لامبورگینی

چرا لامبورگینی پیشرانه V10 را کنار گذاشت؟

مدیر فنی لامبورگینی با توضیح دلیل کنار گذاشتن موتور V10، گفته است که این شرکت ابتدا برای تمراریو موتور V6 را در نظر داشته است.

لامبورگینی پس از حدود دو دهه، پیشرانهٔ V10 نمادین خود را کنار گذاشته و در جانشین هوراکان سراغ موتور V8 رفته است بااین‌حال، به گفتهٔ مدیر فنی لامبورگینی «روون مور»، این شرکت ابتدا یک موتور V10 جدید را برای تمراریو در نظر گرفته بود ولی به دلیل رعایت قوانین آلایندگی کنونی و آینده و همین‌طور نگرانی از بابت ورود به قلمروی روئلتو، نهایتاً این برنامه لغو شد. به گفتهٔ وی، ادامهٔ تولید موتور V10 تقریباً غیرممکن بوده است:

اگر به این بخش از بازار طی سه، چهار یا پنج سال گذشته نگاه کنید، می‌بینید که سطح قدرت به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این یعنی اگر می‌خواستیم موتور تنفس طبیعی دیگری مثل V10 بسازیم که با قوانین آلایندگی کنونی یا آینده مطابقت داشته باشد تقریباً غیرممکن بود. برای این کار باید حجم موتور را بسیار افزایش می‌دادیم که به شخصیت V12 روئلتو بسیار نزدیک می‌شد و بنابراین دو ماشینی داشتیم که از لحاظ شخصیتی کاملاً به هم نزدیک بودند.

اگر لامبورگینی همان موتور V10 قبلی را هم حفظ می‌کرد، برای مطابقت با قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی باید قدرت آن را ۲۰ درصد کاهش می‌داد و بنابراین، قدرت موتور به تنها ۵۰۰ اسب بخار می‌رسید که تقریباً هم‌اندازهٔ گالاردوی دو دهه پیش است. به همین دلیل، لامبورگینی تصمیم به کاهش تعداد سیلندرها گرفت. ابتدا قرار بود چهار سیلندر کم شود و جانشین هوراکان از موتور V6 استفاده کند ولی مقامات بالا ردهٔ شرکت این کوچک‌سازی شدید را رد کردند زیرا می‌ترسیدند درحالی‌که دو مدل قبلی به موتورهای V10 مجهز بودند، خریداران یک مدل شش سیلندر را نپذیرند. به همین دلیل، به گفتهٔ مور، درحالی‌که تیم توسعهٔ لامبورگینی می‌توانستند برای تمراریو موتوری V6 با پرفورمنسی مشابه V8 بسازند، ترجیح دادند این کار را نکنند:

ما فکر نمی‌کنیم V6 مناسب برند ما باشد

استفاده از همان موتور V10 امتحان پس دادهٔ قبلی حتی به‌صورت تضعیف‌شده برای لامبورگینی ارزان‌تر تمام می‌شد زیرا به گفتهٔ مور، موتور V8 جدید به سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیون دلاری نیاز داشت و توسعهٔ آن حدود پنج سال طول کشیده است. این یعنی توسعهٔ موتور موردبحث در سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. این پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو هرچند حجمی مشابه موتور V8 گروه فولکس‌واگن دارد که در اوروس و همین‌طور محصولات مختلف پورشه و آئودی استفاده می‌شود ولی یک پیشرانهٔ کاملاً اختصاصی برای لامبورگینی است؛ اما چرا لامبورگینی راه‌حل ارزان‌تر را انتخاب نکرد و از همان موتور V8 فولکس‌واگن بهره نبرد؟ مور می‌گوید:

همهٔ یک موتور V8 توئین توربو دارند و این چیز منحصربه‌فردی نیست. ما گفتیم اگر می‌خواهیم به این سمت برویم، باید موتوری با شخصیت بسیار منحصربه‌فرد داشته باشیم.

تمراریو در حال حاضر ۹۲۰ اسب بخار قدرت دارد که ۸۰۰ اسب بخار آن فقط توسط موتور بنزینی تولید می‌شود ولی به گفتهٔ مور، این پیشرانهٔ V8 در مدل‌های آینده می‌تواند به‌تنهایی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. وی در مورد سقف قدرت این موتور گفته است:

نمی‌دانم و متأسفانه نمی‌توانم عدد دقیقی به شما بگویم ولی مطمئن باشید که عددی چهاررقمی است

بنابراین، باید منتظر نسخه‌های هیجان‌انگیزی از تمراریو باشیم ولی نه به این زودی‌ها زیرا لامبورگینی هنوز تحویل نسخهٔ معمولی را آغاز نکرده است. پذیرش سفارشات برای جانشین هوراکان از سپتامبر امسال آغاز شد و بازخورد بسیار مثبتی از سوی مردم داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. kasra

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    یکی رو می بینی میگه چین کبیر عالی هست فقط لاماری نمیدونم فقط تیگو این ها بچه هستند پدال یک تست من ربات نیستم بزار که یه بچه ۹ ساله نیاد تو پدال یکیش یکی از فامیل های ما

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. amir

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3632 ديدگاه)

      خیلی وقته سطح کامنتا پدال رفته زیر خاک

      موافقم 21
    2. صدرا

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      داداش چنان میگی انگار چیه
      الان بچه 9 ساله بیشتر از من 20 ساله از گوشی و نرم افزار و اینا سر در میاره 😂

      موافقم 13
      1. amir

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3632 ديدگاه)

        بحث دانش نیست بحث جنبه اس وگرنه کم نداریم آدمای باسوادی که اندازه چهارپا هم نمیفهمن نمیدونم خوندی یا نه
        یه فرد با سواد یعنی دکتر زنان زایمان اونم توی بهترین کشور های دنیا اگه اشتباه نکنم نروژ بود به زنانی که مریضش بودن تعرض میکرده بعد نمیدونم چند صد مورد بلاخره این موجود گوش مخملی رو دست گیر کردن
        همون طور که میبینی سواد فهم و جنبه نمیاره خود آدم باید به یه درکی برسه که خیلیا متاسفانه یذره هم ندارن

      2. kasra

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (62 ديدگاه)

        متاسفانه ازادی پیش از حد بچه ده ساله چنان سیستم داره من برنامه نویس ندارم یا رو پنج میلیون داده برای نمیدونم سی سی کلافه سی پی کلاف هست پول داده بعد نصف حقوق منه

  2. amir

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3632 ديدگاه)

    لعنت بهش بیاد وای به روزی که خداحافظی وی ۱۲ لامبو رو ببینیم ماله فراری رو که دیدیم خیلی دردناک بود

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. AliMOPAR

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    لامبورگینی حیف شد تو سبد محصولاتش وی ده نداره هرچند بهش بیشتر میخوره 12 سیلندر ساز باشه، توی لامبورگینی ها عاشق هوراکان و سستو المنتوام شاهکارن ده سیلندر هم جذابیت خودشو داره و جالب قویترین ده سیلندر تولیدی جهان هم تا الان وایپره با 645 اسب

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. Amir

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (72 ديدگاه)

      هوراکان با حجم کمتر همینقدر قدرت داره داش

  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (691 ديدگاه)

    بازم خدا رو شکر V6 تولید نشد👏👏🙏
    نمیخوام بحث راه بندازم، خودم طرفدار لامبورگینی هستم، ولی خداییش اصلا از جانشین اوراکان این افتضاح طراحی و انتظار نداشتم!!
    دماغه کلا خنثی و بدور از هیجان طراحی شده و انگار یه برند دیگه جلوتون گذاشته شده!
    متاسفانه بیشتر بارِ طراحی جلو رو دوش چراغهای روشنایی روز گذاشته شده که اونا هم اصلا جذاب طراحی نشدن…
    هیچوقت با جانشین جدید انس نمیگیرم. 😑😑

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4492 ديدگاه)

      خیلی خوشگل شده

  5. R

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    ما فکر نمی‌کنیم V6 مناسب برند ما باشد

    لامبو مثل فراری دنبال مد روز نیست تن به هرخواسته ای بده تا یه چیزی ساختن فورا بره از همون بسازه باهاش رقابت کنه شخصیت خودشو حفظ کرده هر چند قوانین مزخرف تحت فشارش گذاشتن

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (806 ديدگاه)

      در اینکه موتور حجیم و تنفس طبیعی صدای خاص و شخصیت منحصر به فرد خودشو داره که شکی نیست ولی واسه رسیدن به پرفورمنس باید خیلی چیز هارو کنار گذاشت
      نیسان gt-r و پورشه ۹۱۱ هم ۶ سیلندرن آیا شخصیت ندارن؟ حالا بماند که فراری هنوز v12 رو تولید میکنه.

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        اینایی که نام بردی یه لول پایین ترن

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. Ferrari

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1956 ديدگاه)

      تازه مد شده به عقب موندگی فنی بگن حفظ شخصیت؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        تو فکر کن عقب مونده ولی با همین عقب موندگیش رقیباشو لوله کرده گذاشته جیبش چه تو پیست چه تو درگ!!! اولین فراری تو نوربرگ رینگ تو رده چندمه؟😂

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. حمیدرضا

          ۱۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (298 ديدگاه)

          فراری توی اون پیست تابحال تایم رسمی نزده. اولین لامبو توی پیست top gear توی رده چندمه؟

  6. Scuderia Ferrari

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    خواسته یا ناخواسته به فراری بابت V6 طعنه زده
    منم یکی از طرفداران V10 ، V8 و V12 هستم اونم تنفس طبیعی و از این بابت برای لامبورگینی خوشحالم
    ولی باید بدونیم با چه برندی سرشاخ شدی و براش کُری میخونی

    کچل خان “درگ تایمز” کشته مرده مکلارن و لامبورگینیه ولی چند روز پیش به این نتیجه رسید که “روئلتو” رو با “296GTB” عوض کنه حالا چرا ؟؟؟؟

    چندتا تایم گیری انجام داد و با روئلتوی V12 هیبریدی ۱۰۰۰ اسبی و AWD تونست ۰ تا ۶۰ مایل ۲.۵ رو ثبت کنه
    بعد سوار اسب سرکش مارانلو شد و با V6 هیبریدی ۸۰۰ اسبی و RWD تونست ۰ تا ۶۰ مایل ۲.۴ رو ثبت کنه !!!!
    کچل خان مات و مبهوت این عملکرد شده بود و به این نتیجه رسید که اسب سریع تر از گاوه 😂😂

    جدای از شوخی به نظرم “تمراریو” سریع تر و چابک تر از “روئلتو” باشه و رقیب سرسختی برای 296GTB

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. Nismo

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1482 ديدگاه)

      هوراکان پرفورمانته بدون هیچ توربو شارژی و سیستم هیبریدی تایم 0-60 2.2 ثبت کرده
      روئلتو هم تایم صفرتاصد 2.0 رو ثبت کرده اونم فقط با هیبرید و بدون توربو
      فراری به زور و با سیستم هیبرید و توئین توربو تونست به تایم های نزدیک 2 ثانیه برسه
      سریعترین suv جهان رو هم که در اختیار دارن چیزی که فراری هنوز با پوروسانگوئه حسرتشو میخوره
      تایم های نوربرگ رینگ لامبو هم بماند چیزی که فراری هرگز بهش دست نیافت
      همینکه نیومدن واسه پرچمدارشون از 6 سیلندر استفاده کنن و هنوز به 8 سیلندر و 12 سیلندر وفادار موندن خودش نشون میده کارشون درسته و چند لول بالاترن

      موافقم 12
      مخالفم 10
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        وزنو نگفتی ریوولتو نزدیک دو تن وزن داره با این حال فقط یک دهم تو چهارصد متر از اس اف تویین توربو عقب تره!!!

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. hosen

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (806 ديدگاه)

        دیگه اغراق هم حدی داره اخه چجوری هوراکان صفر تا صد رو ۲.۲ تونسته بزنه؟
        ۹۱۱ توربو اس هم نمیتونه همچین تایمی بزنه

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. Nismo

          ۱۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1482 ديدگاه)

          با یه سرچ در مجلات معتبر میتونید شتاب هوراکان پرفورمانته ببینید
          توربو s هم تایم صفرتاصد 2.0 رو ثبت کرده
          ناممکنی وجود نداره حداقل برای بعضیا

          موافقم 5
          مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا