چندی پیش بود که لندروور در نمایشگاه پاریس امسال نسل پنجم مدل دیسکاوری خود را رسماً به نمایش درآورد؛ اما این نسل برای دیسکاوری یک بازگشت دوباره و تولدی مجدد محسوب میشود چراکه نسل جدید دیسکاوری، ساختار بدنه روی شاسی قدیمی را کنار گذاشته، حدود ۴۵۰ کیلوگرم سبکتر شده و از طراحی جعبهای شکل نسل قبلی کاملاً فاصله گرفته است؛ اما آیا دیسکاوری بدون شاسی نردبانی همچنان مثل سابق از تواناییهای بالایی برخوردار بود؟ البته در این مطلب قصد مقایسهٔ فنی و مکانیکی نسلهای چهارم و پنجم دیسکاوری را نداریم بلکه میخواهیم نگاهی داشته باشیم به طراحی این دو نسل و تغییراتی که در آن ایجاد شده است.
قسمت جلویی نسل جدید منحنیتر بوده و به نظر میرسد از رنجروور اسپرت و مدل کوچکتر دیسکاوری اسپرت الهام گرفته باشد. جلوپنجره و چراغهای جلو هر دو باریکتر شده و تضاد کاملی با چراغها و جلوپنجرهٔ نسل قبلی دارند که اکثریت قسمت جلویی خودرو را پوشش دادهاند.
در قسمت جانبی همچنان مثل نسل قبلی، سقف بلندتر قسمت عقبی وجود دارد اما نسل پنجم دیسکاوری با ستون C زاویهدار و لبههای گرد خود تا حد زیادی کمتر از سلف خود جعبهای شکل بوده و به همین دلیل ارتفاع آنهم کوتاهتر از قبل به نظر میرسد.
در قسمت عقب، در صندوق بار دوتکه جایگزین نمونهٔ سنتی قبلی شده است و بااینکه شیشهٔ عقبی منحصربهفرد و سنتی دیسکاوری بهطور کامل حذف شده است اما سعی شده با فرم متفاوت محل پلاک عقب ادای احترامی به فرم شیشهٔ دیسکاوری شده باشد. همچنین در نسل جدید، یک اسپویلر در قسمت بالایی عقب قرار گرفته و فرم چراغها نیز بهطور کامل با نمونههای عمودی قدیمی متفاوت شده است.
اما این دو نسل دیسکاوری فقط در طراحی بیرونی تا حد چشمگیری باهم متفاوت شدهاند درحالیکه در داخل این تفاوتها کمتر است. کابین دیسکاوری ۲۰۱۷ با طراحی صاف داشبورد و نمایشگر عریض مرکزی، بازهم یادآور کابین رنجروور و رنجروور اسپرت است. همچنین در نسل جدید، بیشتر کنترلرها به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو منتقل شده و از تعداد دکمههای فیزیکی کاسته شده است.
در کل بهعنوان نتیجهگیری میتوان گفت مدل دیسکاوری یک نماد برای لندروور محسوب میشد و در طول سالیان تولیدش طی چهار نسل، همچنان ظاهر جعبهای شکل و خاص و همینطور ویژگیهای منحصربهفرد طراحی خود را حفظ کرده بود؛ اما در نسل پنجم، لندروور تا حد زیادی اصالت طراحی دیسکاوری را نادیده گرفته و آنرا تبدیل به خودرویی مدرنی کرده که کاملاً به دیگر محصولاتش بهخصوص دیسکاوری اسپرت شباهت پیدا کرده است؛ بنابراین اگرچه از مدرن و بروز شدن یک خودرو استقبال میکنیم و دیسکاوری جدید را به خاطر ویژگیهای فوقالعادهاش تحسین میکنیم اما نه به قیمت نادیده گرفتن اصالتها.
بهعنوانمثال آیا یک خط شکسته و زاویهدار در جا پلاک عقب میتواند یاد شیشهٔ عقب منحصربهفرد و نمادین دیسکاوری را زنده نگاه دارد؟ مطمئناً نه. به همین دلیل در مورد نسل پنجم لندروور دیسکاوری میتوان گفت این خودرو هرچند کاملاً مدرن و بروز شده اما همانند گذشته خودرویی خاص، منحصربهفرد و نمادین در سبد محصولات لندروور نبوده و صرفاً به یک SUV مانند دیگر ساختههای این شرکت بریتانیایی تبدیل شده است.
منبع: MotorTrend
فقط انگلستان
۱۰ آبان ۱۳۹۵شرکت لندروور تو ضمینه کاری خودش حرف اولو می زنه اون از آفرودش که حرف اولو می زنه اینم از آنرودش که فقط چند تا رقیب اصلی داره دیگه کیفیت و نرمی و امکانات و … هم بماند که واقعا در بهترین سطح ممکنه واقعا هرچی از رنجروور بگم کم گفتم.
فرشاد سجادیان
۱۰ آبان ۱۳۹۵یه ماشین قابل اعتمادِ همه جا رو. نسل جدیدش واقعا شیک شده فقط دو قسمتش کاش اینجوری نبود، یکی محل نصب پلاک اگر وسط بود بهتر بود، یکی دیگشم طراحی ستون ها که به شخصه ترجیح میدم مدل ستون C و D جابجا شن.
Elemento
۱۰ آبان ۱۳۹۵.
من نسل قدیمش رو بیشتر پوست داشتم.
جلوش خاص تر بود.
عقبش زیباتر بود.
Elemento
۱۰ آبان ۱۳۹۵پوست داشتم ?????
Nima
۱۰ آبان ۱۳۹۵به ارتفاع و زاویه ورودی قسمت جلو و عقب ماشین توجه کنید! به وضوح قدیمیه آفرود بهتری میتونه داشته باشه.
جدیده دیگه همه جا رو نیست مثل قبلی. شبیه ایووک و اینا شده که آفرودر هستن ولی نه تونطوری که باید باشن مثل جیپ و …
امیر.عارف
۱۰ آبان ۱۳۹۵محصولات این شرکت جزو ماشینهایی هست که همیشه در بین خودرو دوستان قابل احترامه. حالا چه موافق این برند و یا مخالف. من به شخصه جزو کسانی هستم که داشتن این برند را آرزو میکنم چون لاکردار هر جا که بخوای باهاش بری دست رد به سینه ات نمیزنه
Peyman
۱۰ آبان ۱۳۹۵… نسل قبلشو ازلحاظ ظاهری خیلی دوست داشتم.
بنتلی
۱۰ آبان ۱۳۹۵نیما جان نمیخوام بیخودی ازین خودرو تعریف کنم ولی طبق گفته لندرور ب قابلیت آفرود نسل جدید دیسکاوری توجه ویژه ای شده و تونستن بهترش بکنن…
احمد باقری
۱۰ آبان ۱۳۹۵خیلی پیشرفت داشته.