دوتا از کمیابترین و خاصترین سوپراسپرتهای جهان در ۴۰۰ متر به مصاف هم رفتهاند و هرکدام تسلیحات خاص خود را به میدان آوردهاند.
بین سوپراسپرتهای مختلف شاهد مسابقات درگ زیادی بودهایم ولی سوپرکارهای تولید محدودی مثل مکلارن سنا و لامبورگینی سیان که قیمتهای میلیون دلاری دارند را کمتر در چنین مسابقاتی میبینیم. بااینحال، مردان وبسایت استرالیایی کاراکسپرت این دو سوپرکار جذاب از ایتالیا و بریتانیا را در جادهای مستقیم در بیابانهای استرالیا در برابر هم قرار دادهاند تا درگی حماسی با ۲۰ سیلندر برگزار کنند.
سنا که بر اساس 720S ساخته شده، یکی از افراطیترین سوپرکارهای تاریخ مکلارن محسوب میشود. در سینهٔ این ماشین همان پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی مکلارن را میبینیم که در اینجا ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته سنا با ویژگیهای آیرودینامیکی که حداکثر ۸۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکنند، بیشتر برای آتشبازی در پیست طراحی شده ولی این به معنای کند بودن در خط مستقیم نیست.
از سوی دیگر، سیان را داریم که اولین سوپراسپرت هیبریدی لامبورگینی بود. البته در این خودرو بجای باطری از ابرخازن استفاده شده که خیلی سریع شارژ و تخلیه میشود. در سینهٔ این ماشین هم نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی آشنای لامبورگینی میتپد که بهتنهایی ۷۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند اما یک موتور الکتریکی با ۳۴ اسب بخار قدرت هم مجموع خروجی را به ۸۱۹ اسب بخار قدرت و حدود ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور میرساند.
این یعنی سیان فقط اندکی از رقیب بریتانیایی قویتر است ولی از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد درحالیکه در سنا تمام نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. البته لامبورگینی نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم سنگینتر است که رقم بسیار قابلتوجهی محسوب میشود ولی سامانهٔ چهارچرخ محرک میتواند این اضافهوزن را هم جبران کند. هرچند هردوی این سوپراسپرتها تولید محدود هستند ولی سیان کمیابتر است زیرا تنها در ۸۲ دستگاه ساخته شد درحالیکه از سنا ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است.
در درگ اول، همانطور که انتظار میرفت، سیان به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه سنا خود را به رقیب ایتالیایی رساند و دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد شدند. در درگ دوم اما که سنا لانچ ضعیفتری داشت، اختلاف بیشتر شد و سیان با فاصلهٔ بیشتری رقیب بریتانیایی را مغلوب کرد. بهترین تایم لامبورگینی در ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه بود درحالیکه سنا این کار را در ۱۱ ثانیه انجام داد. در مسابقهٔ رولینگ اما شرایط تغییر کرد زیرا حالا برتری چهارچرخ محرک سیان از بین رفت و سنا توانست پیروز شود.
مقایسه مشخصات فنی
لامبورگینی سیان | مکلارن سنا | |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 هیبریدی | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۸۱۹ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۶۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته ISR | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۱۹۸ کیلوگرم |
قیمت | ۳.۵ میلیون دلار | ۱ میلیون دلار |
Arshia m3csl
۱۰ فروردین ۱۴۰۴قطعا مکلارن انتخابمه طراحیش واقعا جذاب تره و حتی حس هایپر کار عجیبی داره مکلارن واقعا ماشین هاش ته سوپراسپرت بودن و هایپر کار بودنن👌🏼
froG-driVer
۱۰ فروردین ۱۴۰۴سیان یا سنا؟!
مسئله این است…
یه مسئله دیگر هم اختلاف قیمت ترسناکشون هست…
(مسئله مهمتر اما اینه که من چی میگم این وسط؟!
من که نمیتونم اینارو بخرم،پس چرا قیمتاشون باید برام مهم باشه؟؟!)
BMW is GOD
۱۰ فروردین ۱۴۰۴در خودروهای میلیون دلاری مقایسه کردن اشتباهه چون هر کدوم ویژگیهای منحصر به فرد خودشون رو دارن و یه نکتهای هم هست اینه که این لامبورگینی سیان برای پیست و مسابقه و… ساخته نشده و یه جورایی برای خودنمایی و پز دادن ساخته شده ولی مک لارن سنا مخصوص پیست و درگ و… ساخته شده که تو مسابقه مک لارن سنا برتری خودش رو نشون داد ولی اگه لامبورگینی روئلتو حضور داشت صد در صد تو دور بالا و مسابقه رولینگ هم مک لارن سنا رو راحت شکست میداد
البته لامبورگینی بیشتر به هندلینگش معروفه تا به سرعت و اینکه لامبورگینی خیلی به لذت رانندگی و جوون پسندی توجه داره ولی فراری دقیقاً برعکس لامبورگینی هست و بیشتر به سرعت و شتاب و دور بالا و تاپ اسپید و پیست و… توجه داره تا لذت رانندگی و جوون پسندی
در کل هر کدوم در نوع خودشون بینظیرن چه لامبورگینی باشه چه فراری باشه چه مک لارن باشه چه پاگانی باشه و…
Sobhan
۱۰ فروردین ۱۴۰۴وزنش خیلی کمتره دوتا توربو هم داره ،برنده نشه چی بشه ؟
Yaghoob
۱۰ فروردین ۱۴۰۴سنا بی نظیره
V.m
۱۰ فروردین ۱۴۰۴تو درگ سیان برنده شد تو رولینگ هم سنا قطعا میتونن تو پیست درگ با شرایط بهتر تایم خوبی بزنن
SepehrV10
۱۰ فروردین ۱۴۰۴سیان بخاطر سیستم AWD درگو برد ولی تو رولینگ قطعا توربو از هیبرید کارآمد تره
R
۱۰ فروردین ۱۴۰۴راننده مکی ایرانیه
اومای گاد لامبو آسفالتو میخوره
تایمای این کانالم همیشه بالاست جاده اش گردوخاکیه
محی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴تو پیست باشن سنا میکشتش
شاهین
۱۰ فروردین ۱۴۰۴اگر اختلاف قیمت و نوع سیستم پیشرانه رو در نظر نگیریم …
اختلاف وزن 400 کیلویی رو نمیشه هضم کرد دیگه
Bentley
۱۰ فروردین ۱۴۰۴قطعا سنا این ماشین خیلی زیباست وقتی از نزدیک ببینینش عاشقش میشین با رنگ قرمز
مهردادکمال
۱۰ فروردین ۱۴۰۴طراحی لامبو تو یک لول دیگه اس کلا و اصلا جای هیچ بحثی نداره! ولی مقایسه از پایه غلطه .اون باله عقب مخوف سنا یا بدنه ای که کاملا رژیم گرفته و سبک شده خیلی حرف ها توش هست.اساسا یک ماشین پیست محور و رکورد زن که رقیب نداره رو اوردن درگ بزنه؟؟ بیشتر از اینکه این مقایسه ها فنی باشه جنبه فان و وقت گذرونی داره.