این که برای پوشاندن رینگهای عظیم ۲۲ اینچی لامبورگینی اوروس پرفورمانته لاستیکهای پیرلی تروفئو R قابل سفارش است نشان میدهد که این خودرو چقدر روی پیست تمرکز دارد. سوپر شاسیبلند لامبورگینی حدود پنج سال بدون ارائهٔ هیچ نسخهٔ جدیدی روی خط تولید باقی ماند و بنابراین منطقی است که اولین نسخهٔ جدید آن تغییرات قابلتوجهی را تجربه کرده باشد؛ اما این لاستیکهای بسیار چسبنده که معمولاً برای سوپراسپرتهای پیست محور ارائه میشوند تنها بخشی از داستان پرفورمانته هستند.
پرفورمانته برخلاف اوروس قدیمی و نسخهٔ فیسلیفت آن یعنی اوروس S که از فنرهای بادی استفاده میکنند، روی فنرهای فولادی سفتتر قرار گرفته و ارتفاع آن ۲۰ میلیمتر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، فاصله عرضی چرخها ۱۶ میلیمتر بیشتر شده و دیفرانسیل مرکزی تورسن جدید هم نهتنها گشتاور را بین محورهای جلو و عقب سریعتر جابجا میکند بلکه حالا گشتاور بیشتری را به عقب میفرستد. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی پرفورمانته هم ۶۶۶ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۱۶ اسب بخار بیشتر از اوروس قدیمی است ولی با اوروس S جدید برابر است.
بااینحال، به لطف عوامل مختلفی مثل کاهش وزن ۴۷ کیلوگرمی و کالیبراسیون مجدد سیستم لانچ کنترل، شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیهای پرفورمانته ۰.۳ ثانیه از اوروس S سریعتر است. حداکثر سرعت این نسخه ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک آن که مجدداً تنظیم شده دندهها را تهاجمیتر از قبل تعویض میکند. با نگاه به اوروس پرفورمانته، کاهش ارتفاع آن مشهود است و حالتی تهاجمی به خودرو بخشیده است. علاوه بر این، درحالیکه اوروس استاندارد بهخودیخود ظاهر بسیار جذابی داشت، حالا چیزهای بیشتری برای جلبتوجه دارد.
کاپوت فیبر کربنی با دریچهٔ هوا، بال عقب فیبر کربنی و سپرهای جدید با الهام از اونتادور SVJ ازجملهٔ این ویژگیها هستند. همچنین قطعات آئرودینامیکی جدید خودرو نیز داونفورس روی محور عقب را تا ۳۸ درصد افزایش میدهند. با وجود تمرکز پرفورمانته روی پیست، انتظار میرود سواری آن روی جاده سفت و خشک باشد ولی متأسفانه هنوز نمیتوانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم زیرا اولین رانندگی ما با این خودرو محدود به پیستی در نزدیکی رم بهعلاوهٔ یک مسیر خاکی برای آزمایش حالت رانندگی جدید رالی آن میشد. در این مسیر خاکی اوروس نرمی شگفتانگیزی داشت که امیدواریم نشانهٔ خوبی باشد.
روی پیست اما پرفورمانته یک سلاح قدرتمند است. این ماشین در اینجا تواناییهای شگفتانگیز و کشش خیرهکنندهای دارد و بیرون کشیدن تواناییهای آن آسان خواهد بود. همچنین برای خودرویی از این نوع، هم شاسی و هم فرمان بازخورد قابلقبولی دارند و بنابراین بهراحتی میتوان به این شاسیبلند دو تنی اعتماد کرد. پیچهای سریع جایی است که پرفورمانته چشمگیرترین احساس را دارد. سیستم فرمان گیری چرخهای عقب به حس پایداری خودرو میافزاید و دماغهٔ خودرو هماهنگی کاملی با فرمان نسبتاً سریع آن دارد. این میزان از چابکی و فقدان بادیرول باعث میشود فراموش کنیم اوروس پرفورمانته خودرویی بلندقامت است که حتی پس از رژیم کاهش وزن هنوز هم بیش از دو تن وزن دارد. بااینحال، پیچهای تند میتوانند این موضوع را به راننده یادآوری کنند زیرا هرچند کاری که تکنولوژیهای مدرن شاسی میتوانند برای خودرویی مثل اوروس انجام دهند باورنکردنی است اما قوانین فیزیک هنوز هم وجود دارند و در مواقعی کمفرمانی کاملاً خود را نشان میدهد.
در پرفورمانته حالت رانندگی جدید رالی که از کانسپت اوراکان استراتو گرفته شده در کنار حالتهای قبلی یعنی استرادا و کورسا قرار گرفته است که با فراهم کردن بیشفرمانی، نوع جدیدی از سرگرمی و هیجان را به راننده هدیه میکند. در این حالت، کمکفنرهای تطبیقی نرمتر میشوند و امکان هرزگردی بیشتری به چرخها داده میشود تا راننده احساس یک قهرمان رالی را پیدا کند. البته هرچند این حالت سرگرمکننده است اما انتظار نمیرود تعداد زیادی از خریداران پرفورمانته از آن استفاده کنند.
پیشرانه نیز مثل همیشه چشمگیر است. هرچند این موتور اشتیاق خیلی زیادی به افزایش دور ندارد اما حداکثر گشتاور ۸۵۰ نیوتن متری خود را در دورهای میانی یعنی از ۲,۲۵۰ تا ۴,۵۰۰ rpm ارائه میکند و بنابراین واقعاً مشکلی نخواهد داشت. این موتور همچنین صدایی عالی هم دارد زیرا لامبورگینی با استفاده از سیستم اگزوز جدید موجب بهبود غرش این V8 قدرتمند شده است. اوروس پرفورمانته با تمام تمرکزی که روی پیست دارد، با کابین جادار و صندوق بار بزرگ ۶۶۰ لیتری، خودرویی بسیار کاربردی است. البته کابین خودرو نسبت به اوروس معمولی تغییر چندانی نداشته اما حالا با آلکانترای زیادی پوشیده شده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی خودرو هم پاسخگویی خوبی دارد و حالا به لطف گرافیک خاص پرفورمانته که در صفحه آمپر دیجیتالی ۸.۶ اینچی هم اعمال شده کمی جذابتر به نظر میرسد.
بهطورکلی، هرچند ترکیب کارایی و پرفورمنس در اوروس پرفورمانته قابلتوجه است اما در بازار با رقبای زیادی مواجه خواهد بود. صرفاً بر اساس یک تجربهٔ رانندگی کوتاه در پیست نمیتوانیم با اطمینان بگوییم که آیا این خودرو از شاسیبلندهایی مثل آستونمارتین DBX707 و پورشه کاین توربو GT بهتر است یا نه ولی بااینحال، خریداران زیادی برای پرفورمانته در صف هستند و اگر هماکنون یک دستگاه از آن را سفارش دهید، برای تحویل باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کنید.
جمعبندی
اولین رانندگی ما با اوروس پرفورمانته فقط در پیست بود و بنابراین به سؤالات در مورد راحتی آن فقط در جاده میتوان پاسخ داد اما در حال حاضر حداقل میتوانیم مطمئن باشیم که سطح تواناییهای این ماشین فوقالعاده است. پرفورمانته نهتنها سریع است بلکه برای چنین شاسیبلند بزرگی رانندگی هیجانانگیز و جذابی دارد اما در مواقعی هم خودرو وزن و ارتفاع خود را به راننده یادآوری میکند.
مشخصات فنی
Lamborghini Urus Performante | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۶ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۲۶۰ هزار دلار |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
miladzm
۲۹ مهر ۱۴۰۱هنوزم به گرد پای دورانگو هلکت با موتور همی پوشراد نمیتونه برسه . جانم . موتور هلکت رو روشن کنی قل قل کنه فقط جیگرت حال بیاد . اوووف
AMANTE
۲۹ مهر ۱۴۰۱شاید نباید این کامنت رو بزارم ولی میزارم، از اوروس خوشم نمیاد.
R
۲۹ مهر ۱۴۰۱لازمه بگیم bk یا نه؟
AHMADREZA
۲۹ مهر ۱۴۰۱چون تقریبا رقیب کاین توربوعه؟
Sobhan
۲۹ مهر ۱۴۰۱منم شاید اینو نباید بگم ولی میگم ،مهم نیست 🤣🤗
arshia
۲۹ مهر ۱۴۰۱منم نباید اینو بگم
ولی موافقم باهات
اونقدرم چیز جالبی نیست
miladzm
۳۰ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز amante شما با عبارت BK آشنایی دارید ؟
NAVID۰۰۹۸
۲۹ مهر ۱۴۰۱هیولاست .
بیهمتاست .
اما هرچی هم که باشه ، برای من قابل درک نیست که لامبورگینی شاسیبلند بسازه !!!!
mostafa
۲۹ مهر ۱۴۰۱تو این چند مدت علاقمند شدم طلاق بگیرم
البته قبلش باید ازدواج کنم
محمدهادی
۲۹ مهر ۱۴۰۱برای تحویل باید تا سال ۲۰۲۴ صبرکنید!
پسر چه خبره تو لامبورگینی؟!
لامبورگینی رسما وارد عصر جدیدی شده
عصر سودآوری و شکوفایی
امیدوارم با همین شرایط رو به جلو سالیان سال ادامه بده
PRPR
۲۹ مهر ۱۴۰۱امتیاز ۴ از ۵ ؟
Sobhan
۲۹ مهر ۱۴۰۱چی بگم ، باید ۵/۵میبود
Carbonado Aventador
۲۹ مهر ۱۴۰۱چنین پرفومنسی از یک شاسی بلند فقط و فقط از لامبورگینی برمیاد..
و با احترام به DBX که من درحد و قواره لامبورگینی نمیدونمش..
تنها رقیب های قدرتمندش:
کاین توربو و پورسانگوئه هست..
.
هروقت شرکتایی مثل پورشه فراری لامبورگینی تو سگمنتی وارد شدن ، اونجارو قبضه کردن..
مثلث
911 gt2 و اونتادور svj و 812c
Vs
کاین و اوروس و پورسانگوئه
هرکدوم رو بخری برد کردی
Hitman
۲۹ مهر ۱۴۰۱لعنتی انگار از جهنم اومده
امین
۲۹ مهر ۱۴۰۱شخصا DBX707 را بیشتر دوست دارم.خیلی دوست داشتنیه آستون مارتین
سامان اذری
۲۹ مهر ۱۴۰۱سلام به همگی
این کامنت رو مجبورم دوباره بذارم اینجا
چند نفر هستند که مریض هستن و معلومه که یه زندگی داغون و پر عقده دارن
و میان تو اینجور جاها عقده هاشون رو خالی میکنن
با گذاشتن کامنت های بی ربط و پر از نفرت جو سایت رو خراب میکنن
دوستان بیاین یه فرهنگ سازی رو شروع کنیم تو سایت پدال اونم اینه جواب کامنت همچین ادم های دوزاری رو ندیم
حتی اگه از سایت پدال خواهش هم کنیم که این جور اکانت ها رو بلاک کنه باز هم با یه ایمیل دیگه میان همون چرت و پرت هارو مینویسن
بذارید
اونقدر کامنت بذارن که اخرش خودشون خسته بشن
جواب دادن بهشون بیشتر تحریک میشن و چرت و پرت نوشتنشون بیشتر ادامه میدن
تو این زمونه اتحاد حرف اول رو میزنه 💚🤍♥️🙏✌️
Clean energy
۲۹ مهر ۱۴۰۱درود به شرفت
کرگدن باواریا
۲۹ مهر ۱۴۰۱دمتون گرم.
مردیم از خوشی
۲۹ مهر ۱۴۰۱اگه مسائل سیاسی مد نظرتون هست این چنین افراد دو دسته هستند
۱ ، مزدور
۲ ، متوهم (به خوب بودن و دفاع از حق البته همش توهمه )
اگه مسائل خودروی هست بازم دوسته اند
۱ ، نیاز به دیده شدن دارند
۲ ، مریضند
PURIYA
۲۹ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز تا الان که چنین چیزی ندیدم تو سایت اگر هم پیش اومد ما کاری بهشون نداریم درسته بعضی ها فقط اعصاب آدمو بهم میریزن👍
miladzm
۲۹ مهر ۱۴۰۱موافقم جناب سامان
کاش پدال با ترول ها و افرادی که کامنت های بیخود و بیهوده میزارن برخورد بیشتری به عمل بیاره ؛ واقعا جو و فضای سایت اسفناک شده و هیچ گونه بستری برای تبادل نظر سازنده و فنی فراهم نیست.
۹۱۱
۲۹ مهر ۱۴۰۱باهاتون موافقم.
Royal Driver UK 70
۲۹ مهر ۱۴۰۱ایول سامان حرف دلمو زدی اتحاد اتحاد تا پیروزی!
سامان اذری
۳۰ مهر ۱۴۰۱مخلص تک ب تکتونم
ایشالله پدال مثل قدیم میشه
همه بچه های با مرام جمع بشیم و از اطلاعات هم استفاده کنیم و به عشقمون (ماشین بازیمون برسیم )
کرگدن باواریا
۲۹ مهر ۱۴۰۱اقای اشتری؛ عوامل محترم تحریریه کامنتای بنده میره تایید ثبت هم نمیشه
اگه مشکلی هست درست کنین ممنون.
MASOUD 0099
۲۹ مهر ۱۴۰۱بچهها یه سوال داشتم الان من حساب کردم با دلار ۳۳ هزار تومان شد ۸ میلیارد خورده ای بعد اگه این بیاد تو بازار ایران که هیچ وقت نمیاد میشه ۲۰ میلیارد ؟
.
R
۲۹ مهر ۱۴۰۱۲۴
Reza Waffen SS
۲۹ مهر ۱۴۰۱50 میلیاردم نمیدن بهت
4wheeled
۲۹ مهر ۱۴۰۱چقدر خوبه لامصب.
Reza Waffen SS
۲۹ مهر ۱۴۰۱امتیاز ۴.۰ از ۵.۰ 🤔🤔🤔
شامپو
۲۹ مهر ۱۴۰۱اگر یک پلاگین هیبرید بیاد کنار این v8 با گشتاوری که میده امتیازش میشه 10 از 5
علی
۲۹ مهر ۱۴۰۱درود بر لامبو !!! یادمون نره وجود لامبو و رقابتش با فراری باعث پیشرفت سوپر اسپورتها بود ، لامبورگینی اوروس هم واقعا عالیه , همیشه گفتم بعداز فراری که شاهه ،، لامبورگینی را به هر سوپر اسپورتی ترجیح میدم
۹۱۱
۲۹ مهر ۱۴۰۱البته دوست عزیز اوروس و پورسانگ، پورشه کایان و…..
قایق نجات کمپانیهای بزرگ هستند.
البته جدیدا رقابت های جدیدی و جدی بین این اس یو وی ها شکل گرفته .
Sobhan
۲۹ مهر ۱۴۰۱سال ۲۰۲۴اون ماشین نسخه جدیدش هم اومده 🤣🤣خیلی دیر تحویل میدن
محمدهادی
۲۹ مهر ۱۴۰۱دقیقا بخاطر ترافیک بالا در درخواستهاست👏👏💪🤟
احمدرضا
۲۹ مهر ۱۴۰۱انتخابم DBX 707
Royal Driver UK 70
۳۰ مهر ۱۴۰۱منم فقط DBX707, اصلا لذت رانندگی که آستون مارتین بهت میده نابه!
مدافع حریم امنیت
۲۹ مهر ۱۴۰۱اصلا جذاب نیست به نسبت قیمتش ، فقط کلاه سازی و چاپیدن جیب مردم با استفاده از رنگ و لعاب دادن به یک ماشین تازه کار و بی هویت و غربی ، به نظر من فقط بنز .
محمدهادی
۲۹ مهر ۱۴۰۱دوستان الان علت اینهمه استقبال از شاسی بلند پرچمدار لامبورگینی چی میتونه باشه؟
۱.مردم دوست دارن شاسی بلندشون لامبورگینی باشه
۲.مردم دوست دارن لامبورگینی شون شاسی بلند باشه
🤣🤣🤣🤣🤞
مدافع حریم امنیت
۲۹ مهر ۱۴۰۱نخیر ، مردم دوست دارن شاسیشون تو لامبورگینی بلند باشه . ✌ .
Payfast
۳۰ مهر ۱۴۰۱نخیر، مردم پول پوروسوٸانگه ندارن بدن👍
sobh@n
۱۱ خرداد ۱۴۰۲این سگمنت (کراس اور پرفورمنس) نه راحتی کراس اورهای دیگه رو داره نه شتاب و تایم پیست خودروهای پرفورمنس و اسپرت در کل تو آفرودم که کارایی نداره فقط یه چکیدهای از هرکدوم تو وجود خودش داره ولی نمیدونم چرا باز خیلی جذابن مخصوصا همین اوروس