لامبورگینی

چرا لامبورگینی پیشرانه V10 را کنار گذاشت؟

مدیر فنی لامبورگینی با توضیح دلیل کنار گذاشتن موتور V10، گفته است که این شرکت ابتدا برای تمراریو موتور V6 را در نظر داشته است.

لامبورگینی پس از حدود دو دهه، پیشرانهٔ V10 نمادین خود را کنار گذاشته و در جانشین هوراکان سراغ موتور V8 رفته است بااین‌حال، به گفتهٔ مدیر فنی لامبورگینی «روون مور»، این شرکت ابتدا یک موتور V10 جدید را برای تمراریو در نظر گرفته بود ولی به دلیل رعایت قوانین آلایندگی کنونی و آینده و همین‌طور نگرانی از بابت ورود به قلمروی روئلتو، نهایتاً این برنامه لغو شد. به گفتهٔ وی، ادامهٔ تولید موتور V10 تقریباً غیرممکن بوده است:

اگر به این بخش از بازار طی سه، چهار یا پنج سال گذشته نگاه کنید، می‌بینید که سطح قدرت به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این یعنی اگر می‌خواستیم موتور تنفس طبیعی دیگری مثل V10 بسازیم که با قوانین آلایندگی کنونی یا آینده مطابقت داشته باشد تقریباً غیرممکن بود. برای این کار باید حجم موتور را بسیار افزایش می‌دادیم که به شخصیت V12 روئلتو بسیار نزدیک می‌شد و بنابراین دو ماشینی داشتیم که از لحاظ شخصیتی کاملاً به هم نزدیک بودند.

اگر لامبورگینی همان موتور V10 قبلی را هم حفظ می‌کرد، برای مطابقت با قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی باید قدرت آن را ۲۰ درصد کاهش می‌داد و بنابراین، قدرت موتور به تنها ۵۰۰ اسب بخار می‌رسید که تقریباً هم‌اندازهٔ گالاردوی دو دهه پیش است. به همین دلیل، لامبورگینی تصمیم به کاهش تعداد سیلندرها گرفت. ابتدا قرار بود چهار سیلندر کم شود و جانشین هوراکان از موتور V6 استفاده کند ولی مقامات بالا ردهٔ شرکت این کوچک‌سازی شدید را رد کردند زیرا می‌ترسیدند درحالی‌که دو مدل قبلی به موتورهای V10 مجهز بودند، خریداران یک مدل شش سیلندر را نپذیرند. به همین دلیل، به گفتهٔ مور، درحالی‌که تیم توسعهٔ لامبورگینی می‌توانستند برای تمراریو موتوری V6 با پرفورمنسی مشابه V8 بسازند، ترجیح دادند این کار را نکنند:

ما فکر نمی‌کنیم V6 مناسب برند ما باشد

استفاده از همان موتور V10 امتحان پس دادهٔ قبلی حتی به‌صورت تضعیف‌شده برای لامبورگینی ارزان‌تر تمام می‌شد زیرا به گفتهٔ مور، موتور V8 جدید به سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیون دلاری نیاز داشت و توسعهٔ آن حدود پنج سال طول کشیده است. این یعنی توسعهٔ موتور موردبحث در سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. این پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو هرچند حجمی مشابه موتور V8 گروه فولکس‌واگن دارد که در اوروس و همین‌طور محصولات مختلف پورشه و آئودی استفاده می‌شود ولی یک پیشرانهٔ کاملاً اختصاصی برای لامبورگینی است؛ اما چرا لامبورگینی راه‌حل ارزان‌تر را انتخاب نکرد و از همان موتور V8 فولکس‌واگن بهره نبرد؟ مور می‌گوید:

همهٔ یک موتور V8 توئین توربو دارند و این چیز منحصربه‌فردی نیست. ما گفتیم اگر می‌خواهیم به این سمت برویم، باید موتوری با شخصیت بسیار منحصربه‌فرد داشته باشیم.

تمراریو در حال حاضر ۹۲۰ اسب بخار قدرت دارد که ۸۰۰ اسب بخار آن فقط توسط موتور بنزینی تولید می‌شود ولی به گفتهٔ مور، این پیشرانهٔ V8 در مدل‌های آینده می‌تواند به‌تنهایی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. وی در مورد سقف قدرت این موتور گفته است:

نمی‌دانم و متأسفانه نمی‌توانم عدد دقیقی به شما بگویم ولی مطمئن باشید که عددی چهاررقمی است

بنابراین، باید منتظر نسخه‌های هیجان‌انگیزی از تمراریو باشیم ولی نه به این زودی‌ها زیرا لامبورگینی هنوز تحویل نسخهٔ معمولی را آغاز نکرده است. پذیرش سفارشات برای جانشین هوراکان از سپتامبر امسال آغاز شد و بازخورد بسیار مثبتی از سوی مردم داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. kasra

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    یکی رو می بینی میگه چین کبیر عالی هست فقط لاماری نمیدونم فقط تیگو این ها بچه هستند پدال یک تست من ربات نیستم بزار که یه بچه ۹ ساله نیاد تو پدال یکیش یکی از فامیل های ما

    موافقم 43
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3726 ديدگاه)

      خیلی وقته سطح کامنتا پدال رفته زیر خاک

      موافقم 34
    2. صدرا

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (52 ديدگاه)

      داداش چنان میگی انگار چیه
      الان بچه 9 ساله بیشتر از من 20 ساله از گوشی و نرم افزار و اینا سر در میاره 😂

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. amir

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3726 ديدگاه)

        بحث دانش نیست بحث جنبه اس وگرنه کم نداریم آدمای باسوادی که اندازه چهارپا هم نمیفهمن نمیدونم خوندی یا نه
        یه فرد با سواد یعنی دکتر زنان زایمان اونم توی بهترین کشور های دنیا اگه اشتباه نکنم نروژ بود به زنانی که مریضش بودن تعرض میکرده بعد نمیدونم چند صد مورد بلاخره این موجود گوش مخملی رو دست گیر کردن
        همون طور که میبینی سواد فهم و جنبه نمیاره خود آدم باید به یه درکی برسه که خیلیا متاسفانه یذره هم ندارن

        موافقم 11
        مخالفم 1
      2. kasra

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (78 ديدگاه)

        متاسفانه ازادی پیش از حد بچه ده ساله چنان سیستم داره من برنامه نویس ندارم یا رو پنج میلیون داده برای نمیدونم سی سی کلافه سی پی کلاف هست پول داده بعد نصف حقوق منه

        موافقم 13
  2. amir

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3726 ديدگاه)

    لعنت بهش بیاد وای به روزی که خداحافظی وی ۱۲ لامبو رو ببینیم ماله فراری رو که دیدیم خیلی دردناک بود

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. mmd@

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (383 ديدگاه)

      امیر معلومه نمیشه به آینده اعتماد نباید بکنیم معلومه🥵🥲😢😥

  3. AliMOPAR

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    لامبورگینی حیف شد تو سبد محصولاتش وی ده نداره هرچند بهش بیشتر میخوره 12 سیلندر ساز باشه، توی لامبورگینی ها عاشق هوراکان و سستو المنتوام شاهکارن ده سیلندر هم جذابیت خودشو داره و جالب قویترین ده سیلندر تولیدی جهان هم تا الان وایپره با 645 اسب

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Amir

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (75 ديدگاه)

      هوراکان با حجم کمتر همینقدر قدرت داره داش

      1. AliMOPAR

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        گشتاورش چی؟ سال ساخت و تکنولوژی موتور وایپر مال چهل سال پیشه در ضمن موتور وایپر یه موتور دور پایینه کمپانی هم زیاد رو ارتقا وایپر کار نکرد الان یه وایپر هست تنفس طبیعی نهصدو پنجاه اسببخار ازش کشیدن توربوهاشم که ماشالا تا چهارهزار اسب رفتن

  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    بازم خدا رو شکر V6 تولید نشد👏👏🙏
    نمیخوام بحث راه بندازم، خودم طرفدار لامبورگینی هستم، ولی خداییش اصلا از جانشین اوراکان این افتضاح طراحی و انتظار نداشتم!!
    دماغه کلا خنثی و بدور از هیجان طراحی شده و انگار یه برند دیگه جلوتون گذاشته شده!
    متاسفانه بیشتر بارِ طراحی جلو رو دوش چراغهای روشنایی روز گذاشته شده که اونا هم اصلا جذاب طراحی نشدن…
    هیچوقت با جانشین جدید انس نمیگیرم. 😑😑

    موافقم 5
    مخالفم 18
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4884 ديدگاه)

      خیلی خوشگل شده

      موافقم 9
      مخالفم 1
  5. R

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1226 ديدگاه)

    ما فکر نمی‌کنیم V6 مناسب برند ما باشد

    لامبو مثل فراری دنبال مد روز نیست تن به هرخواسته ای بده تا یه چیزی ساختن فورا بره از همون بسازه باهاش رقابت کنه شخصیت خودشو حفظ کرده هر چند قوانین مزخرف تحت فشارش گذاشتن

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. hosen

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (942 ديدگاه)

      در اینکه موتور حجیم و تنفس طبیعی صدای خاص و شخصیت منحصر به فرد خودشو داره که شکی نیست ولی واسه رسیدن به پرفورمنس باید خیلی چیز هارو کنار گذاشت
      نیسان gt-r و پورشه ۹۱۱ هم ۶ سیلندرن آیا شخصیت ندارن؟ حالا بماند که فراری هنوز v12 رو تولید میکنه.

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1226 ديدگاه)

        اینایی که نام بردی یه لول پایین ترن

        موافقم 12
        مخالفم 4
    2. Ferrari

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1963 ديدگاه)

      تازه مد شده به عقب موندگی فنی بگن حفظ شخصیت؟؟

      موافقم 6
      مخالفم 20
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1226 ديدگاه)

        تو فکر کن عقب مونده ولی با همین عقب موندگیش رقیباشو لوله کرده گذاشته جیبش چه تو پیست چه تو درگ!!! اولین فراری تو نوربرگ رینگ تو رده چندمه؟😂

        موافقم 14
        مخالفم 7
        1. حمیدرضا

          ۱۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (363 ديدگاه)

          فراری توی اون پیست تابحال تایم رسمی نزده. اولین لامبو توی پیست top gear توی رده چندمه؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. Ferr

          ۱۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1963 ديدگاه)

          اینجا همه لوله شدن لامبوهارو دیدن. منتها جهل همیشه باعث میشه یه عده همچنان در توهماتشون بمونن
          از پیست مسابقه هم بهتره حرف نزنی چون بعدش مجبور میشم یه سری تایم لپ ها برات بفرستم که باعث بشه اشک بریزی.

          موافقم 2
          مخالفم 7
      2. امیر

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ”اینجا همه لوله شدن لامبوهارو دیدن.منتها جهل همیشه باعث میشه یه عده همچنان در توهماتشون بمونن
        از پیست مسابقه هم بهتره حرف نزنی چون بعدش مجبور میشم یه سری تایم لپ ها برات بفرستم که باعث بشه اشک بریزی.””
        آخه بچه سال تو داری حرف از لوله شدن لامبو ها میزنی.در حالی که فراری های شماها از قبلش لوله شدن؛شما فعلا با فراری اف 80تون تو قوطی هستید و با اینکه من خودم فن تمام خدورد های سوپر اسپرت هستم ولی اجازه نمیدم بچه سال تعصبی مثل تو واسه لامبورگینی کری های شکم سیری بخونه…

    3. فیات مولتیپلا

      ۱۸ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      بعد فراری پیشینه طولانی با شیش سیلندر داره، و مهارت توش پیدا کرده
      قدمت v6 دینو خودش به اندازه لامبورگینیه

  6. Scuderia Ferrari

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4078 ديدگاه)

    خواسته یا ناخواسته به فراری بابت V6 طعنه زده
    منم یکی از طرفداران V10 ، V8 و V12 هستم اونم تنفس طبیعی و از این بابت برای لامبورگینی خوشحالم
    ولی باید بدونیم با چه برندی سرشاخ شدی و براش کُری میخونی

    کچل خان “درگ تایمز” کشته مرده مکلارن و لامبورگینیه ولی چند روز پیش به این نتیجه رسید که “روئلتو” رو با “296GTB” عوض کنه حالا چرا ؟؟؟؟

    چندتا تایم گیری انجام داد و با روئلتوی V12 هیبریدی ۱۰۰۰ اسبی و AWD تونست ۰ تا ۶۰ مایل ۲.۵ رو ثبت کنه
    بعد سوار اسب سرکش مارانلو شد و با V6 هیبریدی ۸۰۰ اسبی و RWD تونست ۰ تا ۶۰ مایل ۲.۴ رو ثبت کنه !!!!
    کچل خان مات و مبهوت این عملکرد شده بود و به این نتیجه رسید که اسب سریع تر از گاوه 😂😂

    جدای از شوخی به نظرم “تمراریو” سریع تر و چابک تر از “روئلتو” باشه و رقیب سرسختی برای 296GTB

    موافقم 12
    مخالفم 12
    1. Nismo

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      هوراکان پرفورمانته بدون هیچ توربو شارژی و سیستم هیبریدی تایم 0-60 2.2 ثبت کرده
      روئلتو هم تایم صفرتاصد 2.0 رو ثبت کرده اونم فقط با هیبرید و بدون توربو
      فراری به زور و با سیستم هیبرید و توئین توربو تونست به تایم های نزدیک 2 ثانیه برسه
      سریعترین suv جهان رو هم که در اختیار دارن چیزی که فراری هنوز با پوروسانگوئه حسرتشو میخوره
      تایم های نوربرگ رینگ لامبو هم بماند چیزی که فراری هرگز بهش دست نیافت
      همینکه نیومدن واسه پرچمدارشون از 6 سیلندر استفاده کنن و هنوز به 8 سیلندر و 12 سیلندر وفادار موندن خودش نشون میده کارشون درسته و چند لول بالاترن

      موافقم 20
      مخالفم 13
      1. R

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1226 ديدگاه)

        وزنو نگفتی ریوولتو نزدیک دو تن وزن داره با این حال فقط یک دهم تو چهارصد متر از اس اف تویین توربو عقب تره!!!

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. Ferrari

          ۱۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1963 ديدگاه)

          بچه جان همون وزن ۲ تنی با وجود استفاده گسترده از فیبرکربن باعث شده به این نتیجه برسیم که لامبو مهندسی ضعیفی داره.
          همون سوپر اسپرت تویین توربویی که ازش حرف زدی با بدنه و شاسی فلزی که سنگیتر از فیبرکربن هست، درمجموع از روئلتو ۲۰۰ کیلوگرم سبکتره. مهندسی یعنی این

          موافقم 5
          مخالفم 5
      2. hosen

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (942 ديدگاه)

        دیگه اغراق هم حدی داره اخه چجوری هوراکان صفر تا صد رو ۲.۲ تونسته بزنه؟
        ۹۱۱ توربو اس هم نمیتونه همچین تایمی بزنه

        موافقم 7
        مخالفم 5
        1. Nismo

          ۱۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1614 ديدگاه)

          با یه سرچ در مجلات معتبر میتونید شتاب هوراکان پرفورمانته ببینید
          توربو s هم تایم صفرتاصد 2.0 رو ثبت کرده
          ناممکنی وجود نداره حداقل برای بعضیا

          موافقم 10
          مخالفم 9
    2. Scuderia Ferrari

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4078 ديدگاه)

      من نمیدونم چقدر سخته که بدونیم و بفهمیم فراری برتر از لامبورگینیه در همه زمینه ها
      F1 بی رقیب ، لمانز بی رقیب ، GT بی رقیب ، هایپرکار بی رقیب ، قدرت برند و سودآوری بی رقیب
      حاجی دیگه دنبال چه میگردی ؟؟ اون خودشو جدا کرده رفته شما هنوز دنبال مقایسه ای ؟؟

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. Nismo

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1614 ديدگاه)

        فرمول یک بی رقیب؟ مکلارن هست. لمانز بی رقیب؟ فورد وانت ساز سه سال متوالی گوی رقابت رو ازش قاپید. گرند تور بی رقیب؟ بنتلی و استون سلام رسوندن. هایپرکار بی رقیب؟ اصلا مگه هایپر داره؟ سوپرکارهای که به اسم هایپرکاره معرفی میکنه رو میگی؟ یه نگاه به بوگاتی بکن تا معنی هایپرکار واقعی رو بفههمی. قدرت برند و سودآوری نگو! بگو گرون فروشی و قایم شدن پشت تولید محدود
        چون لامبورگینی توی فرمول یک شرکت نمیکنه پس در حد فراری نیست؟ مطمئن باش الان اگه بخواد بیاد شرکت کنه
        خون فراری رو تو شیشه میکنه

        موافقم 11
        مخالفم 6
  7. amir

    ۱۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ولی هیچی مثل هوراکان نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا