شاید روزگار کنونی به اندازه گذشتهها خاطرهانگیز نباشد اما در سال ۱۹۷۱ بود که کونتاچ LP 500 حسی از شگفتی و جذابیت را به دنیای خودرو تزریق کرد.
در عصر کوچ بیلدرهای بسیار خوب ایتالیایی، عموم مردم تنها نام مدیر کمپانی یعنی برتونه را میدانستند. نوچیو برتونه یک کوچ بیلدر ماهر و البته استعدادی مثالزدنی در صنعت خودرو بود. برتونه توانست روی فردی حساب کند که تاریخ طراحی ایتالیایی را نوشت: مارچلو گاندینی.
گاندینی خالق کانسپت اصلی کونتاچ بود، محصولی که تأثیر زیادی روی تکامل سوپرکارهای دنیا گذاشت. این خودرو روی کل محصولات لامبورگینی از جمله کونتاچ LPI 800-4 مدرن تأثیر گذاشت. بیایید باهم نگاهی به رموز طراحی این سوپرکار در ۵۰ سال گذشته داشته باشیم.
- تولد احساس
در عصر کوچ بیلدرهای ایتالیایی، تیمهایی شب و روز روی یک ایده کار میکردند، چیزی که قطعاً مردم را شگفتزده میکرد. تیم طراحی از نظر تجسم محدودیتی نداشت و احتمالاً طراحی فنی نیز به پروتوتایپ این خودرو اجازه میداد تا در عین سکون بودن حس سرعت را القا کند. کونتاچ در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ پدیدار شد.
سالهای اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ میلادی دوران توسعههای فنی بود. خلاقیتهای فنی و طراحی صنعتی باعث ایجاد رنگهای جذابتر و تأکید روی شکلهای ژئومتریک شدند.
- LP 500 کانسپت، شروع از یک خط
کونتاچ LP 500 1971 رموز طراحی زیادی داشت. عنصر کلیدی در اینجا خط تیزی بود که کل شکل خودرو را به وجود آورده بود.
البته ظاهر کلی خودرو دارای ستونهای خمیده بود. برتونه قبلاً از شکلهای مشابهی در کانسپت هایی همچون آلفارومئو کارابو ۱۹۶۸، استراتوس زیرو ۱۹۷۰ یا حتی لامبورگینی مارزال ۱۹۶۷ استفاده کرده بود. همین طراحی تیز و گوشهدار در مدلهای عادیتری همچون اتوبیانچی ران ابات ۱۹۶۹ و فیات X1/9 1972 نیز دیده شده بود.
پائولو مارتینی در پینین فارینا گوشه دارترین و تیزترین خودروی آن زمان یعنی فراری مودولو ۱۹۷۰ را خلق کرده بود اما این خودرو هرگز وارد خط تولید نشد. کونتاچ از طرف دیگر تنها یک پروتوتایپ نبود بلکه قرار بود جانشین میورای افسانهای شود.
- مجسمهای در حال حرکت
پروفایل تیز و زاویهدار کانسپت کونتاچ در کل طراحی بسیار سادهای استفاده کرده است. تغییرات اندکی در گلگیرها صورت گرفته بود اما شکل کلی دستنخورده بود.
نمای جلو به لطف چراغهای بازشونده نمای خاصی گرفته بود. بدنه نیز از روی چرخ ها بالا آمده بود. یک نوار مرکزی هم کاپوت را تعریف میکرد و از نظر ارتفاع تفاوتی داشت که باعث میشد خودرو ظاهر خاصتری به خود بگیرد.
ستون جلو تا حد ممکن زاویهدار طراحی شده بود. شیشه جلوی پهن نیز شکلی ژئومتریک داشت. دربها نیز از نوع قیچی شکل بود. شیشهها در ارتفاع پایین نصب شده و ستون عقب نیز با ورودیهایی که داشت نقش خنک کردن پیشرانه را ایفا میکرد.
دم خودرو ساده طراحی شده بود اما روی آئرودینامیک نیز تأکید داشت. دیگر نکته مهم چراغها بودند که شکل ششضلعی آنها در اکثر محصولات لامبورگینی دیده شده است.
شکلتر و تمیز خودرو بدون بال یا افزودنیهای دیگر باعث شده بودند این کانسپت یک مجسمه واقعی در حال حرکت باشد و گذشت زمان تأثیری روی طراحی نداشته باشد.
- LP 400، اولین مدل تولیدی
دو سال بعد از کانسپت موردبحث نسخه تولیدی کونتاچ LP 400 پدیدار شد. لامبورگینی و برتونه ویژگیهای متعدد طراحی نسخه کانسپت را حفظ کردند و تنها موارد ضروری اصلاح گردیدند.
از نظر فنی تغییرات زیادی در زیر بدنه رخ داده بود که از جمله آنها میتوان به جایگزینی فریم فضایی لولهای با مونوکوک آلومینیوم اشاره کرد؛ اما از نظر طراحی این خودرو مشابه پروتوتایپ خود بود.
برخی تغییرات لازم در زمینه خنککنندگی پیشرانه اعمال شد. کونتاچ ورودیهای هوای روی ستون عقب را از دست داد و بجای آن ورودیهای بزرگتری از بدنه بیرون زد که اگرچه باعث شد برخی از سادگی طراحی خودرو از دست برود اما در نهایت به ویژگیهای نمادین این خودرو بدل گردید.
لامبورگینی چند سانتیمتری نیز ارتفاع نمای جلو را بالا آورد. کاپوت تختتر شد و ورودی هوای نزدیک شیشه جلو را از دست داد. این خودروساز همچنین از شر آینه وسط پریسکوپ خود خلاص شد.
البته اولین نمونههای LP 400 هنوز هم دارای همین ویژگی بودند و هماکنون با نام LP 400 پریسکوپ شناخته میشوند.
لامبورگینی کونتاچ LP 400 1973 خالصترین طراحی را داشته و وفادارترین مدل به کانسپت اولیه خود به شمار میرود.
- LP 400S، بال ها از راه رسیدند
این خودرو در سال ۱۹۷۸ و با گلگیرهای پف کرده و ظاهری آئرودینامیک از راه رسید. برخی از تغییرات شامل نصب رینگهای ۱۵ اینچی منیزیمی و لاستیکهای پهنتر پیرلی P7 بودند.
طراحی گلگیرهای جلو با یک اسپویلر در پایینتر همراه شده بود. در بخش عقب نیز مالکان میتوانستند یک بال بزرگ را سفارش دهند.
در سال ۱۹۸۲ پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری روی مدل LP 500S نصب شد اما از نظر طراحی این خودرو تغییر چندانی نکرده بود. برخی اصلاحات در کابین رخ داد که از جمله آنها میتوان به پوشش صندلیها، تونل مرکزی بالاتر و متریال لوکستر اشاره کرد.
مدل LP 5000 کواترو والوله با پیشرانه ۵.۲ لیتری دارای ۴ سوپاپ در هر سیلندر بود و از نظر طراحی نیز تغییراتی را تجربه کرده بود. فاصله بین چرخ های جلو ۴۴ میلیمتر بیشتر شد و پوشش پیشرانه نیز بالاتر آمد تا کاربراتورهای وبر بهتر بتوانند روی پیشرانه کار کنند.
در سال ۱۹۸۸ نسخه ۲۵ سالگی کونتاچ با برخی تغییرات از راه رسید. هدف از طراحی این خودرو آئرودینامیک بهتر بود.
رکابهای جانبی و اسپویلرها تغییر کرده بودند و سپر عقب نیز اصلاحاتی داشت. بسیاری از این عناصر طراحی حاصل تلاش استودیوهای مهندسی پروتوتایپ کونتاچ بود و در نهایت باعث میشد این سوپرکار داون فورس و آئرودینامیک بسیار خوبی داشته باشد.
- کونتاچ LPI 800-4، ادای احترام به تاریخچه
۵۰ سال از معرفی اولین پروتوتایپ کونتاچ گذشته و لامبورگینی تلاش داشته با مدل تولید محدود کونتاچ LPI 800-4 ادای احترامی شایسته به این نام داشته باشد.
استفاده یک خودروساز از یک مدل برای تأثیرگذاری روی تمامی محصولات بعدی امری بسیار نادر است اما کونتاچ این کار را انجام داد و برای همیشه تاریخساز شد.
بیایید نگاهی هم به جزئیات طراحی کونتاچ جدید داشته باشیم. فضای نازک جلوی دماغه به وضوح از مدل مفهومی اولیه گرفته شده است. همچنین در کاپوت نیز خط نازکی وجود دارد که آنهم مشابه کونتاچ اولیه است. بجای چراغهای پاپ آپ از طراحی سادهای استفاده شده است.
شایان ذکر است بخشهای پایینی بدنه هماهنگی بسیار خوبی با کلیت بدنه پیدا کردهاند که دلیل آن استفاده از تکنولوژیهای تولید مدرن است.
شکل شیشه جلو هم ما را به یاد کونتاچ نسل اول میاندازد اما ستون جلو بجای تیز بودن انحنادار است. ورودیهای هوای بزرگ نیز تأکید بیشتری روی آئرودینامیک دارند.
رینگها نیز طراحی چندضلعی دارند و همین طراحی در چراغهای عقب نیز دیده میشود. در بخش عقب شاهد ورودیهای هوای ادغام شده در گلگیرها هستیم که این موضوع مشابه کونتاچ مفهومی اولیه است. نتیجه نهایی این تلاشها تولید یک محصول زیبا برای ادای احترام به یکی از مهمترین سوپرکارهای تاریخ بوده است…
Amin
۲۶ مرداد ۱۴۰۰اسم فرلری 512 مودولو که میاد آدم وحشت میکنه ، موتور ۵ لیتر فلت با ۵۵۰ اسب قدرت و ماشینی که کمتر از ۱ تن وزن داره و شاهکار ایرودینامیک و خلاقیت طراحی بود با حداکثر سرعت 355 و شتاب ۳.۳ در دهه ۷۰( البته 1969) ، حیف که تولید نشد , البته یه دونه ازش ساخته شد ،انقلابی در صنعت خودرو محصوب میشه آنقدر پیشرفته بود که هیچ خط تولیدی نمیتونست از پس ساختش بر بیاد ، و برای ساختش از بشقاب پرنده ایده گرفته بودن و موتورش رو مستقیم از ماشین 512 لمانس فراری گرفته شده بود تا نهایت مقاومت و سبک وزنی رو داشته باشه و پیشرفته ترین سیستم تعلیق برای یک ماشین ، چونکه ساختار خیلی خاصی داشت و هر طور تعلیقی نمیتونست این ماشین رو ساپورت کنه ، خیلی انقلابی بود
A.....She only reminds Me of love.....A
۲۶ مرداد ۱۴۰۰این چه ربطی به لامبورگینی داره؟!!!!.🤔🤔…!!!!!!
Amin
۲۶ مرداد ۱۴۰۰در متن اسم ابن ماشین برده شده بود 😁
Bayerische Motoren werke
۲۶ مرداد ۱۴۰۰خب دلیل نمیشه تو پست لامبورگینی اونم از نوع شاهکارش
البته که تمام لامبو ها شاهکار هستن !
راجع به فراری حرف زد که
I need laughter from the bottom of my heart
۲۶ مرداد ۱۴۰۰بازم ربطی نداره اینجا راجع فراری حرف زد!
