصاویر مربوط به حضور خودروهایی همچون آونتادور و هوراکان در بنادر و گمرکات کشورمان منتشر میشود؛ اما اگر بخواهیم قیمت معادل محصولات لامبورگینی به ریال و همچنین قیمت تخمینی آنها در صورت پلاک شدن را درج کنیم جدولی مشابه جدول زیر خواهیم داشت.
نام خودرو | قیمت حدودی در بازار آمریکا (دلار) | قیمت معادل ریال در ایران (با فرض هر دلار ۹۰۰ هزار ریال) | قیمت تخمینی در صورت پلاک شدن در کشور |
آونتادور | ۵۰۷,۰۰۰ | ۴۵۶,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | فراتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال |
هوراکان | ۲۵۰,۰۰۰ | ۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | فراتر از ۵۰۰ میلیارد ریال |
اوروس | ۲۴۲,۰۰۰ | ۲۱۷,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | فراتر از ۴۵۰ میلیارد ریال |
دقت داشته باشید که تخمین قیمت خودروهای لامبورگینی بر اساس مقایسه با قیمت برخی خودروهای خاص حاضر در کشورمان همچون بی ام و i8 و همچنین در نظر گرفتن عوارض واردات و خاص بودن این خودروها صورت گرفته و شاید دقیق نباشد.
مقایسه با قیمت جهانی
بهطورکلی قیمت خودرو در کشورمان بسیار بالاتر از بازارهای جهانی است و به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، وضع تعرفههای بالا و همچنین واردات قطرهچکانی از برندهای محدود شاهد آن هستیم که خودروهای اقتصادی دنیا در کشورمان با قیمتهای چند میلیارد تومانی خرید و فروش میشوند. همین موضوع درباره سایر خودروها از جمله محصولات لامبورگینی نیز وجود دارد و اگر قیمت لامبورگینی در ایران و جهان را با فرض آزاد بودن واردات این خودروها مقایسه کنیم قطعاً حداقل اختلاف دو برابری بین قیمتهای جهانی و کشورمان وجود خواهد داشت. البته همانطور که گفته شد عواملی همچون خاص بودن خودروهای لامبورگینی میتوانند قیمت آنها در کشورمان را بیش از پیش افزایش دهند.
سؤالات پرتکرار
- آیا لامبورگینی در ایران موجود است؟
واردات محصولات لامبورگینی به کشورمان به خاطر قوانین واردات خودروها ممنوع است چراکه این خودروها هم از نظر قیمتی و هم از نظر حجم موتور در بازه مجاز قرار ندارند. البته چندین محصول لامبورگینی همچون گالاردو و آونتادور قبلاً بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور داشتهاند. تعداد انگشت شماری از این برند نیز در کیش وجود دارند. یک اونتادور LP۷۰۰-۴ هم با پلاک ملی در تبریز وجود دارد. بعلاوه چند دستگاه کانتاش و میورا هم در ایران نگهداری میشوند.
- قیمت لامبورگینی ارزانترین مدل چقدر است؟
در حال حاضر لامبورگینی تنها سه خودروی روئلتو، اوروس SE و تمراریو را تولید میکند. در بین این خودروها، اوروس SE با قیمت حدود ۲۶۳ هزار دلار معادل حدود ۲۴۰ میلیارد ریال ارزانترین خودروی لامبورگینی است.
- قیمت مدلهای کلاسیک لامبورگینی چقدر است؟
قیمت خودروهای کلاسیک این برند به عواملی همچون تعداد تولید در گذشته، تاریخچه خودرو و مالکان مشهور آن، سوابق قهرمانی در مسابقات، کارکرد و وضعیت بازسازی و فابریک بودن و… بستگی دارد اما بازه قیمتی این خودروها از حدود ۲۰۰ هزار دلار شروع شده و به چند میلیون دلار نیز میرسد.
- هزینه نگهداری لامبورگینی در ایران چقدر است؟
با توجه به نبود خدمات و قطعات خودروهای لامبورگینی در ایران واضح است که تمامی وسایل مصرفی و قطعات آن باید از خارج کشور تأمین شوند؛ اما برای اطلاع بد نیست بدانید قیمت سرسیلندر اوروس در بازارهای جهانی حدود ۴۶۰۰ دلار معادل ۴۱۴ میلیون تومان است که قطعاً برای وارد کردن آن به کشورمان باید هزینههای بیشتری را نیز پرداخت کرد. هزینه سرویس محصولات لامبورگینی از جمله تعویض روغن و فیلترها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است که معادل ۹۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان خواهد بود.
- آیا خرید لامبورگینی در ایران امکان دارد؟
با توجه به قوانین فعلی امکان خرید و پلاک شدن محصولات لامبورگینی در ایران وجود ندارد هرچند برخی افراد خودروهای لامبورگینی را بهصورت گذر موقت وارد کشورمان میکنند.
- تفاوت قیمت لامبورگینی در ایران و خارج چقدر است؟
با توجه به کلاس خودروهای لامبورگینی که در دسته سوپر اسپرتها قرار میگیرند و همچنین وضعیت بازار خودروی کشورمان، میتوان گفت در صورت واردات محصولات لامبورگینی به کشورمان و پلاک شدن آنها حداقل تفاوت ۲ تا ۳ برابری بین قیمت لامبورگینی در ایران و جهان خواهیم دید.
- چه مدلهایی از لامبورگینی در بازار جهانی محبوبتر هستند؟
از بین مدلهای قبلی که تولید آنها متوقف شده است خودروهایی همچون گالاردو، هوراکان و آونتادور محبوبیت بالایی داشتهاند و در حال حاضر نیز شاسیبلند اوروس جزو پرفروشترین و محبوبترین خودروهای لامبورگینی است.
BMW is GOD
۲۳ بهمن ۱۴۰۳جز لامبورگینیهای کلاسیک میورا و چند تای دیگه رو هم میتونستید اضافه کنید
ولی خدایی از حق نگذریم این لامبورگینی LM002 واقعا قابلیت آفرود فوق العادهای داشته واقعا آدم هیکل قلچماق و گنده شو که میبینه فکر میکنه این یه شاسی بلند آمریکاییه ولی در واقع شاسی بلند ایتالیاییه و اگه اشتباه نکنم فکر کنم اولین شاسی بلند ایتالیا هم باشه
نیو کار
۲۳ بهمن ۱۴۰۳وقتی حوصله کادر پدال سر رفته و مطلبی جدیدی برای سایت ندارن اخه مگه یدونه پلاک ملیش هست که اینا رو عنوان کردید
Sahdow
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بله یه اونتادور پلاک ملی هست آخرین بار تو تبریز دیده شد همین چند ماه پیش
Taha Shahbeiki
۲۳ بهمن ۱۴۰۳پلاک منطقه آزاد هورکان هم بود که خیلی سروصدا کرد.
ناتو
۲۳ بهمن ۱۴۰۳پلاک ملی یعنی هم جای کشور تردد کنه اون پلاک منطقه ازاده
BMW is GOD
۲۳ بهمن ۱۴۰۳البته این رو هم یادم رفت بگم که فیات قبل از لامبورگینی شاسی بلند میساخته ولی من منظورم شاسی بلند مدرن بوده چون از یه دههای به بعد ماشینها اون شکل خاص کلاسیک خودشون را از دست دادن
HR3
۲۳ بهمن ۱۴۰۳ممنون از زحمتی که کشیدین اما خیلی مطلب جالبی نبود چون اولا بر مبنای اما و اگر هست . دوماً هم وقتی وارداتش آزاد نیست بی معنیه
Saeed farshchian
۲۳ بهمن ۱۴۰۳کانتاچ و مورسیه لاگو مورد علاقهم هستن
اینجور خودرو ها برای مردم عادی نیست
ماهم با دیدن اخبار و تصاویرشون لذت کافی رو میبریم و طرفداری میکنیم
Mr. gt c
۲۳ بهمن ۱۴۰۳خوبه قیمتش تو ایران دارم پول جمع میکنم یکی بخرم
Siyavash
۲۳ بهمن ۱۴۰۳ای اهل حرم میرو اعلم دار نیامد..محکم سینه بزن….
فکرشو بکن اگه ایران ابرقدرت منطقه نبود و دلار ۹۰ تومن نبود…اگه ایران یه کشور ضعیف بود مثل سال ۹۰ و دلار هزار تومن بود و قیمت ها منطقی بودن الان به پول ایران ا ن اوروس۲۴۲ میلیون بود اون هوراکان ۲۵۰ میلیون بود و اون اونتادور ۵۰۷میلیون تومن به پول ایران بود حالا بگو هر کدوم هم با دلال بازی نهایت ۱۰۰ میلیون گرونتر میشد که بازم نمیشد….
ولی چیزی که الان اهمیت داره اینه که ما ابرقدرت منطقه هستیم و به کوری چشم آمریکا و فرانسه انشالله قیمت پراید رو میرسونیم به بوگاتی…
ارسلان
۲۳ بهمن ۱۴۰۳ایران!!!! ویران بیشتر بهش میاد!! ایران ۵۰ سال پیش ایران بود….
۲۳ بهمن ۱۴۰۳هرچی باشه ابرقدرت منطقست از هرچی کشور همسایه و آسیا بهتره اروپای منطقس سر خم نمیکنه جلو دشمن اونی هم که دیسلایک میزنه افغانیه
عرفان
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سر خم نکرد و کمر ما ها خم شد…
امیدوارم روزی آگاه بشی.
Saeed farshchian
۲۳ بهمن ۱۴۰۳یه شخصیت بود تو کلاه قرمزی برعکس حرف میزد
احساس میکنم تو اونی
boost10
۲۳ بهمن ۱۴۰۳با این وضعیت مملکت که کارمند میتونه با بد بختی با چند سال کار یه پراید یا سمند دور رنگ بخره لامبورگینی خریدن سهم اون ۴ درصدی هاس
제네시스
۲۳ بهمن ۱۴۰۳لامبورگینی!! فعلا که ما سیب زمینی کیلو 70 هزار تومانی رو نمیتوانیم سر سفره هایمان بیاریم!! به کوری چشم دشمنان انشالله سال جدید سیب زمینی به 100 برسه
کامران
۲۳ بهمن ۱۴۰۳احسنت، واقعا مطالب عالی و خوبی بود. استفاده بردیم، سپاسگذارم 🙏🙏🙏
ALI.A.NLANSR
۲۳ بهمن ۱۴۰۳لامبورگینی تو ایران ؟ فک نکنم