لامبورگینی

نگاه فنی به پیشرانه V8 هیبرید لامبورگینی تمراریو؛ همگام با زمانه، پایبند به سنت‌ها

لامبورگینی تمراریو به پیشرانهٔ V8 توئین توربوی جدیدی مجهز شده است اما این قوای محرکه چطور کار می‌کند و در قیاس با موتور V10 قدیمی هوراکان چگونه است؟

این قوای محرکه که به‌طور کامل در مقر مرکزی لامبورگینی در سنت آگاتا توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. این قوای محرکه مجموعاً ۹۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و تمراریو را ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی به‌تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت را بین ۹,۰۰۰ تا ۹,۷۵۰ rpm و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور را بین ۴ تا ۷ هزار rpm تولید می‌کند. یکی از موتورهای الکتریکی که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار گرفته، به تولید گشتاور اضافی در دورهای پایین و هنگام تعویض دنده کمک می‌کند.

این ترکیب باعث تحویل نرم و یکنواخت نیرو می‌شود. علاوه بر این، ردلاین پیشرانهٔ V8 به رقم خیره‌کنندهٔ ۱۰ هزار rpm می‌رسد تا تمراریو به تنها سوپرکار تولید انبوه بازار با چنین ردلاین بالایی تبدیل شود. برای این پیشرانه همچنین از بهبود راندمان حرارتی موتور، توربوشارژرها بین سیلندرها نصب شده‌اند و یک پیشرانهٔ موسوم به Hot V را شکل داده‌اند. این موتور همچنین از میل‌لنگ تخت و شاتون‌های تیتانیومی استفاده می‌کند که وزن و جرم چرخشی را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های این موتور، استفاده از انگشتی‌های سوپاپ بجای تایپیت است که با روکش DLC (کربن الماس مانند)، باعث افزایش دوام می‌شود و می‌تواند تا دور ۱۱ هزار rpm را تحمل کند.

مقایسه با پیشرانهٔ هوراکان

قوای محرکهٔ V8 هیبریدی تمراریو از همه لحاظ فاصلهٔ زیادی با موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی هوراکان دارد که تولید آن با هوراکان STO به پایان رسید. موتور هوراکان در قوی‌ترین نسخه، ۶۴۰ اسب بخار قدرت در ۸ هزار rpm و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور در ۶,۵۰۰ rpm تولید می‌کرد. هرچند پیشرانهٔ V10 هوراکان هم موتوری دور بالا بود ولی موتور V8 تمراریو به لطف دو توربوشارژر و سیستم کمکی هیبریدی، قدرت و گشتاور بسیار بالاتری دارد. بااین‌وجود، این موتور هرگز نمی‌تواند از لحاظ صدا در حد غرش باشکوه پیشرانهٔ V10 قبلی باشد.

البته لامبورگینی علیرغم تن دردادن به استفاده از توربوشارژر، قصد داشته در قوای محرکهٔ تمراریو برخی ویژگی‌های موتور V10 تنفس طبیعی را حفظ کند. یکی از این ویژگی‌ها، تحویل قدرت یکنواخت بجای منحنی‌های گشتاور ناگهانی است که معمولاً در موتورهای توربو می‌بینیم. در این قوای محرکه، سیستم هیبریدی کمک می‌کند تا هرگونه وقفه و شکافی در تحویل نیرو خصوصاً در دورهای پایین موتور برطرف شود. پیشرانهٔ تمراریو با ردلاین بالاتر و خروجی بیشتر، نه‌تنها حرکت لامبورگینی به سمت پیشرانه‌های هیبریدی را نشان می‌دهد بلکه درعین‌حال، برخی ویژگی‌های اصلی موتورهای تنفس طبیعی قبلی این شرکت را هم حفظ خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
CarExpert

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    در اینکه نمیتونه جای v10 رو بگیره شکی نیست ولی این موتور و ماشین مثل کروت c8 zl1 می مونه و پتانسیل بالایی داره ولی چون رئولتو به خطر میوفته قدرتش بالا نبردن

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5691 ديدگاه)

      کوروت C8 ZR1 منظورته؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. POUYAN

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    فکر کنم تا سالها پیشرفته ترین V8 جهان باقی بمونه.

    موافقم 22
    مخالفم 7
    1. Mr wrong

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (418 ديدگاه)

      Zr1 خندید

      موافقم 4
      مخالفم 18
      1. Carbonado Aventador

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (4505 ديدگاه)

        Zr1 موتور پیشرفته ای نیست
        فقط بوست توربو هاش زیاده!!

