حتماً تولید نسل جدید خودرویی همچون رنجروور اووک میتواند یک کابوس شبانه باشد. این خودرو از سال ۲۰۱۱ که عرضه شد آغازگر عصر جدیدی برای این خودروساز و حتی برای بازار خودرو بود.
اما تولید نسل جدید اووک کاری بود که باید توسط لندروور انجام میشد زیرا اگرچه فروش نسل قبلی اووک هر سال بیشتر از سال قبل میشد اما نیاز به تکنولوژی جدید و استفاده از قوای محرکهی الکتریکی شده احساس میشد. لندروور امیدوار است با نسل دوم اووک این موارد را اراده کند و حالا هم این فرصت به ما دست داده تا پشت فرمان این خودروی لوکس بریتانیایی بنشینیم.
اگرچه اووک جدید از پلتفرم D8 قبلی استفاده میکند اما اصلاحات بسیار زیادی روی این ساختار صورت گرفته و گسترهی تغییرات به حدی بوده که رنجروور از نام جدید معماری عرضی پریمیوم برای آن استفاده کرده است. کلیت خودرو شبیه نسل قبلی است اما فاصلهی بین محوری آن اندکی افزایش یافته تا فضای بیشتری در صندلیهای عقب ایجاد شود.
دلیل اصلی استفاده از پلتفرم یاد شده قوای محرکه و تلاش لندروور برای استفاده از سیستم ۴۸ ولتی بوده است. در واقع نسخههای پایه، دیزلی و دیفرانسیل جلوی اووک تنها مدلهایی هستند که فاقد قوای محرکهی هیبریدی هستند و وضعیت این خودرو در پایان سال برجستهتر هم خواهد شد زیرا نسخهی پلاگین هیبریدی اووک عرضه میشود. این خودرو خواهد توانست مسیرهای کوتاه را تنها با اتکا به پیشرانهی الکتریکی طی کند.
البته فعلاً یک سیستم استراتر/ژنراتور ۴۸ ولتی یکپارچه وجود دارد. این سیستم به خودرو اجازه میدهد در سرعتهای زیر ۱۶ کیلومتر در ساعت پیشرانهی درونسوز را بهطور کامل خاموش کند و البته پیشرانه درونسوز بهصورت نرمی وارد مدار شود.
پیشرانهی دیزل ۱۴۸ اسبی یاد شده تنها مدل دیفرانسیل جلوی خانوادهی اووک بوده و البته تنها مدلی است که با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه میشود. تمامی نسخههای دیگر اووک با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک عرضه میشوند. دو پیشرانهی دیزلی قویتر با خروجیهای ۱۷۸ و ۲۳۷ اسب بخاری و همچنین سه پیشرانهی بنزینی با قدرتهای ۱۹۷، ۲۴۷ و ۲۹۶ اسب بخاری وجود دارند.
خودرویی که در تست حضور داشت از نوع دیزلی ۲۳۷ اسبی بود که در وضعیت کنونی کمی عجیب به نظر میرسد اما خب توجیهپذیر است زیرا لندروور هنوز هم انتظار دارد حدود چهارپنجم اووک های فروخته شده از این نوع پیشرانه استفاده کنند.
این کمبود نسبی هیجان و درگیری در رانندگی یک مشکل خواهد بود. لندروور بیشتر به دنبال ساخت خودرویی راحت بوده تا محصولی که تنها به فکر پایداری زیاد در پیچها و عبور از مسیرهای تنگ و پیچدرپیچ باشد؛ و این حس برای کوچکترین رنجروور تولیدی کاملاً خوب است مخصوصاً اینکه پیشرانه هم صدایی ایجاد نمیکند. مقایسهی اووک با ولوو XC40 هم بسیار جذاب خواهد بود چراکه سوئدیها هم راحتی را بر چابکی و فرزی ترجیح دادهاند.
شایان ذکر است خودروی حاضر در تست از رینگهای ۲۱ اینچی سفارشی و دامپرهای تطبیقی استفاده کرده بود. البته انتظار داریم اووک با استفاده از رینگهای ۱۸ یا ۲۰ اینچی و همچنین سیستم تعلیق استاندارد عملکرد بهتری در جادههای مخملی بریتانیا داشته باشد.
جدای از همهی این موارد، نقطهضعف اووک گیربکس اتوماتیک آن است. گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک جگوار لندروور بهتر از هر زمان دیگری بوده و در کل نرم عمل میکند اما در جادههای پیچدرپیچ و زمانی که عجله دارید کاملاً خونسرد باقی مانده و البته هنوز هم نرمافزار آن جای کار دارد.
از هر هزار اووک تنها حدود یکی به آفرود خواهد رفت اما برای افرادی که خواهان ماجراجویی خارج از جاده هستند لندروور خبرهای خوبی دارد. عمق غوطهوری اووک جدید به ۶۰۰ میلیمتر رسیده که ۱۰۰ میلیمتر بیشتر از قبل است. این خودرو همچنین دارای سیستم پاسخ سطوح ۲ جگوار لندروور است که خودرو با استفاده از آن میتواند وضعیت زیر چرخها را بررسی کرده و بهترین حالت رانندگی را انتخاب کند. شایان ذکر است چهار حالت کامفورت، شن، چمن-شن-برف و گل وجود دارد. قطعاً خودروهای معدودی در این کلاس خواهند توانست توانایی آفرود مشابه اووک داشته باشند.
اووک همچنان خودرویی است که آن را کاملاً با عقل خود انتخاب نخواهید کرد اما فضای بار ۵۹۱ لیتری آن حدود ۱۰ درصد بیشتر از نسل پیشین است. همچنین با خواباندن صندلیهای عقب این فضا به ۱۳۸۳ لیتر افزایش مییابد که تقریباً مشابه فضایی است که در یک هاچبک خانوادگی کوچک دیده میشود.
فضای کابین هم بیشتر شده اما انتظار نداشته باشید در فضای عقب حس حضور در یک لیموزین را تجربه کنید. احتمالاً پا و زانوی افراد قدبلند در بخش عقب کابین با صندلیهای جلو برخوردار خواهند کرد.
اووک جدید تریم های پیچیدهای دارد اما مدلهای پایه با چراغهای جلوی LED خودکار، برفپاککنهای حساس به باران، رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی، آینههای جانبی و شیشهی جلوی گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، صفحهنمایش ۱۰ اینچی، دستیار پارک جلو و عقب و دوربین دندهعقب عرضه میشوند.
مدلهای اووک S دارای رینگهای ۱۸ اینچی، پوشش چرم و صندلیهای جلوی برقی با تنظیم در ۱۰ جهت میباشند. شما همچنین شاهد ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی، تشخیص علائم ترافیکی، محدود کننده سرعت تطبیقی، آینههای جانبی برقی و… خواهید بود.
مدلهای SE هم با دو صفحه لمسی ۱۰ اینچی، درب پشتی برقی، صندلیهای جلوی برقی با تنظیم در ۱۴ جهت، چراغهای جلوی LED با نوربالای خودکار و رینگهای ۲۰ اینچی در دسترس هستند.
نهایتاً به مدل پرچمدار HSE میرسیم که مجهزتر از همهی مدلها بوده و دارای چرم باکیفیتتر، صندلیهای برقی با تنظیمات بیشتر، طراحی متفاوت رینگهای ۲۰ اینچی، کنترل حرکتی برای درب پشتی برقی و آینه دید عقب دیجیتال و… میباشد. شما میتوانید پکیج R دینامیک را برای تمامی این تریم ها سفارش دهید که قیمت ۱۵۰۰ پوندی داشته و شامل رینگهای متفاوت و برخی طرحهای جدید بدنه است.
مشخصات رنجروور اووک D240 S
- قیمت: 41750 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 237 اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 7.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
پویا
۲۷ اسفند ۱۳۹۷عادتشه بیاد دلبری کنه بره رد کارش!!
MehdiTurbo
۲۷ اسفند ۱۳۹۷عادتشو دوست دارم فقط ای کاش میموند سر جاش !!
تو شاسی بلندا اولین انتخابم رنجرور بوده حس لوکس و راحتی خاصی داره امیدوارم ی روز بیاد سر جاش،برای هم سنای خودم و جوانای ایران متاسفم هر چند شادی نمیشه ولی برای انگیزه لازمه و گاهی ممد حیات !! سرخیشو برم عین ماتیک.
Arman
۲۷ اسفند ۱۳۹۷جمله دیشب عباس قانع برای گل سوم مسی??
Amir
۲۷ اسفند ۱۳۹۷بی نهایت جذاب!رنجروور دنیای خاص خودشو داره و من یکی که بدجوری عاشقشم
MehdiTurbo
۲۷ اسفند ۱۳۹۷با این میشه تا خود صبح عشق بازی کرد،والا به خدا.
Abbas
۲۷ اسفند ۱۳۹۷شما رو نمیدونم دوستان ولی من علاقه ی شدیدی به تریم دو رنگ قرمز و مشکی رو بدنه دارم و همیشه ماشین رویاهامو(البته میدونم هفت نسل بعدم هم دستش بش نمیرسه ها?) با این رنگ تصور میکنم
Feetoo
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ماشین رویاهاتون چی هست
Abbas
۲۸ اسفند ۱۳۹۷E Class کابریولت♥️
Ahmad
۲۸ اسفند ۱۳۹۷رویا که مرز و محدوده نداره. چرا s کلاس کابریو لت رو نمیخوای
S65 AMG
Abbas
۲۸ اسفند ۱۳۹۷داداش سقف آرزوهام در همین حده،تو این مملکت تا همین E کلاسم کلی با ارفاق سقفو کشوندم بالا
(Saeed(peugeot
۲۷ اسفند ۱۳۹۷فقط میتوان گفت فوق العاده زیبا
آمریکایی
۲۷ اسفند ۱۳۹۷این با رنگ سبز رنجروور هلند &هلند چه شود
ADAK
۲۸ اسفند ۱۳۹۷اووک = لایک
ماکان = دیسلایک
Abbas
۲۸ اسفند ۱۳۹۷اووک خاص تره ولی از لحاظ موتوری ماکان رو میپسندم
net
۲۸ اسفند ۱۳۹۷در بین شاسی بلندهای رنج روور فقط اووک طراحی بیرونی زیبا و به روز و جوان پسند داره بقیه محصولات رنج روور طراحی بیرونی سنتی و جعبه ای و قدیمی دارند
ال سی دی مستطیلی روی داشبورد عرضش خیلی زیاده و جالب نیست