نخستین پیشرانهی V12 لامبورگینی، سال ۱۹۶۳ تولید شد. از آن زمان تاکنون، خودروهای پرچمدار لامبورگینی شامل میورا، کونتاش، دیابلو، مورسیهلگو و اونتادور، مجهز به موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بودند.
داستان تاسیس لامبورگینی با خرید فراری 250GT توسط فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۵۸ آغاز شد. بعد از جدال لفظی بین فروچیو لامبورگینی و انزو فراری (مالک و مدیر عامل فراری)، فروچیو تصمیم گرفت تغییراتی روی فرای 250GT اعمال کند. او بعد از ارتقای موفقیتامیز یک دستگاه فراری، تصمیم به تاسیس شرکت خودروسازی مطابق سلیقهی خود گرفت.
افتتاح خودروسازی لامبورگینی در سال ۱۹۶۳، رونمایی از موتور ۱۲ سیلندر این شرکت را به دنبال داشت. پیشرانه با تکیه بر توان مهندسی فروچیو لامبورگینی و افراد تحت استخدام او شامل جیوتو بیتزارینی و جیان پائولو دالارا ساخته شد تا عملا وابسته به دیگر شرکتها نباشد. نتیجهی این پروژهی رویایی، منجر به تولید یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ خودروسازی جهان شد.
طی ۶۰ سال اخیر، نکات مثبت در مدلهای مختلف لامبورگینی، پرشمار بودند؛ اما مهمترین تولیدات این برند با پیشرانههای ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی شناخته شدند. به همین دلیل در ادامهی مطلب، مروری بر سوپراسپرتهای V12 لامبورگینی داشتهایم.
لامبورگینی 350GT و 400GT ساخت ۱۹۶۳
بعد از یک مدل پروتوتایپ به نام 350GTV، اولین خودروی تجاری لامبورگینی با نام 350GT رونمایی شد. تا سال ۱۹۶۶، تعداد ۱۲۰ دستگاه 350GT به مشتریان مختلف رسید و تحسین کارشناسان را برانگیخت. عملکرد فنی بسیار خوب، با هزینهی تعمیر و نگهداری قابل قبول، اولین محصول لامبورگینی را مشهور کرد و منجر به تولید 400GT با تیراژ ۲۴۷ دستگاه شد.
موتور V12 لامبورگینی روی 350GT، حجم ۳/۵ لیتر، قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۵ نیوتنمتر داشت. این مدل، ۶/۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید و نهایت سرعت ۲۵۵ کیلومتر برساعت ارائه میکرد. لامبورگینی 400GT، موتور ۳/۹ لیتر V12 با قدرت ۳۲۰ اسب بخار داشت.
لامبورگینی ایسلرو ساخت ۱۹۶۸
ایسلرو جایگزین 400GT بود اما از نظر فنی، تفاوتی نداشت. این مدل، از چراغهای مخفیشونده استفاده میکرد تا آیرودینامیک بهتری فراهم کند. طی یک سال، ۲۲۵ دستگاه لامبورگینی ایسلرو ساخته شد تا از نظر تجاری، محصولی سودآور برای شرکت سازنده باشد.
ایسلرو با پیشرانهی ۳/۹ لیتر V12، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۴ ثانیه و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. نسخهی S از لامبورگینی ایسلرو، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
لامبورگینی جاراما ساخت ۱۹۷۰
سومین خودروی تورینگ لامبورگینی با پیشرانهی V12 و ساختار دودر چهار صندلی، جاراما نام داشت. این مدل هم مشابه ایسلرو، از موتور ۳/۹ لیتر استفاده میکرد اما خریدار میتوانست گیربکس اتوماتیک نیز سفارش دهد. تا سال ۱۹۷۶، تعداد ۳۲۸ دستگاه جاراما تولید شد.
جاراما در دو نسخه با قدرتهای ۳۵۰ و ۳۶۵ اسب بخار، به دست مصرفکننده رسید. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروی ۱۴۵۰ کیلوگرمی، ۵ ثانیه بود.
لامبورگینی میورا ساخت ۱۹۶۶
بعد از تولید خودروهای چهارصندلی موتور جلو، اولین سوپراسپرت دونفره و موتور عقب وسط لامبورگینی با نام میورا در سال ۱۹۶۶ رونمایی شد. استقبال از این مدل به حدی بالا بود که تا سال ۱۹۷۳ به تعداد ۷۶۴ دستگاه تولید داشت. از دیدگاه کارشناسان، میورا مهمترین خودروی کلاسیک در تاریخ لامبورگینی است.
میورا از نظر فنی، مشابه ایسلرو S بود. پیشرانهی ۳/۹ لیتر V12 برای نسخههای مختلف میورا، ۳۴۵ تا ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. با میانگین مصرف سوخت ۲۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر، میورا در زمانی حدود ۶ تا ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید.
لامبورگینی اسپادا ساخت ۱۹۶۸
اسپادا آخرین لامبورگینی چهارصندلی تولید انبوه محسوب میشود. بعد از این مدل، تمام محصولات لامبورگینی با ساختار موتور عقب وسط عرضه شدند. اسپادا یک خودروی اسپرت گرندتورر با تزئینات لوکس و کابین راحت برای چهار سرنشین بود. این مدل، ۴/۷۳ متر طول داشت.
اسپادا پیشرانهی ۳/۹ لیتر V12 با قدرت ۳۲۵ و ۳۵۰ اسب بخار داشت. این خودرو با وزن خالص ۱۶۳۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه ارائه کرد. تا سال ۱۹۷۸، تعداد ۱۲۱۷ دستگاه اسپادا تولید شد.
لامبورگینی کونتاش ساخت ۱۹۷۴
مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای سوپراسپرت، باعث تاخیر در رونمایی از جایگزین لامبورگینی میورا شد. کونتاش با طراحی بسیار مدرن و فراتر از زمان خود، سال ۱۹۷۴ معرفی شد و ۱۶ سال روی خط تولید باقی ماند تا ۱۹۸۳ دستگاه از این سوپراسپرت به مشتریان برسد.
سه نوع پیشرانهی V12 با حجمهای ۳/۹ و ۴/۸ و ۵/۲ لیتر برای کونتاش ارائه شد. قویترین مدل با کد ۵۰۰۰ QV، قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه داشت.
لامبورگینی دیابلو ساخت ۱۹۹۰
مارچلو گاندینی در استودیو برتونه، خودروهای مشهور لامبورگینی شامل کونتاش، میورا، جاراما و اسپادا را طراحی کرد. یکی از آخرین شاهکارهای او، لامبورگینی دیابلو است که سال ۱۹۹۰ رونمایی شد. البته گاندینی طرح اولیه از دیابلو را خلق کرد و خودروی نهایی با اعمال تغییراتی توسط تام گیل امریکایی، به خط تولید رسید. در آن زمان، کرایسلر امریکا، مالکیت لامبورگینی را در اختیار داشت.
دیابلو اولین محصول لامبورگینی با امکان رسیدن به نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت بود. چهار موتور ۱۲ سیلندر با حجمهای ۵/۷ و ۶ لیتر برای این سوپراسپرت تولید شد که ۴۸۵ تا ۵۹۵ اسب بخار قدرت داشتند. قویترین مدل با نام دیابلو SE30 Jota، در زمان ۳/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید. در سال ۱۹۹۷، نسخهی سفارشی از دیابلو با کیت بدنهی کانتو (Kanto) و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، موفق شد نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتر برساعت ثبت کند.
لامبورگینی مورسیه لاگو ساخت ۲۰۰۱
سرمایهگذاری فولکسواگن بر آئودی و لامبورگینی، منجر به تولید یکی از بهترین سوپراسپرتهای قرن ۲۱ شد. مورسیه لاگو (مورچهلاگو: Murciélago ) تا سال ۲۰۱۰ به تعداد ۴۰۹۹ دستگاه تولید داشت و رسما پرفروشترین خودروی اسپرت لاکچری تاریخ با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلار لقب گرفت. قیمت مورسیه لاگو در زمان تولید، حدود ۲۷۰ هزار دلار بود.
دو موتور V12 با حجمهای ۶/۲ و ۶/۵ لیتر برای مورسیهلاگو ارائه شد. مدلهای مختلف، ۵۷۲ تا ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکردند. مورسیهلاگو SV به عنوان قویترین نسخهی ساخت کارخانه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتر برساعت داشت.
لامبورگینی اونتادور ساخت ۲۰۱۱
جایگزین مورسیهلاگو، آخرین سوپراسپرت تولید انبوه لامبورگینی با پیشرانهی V12 تنفس طبیعی محسوب میشود. تا امروز، بیش از ۱۰ هزار اونتادور، تحویل مشتریان سراسر جهان شده است.
اونتادور فقط با موتور ۶/۵ لیتر تولید شد اما ۵ مدل با قدرت ۶۹۰ تا ۷۷۰ اسب بخار دارد. قویترین مدل از سری LP 780-4 Ultimae، در زمان ۲/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۳۵۶ کیلومتر برساعت دارد. قیمت این سوپراسپرت، ۵۰۰ هزار دلار است.
لامبورگینی سیان و کونتاش LPI 800-4 ساخت ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
برای اولین محصول هیبریدی لامبورگینی، محرک برقی به موتور V12 اونتادور اضافه شد تا قدرت ۸۰۸ اسب بخار حاصل شود. سیان، رسما قویترین لامبورگینی تاریخ است. این مدل با تیراژ تولید محدود به ۶۳ دستگاه، آستانه قیمت ۳ میلیون دلار دارد.
کونتاش LPI 800-4 با تولید محدود به ۱۱۲ دستگاه نیز، همراه پیشرانهی هیبرید مشابه سیان تولید میشود. این سوپراسپرت ۲/۶ میلیون دلاری، در زمان ۲/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۳۵۵ کیلومتر برساعت دارد.
ساسان
۷ تیر ۱۴۰۱لامبورگینی در تمام محصولاتش یک جنون و حس رهایی از تمام قواعد و چارچوبها رو داره…
خوشحالم که جانشین اونتادور کماکان با 12تا سیلندر تنفس میکنه!
تحت پیگرد
۷ تیر ۱۴۰۱کانتاش 1974 شاهکار به تمام معنا😍😍😍
وقتی میبینمش ناخودآگاه یاد فیلم های علمی تخیلی قرن بیستم میفتم
SRT
۷ تیر ۱۴۰۱یادش بخیر کونتاش (با اون هندلینگ داغونش تو گیمای مختلف😂) خیلی خوب بود
ولی از بین اینا بهترین و به یاد ماندنی ترینش به نظرم مورسیه لاگو ست.
محمد هادی
۸ تیر ۱۴۰۱دوستان دقت کنید که دقیقا استارت جهش حجم و قدرت در این شرکت تاریخی و و درخشان دقیقا از زمان معرفی کونتاش کلید خورد
این خیلی مهمه که دقیقا ازین محصول ما به یکباره شاهد ظاهر گوه یی شکل زبان طراحی لامبورگینی تا به امروز بوده ایم
و همچنین تغییر بنیادی در موتور ۳.۹ دهم لیتری ۱۲ سیلندر سنتیش به یکباره به چند پله بالاتر ارتفا پیداکرد و باعث شد لامبو بتونه در محصولات بعدتر هیولاهای واقعی رو تولید کنه
پس کونتاش نقطه عطف بزرگی برای تاریخچه شناسی این برند تماما خاطرات و هیجانه
اما من خودم شدیدا محصور این ایسلروی نااابم
اصن اسمش خوششکل تو دهن میچرخه
عججب ماشین ناااب ۱۲ سیلندری بوده
اصن کلا بعد از بی ام و
هیچ برندی به اندازه LAMBO منو به وجد نمیاره لامصصب
Reza Waffen SS
۸ تیر ۱۴۰۱جناب اشتری توی متن نوشتید شتاب 0-100 مورسیه لاگو 2.8 ثانیه هستش درحالیکه قویترین نسخه مورسیه که SV بودش که شتابش 3.2 ثانیه بود.
نسخه پایه LP700-4 آونتادور هم توسط یه نشریه لندنی سرعت 370 کیلومتر رو ثبت کرده بود.
با تشکر
ایلیا
۸ تیر ۱۴۰۱مورسیه لاگو رو بگو آخ که چقدر اینو دوست دارم😍
Aboalfazl demon
۷ تیر ۱۴۰۱مورسیه لاگو = لامبورگینی ترین لامبورگینی تاریخ
RezaRs
۷ تیر ۱۴۰۱به به به این میگن مطلب ❤️🌹
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ تیر ۱۴۰۱لطف دارید ۱🙂
سعید(تهران)
۷ تیر ۱۴۰۱رونتون از قلم افتاد…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ تیر ۱۴۰۱عمدا مدل های تولید محدود قدیمی رو برای مطلب استفاده نکردم، چون مخالف گزافه گویی هستم
وننو، سستو المنتو، رونتون، سنتناریو
Aboalfazl demon
۸ تیر ۱۴۰۱جناب اشتری میشه یه قسمت هم از تمامی ۸ نسل کوروت بزارین . با تشکر از شما
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ تیر ۱۴۰۱چشم حتما
TML BN
۷ تیر ۱۴۰۱لامبورگینی گاو وحشی خودرویی که همه عاشق غیر قابل کنترل بودنش هستن
hssn
۷ تیر ۱۴۰۱ممنون آقای اشتری عزیز یکی از جذابترین مطلبها بود
ساخت جانشین آونتادور سخت ترین کاریه که لامبو باید از پسش بربیاد
امیدوارم مثل همه 12 سیلندر های گذشته تبدیل به یه بمب جذاب بشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ تیر ۱۴۰۱سلامت باشید
قطعا هیبرید V12 خواهد بود چون مشکل آلایندگی و مصرف سوخت باید حل بشه
javadhy
۷ تیر ۱۴۰۱تمام خودروهای این لیست یکی از یکی بهتر و شاهکارتر، از نظر طراحی هم همگی زیبان ولی توی کلاسیک ها میورا به نظرم زیباترینه
توی نسل جدید هم وننو به معنای واقعی کلمه مفهوم طراحی بی نقصه و جز زیباترین های تاریخه به نظرم.
MC20
۷ تیر ۱۴۰۱دیدم اسم نابغه دوران ، اسطوره ی زنده مهندسی مکانیک ، تا همیشه استاد ، دکتر جیوتو بیتزارینی در مقاله نیست … حیفم اومد از ایشون به عنوان صاحب موتورهای 12 سیلندر لامبورگینی ، یادی نشه … و نیز از باب قدر شناسی از استاد برای دوستان چند عکس می گذارم … امید است مقبول افتد …………………..
شاعر
۸ تیر ۱۴۰۱قربونت برم اینا لینک نیستن مسیر دستیابی به عکس روی کامپیوتر خودتن
MC20
۸ تیر ۱۴۰۱شاعر جان اینا رو قبلا save کرده بودم … اما چون آدرس سایتشون رو یادم نبود ، از رو آدرس فایل خودم ، با کروم بازشون کردم تا لینکش رو بیاره … برای همین اول آدرس این عکس ها ، آدرس فایلشون توو سیستم من نوشته شده …
Sina
۷ تیر ۱۴۰۱تشکر مقاله جالب و زیباییی بود👏🏻
فقط اوایلش نوشته داستان تاسیس خودروهای لامبورگینی به جدال لفظی بین سرچیو و انزو در سال ۱۹۸۵ بعد از خرید یک دستگاه فراری….
بعدش میگه اولین پیشرانه دوازده سیلندر در سال ۱۹۶۳ ساخته شد
اگر ۱۹۶۳ ساخته شده پس اون جدال لفظی باید قبل از ۱۹۶۳ باشه چونکه تا قبل از اون لامبورگینی فقط تراکتور میساخته و ماشین نمیساخته
محمد امین
۸ تیر ۱۴۰۱منظورشون ۱۹۵۸ هست
Alan.r
۷ تیر ۱۴۰۱میورا رو بیشتر از همه دوست دارم واقعا محشره
کونتاش هم یه استوره به تمام معناست
پدرام
۸ تیر ۱۴۰۱طراحی کونتاش جدید رو خیلی می پسندم
Ali-mg
۸ تیر ۱۴۰۱نسل به نسل زیبایی ممنون مقاله عالی بود
محمد هادی
۸ تیر ۱۴۰۱دوستان گل
اینجا تنها مقاله ییه که مجازید هر کدوم از ماشینای مورد علاقه تونو با اطمینان کامل انتخاب و بهش عششق بورزید
چون تمام این ساخته ها نااااابن!
جناب اشتری هراز چندگاهی میای یه حالی به دل ما و خودت میدی و میری ها👏
واقعا میراث ذهن دوران دیده ت رو شدید خریدارم❤️❤️
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ تیر ۱۴۰۱لطف دارید شما 😀
Reza Waffen SS
۸ تیر ۱۴۰۱عالی بود با تشکر از جناب اشتری
HamiD
۸ تیر ۱۴۰۱ولی مورسیه لاگو عجب چیزیه …
عاشقشم ...
وحید اسماعیل نسب
۸ تیر ۱۴۰۱از نظر من میورا یکی از اون ۱۲ سیلندر های تکرار نشدنی با طراحی بدنه فوق العاده ای که داشت همه رو مجذوب خودش میکرد
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱خیلی مقاله جذابی بود بینهایت تشکر از اقای اشتری
بین اینا میورا و کونتاش رو خیلی دوس دارم
همشون بی نظیرن ، کلا ساخته های این گاو وحشی ایتالیایی فوق العاده هستن
its24oclock
۸ تیر ۱۴۰۱اگه بخوام دو نقطه عطف در تاریخ لامبورگینی رو در نظر بگیرم، انتخاب من میورا و کانتاش هست.
nightknight
۱۱ تیر ۱۴۰۱پس سنتناریو و وننو چی؟