سری مدلهای HF لانچیا با معرفی اپسیلون HF در نسخههای جادهای و مسابقهای رالی، پس از سالها دوباره احیا شده است.
استلانتیس پسازاینکه با معرفی نسل جدید هاچبک اپسیلون، فرایند احیای برند لانچیا را آغاز کرد، حالا سری HF این شرکت ایتالیایی را هم بازگردانده است. HF که مخفف High Fidelity است، از سال ۱۹۶۶ برای نسخههای اسپرت و مسابقهای محصولات لانچیا استفاده میشد. البته درحالیکه تمام مدلهای HF قبلی لانچیا از پیشرانهٔ بنزینی استفاده میکردند، اپسیلون HF خودرویی الکتریکی است. این هاچبک اسپرت از یک موتور الکتریکی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت در جلو استفاده میکند.
این همان موتوری است که قبلاً در فیات ۶۰۰e آبارث و آلفارومئو جونیور ولوچی هم دیده بودیم. این موضوع طبیعی است زیرا هر سه خودرو از پلتفرم CMF استفاده میکنند که در چند خودروی دیگر استلانتیس مثل جیپ اونجر هم به کار رفته است. انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط یک پکیج باطری ۵۴ کیلووات ساعتی تأمین میشود که آنهم از ۶۰۰e آبارث و جونیور ولوچی گرفته شده است. اپسیلون HF ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که برای یک هاچبک کوچک دیفرانسیل جلو رقم مناسبی است.
اپسیلون HF غیر از موتور قویتر، از فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها و ارتفاع کمتر از زمین هم بهره میبرد تا هندلینگ بهتری داشته باشد. البته در حال حاضر این اساساً یک پیشنمایش محسوب میشود زیرا اپسیلون HF تا ماه می ۲۰۲۵ برای فروش در اروپا عرضه نخواهد شد. به گفتهٔ لانچیا، تمام مدلهای آیندهٔ این برند مثل گاما و دلتا که قرار است تا اواخر دههٔ جاری راهی بازار شوند نسخهٔ «های فیدلیتی» خواهند داشت.
سری «های فیدلیتی» لانچیا که با لوگوی فیل کوچک شناخته میشود، اولین بار در سال ۱۹۶۰ شکل گرفت یعنی زمانی که گروه از دارندگان خودروهای لانچیا باشگاهی بنام «لانچیا های فیدلیتی» را تأسیس کردند. فقط کسانی میتوانستند عضو این باشگاه شوند که حداقل شش خودروی لانچیا داشتند. سپس در سال ۱۹۶۳ تیم مسابقهای HF لانچیا شکل گرفت و نهایتاً فلاویا کوپه HF بهعنوان اولین خودرویی که از لوگوی افسانهای فیل کوچک بهرهمند شد در سال ۱۹۶۶ متولد شد. نمادهای رالی مثل استراتوس و دلتا نیز همگی در دوران شکوه لانچیا از این نشان بهرهمند شدند. گفته میشود این لوگو در اوایل سال ۱۹۵۳ بهعنوان طلسم خوششانسی توسط «جیانی لانچیا» پسر بنیانگذار لانچیا که بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ مدیرعامل شرکت بود انتخاب شده است.
لانچیا در کنار اپسیلون HF، خودروی مسابقهای اپسیلون رالی ۴ HF را هم معرفی کرده است. برخلاف نسخهٔ جادهای، این نسخهٔ مسابقهای از یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند و همانطور که از نامش مشخص است، مطابق با مقررات گروه رالی ۴ فیا توسعه پیدا کرده است. اپسیلون رالی ۴ HF که نشاندهندهٔ بازگشت لانچیا به مسابقات رالی پس از یک وقفهٔ طولانی است، خودرویی دیفرانسیل جلو خواهد بود که از گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی بهره میبرد.
Mr wrong
۸ خرداد ۱۴۰۳مگ برقی نیست؟دو سه هزار اسبی ازش میکشدین بیرون بعد با فراری و لامبورگینی درگش مینداختین
پیام۲
۸ خرداد ۱۴۰۳وای این دیگه چه سمیه؟😂
یه دلتایی بتایی چیزی نمیتونین بسازین؟
ممدقلی
۸ خرداد ۱۴۰۳همین که چرت و پرت تولید نمیکنه خوبه
مثل ساب و پونتیاک اینم اخر عمری خیلی مشکلات داشت دم استلانتیس گرم که برگردوندش
froG-driVer
۸ خرداد ۱۴۰۳کاش مثل ساب و پونتیاک میشد.حداقل هیچوقت اینطوری ذلیل نمیشد که بیفته زیر دست استلانتیس و برقی بزنه😓😓
Kurosh33
۸ خرداد ۱۴۰۳این دیگه هچبک داغ نیست ، این اسکوتر برقی داغه
PURIYA
۸ خرداد ۱۴۰۳واقعا اصالت و زیبایی در طراحی ها از بین رفته
علیرضا
۸ خرداد ۱۴۰۳ای کاش بجای اینکه این لانچیا به هاچبک داغ تبدیل کنن پژو ۲۰۸ pse معرفی میکردن که هم شناخته شده تر و یکی از پرفروش ترین خودرو های اروپا
Alireza
۸ خرداد ۱۴۰۳لانچیا ماشینای خوبی میساخت نمیدونم چرا این ماشینو ساخت خیلی مسخرس
۸ خرداد ۱۴۰۳جلوش زشته
pouyan-h808
۸ خرداد ۱۴۰۳لانچیا خیلی وقته تموم شده ولی خل موندگار توی تاریخ :)))
BMW
۸ خرداد ۱۴۰۳طراحی جالبی نداره
علی
۹ خرداد ۱۴۰۳خدا کنه لانچیا ا دوباره به اوج برگرده
jalopy
۹ خرداد ۱۴۰۳حداقل هیبریدش می کردید…