لندروور-رنجروورولوو

سوئدی زیبا یا بریتانیایی اصیل؟ جدال ولوو XC90 و لندروور دیسکاوری

برای اینکه بفهمیم آیا SUV با تکنولوژی بالای ولوو یعنی XC90 می‌تواند در صدر کلاس SUVهای هفت‌نفره قرار گیرد یا نه آن‌را را در برابر لندروور دیسکاوری قرار داده‌ایم

نسل اول ولوو XC90 تصویر برند خود را تغییر داد. این خودرو یک SUV هفت‌نفرهٔ جعبه‌ای شکل، شیک و پریمیوم بود که در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد تا اینکه درنهایت پس از گذشت ۱۲ سال از معرفی، در سال ۲۰۱۴ از خط تولید خداحافظی کرده و جای خود را به نسل دوم داد. نسل دوم XC90 خودرویی کاملاً جدید است که مجهز به سیستم‌های ایمنی جدید و بسیار هوشمند، آخرین تکنولوژی‌های روز و خانواده‌ای از پیشرانه‌های بسیار کارآمد شده است. این ویژگی‌ها، SUV جدید ولوو را مستقیماً به صدر کلاس خود رسانده است.

dsc_9846_0_0_0

اما آیا با همهٔ این‌ها، XC90 جدید می‌تواند در برابر کهنه‌کار این کلاس یعنی لندروور دیسکاوری عرض‌اندام کند؟ چراکه همواره نزدیک‌ترین رقیب XC90، لندروور دیسکاوری بوده است درحالی‌که ازلحاظ قیمت هم XC90 با قیمت پایهٔ ۴۵,۷۵۰ در برابر دیسکاوری قرار می‌گیرد. همچنین در طول سالیان گذشته اگر یک SUV پالایش‌شده، کاربردی، با فضای داخلی زیاد، برخورداری از هفت صندلی و توانایی‌های آفرود واقعی می‌خواستید مسلماً لندروور دیسکاوری انتخاب پیش‌فرض محسوب می‌شد.

dsc_9893-copy_0_0_0

اما در حال حاضر باوجود عرضهٔ XC90 که کاملاً تغییر کرده، دیسکاوری که گرد پیری بر چهره‌اش نشسته هنوز هم به‌اندازهٔ کافی قدرت برای رقابت با SUV تازه‌وارد و تکنولوژی بالای ولوو دارد؟ ما برای یافتن پاسخ این سؤال، پشت فرمان هر دو SUV نشسته و آن‌ها را به نبرد دعوت کرده‌ایم.

dsc_9871_0_0_0

شروع رقابت

قابلیت‌های آفرود

نه‌تنها دیسکاوری به لطف ظرفیت کشش ۳.۵ تنی می‌تواند بارهای بیشتری را بکسل کند بلکه انتخاب بیشتر خریدارانی است که خواهان ‌یک SUV هفت‌نفرهٔ پریمیوم هستند که با آن قادر به رفتن در هر نقطه‌ای از کرهٔ زمین باشند. همچنین لندروور مجهز به کنترل کامپیوتری قفل دیفرانسیل و لاستیک‌های آفرود است درحالی‌که ولوو برخلاف لندروور فاقد حالت ویژهٔ آفرود است.

تکنولوژی

صفحه‌نمایش دیجیتالی XC90 شبیه به نمونه‌هایی است که در رنجروور و رنجروور اسپرت بکار رفته است درحالی‌که رابط کاربری اپل نیز یکی از بهترین عملکردها را دارد؛ اما دیسکاوری در این بخش سن بالای خود را نشان می‌دهد. البته مطمئن هستیم نسل جدید آن ‌که تا چند روز دیگر در نمایشگاه پاریس رونمایی می‌شود، مجهز به تجهیزات فراوانی خواهد بود که تکنولوژی دیسکاوری را ارتقاء می‌دهد.

راحتی

صندلی‌های دو ردیف عقب هر دو خودرو خوب است و ۵ نفر در سفرهای کوتاه در دو ردیف صندلی‌های عقبی کاملاً راحت خواهند بود؛ اما صندلی‌های XC90 گسترده‌تر هستند و سازوکار باز و بست کردن آن‌ها نیز مناسب‌تر است به‌گونه‌ای که بسیار ساده‌تر می‌توان صندلی‌های ردیف عقبی را خوابانده و یا باز نمود.

نتیجه

مقام اول ولوو XC90

طراحی کاملاً جدید و بهره‌وری قابل‌توجه نسل دوم XC90 از آن‌ یک برنده می‌سازد. این خودرو شاسی مستحکم و درعین‌حال راحت، کاربردی بودن عالی و سطح بالایی از تجهیزات و تکنولوژی را ارائه می‌کند. همهٔ این‌ها را که به قیمت مناسب آن اضافه کنیم، XC90 به نقطهٔ عطفی برای ولوو تبدیل می‌شود. خودرویی که اولین محصول ولوو به‌حساب می‌آید که تهدیدی واقعی برای رقبای لوکس‌تر از خودش بشمار می‌رود. شاید در میان رقبا تنها آئودی Q7 را بتوان برتر از XC90 دانست.

مقام دوم لندروور دیسکاوری

گذشت زمان هنوز جذبه و ابهت دیسکاوری را کمرنگ نکرده است اما بااینکه در طول سال‌ها هموار بروز شده است، در برابر رقبای تازه‌نفسی مثل XC90 چندان توانایی مبارزه ندارد. بهره‌وری آن تا حدودی پایین بوده و تجهیزات کمتری را با قیمتی بالاتر ارائه می‌کند. بااین‌حال سواری دیسکاوری هنوز هم کاملاً بی‌صدا است و بهترین SUV هفت‌نفره‌ای است که توانایی‌های آفرود واقعی دارد. بعلاوه بااینکه نسل جدید دیسکاوری به‌زودی معرفی می‌شود ولی ما همین دیسکاوری سنتی و جعبه‌ای شکل را بیشتر از نسل جدید مدرن و دگرگون‌شده‌اش دوست داریم.

 

مشخصات فنی

  ولوو XC90 لندروور دیسکاوری
قیمت پایه ۴۵,۷۵۰ پوند ۴۷,۵۰۰ پوند
قیمت تست‌شده ۵۰,۰۲۵ پوند ۴۹,۰۲۵ پوند
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۹۸ متر ۲.۸۸ متر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۹۵/۲.۰/۱.۷۷ متر ۴.۸۳/۲.۰۵/۱.۸۸
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی ۳ لیتری V6
قدرت ۲۲۰ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
ظرفیت باک ۷۱ لیتر ۸۲ لیتر
حجم صندوق بار ۴۵۱/۱۱۰۲/۱۹۵۱ لیتر ۱۷۲/۱۲۶۰/۲۵۵۸ لیتر
وزن خالص ۲۱۳۰ کیلوگرم ۲۵۷۰ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۲۷۰۰ کیلوگرم ۳۵۰۰ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ ۸.۱ ثانیه ۸.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت اعلامی ۵.۷ لیتر (ترکیبی) ۷.۷ لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون ۸.۵ لیتر ۱۰.۴ لیتر

dsc_1314_0_0_0

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    انتخاب من ولوو
    هم شتاب و سرعت و مصرف سوخت بهتری داره

  2. Matador

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    Volvo شاهکار زده.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اونم چه شاهکاری اوف

      1. علي

        ۱ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (969 ديدگاه)

        uss عزیز به تیتر بالا دقت کردی؟ میگه سوئدی زیبا که به نظرم اگه به مالکش بخوان احترام بذارن و باید بذارن بگن چینی زیبا منطقیتره. بریتانیای اصیل هم که هیچی نگم بهتره فقط و فقط دستامو رو به آسمان کنم بگم (((((یا چیکیتا)))) کافی باشه.

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فعلا که ولوو موفق امیز داره عمل میکنه

  3. sajjad

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    ولوو Xc90 خوندن تستاشم لذت داره نمیتونم تصور کنم روندنش چه حسی داره !

  4. حميد

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    خرید یک ولو xc90 خیلی از دور از دست رس نیست ولی من کلا حس خوبی به ولو ندارم

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      سلیقه های شخصی دلیل بر بد بودن ولوو نیست

  5. مجید

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    به نظر من نمیشه صد در صد گفت کدوم بهتره چون اولا آفرود لندروور بهتره و طراحی و مدل ولوو جدیدتر و ثانیا به مصرف کننده ش ربط دارهء اگه درحد استفاده معمولی بخواید ولوو خوبه وگرنه فکر کنم هر کسی بدونه که خارج از جاده و تو شرایط سخت لندروور چه اعجوبه ایه

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بله حق باشماست.
      لندرور هم غولی برای خودش
      ولی ولوو هم پیشرفتشو نمیشه نادیده گرفت

  6. reza

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    این مقایسه کاملا اشتباه بود
    ولوو xc90اصولا ادعایی هم در زمینه آفرودنداره
    یه اس یو وی لوکس هست که رقیبش کیو ۷ audi و بی ام و x5 می تونه باشه
    قیمت تو مدل بنزینیش تقریبا سراسر اروپا از ۸۰ هزارتا شروع میشه و تا ۱۲۰ هزارتا ادامه داره

  7. احمد باقری

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ولوو و دیگر هیچ.

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      لندرور هم عالیه

  8. حسین

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (271 ديدگاه)

    آمار ولوو اشتباه اعلام کردی !!
    ولوو 316 اسب بخار داره نه 220
    شتاب 0-100 ولوو هم 6.1 ثانیه هست نه 8

    1. امیر دهقان

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (743 ديدگاه)

      ولوو XC90 مورد این مقایسه از نوع T5 مجهز به موتور 2 لیتری بنزینی توربو با 220 اسب بخار قدرت است. مدل مورد نظر شما T6 است با موتور 2 لیتری توربوشارژ و سوپر شارژر که 315 اسب بخار قدرت داره

  9. رامکال

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    ولوو که کاملا عالی عملکرده.
    به ویژه توی همین آزمایش.
    در ضمن این رو هم باید در نظر بگیرید که ولوو نه مثل اون یکی ادعایی داره و نه سابقه ایی ولی میبینید که مهندسین سوئدی تونستند رقیبشون رو به خوبی کنار بزنند.
    قیافشم که کاملا جذابتره.

  10. continental

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    خب داداش ولوو همچین موتوریم داره

    1. محمد

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      دقیقا، ولوو موتور ای متنوعی داره ، احتمالا این دیزله

  11. علی

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کلا دیسکاوری یک آفرود تخصصی مقایسه با این خودرو مناسبتی نداشته. درسته ولوو قدش بلند اما بیشتر یک ماشین شهریه

  12. ali

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیسکاوی ازجهت افرود راندن نسبت به ولوو خیلی بهتر است , تفاوت گشتاور بین اینها قابل ملاحظه ای و مشخص است و ولوو ماشین داخلی شهری مناسب است
    انتخاب من لندرور

  13. رافال M

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ولوو که نهایت یه کراس تک دفه
    دیسکاوری خریدش توجیه بیشتری داره چون هم آفرود هست هم گشتاورش بیشتر ولی عقبش تنوع احمقانه و نسبت زشتی هست

  14. Infinite

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (452 ديدگاه)

    ولوو در این دو سال اخیر پیشرفت تحسین برانگیزی داشته. این خودرو ولوو رو هم من واقعا دوست دارم.
    اما خب شاید این مقایسه با لندرووری که عمری از عرضه اون گذشته کمی ناعادلانه باشه. با دیدن این مدل لندروور همیشه یاد National Geographic میافتم…

  15. میثاق

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز نویسنده تا جایی که من میدونم این نسخه از ولوو با این قیمت موتور 320 اسب بخاری داره نه 220 اسب بخار

  16. Saied

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    لند کروزه انتخاب من.

  17. king 918

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    [ | :

  18. سالار

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با تشکر از حسن طراحی و پیشرفت ولوو
    خودروی درجه یک و بی رقیب آفرود خاندان لندرور و رنجرور بی شک و شبه

  19. hamid

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولو و چینی نیست و سهامش رو یک شرکت چینی خریده و سوئدی هست چون داخل سوئد ساخته میشه در ضمن اینکه باید بگم گوشی اپل اصل در چین ساخته میشه ، پس چینه و خوب نیست ؟! برای استفاده در ایران شاید پاترول یکی از بهترین انتخاب ها برای افرود باشه مخصوصا اینکه اصلا در ایران دیسکاوری وجود نداره
    فقط ولوو xc90بهترین suvسال 2015 و 2016

  20. muscle cars

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    توی شهر ولو توی افرود لندرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا