لامبورگینی

مقایسه لامبورگینی تمراریو با هوراکان، فرزندان کوچک سنت آگاتا

تمراریو، جانشین مورد انتظار هوراکان و کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ لامبورگینی سرانجام رونمایی شد. برای بررسی بهتر ویژگی‌ها و تغییرات تمراریو، آن را با هوراکان مقایسه خواهیم کرد.

طراحی بیرونی

هرچند هوراکان زمانی که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد به دلیل اینکه به‌اندازهٔ کافی شبیه یک لامبورگینی به نظر نمی‌رسید موردانتقاد قرار گرفت، درنهایت زبان طراحی این برند را شکل داد و به مدلی نمادین تبدیل شد. طراحی هوراکان با خطوط تیز و چراغ‌های زاویه‌دار جلو، عناصر ظاهری لامبورگینی را با مدرنیته ترکیب کرد و نسخه‌های مختلفی که طی سال‌های بعد ساخته شدند هرکدام تغییرات طراحی ظریفی را تجربه کردند که با شخصیت آن‌ها هماهنگ بود. به‌عنوان‌مثال، در تکنیکا شاهد بدنهٔ کمی کشیده‌تر با کاپوت و کاور پیشرانهٔ فیبر کربنی و بازطراحی دماغه بودیم درحالی‌که نسخهٔ پرچم‌دار STO با الهام از دنیای موتوراسپرت، سپر جلو، کاپوت و گلگیرها را در یک قطعهٔ یکپارچه ادغام کرده بود.

تمراریو هم همچنان از همان عناصر طراحی نمادین لامبورگینی استفاده می‌کند اما حالا چراغ‌های جلو باریک‌تر و تهاجمی‌تر، خطوط بدنه پویاتر و بهینه‌سازی‌های آیرودینامیکی شدیدتر شده‌اند که ویژگی آخر را می‌توان در بریدگی‌های پشت چرخ‌های عقب و اسپویلر ثابت عقب دید. چراغ‌های باریک جلو نمایی رعب‌انگیز به خودرو بخشیده‌اند و طبق سنت لامبورگینی، پیشرانه مثل یک موتورسیکلت در معرض دید قرار گرفته است. سطح سفارشی‌سازی برای تمراریو هم با بیش از ۴۰۰ رنگ مختلف و سه طراحی مختلف برای رینگ‌های ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب، بسیار بالا است.

پیشرانه

خاتمهٔ تولید هوراکان به معنای پایان دوران پیشرانهٔ V10 لامبورگینی است زیرا این برند در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است. بااین‌حال، پیشرانهٔ V10 برای سال‌ها به بخشی از هویت لامبورگینی تبدیل شده بود. این پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی در اکثر نسخه‌های کنونی هوراکان ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما نسخه‌های Evo محرک عقب و استراتو، ۶۱۰ اسب بخار قدرت دارند. یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم این نیرو را در نسخه‌های Evo RWD، تکنیکا و STO به چرخ‌های عقب و در نسخه‌های Evo AWD و استراتو به هر چهارچرخ منتقل می‌کند.

از سوی دیگر، تمراریو از قوای محرکهٔ کاملاً جدیدی استفاده می‌کند که دو سیلندر را کم کرده اما در عوض دو توربوشارژر و سه موتور الکتریکی را اضافه کرده است. اصلی‌ترین بخش این قوای محرکه، یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 کاملاً جدید میل‌لنگ تخت است که هیچ اشتراکی با دیگر خودروهای گروه فولکس‌واگن ندارد و ردلاین آن به عدد خیره‌کنندهٔ ۱۰ هزار rpm می‌رسد. این پیشرانه به‌تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یکی از موتورهای الکتریکی که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس نصب شده و دو موتور الکتریکی دیگر هم روی محور جلو قرار دارند و مجموع خروجی را به ۹۲۰ اسب بخار می‌رسانند. یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه هم نیرو را به هر چهارچرخ منتقل می‌کند.

لامبورگینی برای پایین نگه داشتن وزن تمراریو تلاش زیادی کرده و برای سیستم هیبریدی یک پکیج باطری کوچک ۳.۸ کیلووات ساعتی را در نظر گرفته است. همچنین هرکدام از موتورهای الکتریکی هم تنها ۱۵ کیلوگرم وزن دارند ولی بااین‌وجود، وزن خالص خودرو به ۱۷۱۵ کیلوگرم رسیده است درحالی‌که هوراکان در سنگین‌ترین نسخه یعنی اوو چهارچرخ محرک تنها ۱۴۲۲ کیلوگرم وزن دارد. بااین‌حال، تمراریو وزن سنگین‌تر را با قدرت بیشتر خود جبران می‌کند و ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که هوراکان اوو AWD برای این کار به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین لامبورگینی پکیجی بنام آلجریتا را هم برای تمراریو در نظر گرفته است که تا ۲۵ کیلوگرم از وزن خودرو کم می‌کند.

داخل

کابین هوراکان و تمراریو هردو از زبان طراحی «احساس خلبانی» لامبورگینی بهره می‌برد و درنتیجه، در اینجا هم از لحاظ طراحی و هم احساس کلی، شاهد الهام گیری از کاکپیت جت‌های جنگنده هستیم. بارزترین نشانه از این الهام گیری، دکمهٔ استارت است که مثل جت‌های جنگنده، زیر یک کاور قرار گرفته است و در هردو خودرو دیده می‌شود. کابین هوراکان مملو از فیبر کربن، چرم و آلکانترا است که امکان سفارشی‌سازی بالایی را به خریداران می‌داد. در اینجا، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از طریق یک نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی ارائه می‌شود که درست بالای دکمهٔ استارت قرار گرفته است درحالی‌که مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی خودنمایی می‌کند.

در کابین تمراریو هم مثل هوراکان شاهد استفاده از متریال باکیفیت فراوانی هستیم و مفهوم احساس خلبانی همچنان حکم‌فرما است. هرچند لامبورگینی برای این خودرو سه نمایشگر را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها مقابل سرنشین قرار نصب شده اما همچنان تعادل بین کنترل‌های دیجیتالی و فیزیکی برقرار شده و در کنار نمایشگرها، انواع دکمه‌ها و سوئیچ‌های فیزیکی هم دیده می‌شود. نمایشگر لمسی عمودی در وسط داشبورد مثل هوراکان ۸.۴ اینچی و صفحه آمپر همچنان ۱۲.۳ اینچی است ولی حالا یک نمایشگر ۹.۱ اینچی سرنشین هم آن‌ها را همراهی می‌کند. تنظیم برقی ۱۸ جهته صندلی‌ها با گرم‌کن و تهویه هم حداکثر راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت هوراکان از ۲۵۰ دلار برای تکنیکا آغاز شده و نهایتاً در STO به ۳۴۵ هزار دلار می‌رسد. از سوی دیگر، تمراریو قیمت پایهٔ ۳۵۷ هزار دلاری دارد اما با سفارش آپشن‌ها و پکیج‌های مختلف، این عدد می‌تواند حتی به ۵۵۰ هزار دلار هم برسد. به‌عنوان‌مثال، پکیج آلجریتا به‌تنهایی ۷۸,۶۰۰ دلار قیمت دارد و سفارش رینگ‌های فیبر کربنی ۲۶,۲۰۰ دلار به قیمت اضافه می‌کند. بااین‌حال، قوای محرکهٔ کاملاً جدید با قدرت بسیار بیشتر، این افزایش قیمت را توجیه می‌کند. تمراریو حدود ۳۰ درصد گران‌تر از سلف خود است ولی با پیشرانهٔ هیبریدی منحصربه‌فرد و آیرودینامیک پیشرفته، چیزهایی را ارائه می‌کند که در هوراکان وجود نداشت.

مقایسهٔ مشخصات فنی

لامبورگینی هوراکان Evo لامبورگینی تمراریو
پیشرانه ۵.۲ لیتری V10 ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۶۴۰ اسب بخار ۹۲۰ اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۴۲۲ کیلوگرم ۱۷۱۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه ۲.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۵۲۰ میلی‌متر ۴,۷۰۶ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۳ میلی‌متر ۱,۹۹۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۱۶۵ میلی‌متر ۱,۲۰۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۲۰ میلی‌متر ۲,۶۵۸ میلی‌متر
قیمت ۲۵۲,۰۹۰ دلار ۳۵۷,۶۲۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. BlackWing

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    تمراریو آغازگر عصر جدید لامبورگینی ، حتی تاثیرگذار تر از روئلتو !
    مهم ترین بخش از هوراکان که دل همه براش تنگ میشه پیشرانه تنفس طبیعی ده سیلندرش هست

    موافقم 81
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (581 ديدگاه)

      لامبورگینی بخاطر اینکه روئلتو به خطر نیفته قدرتش رو ۹۰۰ نگه داشته و گرنه راحت قدرتشو بیشتر می کرد

      موافقم 39
      مخالفم 3
    2. net

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      چراغ جلو هوراکان قشنگتره. هوراکان بیشتر حس لامبورگینی میده و تمراریو از خطوط تیز کمتر استفاده کرده

      موافقم 53
      مخالفم 8
      1. افشین نظری

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من تو ترکیه هوراکان رو با رنگ نارنجی مایل به زرد (پرتغالی تقریبا) دیدم تو منطقه کنار دریا *شییش لی* دیدم
        با این که این همه ماشین اسپرت دورش بود
        از نظر زیبایی خدای ماشین هاست
        به جرئت میگم اون خطوط بدنه و چراغ جلوش یه خشم سنگینی رو القا میکنه که نبینی نمیفهمی چی میگم

        موافقم 12
        مخالفم 1
    3. ممد ژانگولر

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4151 ديدگاه)

      نمیتونم بگم چقدر این برندو دوست دارم . عشقه به مولا

      موافقم 33
      مخالفم 2
    4. Amirreza.M

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (303 ديدگاه)

      الان دیگه بررسی تمراریو توسط گرندتور رو نمی‌تونیم ببینیم…

      موافقم 27
      مخالفم 4
  2. ali_x76

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    با هیبرید کردن قراره مصرف سوخت و تولید الایندگی کاهش پیدا کنه، اما در عوض ۳۰۰ کیلو وزن و ۱۰۰ هزار دلار قیمت بیشتری هم تحمیل شده.
    سیستم هیبرید ۹۱۱ جدید رو نسبت به اینی که لامبو داره پیاده میکنه بیشتر میپسندم چون حداقل افزایش وزن و هزینه رو داره.

    موافقم 35
    مخالفم 3
    1. گاس فرینگ

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (355 ديدگاه)

      توی این قبیل خودروها آلایندگی زیاد مطرح نیست چون فروش سالانه لامبورگینی در بهترین حالت به اندازه فروش یک هفته برندی مثل تویوتاست شاید بیشتر برای گشتاور آنی موتور برقی دارن میرن سمتش و به طور کامل جای موتور بنزینی نذاشتن

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. سوشیانت

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3526 ديدگاه)

      تلاش برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در این کلاس خودرو ها وقت تلف کردنه

      موافقم 15
      مخالفم 5
  3. هراکلیوس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    هوراکان و اونتادور دوماشینی که هیچ وقت فراموش نمیشوند

    موافقم 41
    مخالفم 2
    1. KARIM

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      همچنین گالاردو افسانه‌ای

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. nikan

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (160 ديدگاه)

        همینطور مورسیه لاگو

        موافقم 7
        مخالفم 1
  4. خسته

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هوراکان یه پختگی دیگه ایی داره برا خودش ، شکوه خودش رو تا سال های سال حفظ خواهد 🌟

    موافقم 38
    مخالفم 3
  5. sinasvj

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (428 ديدگاه)

    از هر نظر هوراکانو ترجیح میدم با اینکه تمراریو هم ماشین خوبیه ولی هوراکان هنوز توی یه لول دیگست سریع میشه با همه چیش ارتباط بگیری ولی تمراریو طول میکشه به وی ایت و طراحی خارجی و داخلیش عادت کنی

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. KARIM

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      همین اونتادور هویت اصلی لامبو هس
      الان تا اسم لامبو بیاد هممون تو ذهنمون اونتادور پدیدار میشه

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. sinasvj

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (428 ديدگاه)

        اونتادور واقعا به معنی واقعی کلمه پرچمدار بودن رو به رخ میکشید

        موافقم 9
        مخالفم 1
  6. پدرام

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    تو طراحی خارجی انگار هوراکان نسل جدید بچه لامبو است
    ولی خوب تو طراحی داخلی و پیشرانه مطمئنا پیشرفت خوبی داشته لامبورگینی البته به جز افزایش وزن قابل توجه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. همایون

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    وقتی هوراکان به جای گالاردو اومد عکساشو نگاه میکردم و میگفتم از لحاظ طراحی جانشین شایسته ای برای گالاردو نیست و واقعا گالاردو زیباتره انتظارم این بود که حداقل از طراحی المنتو تو هوراکان استفاده کنه ولی نکرد حالا هم تمراریو رو میزارم کنار هوراکان با کمال تعجب میبینم بازم لامبو عقبگرد داشته موضوع وقتی دراماتیکتر میشه که تمراریو رو بزاری کنار گالاردو و المنتو اونوقت احساس میکنی طراحی این در مقابل اونها خیلی ابتدایی و فاقد ظرافت و زیبایی هستش.با اینکه خودم بین فراری و لامبو قلبا لامبو رو دوست دارم ولی برخلاف گالاردو که طراحیش یه سروگردن از f430 بالاتر بود اینجا فراری 296 طراحی بهتری از تمراریو داره و محصول لامبو فقط خشنتره ولی زیباتر نیست البته طراحی کابین لامبو زیباتر از همتاش تو فراریه

    موافقم 15
    مخالفم 14
  8. hosen

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (699 ديدگاه)

    هوراکان بخاطر موتور v10 تنفس طبیعیش برای خیلی ها خاص بود.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  9. mmd@

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    روئلتو و تمراریو جانشین اونتادر و هوراکلن هست و کاری کرد که بیشتر ناراحت شدیم چون دیگه ان هارو نمی‌بینیم ولی در دلمان جا دارد🤕

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. Mr wrong

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (337 ديدگاه)

    دوس داشتم لامبورگینی مدل اونتادور و گالاردو رو همیشه تولید می‌کرد
    عین ۹۱۱ و کوروت
    واقعا این دو مدل نه طراحی شون قدیمی میشه و فنی هم پتانسیل بروز رسانی های متعدد داشتن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. مازیار

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    تمراریو هم طراحی بهتری داره و هم ارتقاء فنی

    موافقم 7
    مخالفم 5
  12. Galant.VR4(JDM)

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    منکه بین این دوتا تمراریو بیشتر دوست دارم طراحی مدرن و خشنی داره هوراکان اونقدری هیجان انگیز نبود که بخواد از این بهتر باشه جدا از اون پیشرانه V8 لامبو با پرفورمنس بهتر باعث میشه یه سروگردن از هوراکان بالاتر باشه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  13. ALI.S

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    دلم برای هوراکان تنگ میشه🥹
    اما خوبه که یک جانشین شایسته داره💪

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. mmd@

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      علی این بچه ی هوراکانه باید مثل خودش باشه👍☣️

      موافقم 1
      مخالفم 2
  14. علی جردن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    قدیما هوراکان از آوانتادور پر فروش تر و محبوب تر بود حالا که جایگزین هوراکان موتور ۸ سیلندر داره صدرصد فروش لامبورگینی رولتو از لامبورگینی تمراریو بیشتر خواهد بود
    ببینید کی گفتم ….. یادتون باشه تحلیل بازارم : D

    1. پوریا چالش

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (319 ديدگاه)

      برعکس اتفاقا قیمت کمتر دور متور 10هزار ولی جانشین اونتادور تو دنیا بی رقیبه تو بحث زیبایی میگم

      موافقم 3
      مخالفم 1
  15. الف.ی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1766 ديدگاه)

    ۸۰۰ اسب بخار + ۱۵۰ اسب الکتریکی به علاوه دو موتور دیگه
    مجموعا ۹۲۰ اسب؟
    کسی میدونه چرا تمراریو نمیتونه از تمام قدرت الکتریکیش استفاده کنه؟
    این موضوع تو روئلتو هم هست

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Cert

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      نسخه های پایه هستند دو موتور دیگر برای نسخه های ویژه هستد

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. amirkhanzadeh

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      ساده است

      موافقم 1
      مخالفم 2
  16. nima.jdm

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    یه دونه هوراکان با اون انجین ۱۰ سیلندر و طراحی جذاب رو با صد تا از اینا عوض نمیکنم
    حتی اگه تمراریو قدرتش بیشتر باشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. M power

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    ن میشه گفت بینظیره و ن میشه گفت معمولیه یچیزی بین این دوتاست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. علی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    دوست داشتنی ترین خودروی لامبو هوراکان هست
    وحشی ترین اونتادور
    خفن ترین وننو
    انقلابی ترین سستو المنتو
    خشن ترین مورسیه لاگو
    باکلاس ترین گالاردو
    زیباترین سنتناریو
    با ابهت ترین اوروس
    هیجان انگیز ترین رئولتو
    پیشرفته ترین تمراریو
    میورا خداگونه
    کنتاش جلل خالق
    ولی تمراریو جانشین لایقی هست هم خشونت اونتادور رو داره هم زیبایی هوراکان هم هیجان روئلتو یک لامبو خطرناک هست

    موافقم 8
    مخالفم 1
  19. علی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    تمراریو زیبا و باکلاس . و سریع هست طراحی بشدت حساب شده واقعا ستودنی هست
    ولی تمام دنیا دلشون واسه هوراکان تنگ خواهد شد همرو عاشق خودش کرده بود این سوپر کار.همه چیزش ۲۰ بود از هر زاویه خداگونه و خیال انگیز بود. عملکردش هم هیولا بود صداش مثل موسیقی روح نواز بود. حیف شد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  20. علی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    ظرافت جاودانه ایتالیایی و لامبورگینی توی تمراریو هم دیده میشه. مثل تمام لامبو ها اینم افسانه خواهد شد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. آبمیوه گیر برقی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سستو المنتو
    آخر داستان بود
    ته چین زعفرانی
    این در برابر اون برنج نپختس
    برای سگمنت بالاتر هم
    فقط اون لامبورگینی
    که بعد ده ها کیلومتر دور شدن
    باز صدای انجینش میومد

  22. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا تمراریو 920 اسب داره؟
    موتور بنزینیش 800 اسب
    موتور الکتریکی عقب 150 اسب
    و دوتا موتور الکتریکی که هر کدوم 82 اسب داره
    این اعداد رو جمع کنی میشه 1114 اسب
    چجوری میگین 920 اسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا