لندروور رنجروور اووک مدل ۲۰۱۴
اووک 2014 شباهت بسیاری به مدل معرفی شده در سال ۲۰۱۲ دارد. در واقع، تغییر عمدهای در این مدل ایجاد نشده و تنها تفاوت کلیدی، سیستم گیربکس ۹ دنده به جای ۶ دنده اتوماتیک است و تغییرات سرعت در بازههای بیشتری صورت میگیرد. در خروجی موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با ۲۴۰ اسببخار قدرت و ۳۳۹ نیوتنمتر گشتاور، تغییری ایجاد نشده و استفاده از سیستم گیربکس جدید با علامت سؤالهایی روبرو است؛ این که این کار باعث شده مصرف سوخت بهبود یابد یا عملکرد خودرو بهتر شود، در ادامه مشخص خواهد شد.
اووک ۲۰۱۴ در هر تست سرعتی، عملکردی آهستهتر دارد. به عنوان مثال برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، به ۰/۳ ثانیه زمان بیشتر، یعنی ۶/۹ ثانیه نیاز دارد و در تست یکچهارم مایل به جای زمان ۱۵/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۰۶ کیلومتر بر ساعت، ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت نشان میدهد. دلیل این موضوع، شاید از وزن کلی باشد؛ وزن ۱۸۶۷ کیلوگرمی اووک ۲۰۱۴ تست شده، ۴۷/۶ کیلوگرم از مدل ۲۰۱۳ سنگینتر است.
سیستم گیربکس ۹ دنده اتوماتیک در زمینه مصرف سوخت خود را نشان میدهد. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مدل فعلی اووک دارای مصرف سوخت ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در جاده است و این در حالی است که این مقادیر برای مدل سال ۲۰۱۳، به ترتیب ۱۱/۸ و ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. با این حال در بررسی که انجام شد، مصرف سوخت ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد. البته میتوانیم این ناهمخوانی را به ناآشنا بودن سیستم گیربکس ۹ دنده ارتباط دهیم.
سیستم گیربکس جدید، شاید تعداد دندههای بیشتری داشته باشد، ولی لزوماً به معنای سواری بهتر نیست. با این سیستم گیربکس جدید، برخی نسبتها در شتابگیری تغییر کرده است. با کنترل پدال گاز، بالا و پایین رفتن دندهها به سرعت انجام میشود، ولی اگر راننده بخواهد از یک مسیر با قدرت بیشتری عبور کند و دنده سبکتری بخواهد، سیستم گیربکس ۹ دنده اندکی زمان برای جابجایی در دندهها نیاز دارد. در نتیجه، یک تأخیر واقعی در واکنش تعویض دنده شاهد خواهیم بود که برای عبور از سراشیبی مشکل ایجاد خواهد کرد.
راهحل این مشکل، استفاده از پدال شیفتر است. البته شیفت دندهها به خوبی برخی سیستمهای دو کلاچه نیست؛ ولی به اندازه کافی دارای واکنش سریع است که بتواند در مواقع لزوم، نیازهای راننده را برطرف کند. البته به غیر از انتخاب کننده شیفت دنده در حالت اسپرت، سیستم هوشمند گیربکس میتواند به راحتی فرمان پدال ها را نادیده بگیرد. همچنین پس از دور موتور ۵۰۰ دور بر دقیقه، سیستم گیربکس ۹ دنده به صورت اتوماتیک به یک دنده بالاتر میرود.
داخل کابین با این که هنوز هم صدا و نویز بیش از حدَّ معمول در مقایسه با خودروهای رقیب است، ولی نسبت به مدل سال قبل، آرامش بیشتری دارد. فاصله کوتاه محورهای عقب و جلو، ابعاد متناسب و سیستم فرمان الکتریکی دقیق و سریع، باعث شده تا اووک یک خودروی سریع و چابک باشد. با وجود وزن بیشتر خودرو بر روی چرخهای جلو، تمایل به حرکت مستقیم در پیچها یکی از موارد ثابت در کنترل اووک است.
از دیگر تغییرات عملکرد اووک، فاصله توقف آن از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت است. در مدل سال ۲۰۱۳ این فاصله ۵۰/۲۹ متر بود و این درحالی است که مدل جدید عملکردی ضعیفتر نشان داده و این عدد ۵۴/۲۵ متر است. البته یکی از دلایل، میتواند استفاده از تایرهای تمامفصل پیرلی مخصوص SUV باشد. در عوض، سیستم ترمز، احساس بسیار خوبی را در هنگام ترمزگیری با پدال منتقل میکند و کنترل بسیار خوبی ایجاد کرده است.
طراحی داخل کابین اووک در خودروی تست با استفاده از پکیج دینامیک پرمیوم ارتقا یافته است که شامل امکاناتی چون صندلیهای چرمی منفذ دار با تضاد رنگ دوخت میشود. با اینکه ای خودرو در پایینترین لیست قیمت محصولات رنج روور قرار دارد، ولی باز هم استفاده از طراحیهای بالا در اووک، هزینه بالایی را میطلبد. بستههایی مانند دینامیک بلک ادیشن ۳۰۰۰ دلاری و سیستم کنترل جرکت انطباقی با قیمت ۱۲۹۵ دلار، قیمت خودروی تست را بالا بردهاند. در بسته دینامیک بلک ادیشن، امکاناتی چون طرح اگزوز، علامت رنجروور بر روی بدنه و عقب و چرخهای آلومینیومی ۲۰ اینچی اضافه میشوند. ولی از همه مهمتر بسته دینامیک پرمیوم که قیمتی برابر با ۱۵ هزار و ۲۰۰ دلار دارد و در نهایت قیمت مدل تست را به ۶۳۷۱۵ دلار رسانده است. در بسته دینامیک پرمیوم، در کنار گرمکن صندلیهای چرمی هوشمند، امکاناتی مانند سقف آفتابگیر پانورامیک، چراغهای مهشکن، گرمکن چرخ فرمان، چراغهای زنون انطباقی با تمیزکننده خودکار، جلوپنجره سیاهرنگ، دریچههای کناری و پوشش آلومینیومی پدالها در دسترس قرار گرفته است.
وقتی صحبت از طراحی پیش میآید، اووک هیچ جای سؤالی باقی نمیگذارد. طراحی بینظیر این خودرو، حتی باعث میشود که مشتری از برخی نقاط ضعف آن چشمپوشی کند. [دانلود ویدئو]
[jwplayer mediaid="67778"]
- نوع خودرو: موتور جلو، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
- قیمت مدل تست: ۶۳۷۱۵ دلار (قیمت پایه: ۴۱۹۹۵ دلار)
- نوع موتور DOHC 16-valve inline-4 با توربوشارژ و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی انژکتور مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۹ سیسی.
- قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۳۹ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۹ دنده اتوماتیک با قابلیت پدل شیفتر.
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۶ متر.
- طول ماشین: ۴/۳۷ متر.
- عرض: ۱/۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۷ متر.
- وزن کلی: ۱۸۶۷ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۳/۹ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۱۵/۶۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲۵ متر.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.