در این مطلب قصد داریم لامبورگینی روئلتو را با سلف آن، اونتادور و همینطور اولین محصول هیبریدی تولیدی لامبورگینی یعنی سیان مقایسه کنیم.
سرانجام پس از مدتها انتظار، چندی پیش لامبورگینی از جانشین اونتادور با نام روئلتو رونمایی کرد. این خودرو وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارد زیرا باید مسیر یکی از محبوبترین و افسانهایترین مدلهای تاریخ لامبورگینی را ادامه دهد؛ اما آیا روئلتو برای انجام این مأموریت مهم آمادگی دارد؟ آیا این ماشین هم میتواند مثل سلف خود به مدلی نمادین در تاریخ سنت آگاتا تبدیل شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات باید تا زمان عرضهٔ روئلتو به بازار صبر کنیم ولی هماکنون میتوانیم مقایسهای بین آن و اونتادور و همینطور مدل تولید محدود سیان داشته باشیم.
طراحی بیرونی
اونتادور بهعنوان جانشین مورسیهلاگو رسماً در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی شد و غوغایی به پا کرد. این گاو جدید ایتالیاییها از طراحی چشمگیری بهره میبرد که بدون شلوغکاری و استفاده از خطوط شکسته و تیز فراوان، بسیار جذاب به نظر میرسید. البته پیشنمایش طراحی اونتادور بهنوعی در مدل تولید محدود رونتون سال ۲۰۰۷ ارائه شده بود. همین موضوع در مورد روئلتو هم وجود دارد و مدل تولید محدود سیان که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد زبان طراحی کلی جانشین اونتادور را نشان میداد. در این خودرو برای اولین بار شاهد عناصر Y شکل جدید لامبورگینی بودیم که در قسمتهایی مثل چراغهای جلو و دماغه دیده میشد. نسخهٔ تکاملیافتهٔ همان طراحی سیان را در روئلتو میبینیم که هرچند در نگاه اول چشمگیر به نظر میرسد اما شاید آن ماندگاری طراحی اونتادور را نداشته باشد. در عقب اما روئلتو با چراغهای باریک Y شکل و سر اگزوزهایی که از بین آنها بیرون آمده شباهتی با سیان ندارد.
قوای محرکه
اونتادور از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 کاملاً جدیدی استفاده میکرد. این اولین موتور دوازده سیلندر کاملاً جدید لامبورگینی از زمان مدل 350 GT سال ۱۹۶۴ محسوب میشد. تمام محصولات V12 بعدی لامبورگینی از میورا تا مورسیهلاگو و رونتون از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور ۳.۵ لیتری قدیمی استفاده میکردند که البته در آخرین نسخه حجم آن به ۶.۵ لیتر رسیده بود. موتور ۶.۵ لیتری V12 کاملاً جدید لامبورگینی در اولین نسخهٔ اونتادور ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که از قویترین نسخهٔ مورسیهلاگو یعنی سوپرولوچه ۳۰ اسب بخار و ۳۰ نیوتن متر بیشتر بود. در نسخههای بعدی اونتادور اما این اعداد بهمرور افزایش پیدا کردند و نهایتاً در آخرین و قویترین نسخه یعنی اولتیمائه به ۷۸۰ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر رسیدند.
در سیان نیز این موتور بهتنهایی ۷۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما یک سیستم هیبریدی با ۳۴ اسب بخار قدرت هم به آن اضافه شده بود که مجموع خروجی را به ۸۱۹ اسب بخار میرساند. سیان اولین محصول هیبریدی تولیدی لامبورگینی محسوب میشد. در این خودرو یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی در گیربکس نصب شده بود اما ویژگی منحصربهفرد آن استفاده از ابرخازن بجای باطری بود که وزن سبکتری داشت. لامبورگینی اما در روئلتو از سیستم هیبریدی معمولی با باطری لیتیوم یونی ۳.۸ کیلووات ساعتی استفاده کرده است زیرا اعتقاد دارد ابرخازن برای یک محصول تولیدی که بیشتر از مدل تولید محدودی مثل سیان مورداستفاده قرار میگیرد مناسب نخواهد بود. البته در سینهٔ روئلتو همچنان نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی اونتادور قرار گرفته است که حالا ۸۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
در اینجا همچنین سه موتور الکتریکی که دوتا در محور جلو و یکی داخل گیربکس نصب شده هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکنند و مجموع خروجی را به ۱۰۱۵ اسب بخار قدرت میرسانند که افزایش چشمگیری را نسبت به سیان و اونتادور اولتیمائه نشان میدهد. علاوه بر این، درحالیکه یکی از مشکلات اونتادور گیربکس تک کلاچه قدیمی با تعویض دندههای خشن بود، روئلتو به گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ کاملاً جدیدی مجهز شده که برای اولین بار از زمان میورا، بجای جلوی پیشرانه در پشت آن جای گرفته است. برخلاف سیان که از نیروی تمام الکتریکی فقط برای حرکتهای سرعت پایین مثل هنگام پارک کردن استفاده میکرد، روئلتو میتواند تا ۱۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. همچنین سوپرکار پرچمدار جدید لامبورگینی خودرویی پلاگینهیبریدی است و امکان شارژ باطریهای آن از طریق منبع برق بیرونی هم وجود خواهد داشت.
وزن
وزن سنگین را میتوان بزرگترین مشکل روئلتو دانست زیرا درحالیکه محصولات لامبورگینی همیشه به وزن سبک شهرت داشتهاند، وزن خشک روئلتو ۱۷۷۲ کیلوگرم اعلام شده است که افزایش چشمگیری را نسبت به وزن خشک ۱۵۵۰ کیلوگرمی اونتادور اولتیمائه نشان میدهد. حتی سیان هم با وجود برخورداری از سیستم هیبریدی، ۱۵۹۵ کیلوگرم وزن داشت. البته قطعاً سیستم هیبریدی سیان با ابرخازن بسیار سادهتر و سبکتر از روئلتو است ولی بااینحال، وزنی که میتواند با احتساب راننده و مایعات به نزدیک دو تن برسد برای یک لامبورگینی جالب نخواهد بود.
پرفورمنس
اولتیمائه بهعنوان قویترین نسخهٔ اونتادور، ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد و ظرف ۸.۷ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسید و حداکثر سرعت آن ۳۵۵ کیلومتر بود. سیان نیز با وجود قدرت بیشتر، از این لحاظ تفاوت چندانی با اولتیمائه نداشت اما روئلتو به لطف قدرت بسیار بیشتر، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۲.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و در کمتر از ۷ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسد اما حداکثر سرعت آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
با توجه به مواردی که بیان شد، از دید شما آیا روئلتو جانشین شایستهای برای اونتادور افسانهٔ خواهد بود؟ آیا این خودرو همان چیزی است که از سوپرکار پرچمدار لامبورگینی انتظار داشتید یا مدلی مثل سیان با وزن سبکتر و سیستم هیبریدی سادهتر میتوانست گزینهٔ مناسبتری برای جانشینی اونتادور باشد؟
مقایسه مشخصات فنی
اونتادور اولتیمائه | سیان | روئلتو | |
پیشرانه بنزینی | ۶.۵ لیتری V12 | ۶.۵ لیتری V12 | ۶.۵ لیتری V12 |
موتور الکتریکی | ندارد | یکی در گیربکس | یکی در گیربکس+دوتا در محور جلو |
قدرت پیشرانهٔ بنزینی | ۷۸۰ اسب بخار | ۷۸۵ اسب بخار | ۸۲۵ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۷۸۰ اسب بخار | ۸۱۹ اسب بخار | ۱۰۱۵ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته ISR | ۷ سرعته ISR | ۸ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه | ۲.۸ ثانیه | ۲.۵ ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | ۸.۷ ثانیه | – | زیر ۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۵ کیلومتر/ساعت | ۳۵۵ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت |
وزن خشک | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۷۷۲ کیلوگرم |
MOHAMMAD.DEMON
۱۴ فروردین ۱۴۰۲کسی نمیخواد وزن 1772 کیلویی این گاو وحشی رو مسخره بکنه
مثل کوروت E_RAY مثلا بیاد با GT500 مقایسه بکنه وزنش رو یا بیاد بگه سوپرکار سنگین هیبرید هست که بود نبودش فرقی نداره
یا بیاد بگه هزینه خرج نکردن همینه
این حرف ها براتون اشنا نیستن
Mostafa
۱۴ فروردین ۱۴۰۲هزینه خرج نکردن همین دلت خنک شد
خب اسمش روشه گاوه چجوری سبک باشه
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲بهتر از این نمیتونستم قانع بشم 😂
Sobhan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اصلا ماشین باید سر سنگین باشه 🤣باید وقتی حرکت میکنه زمین بلرزه 😂
Reza Waffen SS
۱۴ فروردین ۱۴۰۲🤣🤣🤣🤣
Danial
۱۵ فروردین ۱۴۰۲خب دوست عزیز ی چیزی باید برای نسخه های EVO و SV و غیره که سال های بعد میاد بزارن دیگه تو اون نسخه ها یهو میاد 100 کیلو 200 کیلو کم میکنن.
البته فکر میکنم موضوع وزنش بیشتر بخاطر باتری باشه نه بدنه به هر حال لامبورگینی تولید کرده قطعاً عالیه.
مهدی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲رک بگم طرفداران سنتی فراری که از لامبو خوششون نمیاد با رونمایی روئلتو خوشحال شدن چون ماشینی در حد و اندازه های هیچ فراریی نیست که هیچ حتی از نظر ظاهری هم یه پسرفت نسبت به ۱۲ پیش خودش داره. حالا ممکنه بگید سلیقه ها متفاوت هست اما افراطی ترین طرفدار لامبو هم احتمالا تو دلش میگه اونتادور یه پله جذابتر بود! سیان هم که ولش کن
Tesla
۱۴ فروردین ۱۴۰۲از خیلی ها شنیدم که میگن : روئلتو طراحی جذابی در حد آونتادور نداره ( حتی اونایی هم که فن لامبو هستن ) ولی دوستان باید توجه کرد که آونتادور دیگه قدیمی شده بود ( ۱۲ سال از طراحیش میگذره ) هر چند که هنوزم جذابه ولی اون حس و حال فضایی بودنش رو از دست داده و دیگه طراحی خیلی خاصی نداره ، خداییش روئلتو انگار از آینده اومده 😍😍
MehdiTurbo
۱۴ فروردین ۱۴۰۲جالب تو پست معرفیش که هنوزم هست و پست بعدش کامنت گذاشتم اونتادور خیلی زیباتر به این دلیل به این دلیل همه دیس دادند و کامنت منفی برام گذاشتند
اینجا که عکساش کنار هم خیلیا میگند اونتادور جذابتر هنوز 😐
Sobhan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این عکسا کامپیوتری هستن ،رولتو از نزدیک خیلی خوشگل هست ،عکس هاش تو اینستا هست ،من عاشق رنگ سفید و مشکلی ماتش شدم
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲دقیقا
حالا جدا از اینکه
جهان تکنولوژی و طراحی های جدید
به حد انتهای خودش رسیده
و ایجاد یک طراحی جدید
با المان های انقلابی دیگر مثل گذشته
که فضا و گنجایش بسیار بود
قابل انجام نیست
MehdiTurbo
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این حرف حسینم قابل تامل بود
دیگه خودرو به تکامل خودش رسید و از یه جایی به بعد شاید تو سراشیبی یا اگه نباشه دیگه چیز خارق العاده ای نیست
مگه اینکه برعکسش ثابت بشه
مثلا نگاه کنید از خودروهای۲۰۰۰ ,۲۰۰۶ که معرفی شد د وَی بود برامون بعد ۲۰۱۲ همانطور دوباره ۲۰۱۸ همانطور دیگه تو ۲۲ تکامل رسیپده و با خودروهای برقی انگار طراحیا دیگه د وَی نیست
مگه اینکه خلافش ثابت بشه
بیشتر خودرو ها دارند میرند سمت تکنولوژی و امکانات و خودران شدن و فکر میکنم در چند سال اینده نه چندان دور اصلا رانندگی وجود نخواهد داشت و بعدشم شاید ماشین های پرنده
Mahbod
۲ مرداد ۱۴۰۲حققققق تا قیامت
یه بنده ی خدا
۱۴ فروردین ۱۴۰۲واقعا اوانتادور اسطوره بود
Mahbod
۲ مرداد ۱۴۰۲و هست
Shirko
۱۴ فروردین ۱۴۰۲در جواب مهدی ؛ نظرت فقط و فقط به درد خودت می خوره ، در ضمن تمام محصولات فراری غیر از لافراری یه رینگ روئلتو هم نمی شن با اون طراحی های مسخرشون !!
محمدهادی
۱۵ فروردین ۱۴۰۲روئلتو در بحث طراحی ظاهری درسته انقلابی به پا نکرده،ولی بنظرم زیبا طراحی شده
در مبحث ویژگی های فنی هم که یک سر و گردن نسبت به پرچمدار قبلی ارتقا پیدا کرده
بنظرمن که روئلتو اصلا پروژه ی ناموفقی نیست
سند اثباتش هم پر شدن کل ظرفیت تولید این ماشین جدید تا دوسال آینده ست
ماشینی که فقط یه هفته ست فقط عکساش رونمایی شده!!
دوست عزیز شما همیشه تعصب ت رو به فراری یجوری با یه موضوعی اثبات کردی،اکی پذیرفتنیه،چون ما هم همین حسو در باره برندهای مورد علاقه مون داریم
اما روئلتو اصلا پروژه ی ضعیفی اونطوری که اومدی براش بستر سازی کردی نیست
M
۲۷ فروردین ۱۴۰۲تا قبل از خط اخر باهات موافق بودم تا حدی
سیانو که ولش کن؟؟؟؟
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲عقبش که نسبت به نسل قبل واقعا پیشرفت کرده ولی من هنوز فیس اونتادور رو بیشتر دوست دارم
Radmehr (ایتالیایی فن متعصب)
۱۴ فروردین ۱۴۰۲سرعت روئلتو 217 مایل بر ساعته
که میشه 368 کیلومتر بر ساعت
KF
۱۴ فروردین ۱۴۰۲347
امیر دهقان
۱۴ فروردین ۱۴۰۲217×1.609=349
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲217 مال اونتادور بود اونپ نسخه پایه
فعلا تست نشده پس نمیتونیم بگیم چنده
HS
۱۴ فروردین ۱۴۰۲واقعا جلوش خوبه
ولی قسمت عقبی رو اصلا من یکی دوست ندارم
ولی نسبت به سیان خیلی بهتره
ولی به پای طراحی اونتادور نمیرسه
OldBoy
۱۴ فروردین ۱۴۰۲در بخش فنی که جای هیچ بحثی نمیمونه ولی در بخش ظاهری مهمترین وجه تمایز لامبورگینی طراحی های جذاب هستن که هیچ کدومشونم شبیه همدیگه نیستن، کانتاش هیچوقت شبیه میورا نبود، اونتادور هم شبیه مورسیه لاگو نبود، حتی هوراکان هم شبیه گایاردو نبود، اما این ماشین در واقع پیشدرآمد طرح های قبلی هستن(بنظرم سیان و هوراکان و کمی سنتناریو). این تلاش لامبورگینی به احتمال زیاد برای خلق یک مُد طراحی یا همون امضا هست. و باید دید جانشین هوراکان به چه شکلی خواهد بود.
911
۱۴ فروردین ۱۴۰۲هنوزم هیچی تو جهان، اونتادر نمیشه..
رخ وحشی ،صدای وحشی و زیبا، مدل هایی که هرکدوم از اون یکی بهتر بود….
Tesla
۱۴ فروردین ۱۴۰۲از نظر من صفر تا صد ۲/۵ ثانیه برای روئلتو خیلی محتاطانه هست ، آونتادور svj که هیچ موتور الکتریکی نداره و فقط ۷۶۰ اسب بخار قدرت داره صفر تا صدش ۲/۸ هست ، بعد این هیولا ۱۰۱۵ اسبی با این همه تکنولوژی های جدید فقط ۰/۳ ثانیه از svj سریع تر هست !! من پیشبینی میکنم صفر تا صدش در واقعیت تو محدوده ۲/۱ تا ۲/۳ باشه
R01
۱۴ فروردین ۱۴۰۲۲۲۰ کیلو وزن خشکش رفته بالا . اونو حساب نکردی .
وی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲باید نسبتو در نظر بگیریم 0.3 به نسبت 2.8 خیلی زیاده و برای ماشینای خیلی سریع حتی بهبود 0.1 ثانیه ای هم نیاز به افزایش قدرت و تکنولوژی بالایی داره
Hamidreza
۱۴ فروردین ۱۴۰۲لازم به ذکره که اونتادور شتاب 2.56 ثانیه ای رو زده تو یوتیوب ها هم ویدئوش هست…
این ماشین قشنگ 2.3 رو میزنه
ولی من هزار بار گفتم که پرفورمنس ماشین تو 400 متر خلاصه نمیشه…
باید ببینیم که توی پیست و جاده چیکار میکنه…
قطعا رکورد های زیادی رو جابجا میکنه
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲فاکتور های بسیاری به جز وزن
از جمله گشتاور آنی موتور های الکتریکی
در نسل جدید
ضریب اصطکاک
که شامل نوع و جنس لاستیک
تقسیم وزن و جرم هست
نوع گیربکس و سیستم انتقال قدرت
مهندسی های ساخت مربوطه
در کل با ساختار جدید و باز طراحی شده
نسل جدید انتظار عملکرد متفاوت و بهتری رو داریم
mohammad mbt
۱۴ فروردین ۱۴۰۲هنوز زوده بگین جانشین شایسته ایه یا نه،باید یه کم جا بیوفته،بیاد تو خیابون دو تا فیلم عکس در بیاد یه کم عادی بشه تا اون موقع نظر بدیم,.. هنوز طراحیش خیلی تازست و جا نیوفتاده
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این هم حرفیست
دانیال_Surrey،England
۱۴ فروردین ۱۴۰۲تا زمانی که لامبو خوب میفروشه نیازی نیست بهتر از رقبا باشه.
این ایده دوستان در فولکس واگنه.
هم خوب میفروشه هم آزارش به پورشه نمیرسه!
خیلی ساله دیگه لامبو تو خط مقدم حضور نداره،هر سال هم داره جاشو واگذار میکنه.
قبلا فراری و پورشه بود الان شده مک لارن بعدشم استون مارتین و …..
بعد 13 سال معرفی انتظار یه انقلاب در طراحی و مشخصات فنی رو داشتم.
فقط نگاه به طراحی بی ذوق داخلی این ماشین بکنید،اتصال کنسول با مانیتور سیان رو برداشتن دکمه هاشم از بین بردن نتیجش شده نسل جدید اونتادور!!
الان منتقدایی که شاسی بلندا رو تست میکنن 2 تن وزن رو جز نکات منفی میدونن وای به حال یه سوپر اسپرت.
در کل بیشتر بهش میاد جانشین هوراکان باشه تا اونتادور.
گاو اهلی سنت آگاتا.
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲دقیقا
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲خب علت افزایش وزن و جرم
که همگانی هست و در همه ی خودرو های جدید میبینیم
وجود افزایش تعداد تکنولوژی و پیچیده تر بودن
فرایند ساخت به دلیل بهتر شدنه
شما همین اس اف نود رو که وزن بهتری داره
اگر نگاه کنی با پلتفرم فراری ۴۵۸ که سوپر اسپرت سبک وزن میان رده فراریه میخونه
البته منکر وزن بالا نشدم و دلیلش هم گفتم
جدا از اینکه روولتو پلتفرم پرچم دار ۱۲ سیلندر
لامبورگینی هست و تغییر در ساختار فنی
و بهبود در تغییر ساختار کلی خودرو
باعث افزایش ابعاد بدنه میشه و این خودش
افزایش جرم رو به همراه داره
باز هم به خاطر روش ها و اقدامات مهندسی
که برای کاهش وزن و جرم کلی و تنظیم
شاسی انجام شده
بنظرم افزایش وزن متناسب داشته
شما میتونی برای مقیاس
باقی سوپر اسپرت هارو بری کامل نگاه کنی
از پورش بگیر برو به بالا
و چیزی که بنده در بالا توضیح دادم هم د نظر بگیر
فاکتور رده خودرو و یه مشخصه ساده حجم و تعداد سیلندر ابعاد پیشرانه
Ferrari
۱۴ فروردین ۱۴۰۲داداش چیزهایی که فرمودین دلیل موجهی نیست. اگر فراری میتونه با sf90 که بخش عمده ماشین از فلز ساخته شده، وزن خشک ۱۵۷۰ کیلوگرمی داشته باشه این ماشین با حجم زیادی از الیاف کربن باید حداقل هم وزن sf90 باشه نه اینکه ۲۰۰ کیلو سنگینتر بشه. بنابراین لطفا برای ما حرف از تکنولوژی و اندازه ماشین نزن این ماشین از این نظر تغییر خاصی نداشته.
Sobhan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ماشین ۱۲سیلندر ۶/۵لیتره از لحاظ ابعادی هم بزرگ تره 🙌وزنش کاملا طبیعیه ،و چیزی که مهم تره اینه که وزن رو شتاب و قدرت ماشین تاثیری نذاره ،که نذاشته
Ferrari
۱۵ فروردین ۱۴۰۲اولا این ماشین نسبت به اونتادور تغییر ابعادی خاصی نداشته. نسبت به sf90هم در حد ۴_۵ سانتی متر طول و عرض بیشتری داره و درعوض ارتفاع کمتری داره
دوما وزن روی هندلینگ ماشین تاثیر به شدت منفی میذاره، روی ترمز گیری و شتابگیری هم تاثیر منفی داره اینا دیگه بدیهیاته دوست عزیز لطفا یادبگیرید مجبور نباشیم تکرار مکررات کنیم
مازیار
۱۴ فروردین ۱۴۰۲به لحاظ فنی که خوب طبیعیه بهتر از نسل قبلی هست (حتی فقط بواسطه موتور و گیربکس بهتر) و به لحاظ طراحی هم به نظرم بین آونتادور و سیان قرار می گیره
در مجموع همچنان رونتون رو بهترین لامبورگینی تولید شده می دونم
F
۱۴ فروردین ۱۴۰۲محشره، دیوونه کننده جذاب شده، اونتادور اگه صد بود این هزاره. البته قطعا سلیقه ها فرق داره.
البته یک چیزی که به چشمم خورد در متن و نمیدونم صحیحه یا اشتباه اینه که 0 تا 200 دو ثانیه سریع تر شده از اونتادور😐
خیلی زیادی پیشرفت هست که واقعا نمیدونم صحیحه یا غلط، داشتم 0 تا 200 موتور بی ام و s1000rr m رو نگاه میکردم که 6.4 ثانیه بود ، یعنی این روئلتوعه روانیه.
Si
۱۴ فروردین ۱۴۰۲هیچکدوم فقط و فقط مورسیه لاگو عشق ابدی
هرچند واقعا اوانتادور در تاریخ ثبت شده ولی این دوتا جدید اصلا هیچی نیستن
اسماعیل قصاب
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شیش دیقه ست این مطلبو گذاشته ، هفت تا نظر گذاشتین ، شما ها چرا این قد عقده لامبورگینی دارین …………………..
…………………..اسنپ اومد ، اومدم …..
Sobhan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲میدونستی بین سوپر اسپورت ها و هایپر کار ها بیشتر فالوور داره ؟
سینا
۱۴ فروردین ۱۴۰۲بچه ها،
برگردید به عقب زمانی که اونتادور جانشینه مورسیه لگوشده بود
زاهر مورسیه لگو هم بهتر بود و هم صدایی که ایجاد میکرد جز بهترین صدا های تاریخ در خودروهای سوپر اسپرت بود ( که هنوزم اونتادور نداره ) میتونید برید یوتیوب گوش بدید
اما رفته رفته اونتادور جایگاه پیدا کرد و شد برگ برنده لامبورگینی
ولی میرسیم به رولتو که جانشینه اونتادور شده
** ببینید دوستان، این لامبورگینی که هستش مدل بیسیکش هست وایسید واید بادی، و کیت بهش اضافه بشه بعد ببینید چه رخی پیدا میکنه مثل مدلای s و sv
این تصویرم که پدال گذاشته سری آخری اونتادوره که کیت داره و بهتره برید توی وبسایت های مختلف عکسای اولیه مورسیه لگو و اونتادور نکاه بکنید ببینید چقد سادن
SH
۱۴ فروردین ۱۴۰۲قبل رونمایی این همه تیزر میدادن میگفتن
شاسی فلان مقدار سبک تر از اونتادور
موتور فلان مقدار سبک تر از اونتادور
بعد یه دفعه کامل رونمایی شد نتیجه این همه فیبرکربن و قیمت ۶۰۰ هزار دلاری شد وزن خشک ۱۸۰۰ کیلو
بنظر هم نمیرسه جای زیادی برای سبک سازی وجود داشته باشه تو نسخه های آینده نهایتا بتونن ۱۰۰ کیلو کم کنن که بازم سنگینه
طرفدار لامبورگینی نیستم اما دوست داشتم چیزی باشه که بتونه SF90 رو پایین بکشه ولی تا الان بنظر میرسه نه پرفورمنس SF90 رو داره نه برد برقی SF90 رو.
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲بزار بیاد یه درگ بندازن اونوقت میبینیم به زیر میکشه یا نه
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اونطور که باید فکر نمیکنم
توی خط مسقیم برتری داشته باشه
نسبت قدرت به وزن که دست پایین رو داره
اما به قولی خیلی موارد دیگه دخیل هست
حالا در واقعیت عملکردشون رو مشاهده میکنیم
اما یه دورنما بگیرمم ..
بنظرم با توجه به سطح و کلاس
روولتو پایدارتر باشه
لامبورگینی به قول بعضی دوستان که اشاره کردن جایگاه خاص خودش رو داره
وگرنه برای توسعه یک خودروی توربو شارژر
دست شرکتی مثل فولکس واگن و همچنین متخصصان لامبو بسته نیست
لامبورگینی همیشه یک لامبورگینی باید بمونه
حالا ساخت یک خودروی رقابتی
یعنی هدف ساخت باشه
میتونه جذاب باشه قطعا
اما این شرکت جزو اولویت هاش نبوده
اینطور که مشخصه
reza342
۱۴ فروردین ۱۴۰۲افتضاح طراحی. دقیقا مثل فراری های جدید. حیف اونتادور
ARIAN
۱۴ فروردین ۱۴۰۲روئلتو طراحی خیلی انقلابی خاصی نداره. از فرم اون ال ای دی وای شکل چراغ جلوش خیلی بدم میاد. شتابش خیلی بهتر شده اما این چه وزنیه! با راننده میشه دوتن! شما یه نگاه به طراحی سیان بندازید! واقعا زشته به آیه های قرآن زشته. عقب سیان فاجعه هست جلوش هم از اونتادور زیباتر نیست به هیچ عنوان. سه چهار میلیون پول بدی یه لامبوی نه چندان زیبا سوار شی که فقط چهل اسب از اونتادور اس وی جی قویتره البته وزنشم بیشتره. کاش باتری کوچک تری توی روئلتو بکار میبردن ولی در عوض موتور بنزینی رو یه کم بیشتر تقویت میکردن مثلا بشه هشتصدو شصت اسب که با باتری برقی بشه هزار تا اخه وزنش…. بگذریم
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲در مقایسه پک باتری با SF و E-RAY چیزی که در منابع ذکر شده :
برای SF تقریبا ۷۲ کیلو هست با قدرت ۲۱۷ اسب با شاسی ترکیبی آلومینیوم و فیبر کربن که اکثریتش آلومینیوم مونده.
برای لامبو ۱۰۷ کیلو هست که موتور عقبی به تنهایی ۱۸۷ اسب قدرت میده با شاسی که به گفته خودشون اکثرش از فیبرکربن هست. البته وقتی قدرت پخش بشه بین سه موتور به ۱۴۷ اسب کاهش پیدا می کنه !!! این حرکتو واقعا نمی فهمم چرا ؟؟؟ شاید بخاطر حالتی باشه که در حال حرکت هم میشه بین الکتریکی و بنزینی شیفت کرد !!
برای e-ray وزن باتری بیشتر از ۱۳۰ کیلو هست که تکنولوژی بسیار پایین تری داره و به طبع یک ششم اینا قیمت داره و یه تک موتور الکتریکی هست که ۱۶۰ اسب قدرت میده و شاسی تمام آلومینیوم که خب نتیجش وزن فاجعه بارش شد.
واقعا عجیبه وقتی موتور الکتریکی پایین ترین حد درگیری رو در پرفورمنس داره دلیل این کپی سطح پایین از فراری چی بود ؟؟؟!! چرا ارتقاش ندادن. امیدوارم صرفا بخاطر رد کردن تست های آلایندگی نباشه.
Mostafa
۱۴ فروردین ۱۴۰۲الان وزن خشک لامبورگینی از کوروت بیشتر
بعد نسخه فاجعه بودن برای کوروت میپیچی ! ؟
فاجعه این شش برابر کوروت قیمت داره با این همه تجهیزات سبک و باتری سبک تر وزنش بیشتر
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲فرق یه پک سه موتور و تک موتورو نمی دونی ؟؟!! این لامبو با این پک و موتور V12 تقریبا بازم ۱۰۰ کیلو سبک تره که خب اصلا خوب نیست.
Mostafa
۱۴ فروردین ۱۴۰۲الان وزن خشک کوروت 1712 کیلو
وزن خشک لامبورگینی 1772 کیلو
این وزن خشک با مایعات اختلاف بیشتر هم میشه
لامبورگینی سه موتور الکتریکی کوچیک داره که 190 اسب تولید میکنه
کوروت یک موتور الکتریکی بزرگ داره که 160 اسب بخار تولید میکنه
سیستم هیبرید کوروت 32 درصد به قدرت موتور درون سوز اضافه کرده که باعث 32 درصد راندمان بهتر میشه
سیستم هیبرید لامبورگینی 23 درصد به قدرت موتور بنزینی اضافه میکنه و با وزن بیشتر
درواقع سیستم هیبرید کوروت بیشتر به کل خودرو کمک میکنه تا سیستم لامبورگینی
وزن پک باتری لامبورگینی 70 کیلو وزن پک باتری کوروت 40 کیلو هستش
اختلاف در این هست که کوروت از موتور بزرگ تر برای بازیابی انرژی بیشتر استفاده میکنه
حسن
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شورلت وزن خشک E-Ray کوپه را ۱۷۱۲ کیلوگرم اعلام کرده.
وزن خشک روئلتو ۱۷۷۲ کیلوگرم اعلام شده است.
شما چجوری حساب میکنی E-Ray 60 کیلو سبک تره .
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اولا که من عذرخواهی می کنم یه صفر اضافه گذاشتم بی دقتی از من بود.
این کامنت آخرم بزارم اینجا 5 6 کامنت شد الکی وقت همدیگرو هم نگیریم چون حس می کنم مسائل یه مقدار قاطی شده.
دوم اینکه راجب ساز و کار سیستم کوروت و تفاوتش با SF گفتم و چون مجموعه فنی لامبو هم استراتژی یکسان هست به احتمال زیاد اون هم همینطور کار کنه.
سوم راجب وزن خشک که درسته و حرفی نیست اما وزن همراه با مایعات و بدون سرنشین تو هر محصول متفاوته چون اصولا سیستم های ترمز و روغن و …. ساختار متفاوتی داره پس نمی شه گفت چون فلان ماشین با وزن مایع مثلا 50 کیلو بهش اضافه میشه این برای همه یکسانه !! که خب اینطور نیست. برای مثال اونتادور پایه وزن خشکش 1575 کیلو هست که با مایعات و … 1731 کیلو میشه یعنی 156 کیلو افزایش وزن. این مقدار تو نسل جدید پایین تر اومده مثل سنا که تقریبا 110 کیلو اضافه وزن پیدا می کنه. در SF90 این افزایش وزن 60 کیلو هست به طور تقریبی این موضوع رو راجب لامبو در نظر بگیریم وزن لامبو با 10 کیلو افزایش وزن به خاطر موتور 1842 میشه (البته تقریبی میگم شاید بیشتر یا کمتر شه) اما راجب e-ray از اونجایی که کوروت پایه با وزن مایعات بسته به تریم بین 120 (مدل پایه کم آپشن) تا 160 کیلو اضافه وزن پیدا می کنه. به طور تقریبی بین 1840 تا 1900 کیلو متغییر هست که فکر می کنم آرمانی ترین وزنش با تریم های سبک تر زیر 1850 نیاد چون که لاستیک های پهن و عرض هم اندازه Z06 رو داره.
elonlion
۱۴ فروردین ۱۴۰۲مهندس اسب بخار ربطی به حجم و وزن باتری ها نداره
شورلت فقط از یک موتور و پک باتری سری استفاده کرده تا پک باتری در کمترین حالت شارژ بشه
در واقع با ۷ کیلومتر رانندگی در حالت عادی پک باتری از صفر تا ۱۰۰ شارژ میشه و امکان تخلیه شدن کامل باتری خیلی کم میشه خیلی ساده سیستم هیبرید کوروت نه برای تخلیه سریع برای بیشترین پرفورمنس بلکه برای پایداری طراحی شده
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲دکتر چه ربطی به کامنت من داشت ؟؟؟ من فقط مقایسه پک باتری داشتم و حرفم راجب لامبو بود.
محض اطلاعات هم که بنظر فرق پرفورمنس و پایداری رو نمی دونی تو کوروت در حالت های پرفرومنس و درگ پک باتری به طور کامل درگیر میشه. اون sf هست که پک باتری از یه سرعتی به بعد جدا میشه و برای عملکرد پایدار در دورهای پایین درگیر میشه.
elonlion
۱۴ فروردین ۱۴۰۲منظور از پایداری شارژ بودن باتری در همه مواقع هست پک باتری فراری برای همین بعد از یه جایی خالی میشه و باید منتظر بمونی تا دوباره شارژ بشه برای همین از مدار خارج میشه
سیستم کوروت برای همین همیشه شارژ داشته باشی کنار موتور بنزینی همیشه کار بکنه اگه قرار بود پک باتری موازی بشه و از قدرتش استفاده بکنی و بهش 3 تا موتور متصل بکنی سریع خالی میشد و چون موازی هستن بیشتر سلول ها دیر تر هم شارژ میشه واسه همین فقط تو سرعت پایین درگیر میشه
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲باتری sf و به احتمال زیاد همین لامبو و کوروت هیچ وقت دیس شارژ نمیشن بلکه به طور همزمان با ترمزگیری ری شارژ میشن. این ساز و کار پایه سیستم هیبرید هست.
استراتژی sf عملکرد انفجاری در سرعت زیر ۱۲۰ (اگر اشتباه نکنم سرعت دقیق رو) کیلومتر هست چون هیچ موتور بنزینی نمی تونه گشتاور آنی موتورهای الکتریکی رو در دور پایین بده (دلیل عمده استهلاک و افزایش مصرف سوخت موتور بنزینی هم همینه) و هیچ موتور الکتریکی هم نمی تونه عملکرد پایدار تحت فشار مثل موتور بنزینی بده، این یه چرخه هست که با ترمزگیری و سیستم پیشرفته کمکی موتور بنزینی به طور دائم تکرار میشه.
راجب کوروت هم همینه با این تفاوت که موتور پوشراد اتمسفریک نه در دور پایین و نه دور بالا نمی تونه عملکردی مثل موتورهای dohc بده برای همین موتور الکتریکی همیشه فعاله البته با سیستم ترمز ری شارژ می شه.
elonlion
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اول اینکه فراری و لامبورگینی پلاگین هستن فراری باتری 8 کیلوات ساعتی داره
برای پر کردن باتری 8 کیلوات ساعتی فراری دسته کم 80 کیلومتر باید رانندگی کرد
اگه یه نگاه به یوتوب بندازی متوجه میشی باتری فراری خیلی راحت در حالت تمام الکتریکی خالی میشه و جالبش این هست تا سرعت 140 میشه تمام الکتریکی رانندگی کرد و بیش تر از این سرعت نمیگیره و برای شارژ شدن باید دستی موتور مود رانندگی رو تغیر داد تا موتور بنزینی وارد مدار بشه در صورتی که نصف باتری رو مصرف بکنید دچار کاهش قدرت میشید
سیستم کوروت برای همین نیازی به پلاگین نیست همیشه قدرت در دست دارید و خیلی راحت با 3 مایل رانندگی باتری صفر تا 100 پر میشه همیشه هم توی مدار و با موتور بنزنی کار میکنه هیچ وقت نگران شارژ نیستید
سیستم کوروت خیلی استیبل تره
R@min
۱۴ فروردین ۱۴۰۲راجب حالت های پرفورمنس دو ماشین حرف می زنم برد الکتریکی چه ربطی داره 😄😄 !!!!
Amin
۱۴ فروردین ۱۴۰۲elonlion ، بحث رو از موضوع اصلی خارج کردی …
اما در مورد sf90 ، بهتره که چند تا نکته رو اضافه کنم
موتور های الکتریکی تا سرعت 210 کیلومتر به ماشین شتاب میدن و بعد از این سرعت وارد پروسه ی شارژ باتری میشن ، چونکه دیگه توانایی افزایش سرعت رو ندارن .. البته این به مود رانندگی هم بستگی داره
ولی اوج پرفورمنس تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت هست
اس اف نود یه خودرو پلاگین هیبریدی هست ، پس باید این ویژگی روی اکونومی و رانندگی ماشین تاثیر بزاره ، فراری فقط دنبال ساختن یه خودرو هیبریدی نبود ، چونکه این پروژه رو قبلا در لافراری اجرا کرده بود …بنابر این ظرفیت باتری اس اف نود باید در حدی باشه که هم پرفورمنس خودرو حفظ بشه ، و هم اینکه یه رانندگی الکتریکی شهری با برد مناسب بده و فراری این کار رو به بهترین شکل انجام داد، اونم در سال ۲۰۱۹ .. توی تست ها تا ۲۹ کیلومتر هم بسته به شرایط برد داشته و پرفورمنس سیستم هایبرید فوقالعاده هست … همینطور اون اعدادی رو هم که اول کامنت نوشتم ، در نوع خودشون عالی هست ، امیدوارم سریعا یه درگ بین این دو ماشین برگزار بشه تا با گراف و نمودار نحوه ی انتقال قدرت و توزیع قدرت رو در سرعت های مختلف ببینی و قیاس کنی
باطری اس اف نود بیشتری چگالی ظرفیت به وزن رو هم داره در بین خودرو های جاده ای ، البته فکر میکنم ۲۹۶ این رکورد رو ازش گرفت ، ولی اون زمان که معرفی شد در این سگمنت فوقالعاده بود
باتری اس اف نود سلول های کوچکتر و تکنولوژیک تری نسبت به کوروت داره ، بنابراین طبیعی هست که با توان بیشتری انرژی رو زخیره و آزاد کنه … بعدش هم اصلا نیازی نیست که کوروت رو با این دو ماشین مقایسه کنی ، چونکه به غیر از اینکه یک پنجم قیمت داره ، برای اهداف متفاوتی ساخته شده ، و شگفت انگیزه
حسن
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شورلت کوروت E-Ray با پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 495 اسبی و یک موتور الکتریکی در جلو، از ۶۵۵ اسب بخار قدرت وزن۱۷۱۲ کیلوگرم
موتور ۶/۵ لیتر V12 تنفس طبیعی800 اسبی به همراه سه موتور برقی، ۱,۰۰۱ اسب بخار قدرت وزن۱۷7۲ کیلوگرم
تفاوتهای تکنولوژیک لامبو چیه اخه لامبو بینوایان دنیای خودرو که موتورش عاریتیه تکنولوژیش گدایی از ده تا کشور طی صد دست عوض شدنه چیش برتری داره .والا درود و خدا بیامرزی و دعا برا کمپانیهایی که نذاشتن بمیره.
امیرسالار
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اینم میشه عین جلو پنجره های bmw اولش کسی خوشش نمیومد ولی بعدش جا افتاد. از نظر من چون طراحی لامبو کلا عوض شده حالا حالا ها قراره نقد بشه ولی به مرور زمان جا میوفته
سبحان
۱۴ فروردین ۱۴۰۲والا هنوز هم خیلی ها از جلو پنجره و ظاهر بی ام و خوششون نمیاد
به قول دوستی زیبایی به مرور آدم بهش عادت میکنه
ولی زشتی قابل عادت کردن نیست
عارف رضاییان
۱۴ فروردین ۱۴۰۲مطمینا براشروع خیلی عالیه چون هنوز تقویت نشده و اصلاحات طراحی و تیونینگ های مختلف روش اجرا نشده به نظرم اگه موتورش تویین توربو ویا تقویت بشه قدرتش حداقل دوبرابر میشه و همه رقیباشو نابود میکنه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۴ فروردین ۱۴۰۲بهترین نکتش افزایش ردلاین تا 9550 ددر در دقیقه و افزایش قدرتش هست منظورم فقط موتور بنزینه.کاش نسخه هیبرید جدا از بنزینی عرضه میشد.مثل کوروت.کاش زودتر 4 اگزوزش کنن.
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲چهار تاس داخل هرکدوم از اون مکعبا دوتا اگزوز هس
Sobhan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲رولتو صد درصد بهتره و بهترین جایگزین برای اونتادور هست ولی حسود زیاد داره که کاملا عادیع 🙌
کاوه
۱۴ فروردین ۱۴۰۲نه.نمیشه اقا نمیشه.من یکی انتظاراتم واقعا بالاتر بود خیلی هم بالاتر بود.انصافا فیس اونتادور خیییییییییلی جذاب تره.تازه اینهمه ساله داریم میبینیمش و به ظاهرش عادت کردیم و حتی برامون قدیمی شده ولی طراحیش قشنگ چند پله از روئلتو جلوتره.طراحی پشت روئلتو از دید من واقعا مسخره است.طراحی اگزوز و چراغهاش واقعا زشته در حالی که طراحی اونتادور رو که میبینی ادرنالین خون ات بالا میره.وزن اش هم نکته منفی خیییییییییییییلی بدیه.اینهمه فیبر کربن بیشتر استفاده کردن نتیجه اش شده ۲۵۰ کیلو وزن بیشتر نسبت به اونتادور!!!!!به نظرم کاش کلا موتورهای برقی و باطری رو حذف میکردن. باید ۳۰۰_۴۰۰ کیلو سبک تر میشد و اونجوری پرفورمنس اش از الان اش بالاتر میشد و بخاطر وزن پایین اش سواریش لذت بخش تر میشد اما خب لامبو میخواست از ترند روز که استفاده از باطریه استفاده کنه که به فدا شدن پرفورمنس و لذت سواری منجر شده
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲و شبیه ترزو میلنو هم هست
حسن
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اینجا خودروی مورد علاقه ی دوستان 3 تن هم بشه و مثه همین گند بزنه به رخ و میراث اونتادور به به و چه چه میکنن. قیافش مزخرفه پرفورمنسش هم برا خودروی هزارتایی افتضاحه ابروی هزاریها را برده خود مشتریها اونتادرورا تیون میکردن بهتر جواب میداد.
قطعا جانشین اونتادور نیست بهتر بود مستقل و به عنوان اولین تجربه ی لامبورگینی در معرفیه خودروی هیبریدی معرفی میشد هر چند با برد ده کیلومتر هیبریدم نیست .
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲دکتر هزاری باید چجوری باشه؟ یه هزاری بهتر از این نام ببر 🤣
محمود
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اگه بخوام از 10 نمره به طراحی بدم :
طراحی جلو روئلتو 8 / طراحی جلو اونتادور 9
طراحی عقب روئلتو 6 / طراحی عقب اونتادور 9
طراحی داخلی هم جفتش اوکیه
به نظرم نسخه تکامل یافته ای از چنتناریو خلق می کردن خیلی بهتر بود / هارمونی روئلتو به هم نمیخوره و زیادی شلوغه باز جلوش اوکی تره /// اینم بدونیم کسی که مثلا یه فیلم خوب و موفق رو می نویسه سخترین کارش اینه که فیلم خوب بعدی رو درست کنه اما تا چه حد می تونه موفق بشه خب خیلی سخت و تقریبا موفق نمیشه به نظرم باید از اینکه طرف با نبوغش اونتادورو به جهان داده متشکر باشیم و دیگه برای همیشه کنار بزاریم چون دیگه مثل اون نمیاد.
Yasin
۱۴ فروردین ۱۴۰۲از بین این سه تا
طراحی سیان رو بیشتر دوست دارم
R
۱۴ فروردین ۱۴۰۲گشتاور ۷۲۵ نیوتون متر فقط برای موتور بنزینیه یا کل؟
رضا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط موندم همینایی که کامنت و پست منفی میدن؟
این ماشینا هر کدوم و در هر مدل و زمانی برای خودش اوج هنر و شاهکار مهندسیه ؟