آغازی برای شاسی بلندهای لوکس کانورتیبل…
برخی چیزها برای آنهایی که مبتکر هستند در ابتدای امر ناامیدکننده هستند. برخی از ایدهها هم بهمرور خستهکننده به نظر میآیند. هیچکسی دوست ندارد که پیروزی رقبایش را در زمان شکست خودش ببیند، مخصوصاً زمانی که ایدهای نوآورانه داشته باشید. با ساخت رنجروور اِووک کانورتیبل، لندروور قدم در منطقهای گذاشته که در آن، درزمانی درست و در مکانی درست قرار دارد. آیا بالاخره دنیای خودرو برای پذیرش شاسیبلند لوکس کانورتیبل آمادگی دارد؟ لندروور با ساخت اووک کانورتیبل به این سؤال پاسخ خواهد داد.
1) مورانو نشان نیسان را داشت نه اینفینیتی
2) قیمت این خودرو از ۴۰ هزار دلار آغاز میشد درحالیکه هنوز یک نیسان مورانو بود
3) بهصورت ظالمانهای زشت بود. اگرچه که مورانو یک شکست بود، اما در زمان خود تلاشی روبهجلو محسوب میشد. از زمانی که این خودرو از خط تولید خارج شد، شاسی بلندها خصوصاً در بخش شاسی بلندهای لوکس، در بین مردم بسیار محبوب بودند. کانورتیبل های لوکس سدان هم به همین ترتیب تکثیر یافتند. حال نوبت تولد دورگهای خاص بود، یعنی تولید شاسیبلند لوکس کانورتیبل.
البته که لندروور کار خود را از موقعیت بسیار بهتری شروع کرده است. خودروهای لندروور پیشازاین در بخش گرانقیمتهای بازار حضورداشتهاند و برند رنجروور نیز هدایت این بخش را بر عهده دارد. خریداران هم حاضرند مبلغی بیش از ۴۰ هزار دلار بپردازند و عموماً دربارهی قیمت نگرانی خاصی ندارند. اینگونه افراد همچنین بیش از یک خودرو دارند و همین امر خرید یک خودروی کانورتیبل را در نظر آنها امری منطقی نشان میدهد. این موضوع قطعاً به محبوبیت اووک ضربه نخواهد زد.
خوشبختانه برای لندروور، تبدیل اووک به نسخهی کانورتیبل اثری خوب بر بدنهی زیبای این خودرو گذاشته است. خط کمر خودرو (خطی که باعث جدا شدن بدنه از شیشههای جانبی میشود) بهصورت مستقیم و محوری حرکت کرده و بنابراین برداشتن سقف نیاز به طراحی جدید در کنارهها از بین برده است. لندروور حتی قادر بوده تا خط سقف شیبدار مدل سقف سخت را در سقف نرم نسخهی کانورتیبل حفظ کند و هر دو نسخه از نمای یکسانی در سقف برخوردار باشند. در کل اووک کانورتیبل شبیه وان حمامی است که روی چرخها قرارگرفته و سقف نیز باز است! خط کمر خیلی بالا است و شما از بیرون خودرو تنها میتوانید سر سرنشینان را ببینید. شاید بهتر باشد که رنگ سفید را سفارش ندهید. رنگ نارنجی عالی است و نمایی بینظیر به خودرو میبخشد.
باز کردن سقف هم لذتی زائدالوصف دارد. باوجود بادگیرهای نصبشده در صندلیهای عقب، هیچگونه بادی در صندلیهای جلو احساس نمیشود. البته وجود باد را کمی در موها و مخصوصاً در کنارهها احساس خواهید کرد اما تندباد و مزاحمت جدی وجود ندارد. آنچه که باعث شگفتی بیشتر است، فضای آرام کابین با سقف باز است. سرنشینان جلو هنوز هم میتوانند با سقف باز در سرعت ۱۳۰ کیلومتر مکالمهای نرمال داشته باشند. اگر مجبور باشید که سرنشینان بیشتری را حمل کنید، باید بادگیرها را در صندوقعقب جای دهید و بنابراین باد بیشتری به موهای شما خواهد پیچید (واقعاً باعث شلوغکاری میشود) اما هنوز هم خبری از تندبادهای عذابآور نیست. مکالمه با سرنشینان عقب نیاز به انرژی بیشتری دارد و در سرعتهای بالا باید با صدای بلند صحبت کنید.
زمانی که در صندلیهای عقب قرار بگیرید، خواهید فهمید که جای بدی برای نشستن نیستند. بالشتکها بزرگ بوده و فضای شانه و سر هم از حد معمولی بیشتر هستند. یک فرد با وزن متوسط میتواند بهصورت راحت در صندلی عقب و پشت کسی که در جلو نشسته بنشیند، البته در این حالت فضای زیادی برای حرکت وجود نخواهد داشت. بهترین حالت این است که دو سرنشین در خودرو قرار گیرند یا سرنشینان عقبی خردسال باشند. صندلیهای عقب نسبتاً به انتهای خودرو نزدیکاند و با سقف بسته، صورت شما در گوشهی پنجرههای کوچک عقب قرار خواهد گرفت. این حالت به همراه خط کمر خودرو میتواند نشستن در صندلیهای عقب را به کابوسی سخت تبدیل کرده و احساس کلاستروفوبیا را به وجود آورد (ترس از فضاهای تنگ و محصور را کلاستروفوبیا میگویند). البته شما میتوانید همهی این موارد را دربارهی همهی خودروهای کانورتیبل بیان نمایید.
ساختار سقف هر خودرویی مقداری از سفتی را به چارچوب اضافه میکند و همین مسئله میتواند به وقوع مسائلی منجر شود اما لندروور مراقب این موارد بوده است. ما در مسیرهای جادهای و آفرود اثری از پیچوتاب خوردن شاسی را مشاهده نکردیم.
سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی جدید هم بهطور قابلملاحظهای بهبود یافته است. حالا با صفحه ای ۱۰.۲ اینچی، رفتار متمدنانه تری را دارد. با سخت افزاری مشابه با تبلت ها و اسمارت فون ها، صفحهنمایش فوراً به عملهای شما واکنش نشان میدهد.
شاید صندوقعقب خودرو کمترین علاقه را ایجاد کند. اووک هرگز فضای بار بزرگی نداشته و تا شدن سقف نرم خودرو این قضیه را بدتر میسازد. همچنین ورود و خروج اشیا و وسایل به درون صندوقعقب هم بهسختی صورت میگیرد و البته این مورد تنها به اووک کانورتیبل محدود نمیشود.
صرفنظر از اینکه این خودرو باعث ایجاد علاقه یا نفرت شود، بازهم داستانی مشابه تکرار خواهد شد. اگر اووک کانورتیبل شکست بخورد، همه خواهند پرسید که چرا لندروور از نیسان عبرت نگرفت. اگر موفق شود، جا پای برادر معمولی خود خواهد گذاشت. اگر اِووک کانورتیبل موفق شود، راه برای گسترش مفهوم شاسی بلندهای لوکس کانورتیبل باز خواهد کرد.
منبع: motortrend
علي
۱۶ فروردین ۱۳۹۵عکسهای حرفه ایی ، دلربا و فریبنده. کانورتیبل تو ماشینهای شاسی بلند بخاطر نوع استفاده خاص خودشون جواب نمیده و زود خراب میشه. بخاطر تکانهای شدید و ساختار فنر بندی به شدت سیستم سقف جمع شو رو از کار میندازه .
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ فروردین ۱۳۹۵فکر نمیکنم کسانی که این خودرو رو میخرند، باهاش برن تپه نوردی و مسیر های سنگلاخی رو طی کنن|:
arash66
۱۶ فروردین ۱۳۹۵یکی از دلایل خرید شاسی بلند و کراس اوور، فضای بار زیاد انهاست، در این نمونه با وجود فضای بار بسیار کوچک، تولید و فروش آن منطقی به نظر نمیرسه.
احمد باقری
۱۶ فروردین ۱۳۹۵این دیگه غوغا میکنه، شاسی بلندی با سقف تاشو و یا بدون سقف. ابتکار جالبی هست.
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۵یه مقدار بودن سقف بودنش به نظرم بچگونس
تاوریل الف
۱۶ فروردین ۱۳۹۵اینگلیسی مزخرف بی سقف و بی در و پیکر…فقط آمریکا فقط کادیلاک :-)
بنتلی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵تاوریل الف عزیز،دوست گرام،نظرتون محترمه وقصد جسارت ندارم ولی کادیلاک توی کلاس شاسی بلند کانورتیبل خودرویی نداره!اگه منظورتون کلی بوده ک رنجرور اووک مث اسکالید خودرو محبوبی هس،البته این سلیقه شما هس و قابل احترامه،من کوچیک شما هم هستم
بنتلی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵واقعا نسبت ب رنجرور اووک کوپه خیلی بهتره،اووک کوپه خیلی سقفش کم ارتفاعه و پنجره باریک برا دونفرعقب عذاب آوره،البته اگه سقف شیشه ای بود یکم بهترمیشد،از طرفی تو کانور تیبل حداقل وقتی هواخوبه حس بهتری ب آدم میده و دو نفر عقب راحت ترن،درضمن خط کمر اووک کوپه بالا نیس و این سقفشه ک زیادی پایینه،توی بیشتر خودرو ها ارتفاع کاپوت در بالای چرخ جلو با ارتفاع دستگیره درب های جلو یکسانه و ارتفاع کاپوت تا چرخ جلو تقریبا نصف ارتفاع خط کمر خودرو تا چرخ عقبه
جهان
۲۱ آذر ۱۳۹۵به نظر من با حفظ اصالت رنجروور لوکس و زیباست و اگه اجازه ورود به کشور و شماره گذاری بدن فروش خوبی میکنه