لندروور در سپتامبر سال گذشته میلادى براى نخستین بار کوچکترین لندروور-رنجروور تاریخ خود را با نام اووک روانه بازار کرد که بلافاصله با استقبال منتقدان مواجه شد و به راحتى توانست بیش از ۱۰۰ جایزه بین المللى را در زمینه هاى مختلف از آن خود کند. اووک (Evoque) در واقع اولین تولید این شرکت اصالتاً بریتانیایى که در حال حاضر در مالکیت تاتا موتورز هند قرار دارد، محسوب میشود که تنها به جنبه هاى دینامیک حرکتى توجه نکرده و ترکیبى منحصر به فرد از طراحى دراماتیک با خصوصیات لوکس و تواناییهای خاص یک لندروور را در قالب یک خودروى SUV در اختیار مشتریان قرار میدهد.
لندروور تاکنون دو مدل پنج در و کوپه از اووک را در فهرست فروش خود قرار داده که هر کدام از این خودروها به صورت استاندارد فهرست قابل قبولى از تزیینات داخلى و تجهیزات رفاهى را داراست. البته همان گونه که انتظار میرفت فهرست بلند بالایى از آپشن هاى قابل سفارش نیز براى آنها تدارک دیده شده تا هر فردى خودروى مخصوص را در اختیار داشته باشد.
در نمایشگاه خودروی پکن، لندروور پا را از این هم فراتر گذاشته و مدل بسیار ویژه و تولید محدودی از این خودرو را در معرض دید عموم قرار داده بود که حاصل همکاری طراح ارشد این شرکت گری مک گون و برنده جایزه بهترین طراح مد انگلستان در سال گذشته میلادی یعنی ویکتوریا بکهام است. در واقع اگر کمی جزئیتر به این موضوع نگاه کنیم درمی یابیم که هر دو شرکت لندروور و بکهام به نوبه خود در رده بهترین و محبوبترین برندهای بریتانیا به حساب میآیند که حال تلفیق این دو منجر به تولد خودرویی شده که تنها ۲۰۰ نفر در سرتاسر دنیا خواهند توانست آن را در اختیار داشته باشند.
رنجروور اووک ویکتوریا بکهام در کارخانه Halewood این شرکت در بندر لیورپول تولید میشود که البته تمام تزیینات داخل کابین آن به صورت دست ساز و به صورت کاملا سفارشى از بهترین پوششهای طبیعى ممکن بر روى این خودروى لوکس نصب میشوند.
رنجروور اووک حتى در مدل پایه و استاندارد نیز خودرویى متفاوت با دیگر رقبای خود به حساب میآید خط کمربند شانه اى بالا آمده، شانه هاى عضلانى طرفین خودرو، گل گیر هاى ورم کرده، سقف کشیده و کوتاه همگى تنها به رویارویى با SUV اسپرت اشاره دارند. اما در این مدل خاص بدون شک در همان نگاه نخست رنگ مالت خاکسترى بدنه که در تضاد کامل با پوشش مشکى براق سقف و ستونها قرار دارد گویاى متفاوت بودن آن با سایر لندروورهاى تولیدى است. همچنین رینگهای غول پیکر ۲۰ اینچى از جنس آلیاژ آلومینیوم که دقیقا از رنگى مشکى براقى همانند سقف بهره میبرند تکمیل کننده ظاهر متمایز آن محسوب میشود. در عین حال مهندسان لندروور براى حفظ جان سرنشینان این مدل خاص ستونهای و B را با استفاده از فولاد هاى بورون با مقاومت کششى و پیچشى بسیار بالا ساختهاند تا ضمن برهم نخوردن ظاهر جذاب و اسپرت مدل مفهومى ایمنى سرنشینان حتى در هنگام واژگون شدن به خوبى تضمین شود!
لندروور-رنجروور Evoque بکهام در واقع براى آن دسته از افرادى که تمایل دارند از خودروى خود در مسیرهاى خارج جاده و سنگلاخ استفاده کنند نیز یک گزینه خوب محسوب میشود. (هر چند با توجه به ماهیت خودرو بعید به نظر میرسد) این خودرو با فاصله زیاد کف بدنه از زمین در مقایسه با دیگر رقباى مشابه خود توانایى حرکتى به مراتب بهترى را در مسیرها پرشیب، ناهموار و تپه مانند از خود به معرض نمایش میگذارد. وزن کلى Evoque برابر با ۱۶۰۰ کیلوگرم و با طولى برابر با ۴۳۵۰ میلى متر تقریبا ۴۳۰ میلى متر جمع و جورتر از لندروور رنج روور اسپرت و ۱۸۰ میلى متر نیز در ارتفاع کوتاه تر از آن به حساب میآید تا همان گونه که در ابتدا نیز بیان شد کوچکترین ساخته لندروور تا به امروز باشد و در عین حال خودرویى لوکس و مناسب خانمها نیز به حساب آید!
در ترافیکهای شهری لندروور Evoque بکهام همانند ظاهر هیجان انگیر خود سوارى دل چسب و البته اسپرت و دینامیکى را براى سرنشینان خود به ارمغان میآورد و فرمان پذیرى و هدایت خودرو در حد اندازه هاى یک مدل اسپرت شهرى است. مهندسان لندروور در ساخت این SUV در واقع تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا همانند یک کوپه واقعى البته با ارتفاع اندکى بیشتر نسبت به معمول، خودرو به اندازه کافى سریع و لذت بخش در حین رانندگى احساس شود، به همین منظور تکنولوژیها و سیستمهای پیشرفته اى مانند سیستم تطبیق شونده دینامیک با سیستم تعلیق MagneRide بر روى خودرو به کار گرفته شده تا درون همه افزایش پایدارى، پاسخ وسیله نقلیه به فرامین راننده نیز بسیار سریع و آنى باشد.
با ورود به داخل کابین، فلسفه همکارى این دو برند معتبر را به خوبى میتوان مشاهده کرد. پوشش چرم منحصر به فرد این Evoque که به رنگ قهوه ای مایل به زرد توسط ویکتوریا بکهام انتخاب شده تقریبا در تمام هر چهار صندلى اسپرت این خودرو از نوع دایموند است تا احساس لوکس بودن تنها با در نظر گرفتن این مورد کامل به نظر برسد. براى هر چه جذابتر شدن این فضا دوخت چرم صندلیها مشابه توپ بیسبال انجام شده تا در کنار پوشش چرم مشابه داخل پانل درها، جاى دستیها و کنسول بین صندلیها رنگ روشن داخل کابین تکمیل شود.
براى افزایش هماهنگى رنگ بندى بدنه و اتمسفر کابین، تمام کلید هاى موجود به رنگ مشکى براق رنگ آمیزى شدهاند و کنسول مرکزى، دریچه هاى خروجى هواى سیستم تهویه مطبوع و دستگیره درها نیز به رنگ مشکى پیانو در نظر گرفته شدند تا در کنار فریمهای کنسول مرکزى و پدالها که از جنس آلومینیوم ماشین کارى هستند فضایى فوق لوکس و در عین حال همراه با چاشنى اسپرت براى این خودروى تولید محدود به وجود آید.
لندروور سعى کرده تا بالاترین تکنولوژیهای روز را در اختیار خریداران Evoque بکهام نیز قرار دهد. از جمله این سیستمها باید به صفحه نمایش هشت اینچى چند منظوره قرار گرفته در کنسول مرکزى اشاره کرد که به گونه اى ساخته شده که توانایى به نمایش درآوردن دو موضوع مستقل مختلف براى راننده و سرنشین کنارى را دارد ضمن این که دکمهها به صورت سه بعدى طراحى شدهاند تا استفاده از آنها آسانتر نیز باشد.
همچنین قابلیت اتصال از طریق بلوتوث و USB و ورودى براى آی پاد از دیگر مزایاى این سیستم محسوب میشود. در عین حال سیستم صوتى حرفه اى مریدین با تعویض کننده ۱۰ تایى دی وی دی به همراه ۱۷ بلندگو فوقالعاده قدرتمند که در مجموع توان خروجى استثنایى ۸۲۷ وات را تولید میکند به طور قطع هر فردى را مجذوب کیفیت خود خواهد کرد.
لندروور در این مدل خاص بر خلاف مدلهای کوپه و پنج در که امکان سفارش دو پیشرانه دیزلى به قدرتهای ۱۵۰ و ۱۹۰ اسب بخار را براى آنها فراهم کرده بود در Evoque بکهام تنها از یک پیشرانه معروف بنزین سوز خود به حجم دو لیتر استفاده کرده است. بدین ترتیب تنها پیشرانه بنزین سوز قابل سفارش بر روى این خودرو نیز از نوع Si4 به حجم دو لیتر مجهز به توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت انتخاب شده که توانایى تولید بیشینه قدرتى برابر با ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور قابل قبول ۳۴۰ نیوتن متر را دارد ضمن این که این پیشرانه در حدود ۴۰ کیلوگرم سبکتر از پیشرانه ۳/۲ V6 لیترى قبلى و در حدود هفت اسب بخار نیروى بیشتری را در اختیار قرار میدهد تا خلع قدرتى در این بخش احساس نشود. در ادامه نیروى تولیدى این پیشرانه به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
در عین حال اووک بکهام اولین رنجرووری به حساب میآید که به صورت دیفرانسیل جلو (بنا به سفارش مشترى) و یا همانند گذشته به صورت دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک به بازار عرضه میشود تا براى افرادى که نیاز به سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ را ندارند در حدود ۷۵ کیلوگرم وزن کمتر و در نتیجه مصرف سوخت اقتصادیتر را به همراه داشته باشد.
نویسنده: آیدین وحید محمدى
پارسا
۲۷ تیر ۱۳۹۱من نمیتونم تشخیص بدم!کدومشون خوشگله.ماشینه یا اون….
Matin
۲۷ تیر ۱۳۹۱این ماشین میخواد بگه حتی خانومها ام تو زیبایی جلوی این ماشین کم میارن !!!!
یکم این ماشین زنانس .میگید چرا !؟ چون بر خلاف بدنه زیباش یه موتور ضعیف داره!!!!
amirabbas
۲۹ تیر ۱۳۹۱به نظر من حرف نداره عالیه ولی رنگش زشته
یک سوال اینو یا ماشینه می فروشن؟
جرمی کلارکسون
۳ آبان ۱۴۰۳سلام من از ۱۲ سال بعد اومدم بگم بیت کوین بخر
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴چه عکس قشنگی داره
علی قضایی
۲۷ تیر ۱۳۹۱پارسا جان منم همین مشکل رو دارم
فرید
۲۷ تیر ۱۳۹۱هیچکدام.
قدیمی هاش ماشین های مردانه تری بودند.
دسته دنده ش اون دایره است؟
مهزیار
۲۷ تیر ۱۳۹۱ویکتوریا که بیریخته برادر.. اویلی هوینس(مدیر بایرن مونیخ) گفته بود دیوید بکهام رو میخواستم بیارم بایرن به خاطره زنش نیاوردم. برخلاف بکهام جاذبه منفی تبلیغاتی داره D:
مهزیار
۲۷ تیر ۱۳۹۱اینو برا پست اولی دادم مثلاً
ali
۲۷ تیر ۱۳۹۱ماشین قشنگیه می خوامش،حتما می خرمش!
(لعنت به….؟چرا بیدارم کردید.
چه خوابی دیدم پسر)
من
۲۷ تیر ۱۳۹۱راستی لباساش همینه که پوشیده یا خدای نکرده سانس……………ور شده؟البته می دونم ما که از این کارا نمی کنیم.
چون معمولا این تیپی لباس نمی پوشند!
بهزاد
۲۷ تیر ۱۳۹۱واقعا زیبا بدون داشتن خطوط سردرگم.
mohsen
۲ دی ۱۳۹۱اما ب جاش این خانمه تا دلت بخواد خطوطه سرد و گرم داره . . .
پوریا قدیمی
۲۷ تیر ۱۳۹۱پوریا هستم 10 ساله. به نظر من ارتفاع شاسی ایووک کوتاه است.
محمدعلی
۲۷ تیر ۱۳۹۱منحرف نباشین همین کارا رو کردید که الان داریم پراید سوار میشیم
من
۲۸ تیر ۱۳۹۱منحرف نبودیم ولی منحرف مون کردن دوست عزیز.
مهدی
۲۷ تیر ۱۳۹۱پارسا خوب معلموم اون
amirhpr
۲۸ تیر ۱۳۹۱پدال خوب فتوشاپ بلدیاااا
علی
۲۸ تیر ۱۳۹۱لین که اخرت ماشین هست و اگه دقیق یادم بیاد تو اغلب مجلات و نشریات اتوموبیل به عنوان ماشین سال انتخاب شده
..
در مورد موتورش … ورژنی که توی امریکا فروش میره 220 اسب بخار هست که خیییلی قویتر از نسخه ی اروپا است ولی این رو میتونید از خیلی از شرکت های تیونینگ با موتور های بالای 370 اسب بخار هم بخرید
..
من که عاشقشم و اگه زنده باشم قرار یکیش رو بخرم .. اینطور که امارش رو در اوردم با ماهی 1060$ میتونم از دم قسط بخرم که نسبت به درامد تو امریکا مبلغ کم و قابل پرداختی هست که این برای قویترین و فول اپشن که قیمت کل ماشین در حدود 58000$ میشه …اما فکر کنم این رو تو ایران بزارند ولی اگه بیا زیر 250 میلیون فکر نکنم باشه ..
ولی من نظرم برای خرید روی مدلی هست که onixcars تیونینگ کرده .. که خفن شده و مثل تانک شده هست ..میتونید گوگل کنید و عکس هاش رو ببینید
…
ali25
۲۸ تیر ۱۳۹۱بابا شما ها خیلی بی جنبه اید عکس یه دختر دیدید خودتون رو باختید کدوم احمق این ماشینو به این دختره ترجیخ میده صدتا مثل این دختروبه من بدن درمقابل ماشین قبول نمی کنم
سعید
۲۹ تیر ۱۳۹۱نه تورو خدا بیا قبول کن.. بچه ها دارن شوخی میکنن یکم جو عوض شه حالی کنیم. هر از گاهی بعد از کلی حرص خوردن در مورد سیاستهای خودرویی و وضع خودرو کشور. ازین چیزا بد نی
parham15
۲۸ تیر ۱۳۹۱آقا ali25لطفا با جنبه افراد کاری نداشته باش .شما نظرتو راجع به عکس بگو فقط خالصانه بگو راستش هم بگو.
امیرحسین . ا
۲۸ تیر ۱۳۹۱100تا از این دخترا به ما ندن ولی 1 ماشین از اینا به ما بدن . دیگه خسته شدیم از بس پراید دیدیم تو خیابون.
امیرحسین . ا
۲۸ تیر ۱۳۹۱دوستان این جا سایت درمورد ماشینه لطفا در مورد ماشین نظر بدید نه چیز های دیگه……….
parham15
۲۸ تیر ۱۳۹۱بله سایت ماشینه .ولی من راجع به چیزی که نوشته شده و عکسش هم هست نظر دادم . نه چیزی که خارج از مطلب و عکسهای فوق باشه .جناب
arya
۲۸ تیر ۱۳۹۱حاضرم این ماشینو به3 برابره قیمتش بخرم به شرطه اینکه اون خوشگله که جلوی ماشین هست هم در کنارش بدن با گارانتی.اما بدون شوخی ماشین خیلی خیلی زیباست به خصوص طراحیه بدنش که خیلی عضلانیه اماموتورش میتونست hp بالاتری داشته باشه اما گشتاورش خوبه
پارسا
۲۸ تیر ۱۳۹۱اقایان وخانمهای محترم.کی گفتم اون خانومه!چرا شلوغ میکنید؟……………………..اصلا تقصیراین پداله !فکر بعضیا خرابه!همه چیو کج نگاه میکنند
parham15
۲۸ تیر ۱۳۹۱کاش هر کس که نظر میده رو حرفش بمونه. نیاد حرفشو عوض کنه وطلب کارم باشه .کاش رو کاشتیمو سبز نشد
فرید ملک
۲۸ تیر ۱۳۹۱آیدین جان مطلبت خیلی جالب و عالی بود
سعید
۲۹ تیر ۱۳۹۱کار خود بکامه یه پولی داده به کارخونه سازنده تا اینکارو کنن. مگه آدم قحط بود. راستی با اینکار فکر کنم موج این حرکت به زودی شروع شه. خودرو فلان مدل بریتنی اسپرز..! مدل جنیفر.. مدل..
سیاوش
۱۸ مرداد ۱۳۹۱بعد میگن چرا ایرانیارو محدود کردن چون خودتون جنبه 1 عکس معمولیو ندارید چه برسه به….!
عشق آلمان
۲۴ مرداد ۱۳۹۱من نمیدونم بکهام با اون ابهتش و قیافش چرا این وزقو گرفته
ALiHidden
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ماشین خوبیه رخ جلوش جالبه
ولی تو کابین اگه مانیتور یکم بزرگ ترش کنن بهتر میشه ب نظرم
یکم بیشتر ب مانیتور عرض بدن بهتر میشه فک کنم!
اگه یکمم تو کابین(قسمت جلویی(فرمونو-داشبوردو و..)رنگ و لعاب بدن جالب تر بشه فک کنم!
در کل عالی!