دیفندرها، باب طبع کسانی هستند که میخواهند پول خود را به صورتی مطمئن خرج کنند. ارتشها به واسطه قابلیتهای بالای این خودروها در بیرون جاده و سخت جانی آنها، خواستگاران همیشگی آنها هستند. بسیاری از شرکتهای دولتی نیز برای آن که خودروی خریداری شده مدت زمان بیشتری کار کند، روی به دیفندرها میآورند. برای بیشتر افراد، دیفندرها خودروهای آفرودی با دوام و خواستنی هستند و به خاطر عمر زیادشان تحسین میشوند. با این حال، قوانین محیط زیست برای آلودگی، تولید این اتومبیل ۶۵ ساله را در سال ۲۰۱۵ متوقف خواهد کرد؛ سری خودروهایی که ریشه تولید آنها به سال ۱۹۴۸ بر می گردد (گرچه معرفی خود دیفندر در سال ۱۹۸۳ بوده اما نیاکان آن نیز تقریبا با همین شکل و البته بدون نام دیفندر تولید می شدند). علاقهمندان این ماشین همه جا رو، وابستگیهای زیادی به آن داشته و نسبت به خبر پایان تولید دیفندرها، واکنش نشان دادهاند. خواندن بعضی از آنها، خالی از لطف نیست:
سام اسمیت، ویراستار اجرایی تخصصی خودرو:خدای من! ماشین شاهکاری است. انگار همین دیروز بود که همراه با پدرم در دهه نود به آنها خیره میشدم. ولی پدرم اشتباه بزرگی کرد و سری یک دیسکاوری خرید. با این حال ما به تماشای دیفندرها میایستادیم. درِ عقب قسمت بار ماشین خوردگی پیدا کرده بود و حباب برداشته بود، ولی با این وضع، ماشین بیش از هزار و پانصد کیلومتر را میتوانست طی کند. قیمتش به اندازه یک بی. ام. و. جدید m3 بود. هنوز هم مشتاق خریدن آن هستم و نمیتوانم این خبر را با خود هضم کنم. مثل این بود که یک ماشین مدل رانگلر در یک ماشین زمخت ادغام شده باشد؛ یا مثلاً یک تراکتور داخل یک هویتزر جنگ جهانی.
لری وبستر، سردبیر تخصصی خودرو:همینطور یه کله خراب از دبیرستانِ ما یک دیفندر نو و زردرنگ خریده بود و به خاطر همین، خیلی از فرصتها را از من گرفت. خیلی دوست دارم دوباره وی را از نزدیک ببینم.
جان کروسن، ویراستار ارشد:بدون هیچ دلیلی، از دیفندر خوشم میآمد. این شور و علاقهام عادی نبود. شاید به دلیل روح جنگی که این ماشین داشت و یا شاید هم ناخودآگاهم که دوست داشت همراه با یکی از دیفندرها گم شود. این علاقه، برای من داشت گران تمام میشد. قطعات یک دیفندر را در برزیل خریدم و سر هم کردم و با آن به خانه رفتم. اصلاً نمیتوانم درک کنم که چرا لندروور، کیت قطعات لندروور را در امریکا و جاهای دیگر عرضه نمیکند. خوب برای اینکه فقط ۵۰۰ دلار نسبت به قیمت اینجا تفاوت داشت، شایسته سرزنش هستم.
من قبل از این که قیمت اجاره مسکن به طور کلی بالا برود، ساکن بخش پارکاسلوپ در بروکلین بودم. در این زمان، همهچیز ساده بود و در هر بلوک، فقط دو یا سه ماشین کنار خیابان پارک بود. ماشینهای مورد علاقه من در بلوکی که زندگی میکردیم، خیابان نهم، ون استیشن کادیلاک آمبولانس، اینکا-اورنج ب.ام.و 2002tii و لندروور دیفندر بودند که این آخری، هیچ وقت تنها رها نمیشد.
جاش کوندون، ویراستار ارشد:صندلی راننده سمت راست کابین بود و مخصوص مسیرهایی که ماشینها از سمت چپ حرکت میکنند. همه جای آن زنگ خورده بود، ولی هنوز کار میکرد و بسیار دوستداشتنی بود. همیشه هنگام پارک، یک چرخش به پیادهرو ساییده میشد، ولی در عین حال، دیفندر یک ماشین عریض نبود. در واقع، فقط صاحبش میخواست به این صورت آن را پارک کند. سال ۲۰۱۱، دوباره به ماشینهای پارک شده در خیابانهای شهر نگاهی انداختم و در حالی که دیگر ماشینها از رده خارج شده بودند، این ماشین هنوز سرپا بود. ولی برخلاف بقیه ماشینهای بروکلین، این ماشین، زیاد تر و تمیز نبود و صاحب آن، اصلاً به ظاهر آن رسیدگی نکرده بود. با این حال کاملاً و به درستی در جای پارک قرار گرفته و چرخهای بلندش در کنار خیابان، خودنمایی میکرد. شاید دیگر از این سری ماشین ها تولید نکنند، ولی این ماشین، تا ابد در کنار ما خواهد ماند.
چند سال پیش، یک دیفندر کانسپت را در لسآنجلس میراندم. هیچکسی نبود که آن را امتحان کند و هیجان زده نشود؛ با این که هنوز ظاهری عجیب داشت و عملاً رانندگی معمولی با آن، ساده نبود. ایدهٔ این که یک ماشین مدل جدید از دیفندر عرضه کنند، مثل این است که مدلی جدید از کلینت ایستوود در سینما بیاید. هرگز فیلمهای پر زرقوبرق امروزی به پای فیلمهای کلینت ایستوود قدیمی نمیرسند.
رضا 2272
۲۰ مهر ۱۳۹۲پاژن :|
من عاشق مدل وانت دو کابینشم
علنقی حقیقی
۲۰ مهر ۱۳۹۲من عاشق این ماشین هام والله
علی
۲۰ مهر ۱۳۹۲ماشین فوق العاده ایه و اصلا نمیشه قابلیت های بی رقیبش رو انکار کرد و برای پایان تولیدش خیلی ها از جمله خودم متاسفیم اما سلیقه من دیسکاوری رو بیشتر میپسنده چون توی شهر هم کارایی بالایی داره و آفرودش هم عالیه
slr722
۲۰ مهر ۱۳۹۲معنی واقعیه سگ جون…
bl4ckd0om
۲۰ مهر ۱۳۹۲ماشین عشقی هست من که عاشقشم
یه مدل سال ۷۱ این ماشین رو دارم هنوز تو خیلی جاها ماشین های ۲ دیفرانسیل جدید و گران قیمت به گردم نمیرسن حیفه که ماشین به این عظمت رو میخوان جمع کنن من که دفندر خودم رو تازه تعمیرش کردم و سلامت هست یه چند وقت دیگه هم میخوان یه ۳ میلیون تومان خرج موتورش کنم واسه تقویت
mehran911
۲۰ مهر ۱۳۹۲حیف شد ماشین خوبی بود قابلیت حرکت در سخت ترین شرایط رو داشت حتی تو عمق 2 متری آب
امین
۲۰ مهر ۱۳۹۲من این سبک ماشین هارو خیلی دوست دارم . مثل پاژن ، پاترول.
پاژن وانت دو کابین رنگ یشمی یا قرمز ، رینگ و گارد کروم ، لاستیک بیابون ، پروژکتور چهار تایی. من عاشقشم .
km
۲۰ مهر ۱۳۹۲وای این عکسه مسیحو ها ها بامزه… این عکس آخری هم تانکه
محسن.د
۲۰ مهر ۱۳۹۲معنی واقعی آفرود!
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۰ مهر ۱۳۹۲درود.
حالا تو دنیای به این بزرگی این دیفندر خیلی جارو تنگ کرده بود؟؟؟؟؟
بذارن یکسری ماشین های خاص با قابلیت ها و سرگذشت خاص و ….. تولید بشن.خیلی عرضه دارن بیان به زور هم که شده محصولات ایران رو مورد ارزیابی قرار بدن و از چرخه ی تولید حذف کنند.!!!!
(((هرکه را قدرت مجازات بیشتر است ، عفو از او پسندیده تر است )))
mahsa-faghat alman
۲۰ مهر ۱۳۹۲بچه ها مسیح نمایندگی ایران خودرو زده.خخخخخخخخخخخخخ هه ههاهاه
sorena330
۲۰ مهر ۱۳۹۲ممنون پدال…
کارتون عالیه
mojtaba..designer
۲۱ مهر ۱۳۹۲خیلی ماشین باحالیه……..
راست میگن خیلی از دوستان این 4*4 های جدید سخت به پاش میرسن…
خسته نباشی دیفندر!!!
ممنون پدال.
علنقی حقیقی
۲۱ مهر ۱۳۹۲پاژن تنها حیبی که داره کولرش خوب نیست
نوید (6*6)
۶ دی ۱۳۹۳به غیر کولر خیلی مشکلات دیگه ای هم داره
سپهر
۲۲ بهمن ۱۳۹۳یکی از ماشین های مورد علاقه من لندرور دیفندر هست که یه مدل 72ازش دارم واقعا ماشین مردیه.حیف که از تولیدش جلوگیری شده…