لندروور-رنجروورهفته نامه

معرفی نسل جدید رنجروور اووک، استایل شیک‌تر، تکنولوژی‌های بیشتر

هفت و نیم سال بعد از آغاز تولید نسل نخست رنجروور اووک، سازندهٔ بریتانیایی رسماً نسل دوم این کراس‌اوور محبوب را رونمایی کرده است. نسل دوم اووک با طراحی تکامل‌یافته که به مدل بزرگ‌تر ولار شباهت دارد به همراه تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ فراوان و افزایش فضای داخلی قصد دارد موفقیت‌های نسل قبلی خود را ادامه داده و رقبا را به چالشی جدی دعوت کند.

طراحی تکاملی

با وجود اختلاف سنی زیاد، نسل جدید اووک شباهت زیادی به نسل قبلی خود داشته و کاملاً به طرح اولیه وفادار مانده است؛ اما بااین‌حال در ظاهر اووک جدید تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسل قبلی دیده می‌شود. نمای جلویی خودرو با چراغ‌های نازک و جلوپنجرهٔ باریک کاملاً از ولار الهام گرفته است اما ورودی‌های هوای درون سپر در ارتفاع بالاتری نسبت به ولار تعبیه شده‌اند. پروفیل جانبی نسل جدید اووک اما تقریباً بدون تغییر باقیمانده و به‌جز تغییر دستگیرهٔ درها تفاوت قابل‌توجه دیگری نسبت به نسل قبلی در آن دیده نمی‌شود.

نمای عقبی اووک ۲۰۲۰ نیز با چراغ‌های باریک و فرم سپر، بسیار به ولار شباهت دارد اما اوورهنگ کوتاه عقب کمی این دو برادر را از هم متمایز کرده است. درمجموع شباهت زیاد ظاهری نسل جدید اووک به ولار ویژگی ناخوشایندی نیست اما این دو خودرو به‌قدری به هم شبیه شده‌اند که ممکن است تشخیص آن‌ها از یکدیگر را بسیار دشوار کند.

در داخل چه خبر است؟

همانند به‌روزرسانی بیرونی، لندروور داخل اووک جدید را هم کاملاً بروز کرده است. ازجملهٔ ویژگی‌های داخلی جدید این ماشین می‌توان به غربیلک فرمان کاملاً جدید، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر عریض سیستم اطلاعاتی-سرگرمی اشاره کرد؛ اما غیرازاین نمایشگر، صفحه‌نمایش لمسی دیگری هم در کنسول میانی تعبیه شده که از طریق آن ویژگی‌هایی مانند سیستم تهویه و سیستم صوتی کنترل می‌شود.

در نسل جدید رنجروور اووک فضای پا تقریباً بدون تغییر باقیمانده اما به لطف افزایش فاصلهٔ محوری، فضای داخلی خودرو بیشتر شده است؛ بنابراین حالا فضای زانوی سرنشینان عقب ۲۰ میلی‌متر بیشتر شده و حجم صندوق بار نیز با افزایش ۱۰ درصدی به ۵۹۰ لیتر رسیده است که این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۳۸۳ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جالب نسل جدید اووک نیز تکنولوژی Ground View است. این سیستم تصاویر دوربین جلویی را روی نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به نمایش درآورده و نمایی ۱۸۰ درجه از جلوی خودرو را فراهم می‌کند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی این ماشین نیز می‌توان به تنظیم ۱۶ جهتهٔ صندلی‌های جلو و فیلتر هوای یونیزه اشاره کرد. ترکیب متریال داخلی اووک جدید نیز فضای آرام و ساکتی را در کابین ایجاد کرده‌اند که موجب راحتی سرنشینان می‌شود.

پلت‌فرم و پیشرانه‌ها

شاید عجیب به نظر برسد اما نسل دوم اووک روی پلت‌فرم جدیدی ساخته نشده و روی نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پلت‌فرم D8 نسل قبلی شکل گرفته است. درنتیجه، لیست پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزل سری Ingenium هم بدون تغییر باقیمانده‌اند. موتور ۲ لیتری بنزینی در نسل جدید اووک با دو سطح قدرت ۲۴۰ و ۳۰۰ اسب بخار ارائه می‌شود درحالی‌که پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی در دو نمونهٔ ۱۵۰ و ۲۴۰ اسب بخاری قابل انتخاب خواهد بود. انتقال نیروی موتورهای بنزینی و موتور دیزلی قوی‌تر صرفاً به‌صورت یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد اما برای موتور دیزلی پایه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی هم ارائه می‌شود.

جگوار-لندروور گفته است که پلت‌فرم نسل جدید اووک به‌منظور استفاده از نیروی الکتریسیته توسعه داده شده است؛ بنابراین، این کراس‌اوور بریتانیایی با استفاده از معماری الکتریکی ۴۸ ولت، به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده است؛ این سیستم که ۴ اسب بخار قدرت دارد، انرژی ناشی از ترمز گیری را در یک باطری در کف خودرو ذخیره می‌کند. اما این همهٔ ماجرا نیست زیرا حدود یک سال پس از عرضهٔ نسل جدید اووک به بازار، یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای آن ارائه خواهد شد. این مدل اولین محصول پلاگین‌هیبریدی گروه جگوار-لندروور محسوب می‌شود. به گفتهٔ این شرکت، این سیستم مصرف سوخت خودرو را به ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داده و تولید آلایندگی آن‌را هم به کمتر از ۱۵۹ گرم در هر کیلومتر می‌رساند.

به‌منظور اینکه نسل جدید اووک از توانایی‌های آفرودی در حد نام بزرگ رنجروور برخوردار باشد، لندروور آن‌را به سامانهٔ چهارچرخ محرک و همین‌طور نسل دوم سیستم Active Driveline مجهز کرده است. علاوه بر این، اووک ۲۰۲۰ به سیستم Terrain Response 2 هم مجهز شده که به‌طور خودکار سطح مسیری که خودرو در آن در حال حرکت است را تشخیص داده و تعلیق را مطابق با آن تنظیم می‌کند. این کراس‌اوور بریتانیایی همچنین می‌تواند تا ۶۰ سانتیمتر در آب فرو رود.

قیمت و زمان عرضه

قیمت نسل جدید رنجروور اووک در انگلستان از ۳۱,۶۰۰ پوند برای مدل پایهٔ دیزلی دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی آغاز می‌شود که در صورت سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک این قیمت به ۳۵,۱۰۰ پوند می‌رسد. بالاترین تیپ دیزلی اووک نیز ۳۸,۶۰۰ پوند قیمت دارد درحالی‌که قیمت مدل‌های بنزینی از ۳۵,۹۵۰ و ۴۰,۳۵۰ پوند آغاز می‌شود. نسل جدید اووک برای بازار آمریکای شمالی اما در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۹ معرفی شده و قیمت آن اعلام خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    حیف نیست این عروسکو بندازی به کوه و دشت و جنگل .

    1. Reza

      ۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      بچه ها فیلم زیر همون چیپ هستش که با تکون هاش آدمو بیمارستانی میکنه.
      اونوقت بعضی ها اینو با AMG G63 مقایسه می کنن .

      https://www.aparat.com/v/laoYV

      1. Porsche & Mercedes

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (64 ديدگاه)

        جیپ رنگلر خیلی عالیه
        واقعا کسی ک برای آفرود جیپ میخره از خریدش پشیمون نمیشه و هیییچ مانعی نیست تا از پسش برنیاد
        ولی وقتی از G63 حرف میزنیم دقیقا از ی دنیای دیگه داریم حرف میزنیم❤

      2. Porsche & Mercedes

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (64 ديدگاه)

        تازه رفتم کلیپ رو دیدم?????
        چرا اینطوریییی بود
        فک میکردم ی لرزش و تکون سااادس
        ادم داشت روانی میشد???

      3. Elmiraj

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (3191 ديدگاه)

        NHTSA به مکلارن اسپیدتیل که پرده جانبی نداره هنوز نرسیده اجازه تردد در آمریکا رو نداده ، اونوقت تو باور داری به این رانگلر همچین تکان های شدیدی داره اجازه تردد میده ….؟؟؟؟؟ یعنی به نظرت این مشکل عادیه و همه رانگلر ها این مشکلو دارن …!! رانگلری که حداقل یک چهارم آمریکایی ها دارنش ….!!!!
        .
        .
        .
        در مورد مقایسه هم خوبه بدونی همون موتور ترندی که شماها خیلی درگ شو قبول داشتین به تازگی اومده همین رانگلر ( به نظر شما مشکل دار ) را با AMG G63 و دو آفرودر مدعی دیگر به طور مفصل مقایسه کرده و رانگلر را از هر نظر بهترین آفرودر جهان معرفی کرده ……

        1. مانی

          ۴ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          معلومه که مقاله رو نخوندی
          خوب البته یه مقاله خیلی‌ طولانی‌ و به زبان انگلیسی هست
          هرچند بدون خوندن اون مطلب و به راحتی‌،حتی بچهای دبستانی
          می‌تونن بفهمن که جمله:
          جیپ بهترین آفرودر جهان هست.
          کاملا اشتباهه

        2. مانی

          ۴ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          پدال جمله از هر لحاظ رو تو کامنت من حذف کرد
          عجب
          منظورم این بود جیپ از تمام نظر‌ها بهترین نیست

      4. یانکی

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2352 ديدگاه)

        تو بشین تا سال بعد از این کامنتها بزار ولی به محض این که کسی جلوت اسم آفرد بیاره خودت اولین چیزی که به ذهن حقیرت میرسه جیپه.جی کلاسی که از جیپ الهام گرفته در حدی نیست که اسمش کنار جیپ بیاد

      5. emad1990

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        خیلی تکون های بدی داشت
        راوی میگفت این مشکل هم تو نسل قبل بوده و هم این نسل
        و اینم میگفت که با یکسری جایگزینی قطعات قابل حله
        و میگفت عجیبه که چرا جیپ این بروزرسانی هارو تو کارخونه انجام نداده

    2. مزدا

      ۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      خدایش ابهتی شده واقعا تک تک قسمتش زیباتر از قبل شد(قبلا هم زیبا بود)

  2. علی

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    حیف محصولات رنجروور همشون عین هم شدن دیگه فرق ولار و اووک و دیسکاوری نمیشه تشخیص داد.

    با تچکر از هندوستان کبیر((( اینگیلیس))))

  3. PlymouthBarracuda

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (130 ديدگاه)

    واقعا به تکامل رسیده.فوق العادست….

  4. محمد رضا

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (804 ديدگاه)

    جزو زیبا ترین خودرو های تولیدی هست که تا هالا دیدم بیشتر شبیه یک کانسپته به خصوص طراحیه چراغ های جلو عالیه

  5. محمد

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به به

  6. Mopar or No Car

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    با وجود اینکه نسل قبلی هم خوب بود ولی بازم بیکار ننشستن و بهترش کردن.

    1. Mopar or No Car

      ۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      قابل توجه طراحان آلمانی که مدتیه گیج میزنن….

      1. Reza

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (5359 ديدگاه)

        نکشی ما رو مهندس طراح

  7. sina

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    کاش انقد ولار نمیشد دیگه :(

  8. رامتین

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3264 ديدگاه)

    عالی شده و شباهت زیادی هم به جگوار i-pace داره گرچه گویا همکاری با هم داشتند. اما من بین جگوار و رنجرور اینو انتخاب میکنم.

  9. net

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3404 ديدگاه)

    تنها ماشین رنج رور که به روز هست و طراحی داخلی و بیرونی نسبتا قشنگی داره و نسبت به مدلهای دیگر رنجرور قشنگتره همین اووک هست و بقیه محصولات رنجرور مکعبی و قالب و سنتی هست و زیبا و به روز نیست=عقب اووک و چراغ عقبش میتوانست بهتر باشه و قدیمی هست رینگش هم قشنگ نیست

  10. امیر.عارف

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    واقعا ماشین قابل احترامیه

  11. Kamran

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    من خودم طرفدار ماشین های المانی هستم
    خدایی گاهی وقتا باید تعصب رو کنار گذاشت

    – در حال حاضر طراحان ماشین های
    انگلیسی حرف اول رو میزنن در جهان

  12. farhad

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (138 ديدگاه)

    با اصالت ، با وقار، کاربردی. در حد قابل قبول زیبا. همه چیز به اندازه. نیازی نداره که مثل خیلی از خودروسازان تازه به دوران رسیده هر روز فیس لیفت بده.

  13. مهدی

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    جذابه. ولی بیش ار حدشبیه ولار شده.اما بازم خیلی شیکه. سراگزوزهاش میتونست بهتربشه

    1. مهدی

      ۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      البته معلوم نیست اگزوز داره یانه. انگار تزیینی هستش

  14. مانی

    ۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    طراحی داخلیش خیلی‌ دوست داشتنی شده
    همین لحظات هست که یک آدم فرهیخته!!! بیاد بگه
    این ماشین هندی هست و مثل ماهیندرا آشغاله!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا