سیلوئت در اواخر دههٔ ۷۰ بهعنوان بچه لامبورگینی جدیدی بر اساس اوراکو ساخته شد اما به دلیل ورشکستگی لامبورگینی، خیلی زود کنار رفت.
لامبورگینی که در سال ۱۹۶۳ توسط فروچیو لامبورگینی تأسیس شد، کار خود را با ساخت گرند توررهایی که از لحاظ راحتی و قابلیت استفادهٔ روزمره نسبت به خودروهای فراری برتری داشتند آغاز کرد. در سال ۱۹۶۶ اما فروچیو که هرگز نمیخواست وارد قلمروی خودروهای اسپرت شود، متقاعد شد که سبد محصولات خود را با مدل موتور وسط میورا گستردهتر کند. با فرارسیدن دههٔ ۷۰ نیز لامبورگینی مجبور به ساخت یک خودروی اسپرت ۲+۲ با پیشرانهٔ کوچکتر V8 شد تا با مدلهای مشابهی از فراری، آلفارومئو، مازراتی و دتوماسو رقابت کند. اولین بچه لامبورگینی که اوراکو نام داشت، در سال ۱۹۷۲ روی خط تولید رفت و فروش مناسبی را تجربه کرد ولی آشفتگی مالی جهانی که در سال ۱۹۷۳ آغاز شد، تأثیر منفی بزرگی روی فروش لامبورگینی گذاشت.
تکامل بجای انقلاب
در اواسط دههٔ ۷۰، لامبورگینی در مواجهه با کاهش فروش و رقابت شدیدتر از سوی محصولات جدیدتر رقبا، مجبور شد سبد محصولات خود را تازهسازی کند. ازاینرو، در سال ۱۹۷۴ پرچمدار جدید شرکت با نام کانتاش معرفی شد اما یک سال بعد، فراری مدل ۳۰۸ GTB را با پیشرانهٔ V8 جدیدی به بازار فرستاد و بنابراین، حالا اوراکو با مشکل مواجه شد. ازآنجاییکه ۳۰۸ جدیدتر و کمی قویتر از پیشرانهٔ ۳ لیتری اوراکو P300 بود، کفهٔ ترازو به نفع فراری پایین آمد. علاوه بر این، زمانی که فراری در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۷۷ نسخهٔ جدید ۳۰۸ GTS را رونمایی کرد، این محصول دونفرۀ مارانلو جذابتر شد. ۳۰۸ GTS با سقف تارگا، هیچ رقیبی از لامبورگینی را در مقابل خود نمیدید زیرا اوراکو فقط بهصورت کوپه با ترکیب ۲+۲ عرضه میشد.
بنابراین، مردان سنت آگاتا باید کاری میکردند ولی به دلیل محدودیتهای مالی، نتوانستند محصول کاملاً جدیدی را از ابتدا توسعه دهند. بااینحال، لامبورگینی با طراحی مدل جدیدی بر پایهٔ اوراکو، به راهحلی خلاقانه دست یافت. این مدل جدید که سیلوئت نام گرفت و در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۶ رونمایی شد، پاسخ لامبورگینی به سوپرکار تارگا و دونفرهٔ فراری ۳۰۸ GTS بود. سیلوئت هرچند در ظاهر کاملاً متفاوت از اوراکو به نظر میرسید اما درواقع نسخهٔ تکاملیافتهٔ همان بچه لامبورگینی قدیمی بود. همچنین پس از معرفی سیلوئت، تولید اوراکو به پایان نرسید و همچنان در کنار برادر جدید خود روی خط تولید باقی ماند.
بازطراحی هوشمندانهٔ گاندینی
مانند تمام محصولات لامبورگینی از زمان میورا، طراحی سیلوئت هم به مارچلو گاندینی سپرده شد. ازآنجاییکه بودجهٔ توسعهٔ این خودرو بسیار محدود بود، گاندینی و تیم مهندسی پروژه مجبور شدند روی همان فریم اوراکو کار کنند. این ساختار که به دلیل فراهم کردن رانندگی هیجانانگیز در اوراکو مورد تحسین قرار گرفته بود، حالا بدون صرف هزینهٔ زیاد، در چندین بخش مهم بهبود پیدا کرد. بهروزرسانیهای فنی این خودرو شامل تغییراتی جزئی در سیستم تعلیق و فرمان میشد تا سواری خودرو راحتتر شود. علاوه بر این، گاندینی رینگهای بزرگتر و عریضتری را برای سیلوئت در نظر گرفت که با جدیدترین لاستیکهای پیرلی P7 پوشیده شدند و پایداری و هندلینگ خودرو را بهبود بخشیدند.
اولین خودروی روباز لامبورگینی
مثل شاسی، بدنهٔ سیلوئت هم با حداقل بودجهٔ ممکن طراحی شد. چندین قطعهٔ بیرونی این خودرو از اوراکو گرفته یا اصلاح شدند و فقط تعداد محدودی از قطعات کاملاً جدید بودند. برجستهترین قطعات بیرونی جدید این بچه لامبورگینی، گلگیرهای پهنتر و مربع شکل مشابه کانتاش، بازطراحی دریچههای هوای پیشرانه و اسپویلر تهاجمی زیر سپر جلو بودند. با اینکه سیلوئت اساساً یک اوراکوی بازطراحی شده بود ولی بدون شک بسیار مدرنتر از برادر ۲+۲ خود به نظر میرسید. علاوه بر این، سیلوئت با تجهیز به سقف تارگا که عنصر بسیار مهمی برای رقابت با فراری ۳۰۸ GTS بود، به اولین خودروی روباز لامبورگینی تبدیل شد.
همان پیشرانه قبلی
در داخل سیلوئت، همان طراحی جدید آمیخته با قطعات قدیمی ادامه پیدا کرده و غربیلک فرمان مشابه اوراکو بود ولی داشبورد و صندلیها از نو طراحی شدند. بجای صندلیهای عقب نیز حالا محفظهای برای قرار دادن سقف تارگا تعبیه شده بود. در پیشرانه اما هیچ تغییری صورت نگرفته و سیلوئت از همان موتور ۳ لیتری V8 اوراکو استفاده میکرد که بهصورت عرضی در وسط نصب شده بود. این موتور که توسط جامپائولو دالارا طراحی شده بود و به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل میشد، ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هرچند امروز در دوران تمراریوی ۹۰۰ اسب بخاری این اعداد بسیار اندک به نظر میرسند اما در نیمهٔ دوم دههٔ ۷۰ برای تبدیل سیلوئت به یک سوپراسپرت واقعی کافی بودند. به لطف این پیشرانه، بچه لامبورگینی ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
دستکم گرفتهشدهترین لامبورگینی تاریخ
سیلوئت غیر از پرفورمنس قابلتوجه، به دلیل رانندگی فوقالعاده و سواری راحت هم مورد تحسین قرار گرفت. هرچند این خودرو اساساً یک اوراکوی مدرن شده بود ولی مانند خودرویی متفاوت و بسیار بهبودیافته احساس میشد. بااینحال، زمانی که تولید سیلوئت آغاز شد، لامبورگینی در حال دستوپا زدن برای بقا بود و نهایتاً در سال ۱۹۷۸ ورشکست شد. در آن سالها، خطوط تولید لامبورگینی با سرعت بسیار پایینی کار میکرد و شرکت منابع لازم برای بازاریابی و تبلیغات خودروهای خود را نداشت. به همین دلیل، در طول عمر کوتاه سهسالهٔ سیلوئت که از سال ۱۹۷۶ آغاز شد و در ۱۹۷۹ به پایان رسید، تنها ۵۴ دستگاه از آن ساخته شد. سپس زمانی که لامبورگینی توسط برادران «ژان کلود و پاتریک میمران» از مرگ نجات پیدا کرد، تولید سیلوئت و اوراکو خاتمه پیدا کرد و هردو خودرو چند سال بعد با مدل جدیدتر و بسیار موفقتر جالپا جایگزین شدند. به همین دلیل، سیلوئت خیلی زود فراموش شد.
hosen
۱۵ مهر ۱۴۰۳مطلب جذابی بود
ولی بنظرم دست کم گرفته شده ترین لامبورگینی، یالپا بود که اونم جانشین همین ماشین بود.
amirkhanzadeh
۱۵ مهر ۱۴۰۳اصلا نمی دونستم چنین لامبورگینی وجود داره
مطلب عالی بود
ولی چقدر داخلش حس راحتی میده برای سوپر اسپرتی برای اون دهه
SMS
۱۶ مهر ۱۴۰۳دقیقا ، وقتی یک ماشین خیلی خفن می شه یکی دیگه (که یکم از اون کمتره ولی بازم شاخه)نادیده گرفته می شه
آرمان
۱۷ مهر ۱۴۰۳در عین سادگی چقدر زیبا و اسپرت و باحال و جذاب هستش،خصوصا رینگ و لاستیک تپل و خفنش
قسمت جلو و زیر سپرس هم عالی بوده
علی Shelby
۱۵ مهر ۱۴۰۳لامبو تکه واقعا
علی منصوری
۱۶ مهر ۱۴۰۳چقدر خوشگله ، البته ک شبیه ۳۰۸ فراری یکم….در کل بقول دوستان و مثل همیشه مطلب جالبی بود
حسین دهمرد
۱۶ مهر ۱۴۰۳این ژان کلود همون بازیگره یا یه ژان کلود دیگس
علی
۱۷ مهر ۱۴۰۳وای چقدر خفن بوده اون موقع ابهتی در حد خدا این سوپر اسپرت روباز واقعا نفس گیر طراحی شده هنوزم دلرباست لامصب گاندینی چی خلق کرده دست مریزاد
محمدهادی
۱۷ مهر ۱۴۰۳دوستان واقعا تالا به این فکر کردین چطوری میشه
یه هویی یک تراکتور ساز روستایی بلند میشه یه شبه کارخانه ی تولید سوپر اسپرت اصیل ایتالیایی میزنه،اونم درست جلوی چشمای فراری؟!
عجیب نیست واقعا؟؟
آخه سطح سواد و تکنولوژی شو یه شبه ازکجا ورداشتی آوردی شدی لامبورگینی
چطوری یه شبه شدی رقیبی جدی و آزاردهنده برای فراری؟
پولم که زیاد نداشتی بگیم با پول میشه صاحب هر فناوری شد
چون اواخر دهه ۷۰ ورشکست میشه
واقعا لامبورگینی با زور و زحمت این جنگ با فراری رو راه انداخت
تو دوره کانتاش این جنگ به شدیدترین روزهای اوج خودش رسید
درحد یک معجزه ست
اما الان تبدیل شده به یک برند پولستز،پولدار و مدرن و پر امکانات