بهنام
۲۶ مرداد ۱۴۰۰هر روز با یک رنگ و روی جدید
از پدال خواهش میکنم عدد تعداد کامنت های این اقا رو به بینهایت تغیر بده شاید از این نوع کامنت گذاشتن دست برداشت
جناب ایکس
۲۶ مرداد ۱۴۰۰وقتی نخونده کامنت بذاری D:
A..... I need laughter from the bottom of my heart .....A
۲۶ مرداد ۱۴۰۰داخل متن اسم ماشین های زیادی برده شده جناب ایکس
Amin
۲۶ مرداد ۱۴۰۰دوست عزیز در این متن اسم فراری مودولو رو برده بود ، گفتم بیشتر از این شاهکار توضیح بدم و فکر نمیکنم که کم ماشینی هم باشه !!
و اگر وقت کسی گرفته شد من عذرخواهی میکنم
نوید محمد
۲۶ مرداد ۱۴۰۰فراری 512 بخاطر این ساخته نشد که وقتی به سرعت 350 کیلومتر در ساعت میرسید موتورش داغ میکرد و بدنه اش هم طاقت نمیاورد. نهایتا یک دقیقه میتونست تو این سرعت بالا بمونه، بعدش امکان متلاشی شدنش بود. فراری اینو فهمید و فقط همون یدونه نمونه آزمایشی ازش ساخته شد.
Amin
۲۶ مرداد ۱۴۰۰اقا محمد نوید ، موتور این ماشین از روی نسخه ی افسانه ای 512 لمانس گرفته شده بود ، پس جزو سگ جون ترین موتور ها هست که میتونه ۲۴ ساعت فول لود کار کنه ، بدنه ی این ماشین استحکام بیشتری نسبت به ماشین لمانس های اون زمان داشت که به این سرعت میرسیدن و حتی شاسی اش هم بیشترین استحکام پیچشی رو در اون زمان داشت ، و خیلی نکات دیگه این ماشین داره که میگه که سرعت برای این ماشین مشکلی نمیاره ، من دلیل تولید نشدنش رو تا اونجایی که خودم میدونم و شنیدم ، این بوده که به خاطر شیپ های پیشرفته و شاسی اش که خیلی شکل خاصی داشت و اتصالات موتور به چرخ ها و یه سری چیز های جزئی دیگه، نمیتونست توی خط تولید باشه ، و امکانش نبود ، البته فراری نسخه ی بهبود یافته ای رو از این ماشین با بدنه ی و شاسی متفاوت و مسابقه ای برای لمانس ساخت و همون موتور ۵ لیتر فلت ۱۲ تنفس طبیعی که ۶۲۰ اسب قدرت داشت که نایب قهرمان لمانس شد ، پس دلیلش فقط پیچیدگی اون ماشین برای خط تولید بود در اون زمان
OMID
۲۶ مرداد ۱۴۰۰خیر
علت تولید نشدنش این بود که از اول هم قرار نبود تولید بشه
خیابانی هم نبود
عملا یه دونه ۵۱۲s مخصوص کن ام رو لخت کردن و به پینین فارینا دادن تا واسش بدنه طراحی کنه
وقتی تموم شد هم رنگ بدنه مشکی بهش زدن و بعدا دوباره بهش رنگ سفید زدن و توی نمایشگاه ژنو نشون دادن
عملا ۵۱۲s ازش برتر بود چون آیرودینامیک بهتری داشت
جفتشون هم نه ماشین خیابونی هستن نه هیچ وقت قرار بوده تولید بشن
Amin
۲۷ مرداد ۱۴۰۰خب قطعا 512s برتره ، چون که برای مسابقات لمانس طراحی شده بود ، و 512 مودولو برای این شاهکاره بود که پرفورمنس یه ماشین لمانس رو با ظاهری عجیب قرار بود به خیابان بیاره و به این سادگی هم که فکر میکنید نیست ، خیلی چیز های این ماشین فرق کرده ، همین بدنه ی که مشاهده میکنید شاهد کلی آزمایش بوده که بتونه این ماشین رو ساپورت کنه و تعلیق جدید و حتی کابین این ماشین و کلی چیز های دیگه
ارش
۲۷ مرداد ۱۴۰۰خود مدل ۵۱۲ معمولی هم کم وحشتناک نبود اون موقع سریعترین بود لا حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر.
