لندروور دیسکاوری یک SUV متوسط لوکس است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. نسل فعلی این خودرو نسل چهارم محسوب میشود که در سال ۲۰۰۹ با کد LR4 به بازار آمد و همچنان بر روی خط تولید قرار دارد. دیسکاوری به همراه دیفندر محصولاتی از لندروور هستند که بیشترین مدت تولید را داشتهاند (البته بهجز رنجروور). در حال حاضر در بازارهای بسیاری در سراسر جهان لندروور دیسکاوری خودرویی شناختهشده و مشهور است.
بااینکه در طراحی قسمت جلویی لندروور LR4 تا حد زیادی از نسل قبلی رنجروور الهام گرفتهشده اما LR4 همچنان فرم مکعبی شکل و کلاسیک خود را حفظ کرده است بهگونهای که میتوان آن را یک کلاسیک مدرن دانست. علاوه بر این، LR4 یک SUV واقعی است که از تواناییهای آفرود بالایی برخوردار است. یک SUV واقعی که برخلاف اکثر کراس اوورهای امروزی که فقط نام شاسیبلند را با خود یدک میکشند، مرد جادههای سخت و صعبالعبور است و باید گفت هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است. اگر از یک خودروی شاسیبلند فقط ظاهر و قدِ بلند آن را نمیخواهید و قصد دارید با آن در تعطیلات آخر هفته به کوهستان رفته و در جادههای ناهموار و برفی رانندگی کنید، قطعاً LR4 یکی از بهترین گزینههاست. LR4 همان چیزی است که از یک SUV کاربردی انتظار دارید.
بااینکه ما هنوز هم به خاطر از دست دادن ویژگیهای داخلی لوکس و سلطنتی محصولات اخیر جاگوار-لندروور نگرانیم اما LR4 بسیار مجلل و لوکس است بهطوریکه داخل آن با چوب و چرم فراوان پوشیده شده که کاملاً احساس یک خودروی بریتانیایی سنتی را به انسان منتقل میکند. البته مطمئناً سیستم ناوبری رادیویی قدیمی آن منسوخشده و برای یک خودروی ۷۰ هزار دلاری انتظار وجود امکاناتی چون کروز کنترل تطبیقی و سیستم هشدار نقاط کور را داشتیم. بااینحال تمامی این موارد را وقتی روی صندلیهای وسیع و راحت LR4 نشسته و از پنجرههای عظیم آن بیرون را نگاه کنید، فراموش خواهید کرد زیرا کابین این خودرو واقعاً یک مکان خاص است و هنگامیکه درون آن نشستهاید احساس میکنید که در بالاترین نقطهٔ جهان قرار دارید.
حتی با سفارش پکیجهای سفارشی میتوانید کابین این خودرو را مجللتر و چشمگیرتر کنید. هرچند LR4 یک SUV سه ردیفۀ هفت نفره است اما به خاطر استفاده از صندلیهای بزرگ و راحت در ردیف دوم، فضای ردیف سوم صندلیها کم بوده و بیشتر برای مسافتهای کوتاه یا برای کودکان مناسب هستند. بااینوجود ردیف سوم صندلیهای LR4 هنوز هم بهطور معناداری راحتتر از یک ب ام و X5 یا رنجروور اسپرت هستند. ولی همیشه ماندن در دنیای قدیم و حفظ سبک کلاسیک خوب نیست چراکه هنگام حرکت با سرعتهای بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با LR4، صدای باد آزاردهنده میشود. بعلاوه رانندگی با آن در شهر و در ترافیک دشوار و کمی ترسناک است.
نکتهٔ منفی دیگر اینکه پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپرشارژی که در زیر کاپوت عظیم LR4 قرار دارد واکنش سریعی نداشته و گویی تمامی قدرت خود را ارائه نمیکند زیرا هنگامیکه جاگوار XJ را که مجهز به موتوری مشابه موتور LR4 بود میراندیم عملکرد بسیار سرزندهای داشت. بعلاوه هنگامیکه سوار بر این جعبهٔ بزرگ میشوید که وزنی نزدیک به ۳ تن دارد، یعنی تا حد هشدار در حال سوزاندن سوخت هستید! بهنحویکه در هر صد کیلومتر حدود ۱۵.۷ لیتر سوخت را میبلعد و این در حالی است که با باک سوخت کوچک آن در خوشبینانهترین حالت بیشتر از ۴۸۰ کیلومتر نمیتوانید حرکت کنید. حتی در بزرگراههای بدون شیب. پیشرانۀ ۶ سیلندر آن نیز ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
اما قطعاً لندروور LR4 نقاط مثبتی هم دارد. مثلاً این خودرو در هر جادهای از راحتی و آسایش فوقالعادهای برخوردار است که هیچ خودرویی در این کلاس از چنین راحتی برخوردار نیست. همچنین در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار کمترین سروصدا را از خود بروز میدهد. یک پکیج بانام Heavy Duty نیز به مبلغ ۱۳۵۰ دلار برای LR4 قابل سفارش است که یک گیربکس کمکی دو سرعته و قفل دیفرانسیل عقب را به آن اضافه میکند. البته این آپشن ها باید بهصورت استاندارد وجود داشته باشند چراکه در اکثر SUVهای همکلاس LR4 این امکانات بهصورت استاندارد وجود داشته و لازم به پرداخت مبلغ اضافهای نیست.
در کل لندروور LR4 یک SUV بزرگ و لوکس است که میتوانید پیمودن هر مسیری را از آن بخواهید. این خودرو یک شکستناپذیر احساس میشود. در حال حاضر LR4 تنها لندرووری است که واقعاً یک لندروور است. پس از پایان تولید مدل اسطورهای دیفندر، نسل چهارم دیسکاوری نیز به پایان کار خود نزدیک میشود؛ بنابراین پایان یک دوره در لندروور نزدیک است. چراکه SUVهای واقعی این شرکت در حال خداحافظی هستند و احتمالاً نسل بعدی دیسکاوری یا LR5 و یا هر نام دیگری که داشته باشد هرچند همچنان تواناییهای آفرود خواهد داشت اما قطعاً از سرسختی و شکستناپذیری مدل فعلی برخوردار نخواهد بود. لندروور LR4 احساسی خوشایند و اعتمادبهنفس بالایی را به راننده میبخشد و به همین دلیل من فکر میکنم این جعبهٔ لوکس و دوستداشتنی ارزش پرداخت چنین مبلغ بالایی را دارد.
هامون
۲۴ خرداد ۱۳۹۵مظهر قدرت دوران کودکی من.
بنتلی
۲۴ خرداد ۱۳۹۵نمیدونم چرا لندرور از سیستم اطلاعات و سرگرمی جدیدش و یا سرعت سنج دیجیتال استفاده نکرده!.دیسکاوری با اینکه طراحیش قدیمی شده ولی هنوز مث جی کلاس شیک و جذابه!
احمد باقری
۲۴ خرداد ۱۳۹۵مثل همیشه عالی و ماندگار.
Nima
۲۴ خرداد ۱۳۹۵در حال حاضر LR4 تنها لندرووری است که واقعاً یک لندروور است.
این جمله خیلى سنگینه!
من طراحى عقبشو دوست ندارم. ایشالا نسل جدیدش خوب بشه طراحیش.
۷۰.۰۰۰ دلار دیگه چیا میشه خرید؟ فکر میکنم لندکروز بشه خرید و یا خیلى گزینه هاى آفرودى بهتر ولى خوب به این اندازه لوکس نیستن. ولى طراحى قشنگتر هم داخل و هم بیرون دارن.
با این پول من قطعا GMC Sierra denali یا لندکروز میخرم(اگر بخوام آفرود برم با ماشین ۷۰.۰۰۰ دلارى)
AKBAR
۲۴ خرداد ۱۳۹۵لذتی رو که میشه از ماشینهایی SUV با طرح شیشه هایی کمتر منحنی شکل با سرعت پایین در یک گشت خارج جاده ای برد با خودروهای آیرودینامیک جدید امکان پذیر نیست ، خصوصاً اگر مثل این DISCOVERY شیشه ها بلند و اشراف شما به مسیر بیشتر باشد . طرح این خودرو برای حداکثر امکان حمل بار طراحی شده است و با خودروهایی با طرحهای آیرودینامیک چنین چیزی ممکن نیست ، البته بر روی این خودرو یک موتور 5.5 لیتری هم نصب می شود . به نظر من طرح جلو این خودرو ضمن دوست داشتنی بودن دارای وقار خاصی است که در طراحی ها جدید با خطوط منحنی شکل کمتر دیده می شود .
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۵با 70 هزار دلار میشه جیپ رنگلر با موتور HEMI هشت سیلندر خرید که هم از این قدرتش بیشتره هم توانایی های بیشتری داره
ali
۲۴ خرداد ۱۳۹۵جیپ رنگلر موتور همی نداره 6 سیلندره اون چروکی که همی داره و هم6 داره و هم8 سیلندر
امیر.عارف
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ماشین قابل اطمینانی هست ولی همیشه در بروز رسانی یه مقدار کوتاهی میکنند
علي
۲۴ خرداد ۱۳۹۵طراحی عقب خودرو بیشتر به درد حمل تابوت میخوره تا چیز دیگه. فاصله بین کلیسا تا سر خاک.البته کلیساهایی در اطراف شهر و دهاتهای بالای کوه و کمر که وظیفشو مطمئننا به نحو احسنت انجام میده.
b.l
۲۴ خرداد ۱۳۹۵توی اروپا همه دیسکاوری رو به عنوان سلطان آفرود میشناسن
یو اس اس اینترپرایز
۲۴ خرداد ۱۳۹۵برند خوبیه
بنتلی
۲۴ خرداد ۱۳۹۵علی میشه بس کنی خواهشا؟!
سعید
۲۴ خرداد ۱۳۹۵فاصله چرخ ها نسبت به بدنه نا میزونه حرصم میگیره
akbar
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ارتفاع سقف صندلی های عقب این خودرو چند سانتیمتر بلندتر است و این بلندتر بودن به ارتفاع صندلی های عقب اضافه شده است ، این چند سانتیمتر بلندتر شدن صندلی ها تاثیرش مستقیما” در اشراف سرنشینان صندلی عقب بر مسیر خود را نشان می دهد و مثل چیدمان صندلی های سالن سینما این ردیف نقش لوژ را دارد و نشستن در این نقطه بسیار جذاب است