لامبورگینی تمراریو به پیشرانهٔ V8 توئین توربوی جدیدی مجهز شده است اما این قوای محرکه چطور کار میکند و در قیاس با موتور V10 قدیمی هوراکان چگونه است؟
این قوای محرکه که بهطور کامل در مقر مرکزی لامبورگینی در سنت آگاتا توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. این قوای محرکه مجموعاً ۹۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و تمراریو را ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی بهتنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت را بین ۹,۰۰۰ تا ۹,۷۵۰ rpm و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور را بین ۴ تا ۷ هزار rpm تولید میکند. یکی از موتورهای الکتریکی که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار گرفته، به تولید گشتاور اضافی در دورهای پایین و هنگام تعویض دنده کمک میکند.
این ترکیب باعث تحویل نرم و یکنواخت نیرو میشود. علاوه بر این، ردلاین پیشرانهٔ V8 به رقم خیرهکنندهٔ ۱۰ هزار rpm میرسد تا تمراریو به تنها سوپرکار تولید انبوه بازار با چنین ردلاین بالایی تبدیل شود. برای این پیشرانه همچنین از بهبود راندمان حرارتی موتور، توربوشارژرها بین سیلندرها نصب شدهاند و یک پیشرانهٔ موسوم به Hot V را شکل دادهاند. این موتور همچنین از میللنگ تخت و شاتونهای تیتانیومی استفاده میکند که وزن و جرم چرخشی را کاهش میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای این موتور، استفاده از انگشتیهای سوپاپ بجای تایپیت است که با روکش DLC (کربن الماس مانند)، باعث افزایش دوام میشود و میتواند تا دور ۱۱ هزار rpm را تحمل کند.
مقایسه با پیشرانهٔ هوراکان
قوای محرکهٔ V8 هیبریدی تمراریو از همه لحاظ فاصلهٔ زیادی با موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی هوراکان دارد که تولید آن با هوراکان STO به پایان رسید. موتور هوراکان در قویترین نسخه، ۶۴۰ اسب بخار قدرت در ۸ هزار rpm و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور در ۶,۵۰۰ rpm تولید میکرد. هرچند پیشرانهٔ V10 هوراکان هم موتوری دور بالا بود ولی موتور V8 تمراریو به لطف دو توربوشارژر و سیستم کمکی هیبریدی، قدرت و گشتاور بسیار بالاتری دارد. بااینوجود، این موتور هرگز نمیتواند از لحاظ صدا در حد غرش باشکوه پیشرانهٔ V10 قبلی باشد.
البته لامبورگینی علیرغم تن دردادن به استفاده از توربوشارژر، قصد داشته در قوای محرکهٔ تمراریو برخی ویژگیهای موتور V10 تنفس طبیعی را حفظ کند. یکی از این ویژگیها، تحویل قدرت یکنواخت بجای منحنیهای گشتاور ناگهانی است که معمولاً در موتورهای توربو میبینیم. در این قوای محرکه، سیستم هیبریدی کمک میکند تا هرگونه وقفه و شکافی در تحویل نیرو خصوصاً در دورهای پایین موتور برطرف شود. پیشرانهٔ تمراریو با ردلاین بالاتر و خروجی بیشتر، نهتنها حرکت لامبورگینی به سمت پیشرانههای هیبریدی را نشان میدهد بلکه درعینحال، برخی ویژگیهای اصلی موتورهای تنفس طبیعی قبلی این شرکت را هم حفظ خواهد کرد.
SMS
۱۹ اسفند ۱۴۰۳در اینکه نمیتونه جای v10 رو بگیره شکی نیست ولی این موتور و ماشین مثل کروت c8 zl1 می مونه و پتانسیل بالایی داره ولی چون رئولتو به خطر میوفته قدرتش بالا نبردن
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳کوروت C8 ZR1 منظورته؟
POUYAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۳فکر کنم تا سالها پیشرفته ترین V8 جهان باقی بمونه.
Mr wrong
۱۹ اسفند ۱۴۰۳Zr1 خندید
Carbonado Aventador
۱۹ اسفند ۱۴۰۳Zr1 موتور پیشرفته ای نیست
فقط بوست توربو هاش زیاده!!
موتور ۸ سیلندر مکلارن w1
موتور ۶ سیلندر فراری
و موتور ۸ سیلندر لامبو از لحاظ تکنولوژی بالاتر و غنی تر هستن!!
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۳در مبحث بوست که هر سه تا موتور مورد اشاره بوست بالاتر دارن که بخاطر حجم پایین مجبورن تحت فشار باشن. از لحاظ تکنولوژی هم صرفا چینش توربو متفاوته و هیچکدوم در جایگاه خاصی نیستن همگی در یک لول هستن.
هر چهار موتورهیچکدوم تکنولوژی جدیدی وارد نکردن هر چی از قبل بوده بسته به نیازشون استفاده کردن.
SMS
۱۹ اسفند ۱۴۰۳برای پتانسیل بالاش گفتم
اشتباهی گفتم ZL1 منظورم ZR1 بود
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳بوست توربو هاش زیاده، ولی زیاد تر از تمراریو؟
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ZR1 قهقهه زد
R
۱۹ اسفند ۱۴۰۳اون سیمای نارنجی تو موتورای هیبریدی کارشون چیه و چرا نارنجی رنگن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ اسفند ۱۴۰۳کابلهای انتقال برقه و رنگ نارنجی مشخصش میکنه.منتظر شنیدن صوتش تو شرایط درگ هستم و عملکردش حس میکنم یه گیری داره.
JDM سابق
۱۹ اسفند ۱۴۰۳کابل های فاز موتور الکتریکی هستن
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۳بشخصه برام موتور بسیار جذابیه ولی سلف مسابقه ایش یه فاجعه به تمام معناست که حتی مسابقات هم به زور تموم می کنه.
امیدوارم نمونه جاده ای اینطور نباشه.
سیامک
۱۹ اسفند ۱۴۰۳واقعا لذت بردم از این همه قدرت و زیبایی و همچنین از توضیحات خوبه نویسنده
Bmw
۱۹ اسفند ۱۴۰۳حدس اینکه صداش چطوری میشه سخته اگه مثل v8 پورشه ۹۱۸ باشه چیزی از صدای v10 کم نداره
حسن
۱۹ اسفند ۱۴۰۳موتور وی ۸ پورشه ۹۱۸ تنفس طبیعی هست و قطعا صدای بهتری داره.
Suge knight
۱۹ اسفند ۱۴۰۳این موتور خودش میتونه بیس خوبی برای یه v10 باشه برای ساخت هایپرکار مخصوص پیست
🥇M🏆bavaria///👑
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ممنون امیر جان مطلب داغی بود🙏🙏🌹
محمدهادی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳چرا درگ و فیلمی از منتشر نکرده تاحالا پدال؟
خیلی وقته این ماشین معرفی شده
نه عملکردشو تو واقعیت دیدیم و نه صداشو شنیدیم
۱۹ اسفند ۱۴۰۳خیلی دلم میخواست یه ماشین تمام بنزینی سبک وزن با این انجین باشه ترکیب خفنی میشد
mohammad-ali
۱۹ اسفند ۱۴۰۳نمیتونم صبر کنم تا carwow بیارش تو ویدیو هاش و ببینیم تو درگ چجوریه
ردلاین ۱۰ هزار 🔥
عجب چیزی بشه
کامران
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ماشالله. لامصب اندازه یک ولوو ۵۰۰ موتور داره.
JDM سابق
۱۹ اسفند ۱۴۰۳موتور V10 قبلی کوتینگ آلوسیل بود و کلا استایل و سیستمش مثل باقی موتورای فولکس واگن بود
این کوتینگ پلاسماست از نظر طراحی با موتورهای V10 قبلی خلوت تره
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳این موتورو گارانتی هم میکنن؟
Amirhossein
۱۹ اسفند ۱۴۰۳تنفس طبیعی 🥺😢😢
nima.jdm
۱۹ اسفند ۱۴۰۳بله تنفس طبیعی
V.m
۱۹ اسفند ۱۴۰۳یه هوراکان ایوو تازه وارد کشور شده تهران گذاشت توسرش یه عده هم افتادن دنبالش برای گرفتن فیلم عکس چرا باید تو کشورمون شاهد همچین خودرو های نباشیم فقط حسرتش تو فیلم ها و عکسها ببینیم کاش یه روز برس لامبو و فراری مکلارن زیادی تو کشور ببینیم لعنت بر باعث بانیش که همه میدونیم کیه