I need laughter from the bottom of my heart
۲۶ مرداد ۱۴۰۰اصلا لامبورگینی هرچی بزنه خوبه حتی آب معدنی!
Ninja
۲۶ مرداد ۱۴۰۰#اینارو ولش اسپیلرش کو
حتما باید اون اسپسلر کانتاش رو این جدیده هم میداشت نمای عقب رو خیلی جذاب میکرد وقتی اون موقع به بدبختی و غیر قنونی اسپیلر میچسبوندن و تغییری رو هندلینگ ایجاد نمیکرد فقط وزن میبرد بالا الان ………
A..... I need laughter from the bottom of my heart .....A
۲۶ مرداد ۱۴۰۰آره موافقم 😀👏🏻👍🏻
امین
۲۶ مرداد ۱۴۰۰این مدل جدید نا امید کرد(پرفورمنس ضعیف سیان روکش دار)
جناب ایکس
۲۶ مرداد ۱۴۰۰سیان پرفورمنس ضعیفی داره؟
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۶ مرداد ۱۴۰۰نه ، ولی پرفورمنسش لایق اسم کونتاش نیست
porsche
۲۶ مرداد ۱۴۰۰بزرگ شدم بزرگ شدم بازم بزرگ تر همیشه همراهِ منه راننده ی لاغر
Porsche 911
۲۶ مرداد ۱۴۰۰😂😂👌
یوسف
۲۶ مرداد ۱۴۰۰واقعا در 1970 یه شاهکار بوده
محمدهادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۰مثل اینکه پدال از این نسل جدید کانتاش احساس رضایت داره
خیلی قشنگ تو این چندوقت بهش پرداخت
انصافا هم کار خیلی کم نقص ازاب درومده
منم نمره ی ماندگاری بالا رو به نسخه جدید کانتاش میدم
کاملا یادآور اون اثر بزرگ هنری گذشتست
ازهمه ممنونم
Philipp
۲۶ مرداد ۱۴۰۰آقا همه چی رو از رو اون برداشتین
برا چراغ عقباشم همینکارو می کردین دیگه
جناب ایکس
۲۶ مرداد ۱۴۰۰پدال جدیدا کمتر مطلب میذاره ):
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰خب دیگه همیشه که روزا پر از خبرای ماشینی نیست…
رامتین
۲۶ مرداد ۱۴۰۰واقعا زیباست. آدم گذر عمر و پیشرفت زندگی را در این قاب میبینه…
آریا ماشین
۲۷ مرداد ۱۴۰۰اسم کنتاش میاد تن و بدن آدم میلرزه
اسطوره فراموش نشدنی
اسمش رو باید بدیم تریلی بکشه لامصب
کونتاش…
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰چه ربطی به موضوع داشت که اومدی از فراری نوشتی اونم اول بسم الله که چی بشه
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰اینجا بحث سر پدر سوپر اسپرت ها لامبو کنتاش اسطورهای هست و اون وقت اومدی فراری کامنت میذاری توهین به جد بزرگوار تمام سوپر اسپرت ها میکنی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰باشه حالا بیچاره که جرم نکرده انگار که این فراری بود کاری کرد لامبو هم ماشین بسازه و همین فراری ۷۰سال از لامبو زودتر اسپرت سازی رو شروع کرد🙂
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰خیلی مطلب جالبی بود👌کانتاش هم جالب تر،خیلی تاریخچه جالبی داره اگه بخوام به ترتیب بگم نسخه پیش نمونه،نسخه تولیدی نسل اول و نسخه امروزی و چهارمی نسخه ۲۵سالگی رو دوست دارم…
محمد مختاری آذر
۳۰ مرداد ۱۴۰۰مدل جدید باید سنگ تمام می بود به نظر من باید یه 12 سیلندر خیلی قدرتمند با خروجی 1200 اسب بخار استفاده می کردند بدون موتور الکتریکی