        موتور ۸ سیلندر مکلارن w1
        موتور ۶ سیلندر فراری
        و موتور ۸ سیلندر لامبو از لحاظ تکنولوژی بالاتر و غنی تر هستن!!

        موافقم 21
        مخالفم 3
        1. R@min

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (2174 ديدگاه)

          در مبحث بوست که هر سه تا موتور مورد اشاره بوست بالاتر دارن که بخاطر حجم پایین مجبورن تحت فشار باشن. از لحاظ تکنولوژی هم صرفا چینش توربو متفاوته و هیچکدوم در جایگاه خاصی نیستن همگی در یک لول هستن.

          هر چهار موتورهیچکدوم تکنولوژی جدیدی وارد نکردن هر چی از قبل بوده بسته به نیازشون استفاده کردن.

          موافقم 3
          مخالفم 2
        2. SMS

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (705 ديدگاه)

          برای پتانسیل بالاش گفتم
          اشتباهی گفتم ZL1 منظورم ZR1 بود

        3. Taha Ayoobi

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (5691 ديدگاه)

          بوست توربو هاش زیاده، ولی زیاد تر از تمراریو؟

      2. Taha Ayoobi

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5691 ديدگاه)

        ZR1 قهقهه زد

        موافقم 4
        مخالفم 2
  3. R

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1280 ديدگاه)

    اون سیمای نارنجی تو موتورای هیبریدی کارشون چیه و چرا نارنجی رنگن

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (445 ديدگاه)

      کابلهای انتقال برقه و رنگ نارنجی مشخصش می‌کنه.منتظر شنیدن صوتش تو شرایط درگ هستم و عملکردش حس میکنم یه گیری داره.

    2. JDM سابق

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      کابل های فاز موتور الکتریکی هستن

  4. R@min

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2174 ديدگاه)

    بشخصه برام موتور بسیار جذابیه ولی سلف مسابقه ایش یه فاجعه به تمام معناست که حتی مسابقات هم به زور تموم می کنه.

    امیدوارم نمونه جاده ای اینطور نباشه.

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. سیامک

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا لذت بردم از این همه قدرت و زیبایی و همچنین از توضیحات خوبه نویسنده

  5. Bmw

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (689 ديدگاه)

    حدس اینکه صداش چطوری میشه سخته اگه مثل v8 پورشه ۹۱۸ باشه چیزی از صدای v10 کم نداره

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (194 ديدگاه)

      موتور وی ۸ پورشه ۹۱۸ تنفس طبیعی هست و قطعا صدای بهتری داره.

  6. Suge knight

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    این موتور خودش میتونه بیس خوبی برای یه v10 باشه برای ساخت هایپرکار مخصوص پیست

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. 🥇M🏆bavaria///👑

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (735 ديدگاه)

    ممنون امیر جان مطلب داغی بود🙏🙏🌹

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. محمدهادی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2540 ديدگاه)

    چرا درگ و فیلمی از منتشر نکرده تاحالا پدال؟
    خیلی وقته این ماشین معرفی شده
    نه عملکردشو تو واقعیت دیدیم و نه صداشو شنیدیم

  9. ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    خیلی دلم میخواست یه ماشین تمام بنزینی سبک وزن با این انجین باشه ترکیب خفنی میشد

  10. mohammad-ali

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    نمیتونم صبر کنم تا carwow بیارش تو ویدیو هاش و ببینیم تو درگ چجوریه
    ردلاین ۱۰ هزار 🔥
    عجب چیزی بشه

  11. کامران

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ماشالله. لامصب اندازه یک ولوو ۵۰۰ موتور داره.

  12. JDM سابق

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    موتور V10 قبلی کوتینگ آلوسیل بود و کلا استایل و سیستمش مثل باقی موتورای فولکس واگن بود
    این کوتینگ پلاسماست از نظر طراحی با موتورهای V10 قبلی خلوت تره

  13. Taha Ayoobi

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5691 ديدگاه)

    این موتورو گارانتی هم میکنن؟

  14. Amirhossein

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنفس طبیعی 🥺😢😢

    1. nima.jdm

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (850 ديدگاه)

      بله تنفس طبیعی

  15. V.m

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یه هوراکان ایوو تازه وارد کشور شده تهران گذاشت توسرش یه عده هم افتادن دنبالش برای گرفتن فیلم عکس چرا باید تو کشورمون شاهد همچین خودرو های نباشیم فقط حسرتش تو فیلم ها و عکسها ببینیم کاش یه روز برس لامبو و فراری مکلارن زیادی تو کشور ببینیم لعنت بر باعث بانیش که همه میدونیم کیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا